بازدید 11909
روگ دوباره قيچي مي‌زند؛

صاحب نبض ورزش جهان، پس از سه هزار روز در ايران

هشتمين رئيس كميته بين‌المللي المپيك براي آنكه بتواند همچون خوآن آنتونيو سامارانش عمر مديريتش را در IOC طولاني كند، تلاش كرده به جاي آنكه حركاتي انجام دهد كه به رسوايي‌هايي همچون "سالت ليک سيتي" ختم شود و در عوض رشوه دهي به اعضاي کميته در ازاي دريافت راي، نقش ماركوپولو را برعهده گرفته و بيشتر سفر مي‌كند تا بدين شكل دل كشورها را به دست آورد.
کد خبر: ۳۱۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۶ 01 January 2009
ژاگ روگ رئيس بلژيكي كميته بين‌المللي المپيك بار ديگر به ايران خواهد آمد تا ساختمان جديد كميته ملي المپيك كه در همسايگي ساختمان سازمان تربيت‌بدني بنا شده را افتتاح نمايد.

به گزارش خبرنگار ورزشي تابناك، از آخرين حضور شخص اول ورزش جهان در ايران تا زمان ورود دوباره‌‌اش به تهران در حدود سه هزار روز مي‌گذرد. هشتمين رئيس كميته بين المللي المپيك براي دومين بار در طول دوران حضورش در اين كرسي راهي تهران خواهد شد تا اين بار با افتتاح ساختمان جديد كميته ملي المپيك، علاوه بر جلب حمايت رئيس و البته دبيركل جديد كميته ملي المپيك ايران، خواهان تلاش جهت جذب آراء منطقه خاورميانه، علي‌الخصوص كشورهاي همسايه ايران شود.

روگ آخرين بار 31خرداد 1381 براي افتتاح آكادمي ملي المپيك به ايران آمد و دوباره نيز حضورش مصادف با قيچي زدن نوار افتتاح دفتر تازه علي‌آبادي خواهد شد.

هشتمين رئيس كميته بين‌المللي المپيك براي آنكه بتواند همچون خوآن آنتونيو سامارانش عمر مديريتش را در IOC طولاني كند، تلاش كرده به جاي آنكه حركاتي انجام دهد كه به رسوايي‌هايي همچون "سالت ليک سيتي" ختم شود و در عوض رشوه دهي به اعضاي کميته در ازاي دريافت راي، نقش ماركوپولو را برعهده گرفته و بيشتر سفر مي‌كند تا بدين شكل دل كشورها را به دست آورد.

ديمتيريوس ويكلاس يوناني (1896-1894)، پير دكوبورتين فرانسوي (1925-1896)، هنري دل بايلت ليتور بلژيكي (1942-1925)، جي سيگفيرد ادستروم آلماني (1952-1946)، آوري برونداگ آمريكايي (1972-1952)، لرد روگ انگليسي (1980-1972)، خوان آنتونيو سامارانش اسپانيايي (2001-1980)، كرسي رياست كميته بين‌المللي المپيك تقريباً از ابتداي قرن بيست و يكم براي دوره‌اي هشت ساله در اختيار روگ 66 ساله قرار گرفت اما با حضور سامارانش در جايگاه رياست افتخاري IOC،‌ مشخص شد در بزرگ‌ترين نهاد ورزشي جهان همچنان در بر روي همان پاشنه دو دهه پيش خواهد چرخيد و روگ قصد تقابل با سياست‌هاي دو دهه اخير اين مجموعه بين‌المللي را ندارد.

او كه به عنوان ورزشکار از سال 1968 تا 1976 در سه دوره بازي‌هاي المپيک به عنوان عضو تيم ملي قايقراني بلژيك شركت كرده و همچنين سوابق گسترده در رشته راگبي دارد، در حالي از سال 1989تا 1999 و براي دوره‌اي ده ساله رئيس كميته ملي المپيك بلژيك بود كه همزمان كرسي رياست كميته المپيك اروپا را نيز در اختيار داشت كه اين كرسي را تا سال 2001 كه جاي سامارانش را در كميته بين‌المللي المپيك گرفت، در اختيار داشت.

روگ از سال 1991 نيز عضو IOC شد تا پس اتفاقات به وقوع پيوسته در خصوص رسوايي‌هاي مالي اعضاء كميته بين‌المللي المپيك كه منجر به اخراج تني چند از چهره هاي برجسته اين تشكيلات و وارد آمدن ضربه جدي به اين تشكيلات شد، در 112 نشست IOC كه در مسكو برگزار شد، صاحب نبض ورزش جهان شد و اين قدرت را از سامارانش گرفت تا هم‌اكنون سابقه‌اي چهل ساله در تشكيلات المپيك تحت عناوين مختلف داشته باشد و با اين پشتوانه همواره، يك گام از رقبا پيش باشد.

مرد نخست ورزش جهان در دوره هشت ساله حضورش در اين كرسي با قاطعيت خاصي، محورهاي كاري همچون افزايش فاصله ميان سياست و ورزش با كاهش تصدي دولت‌ها در ورزش كشورها، تلاش براي كاهش حجم دوپينگ در ورزش و برخورد جدي با متخلفين، راه اندازي المپيك جوانان با بكارگيري سرگي بوبكا قهرمان سال‌هاي دور المپيك، افزايش اقتدار و قدرت‌عمل كميته بين‌المللي، كميته‌هاي قاره‌اي و كميته‌هاي ملي المپيك، گسترش آموزه‌هاي فرهنگي و اخلاقي و همچنين افزايش حساسيت و روحيه همكاري در بازيهاي المپيك ميان 205 كشور جهان را در دستوركار قرار داده و بر طبق شواهد نمره قابل قبولي به دست آورده و شايد همين امر براي بقاء اين بلژيكي سرسخت كفايت كند.

او با مقاومت در برابر رفتارهاي سياسي و اعتراضاتي كه براي برگزاري المپيك 2008 در پكن صورت پذيرفت، مرز ميان سياست و ورزش را بازتعريف كرد و همچنين با مخالفت در برابر خواست تمامي اعضاء مبني بر حذف دوچرخه‌سواري از بازيهاي المپيك به واسطه ميزان بالاي دوپينگ در اين رشته، ثابت كرد قدرت اول ورزش جهان در معادلات اين بخش تنها جنبه تشريفاتي ندارد و مي‌تواند در ابعاد وسيعي در معادلات ورزشي تاثيرگذار باشد؛ مسئله‌اي كه باعث شد باراك اوباما براي در اختيارگرفتن ميزباني المپيك 2016 و كنار زدن مادريد رقيب شيكاگو در اين زمينه، به فاصله چند روز از انتخابش مذاكراتي را روگ داشته باشد و قول كمك‌هاي مالي وسيعي را به كميته بين المللي المپيك بدهد.

روگ كه پيش‌تر با ارسال نامه اي به تمامي اعضاء كميته بين‌المللي المپيك از برنامه خود براي شرکت در انتخابات سال 2009 خبر داده بود، به گونه‌اي رقباي خود را جذب كرده و كرسي‌هايي را در اختيارشان قرار داده كه به نظر مي‌رسد ديگر نتوان رقيب جدي براي تمديد رياستش متصور شد اما با اين حال، او با بسياري از روئسا و دبيران كل كميته‌هاي ملي المپيك كشورهاي مختلف ديداري داشته و خواهد داشت تا از انتخاب مجدد خود با قاطعيت اطمينان حاصل كند.

در اين چهارچوب محمد علي آبادي و بهرام افشارزاده نفرات اول و دوم ورزش ايران، ساعت 14روز دوشنبه 12 اسفندماه در لوزان سوئيس ميهمان ژاگ روگ خواهند بود و قطعاً مسائلي را مطرح خواهند ساخت كه در ترغيب رئيس كميته بين‌المللي المپيك براي تجديد سفرش پس از حدود سه هزار روز به ايران موثر واقع شده و موجبات اين امر را فراهم خواهند ساخت تا روگ احتمالاً در فاصله 15 تا 20 ارديبشت‌ماه 1388 در فرودگاه امام خميني مورد استقبال قرار گيرد و يك يا دو روز در تهران سپري كند.

در صورت انتخاب مجدد روگ با توجه به تغييرات به وجود آمده در قوانين كميته بين‌المللي المپيك، رئيس 66 ساله براي چهار سال ديگر اين مسئوليت را برعهده خواهد گرفت. يكي از دلايل سفرهاي متعدد وي به شكورهاي جهان براي رفع اين شبه است كه او مي تواند تا 70 سالگي استواري‌اش را حفظ كند و مديريت حساس‌ترين حوزه مديريتي ورزش جهان را با دقت و ظرافت خاص اين مجموعه، پي بگيرد كه علي‌الظاهر از هم اكنون با اعتماد صاحبين آراء روبرو شده است.

البته قطعاً این فرصت مناسبی برای طرح خواست های ایران از این نهاد بین المللی است که می بایست در طرح این خواست ها تمامی جوانب امر را در نظر داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات