روزنامه تهران امروز نوشت:
مهمترين نماد هر جشنواره بينالمللي تنديس آن است. به همين دليل است كه وقتي «خرس» به عنوان نماد و تنديس جشنواره فيلم برلين در نظرگرفته ميشود، سالها هيچ تغييري نميكند و ميشود جزئي از هويت اين جشنواره. اما اين داستان براي «سيمرغ» جشنواره بينالمللي فيلم به هيچ وجه صادق نيست. اين تنديس كه تاكنون بارها تغيير كرده است، امسال نيز بازطراحي ميشود تا جشنواره فيلم فجر از اين نظر در دنيا براي خود صاحب ركورد باشد! دوره هفتم جشنواره فيلم فجر بود كه «ابراهيم حقيقي» سيمرغ را طراحي كرد و اينگونه اين مرغ افسانهاي به نماد جشنواره بينالمللي فيلم فجر تبديل شد. در آن دوره جايزه جشنواره نيز از لوح زرين به سيمرغ بلورين تغييرشكل داد.اولين سيمرغ جشنواره فيلم فجر كه تنها در يك دوره مورد استفاده قرار گرفت، با پايهاي سنگي و وزني سنگين ساخته و به برگزيدگان اهدا شد. در دوره هشتم پايه سيمرغ بلورين تغيير كرد و تا سالها اين سيمرغ بلورين مورد استفاده قرار گرفت. در دوره بيست و يكم جشنواره فيلم فجر، حجم شيشه سيمرغ بلورين بيشتر شد و گوشههاي آن به صورت نيم دايره درآمد. اين سيمرغ هم فقط يك سال مورد استفاده قرار گرفت و از دور بيست و دوم دوباره به شكل قبلي درآمد. در دوره بيست و پنجم سيمرغ طلايي به جوايز جشنواره اضافه شد كه اين سيمرغ به صورت حجمي با وزن 550 گرم طلا به بهترين فيلم از نگاه ملي اهدا شد. در افتتاحيه جشنواره بيست و نهم از سيمرغ حجمي با روكش طلايي رونمايي و اعلام شد كه از دوره آينده اين سيمرغ به عنوان جايزه اصلي جشنواره مورد استفاده قرار خواهد گرفت. البته عمر اين مدل سيمرغ هم فقط به همان مراسم افتتاحيه بيشتر قد نداد! در دورههايي هم رنگ سيمرغ و پايه آن بين طلايي و نقرهاي متغير بوده است. اما دوره سيو يكم جشنواره فيلم فجر سيمرغي كاملا جديد را به خود ديد. در اين دوره سيمرغ بلورين، به صورت حجمي و كريستال رونمايي شد و همين سيمرغ به همه برگزيدگان اهدا شد. سيمرغ جديد البته از همان ابتدا خبرساز شد: در روز اختتاميه جشنواره سيو دوم جشنواره چندتايي از آنها شكست! اين بلورها به دست بلورسازان كشور جمهوري چك ساخته شد و به ايران آمد.اين سيمرغهاي از آب گذشته انتقادهايي جدي به همراه داشت. «ابراهيم حقيقي» كه نماد سيمرغ را براي جشنواره فيلم فجر طراحي كرده، معتقد است كه «سيمرغ جشنواره فجرِ پارسال خروس بوده است»: «سال پيش تنديسها به هنرمندي در كشور چك سفارش داده شد. من در سفري به آنجا اين هنرمند را يافتم و با وي صحبت كردم ولي براي بررسي ساخت نمونه نتوانستم به كشور چك بروم زيرا دبير وقت جشنواره اجازه اين سفر را نداد.» حقيقي سال گذشته نيز به دبير جشنواره اعتراض كرده است: «چند روز قبل از برگزاري سي و يكمين جشنواره فيلم فجر در بهمن سال گذشته، محمدرضا عباسيان تنديسها را به ايران آورد كه من يكي از آنها را ديدم و همان جا اعتراضم را بيان كردم ولي دبير جشنوراه فيلم فجر گفت اينكه به شما نشان دادم تنها يك نمونه است و كارهاي اصلي خيلي بهتر هستند ولي متاسفانه اين وعده آقاي دبير با واقعيت تطبيق نداشت.» حالا براي امسال قرار شده كه طراحي دوبارهاي روي تنديس جشنواره فيلم فجر صورت بگيرد تا طرح به حجم نزديكتر شود. ظاهرا تغيير ديگري در راه است.