بازدید 2083

گفت‌وگوهاي فعال براي برقراري روابط ايران و مصر

کد خبر: ۳۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۸۶ - ۰۸:۱۷ 24 December 2007

وزير امور خارجه مصر با تأكيد بر مخالفت شديد كشورش در حمله نظامي به ايران از سوي واشنگتن يا رژيم صهيونيستي به ويژه پس از انتشار گزارش‌هاي مطبوعاتي مبني بر احتمال حمله اين رژيم عليه ايران، اظهار داشت: هرگونه حمله نظامي عليه ايران، نتايج وحشتناكي براي ثبات و امنيت منطقه به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ايسنا، احمد ابوالغيظ، وزير امور خارجه مصر در گفت‌وگو با شبكه خبري العربيه با بيان اين مطلب، گفت: تلاش ايران در زمينه مسائل هسته‌اي ممكن است موجب ايجاد رقابت تسليحات هسته‌اي شود كه نمي‌توان پيامدهاي آن را در منطقه پيش‌بيني كرد.

ابوالغيظ همچنين درباره تلاش‌هاي انجام شده براي بازگرداندن روابط مصر و ايران گفت: گفت‌وگوهاي فعالي براي عادي‌سازي كامل روابط وجود دارد، اما اين گفت‌وگوها هنوز تكميل نشده است.

وي درباره اين كه چه كسي سياست خارجي مصر را ترسيم مي‌كند، اظهار داشت: رئيس‌جمهور مسئوليت ترسيم سياست خارجي كشور را بر عهده دارد و آنچه بر عهده وزير خارجه است، اجراي كامل اين سياست‌هاست.

همچنين يك مقام مسئول مصري كه نامي از وي برده نشده، با بيان اين‌كه كشورش كاملا به نقش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در تعامل با پرونده هسته‌اي ايران اعتماد دارد، از تماس‌هاي اخير ميان تهران و قاهره بر سر اين مسأله خبر داد و افزود: در اين تماس‌ها، قاهره نسبت به ادامه همكاري‌هاي ايران با آژانس براي پايان يافتن همه مسائل فني مربوطه ابراز اميدواري كرد.

بنا بر گزارش روزنامه دارالخليج، وي در ادامه به تأكيد كشورش در استفاده صلح‌آميز همه كشورهاي عضو NPT از انرژي هسته‌اي اشاره كرد و گفت: مصر از جامعه جهاني و كشورهاي «1+5» مي‌خواهد كه به پرونده هسته‌اي اسرائيل هم توجه كرده و با آن به طور مساوات برخورد كنند، چراكه پرونده هسته‌اي اسرائيل تهديدي براي امنيت و ثبات منطقه به شمار مي‌رود.

چندي پيش نيز در راستاي تقويت روابط ايران و مصر سيد حسين رجبي رئيس دفتر حفاظت منافع ايران در مصر با اشاره به روابط گسترده اقتصادي ايران و مصر تصريح كرد: خوشبختانه امروز دو كشور به‌‌رغم اينكه سفارتخانه‌اي ندارند، اما در مقايسه با بسياري از كشورهايي كه داراي سفارتخانه‌ هستند از روابط مطلوب و تنگاتنگي برخوردار هستند.

وي با اشاره به گستردگي روابط اقتصادي و همكاري‌هاي ايران و مصر در عرصه سازمان‌هاي بين‌المللي اظهار داشت: درست است كه روابط دو كشور در سطح دفاتر حفاظت منافع است، اما روابط اقتصادي، فني، علمي در سطح سازمان‌هاي بين‌المللي بسيار تنگاتنگ است.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات