درباره جشنواره فیلم فجر و اختیارات دبیر؛
نمایندههای سینمای ایران در جشنوارههای بینالمللی را تنبیه نکنیم
فیلمهایی که به نمایندگی ایران در رویدادهای جهانی خوش درخشیدهاند، هماکنون باید هزینه حضورشان را در رویدادهای بینالمللی پرداخت کنند. حمید فرخنژاد نوشته است: «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو، مردن به وقت شهریور، پریناز، هیچ کدام به بخش مسابقه فیلم فجر راه نیافتند. صلوات».
فهرست
فیلمهای حاضر در جشنواره بینالمللی فجر در شرایطی طی چند روز آینده بسته
خواهد شد که حضور برخی فیلمها بنا بر قوانین و به تشخیص دبیر جشنواره در
بخش مسابقه منتفی است؛ فیلمهایی که به نمایندگی ایران در رویدادهای
بینالمللی سینمایی خوش درخشیدهاند و اکنون باید هزینه حضورشان را در
رویدادهای بینالمللی پرداخت کنند.
به گزارش «تابناک»، ترکیب
فیلمهای حاضر در جشنواره بینالمللی فیلم فجر در روزهای پیش روی با معرفی
آثار باقی مانده تکمیل خواهد شد و فهرست فیلمها بسته میشود تا مراحل فنی و
برنامهریزی نهایی از جمله دریافت نسخه فیلمبرداری شده این آثار صورت
پذیرد و فیلمها دستخوش برخی مشکلات از جمله دیر رسیدن نسخههای فیلمها به
سالنهای جشنواره نشود. حال شاید کمتر از دوازده ساعت تا مشخص شدن تکلیف ترکیب نهایی جشنواره در بخشهای گوناگون زمان باشد؛ بنابراین فرصت چندانی برای انتخاب نمانده است.
لیست ۲۳ فیلمی بخش مسابقه که در اعلام پیشین با ۲۱ فیلم همراه بود، ظاهراً با نادیده گرفتن دو فیلم اعلام شد: «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» روحالله حجازی و «ماهی و گربه» شهرام مکری. جرمشان حضور در رویداد معتبر بینالمللی به نمایندگی از ایران بود و دبیر جشنواره با استناد به بندی از قوانین عمومی جشنواره، حضور این دو فیلم را به واسطه آنکه پیش از حضور در جشنواره بینالمللی فجر در رویداد دیگر اکران شدهاند، منع شد تا پس از مشکلاتی که در دوره مدیران پیشین بر سر راه این آثار پیش آمده بود، در این دوره نیز به گونهای دیگر این فیلمها آسیب ببینند.
رضاداد در حاشیه نشست خبری جشنواره فجر در پاسخ به این پرسش «تابناک» که «آیا این درست است که صورتجلسه فیلمهای سودای سیمرغ جشنواره مشتمل ۲۳ فیلم بوده و شما دو فیلم را با اختیارات دبیری حذف کردهاید؟»، گفت: «هیأت انتخاب با دو فیلم «گربه و ماهی» و «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» مشکلی نداشت؛ اما با توجه به حضور این دو فیلم در جشنوارههای خارجی، باید برای این دو فیلم و وضعیت حضورشان در بخش خارج از مسابقه تصمیم دیگری بگیریم».
او البته در نشست خبری جشنواره سی و دوم، تفاوت این فیلمها با فیلم «خون بازی» بنی اعتماد که پس از حضور در جشنواره فیلم شهر، در جشنواره بیست و پنجم فیلم فجر به دبیری خودش حاضر شده و یا فیلم دیگری که پیش از حضور در این دوره از جشنواره در جشنواره فیلم کودک بوده، تأکید داشت برای حمایت از جشنوارههای داخلی، این رویدادها از قاعده جشنواره مستثنی شدهاند.
البته طبیعتاً قانون کاملاً شفاف است و نمیتوان میان جشنوارههای داخلی و خارجی تمیز قائل شد، ولی در مجموع این قانون چندان توجیهی ندارد، چرا که واقعیت آن است جشنواره فیلم فجر هیچ گاه بینالمللی (در ترکیب داوران، فیلمهای بخش مسابقه و...) نبوده و بنابراین، اینکه از جشنوارههای بینالمللی معتبر جهان، تنها سراغ این ماده قانونیاش رفت، چندان منطقی نیست و به نوعی تنبیه نمایندههای سینمای ایران است که به جشنوارههای بینالمللی است. در این شرایط نیز دبیر جشنواره میتواند از اختیاراتش بهرهبرداری کند و این دو فیلم را نیز به بخش مسابقه بیاورد و یا دستکم این دو فیلم راهی بخش بینالملل جشنواره شوند که از این قانون مستثنی هستند و به نوعی با قرار داده شدن در بخش خارج از مسابقه نادیده گرفته نشوند.
حمید فرخنژاد درباره برخی آثار راه نیافته به جشنواره از جمله «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» نوشته است: «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو، مردن به وقت شهریور، پریناز، هیچ کدام به بخش مسابقه فیلم فجر راه نیافتند. صلوات» پیشبینی که البته با توجه به گمانهزنیهای امروز بوده و با تأخیر رخ داده در معرفی لیست نهایی فیلمهای حاضر در جشنواره سی و دوم فیلم فجر، افزوده شدن سه فیلم «حق سکوت» به کارگردانی هادی نائیجی، «آرایش غلیظ» به کارگردانی حمید نعمتالله و «اشباح» به کارگردانی داریوش مهرجویی در بخش مسابقه سینمای ایران و دو یا سه فیلم به بخش فیلم اولیها، به عنوان تکمیل کننده لیست کنونی مطرح شده است.
با این تفاسیر، آثار حاضر از ایران در جشنوارههای بینالمللی از جشنواره حذف خواهد شد یا نگاه مطلقاً ضدجشنوارهای که در گذشته وجود داشت و هیچ جشنوارهای را نیز مستثنی نمیساخت، در این رویداد رنگ خواهد باخت و حداقل این آثار در بخش بینالملل حضور خواهند داشت؟ همچنین باید دید در قبال غیبت تعدادی از فیلمهای مهم در این رویداد چه تدبیری اندیشیده خواهد شد؛ هرچند به زعم برخی منتقدان این دوره از جشنواره تا همین جا نیز بیش از حد نام بزرگ دارد و مدیریت داوریهای بخش سودای سیمرغ در توزیع عادلانه سیمرغها، کار چندان سادهای نخواهد بود.