بازدید 4489

لاریجانی از اول قصد کاندیداتوری نداشت

کد خبر: ۳۱۸۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۴ 11 May 2013
آقای لاریجانی از چند ماه قبل تصمیم جدی گرفتند که وارد عرصه انتخابات نشوند و باوجود همه اصرارها از ناحیه فراکسیون و برخی بزرگان، علما، اصناف مختلف و دانشگاهیان جوابشان منفی بود. من هم بارها در این رابطه با وی صحبت کردم اما پاسخ منفی بود.

به گزارش خانه ملت؛ دکتر کاظم جلالی، رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی‌در گفت وگویی با روزنامه «قانون» از تعدد کاندیداها، وحدت اصولگرایان، منتفی بودن کاندیداتوری دکتر لاریجانی و احتمال کاندیداتوری‌هاشمی‌و خاتمی‌می‌گوید؛

ارزیابی شما از آرایش سیاسی و تعدد کاندیداها در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری چیست؟
تعدد کاندیدا از یک جهت خوشحال کننده است و اینکه توان انسانی جامعه به حدی رسیده که نیروهای زیادی دارد که این توان را در خود می‌بینند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند، جای خوشحالی است. اما به لحاظ آرایش سیاسی به نظر می‌رسد چون ما حزب قدرتمند و شناسنامه دار نداریم، چنین وضعی در جامعه به وجود می‌آید و حتی ائتلاف‌هایی ایجاد می‌شود که سرنوشت آنها ضمانت اجرایی ندارد.
 
وضعیت اصولگرایان و احتمال دستیابی آنها به اجماع و وحدت در انتخابات را چطور می‌بینید؟
ما در جبهه اصولگرایی با تعدد کاندیدا مواجهیم. البته امید داریم در روزهای آینده بتوانیم با سازوکاری در این رابطه به نتیجه برسیم تا کاندیداهای متکثر در این جریان به وحدت برسند.
 
این موضوع صرفا در حد امیدواری است یا افق روشنی هم در این راستا دیده می‌شود؟
در ملاقاتی که با آقای عسگراولادی داشتیم، گفتند با حضرات آیات مهدوی کنی و یزدی هماهنگی‌هایی شده که هر کدام از ائتلاف‌ها در جریان اصولگرا یک نفر را مشخص کنند و در نهایت، با سازوکاری بین دو نفر به تصمیم برسیم. ائتلاف ۲+۳ نفر نهایی خود را معرفی کرد و اگر ائتلاف ۲+۱ هم بتوانند نامزد نهایی‌شان را اعلام کنند می‌توان امید داشت که با مکانیزمی‌بین این دو نفر به تصمیم برسیم.
 
فراکسیون رهروان ولایت چه رویکردی را در انتخابات پیش رو اتخاذ می کند؟
جمع بندی ما در فراکسیون این است که به شکل دسته جمعی تصمیم بگیریم که آیا از کسی حمایت می‌کنیم یا نه، و آن فرد چه کسی باشد. ما درهفته پیش رو در مجمع عمومی‌فراکسیون از کاندیداهای مطرح اصولگرایی دعوت می کنیم تا آنها برنامه‌های خود را در مجمع عمومی‌ارائه کنند و به سوالات نمایندگان و اعضای مجمع پاسخ دهند. پس از این اعلام می کنیم که به چه شکلی عمل خواهیم کرد.
 
فراکسیون رهروان ولایت پیش از این به دنبال کاندیداتوری آقای لاریجانی در انتخابات بود که به نظر می‌رسد منتفی است؟
آقای لاریجانی از چند ماه قبل تصمیم جدی گرفتند که وارد عرصه انتخابات نشوند و باوجود همه اصرارها از ناحیه فراکسیون و برخی بزرگان، علما، اصناف مختلف و دانشگاهیان جوابشان منفی بود. من هم بارها در این رابطه با وی صحبت کردم اما پاسخ منفی بود. در واقع ایشان از چند ماه قبل تصمیم گرفتند که در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا نشوند.
 
پس چرا هیچ گاه به صراحت اعلام نشد که کاندیداتوری آقای لاریجانی منتفی است و تا همین الان هم از ایشان به عنوان کاندیدای احتمالی یاد می‌شود؟
کسانی که علاقه‌مند بودند آقای لاریجانی در انتخابات شرکت کند، مرتبا نام وی را بر سر زبان‌ها می‌انداختند و فضای روانی ایجاد می‌کردند تا ایشان را از این تصمیم منصرف کنند اما من کاملا مطلعم که چند ماه پیش در این باره تصمیم جدی گرفته بودند و حتی در ملاقات با یکی از بزرگان نظام هم گفته بودند قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را ندارند.
 
از مدتی قبل بحث‌های مختلفی در مورد حضور یاغیاب خاتمی‌و‌هاشمی‌در انتخابات مطرح شده، چقدر کاندیداتوری این افراد را محتمل می‌دانید و فکر می‌کنید در صورت حضور این دو چهره، چینش انتخاباتی چه تغییری می‌کند؟
اینکه اشخاص در انتخابات کاندیدا شوند یا نه در اختیار خودشان است و کسی نمی‌تواند در مورد اینکه چه کسانی کاندیدا شوند اظهارنظر کند. اما من فکر می‌کنم در شرایط کنونی باید به سمتی پیش برویم که افراد پس از یک یا دو دوره ریاست جمهوری مجددا وارد این چرخه نشوند. همانطور که خود برخی از این بزرگان هم اظهار کرده اند امروز جامعه ایرانی از وضعیت خوب نیروی انسانی برخوردار است و می‌شود کاملا میدان را به افراد جدیدتر واگذار کرد.
 
کاندیداتوری این دو شخصیت را چقدر محتمل می‌دانید؟
براساس خبرهای محفلی که شنیدم به نظر می‌رسد آنها در انتخابات حضور نمی‌یابند.
اصولگرایان در این دوره انتخابات، اصلاح طلبان را رقیب اصلی خود می‌دانند یا جریان حامی‌دولت را؟
به هر حال انتخابات این دوره ریاست جمهوری سه ضلعی و متشکل از اصولگرایان، جریان حامی‌دولت و اصلاح طلبان است.
 
وضعیت کدامیک از این جریانات را در رقابت‌های انتخاباتی بهتر می‌بینید؟
اگر اصولگرایان روی یک کاندیدای قوی و مقبول به وحدت برسندوضع شان در شرایط کنونی از اصلاح‌طلبان و طرفداران دولت بهتر است.
 
تحلیلتان دراین باره چیست که عرصه انتخابات اینقدرشلوغ شده واشخاصی درسطوح مختلف برای کاندیداتوری اعلام آمادگی کرده اند؟
درقانون کشورمامحدودیتی برای حضوراشخاص نیست وماپیش ازاین تلاش کردیم درقانون، رجل سیاسی ومذهبی را تعریف کنیم اما آن زمان فضای رسانه ای سنگینی علیه پیش‌نویس قانون تهیه شده، ایجادکردندونگذاشتندبه نتیجه برسیم. لذا درفضایی که رجل سیاسی ومذهبی دارای تعریف مشخص قانونی نیست ومحدودیتی در زمینه تحصیلات وتجربه وجود ندارد، اشخاص مختلفی می‌توانند درانتخابات ثبت نام کنند.
 
پیش بینی می‌کنید چند نفر از کاندیداهای فعلی انتخابات تا پایان در عرصه رقابت‌ها باقی بمانند و تایید صلاحیت شوند؟
به نظر می‌رسد صحنه انتخابات ریاست جمهوری باید صحنه رقابت چند شخصیت بزرگ و مطرح باشد لذا ماندن بیش از ۱۰ نفر در جریان رقابت‌های انتخاباتی متصور نیست. تاکنون هم جز در دوره اول ریاست جمهوری هیچ‌گاه بیش از ۸ کاندیدا نداشتیم. در دو دوره ۸۰ و ۸۴ هم ۸ کاندیدا تایید صلاحیت شدند و در بقیه موارد تعداد محدود بود و کمتر از ۵ نفر تایید می‌شدند.
 
نقش رسانه ملی را در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری چقدر تاثیر گذار می‌دانید؟
صدا و سیما رسانه ملی است و تاثیرگذاری‌اش خیلی زیاد است. به‌خصوص مناظره‌هایی که در سال ۸۸ ترتیب داد، کار نو و جدیدی بود که اگر مشکلات آن آسیب شناسی شود و برخی مواردی که اتفاق افتاد را بتوانند اصلاح کنند، این گفت و گوها و مناظره‌ها می‌تواند نقش موثری را در بالا بردن مشارکت و نشاط سیاسی ایجاد کند.
 
برخی سیاسیون نسبت به استفاده از امکانات دولتی در جریان انتخابات هشدار داده‌اند، نظر شما در این باره چیست؟
ما در یک نظام اسلامی‌حضور داریم و طبیعی است استفاده از امکانات دولتی و بیت‌المال برای ترویج و تبلیغ اشخاص، غلط و گناه است و نباید اتفاق بیفتد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل