نوسان ساعتی افزایش نرخ سوخت رکورد نوسان طلا را می‌زند!

هفت اظهار‌نظر متفاوت درباره بهای‌ سوخت، تنها در چند ساعت!

در حالی که تنها یک روز از بررسی جزئیات تبصره هدفمندی یارانه‌ها برای سال ۹۳ ‌نمی‌گذرد، نرخ سوخت و میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی، چنان دستخوش گمانه‌زنی و حرف و حدیث‌های متفاوت شده ‌که در ‌چند ساعت گذشته، چندین نرخ متفاوت برای افزایش بهای سوخت از سوی مجلسیان مطرح شده ، حال آنکه دولت هیچ اظهار‌نظری در این باره نکرده است.
کد خبر: ۳۷۴۳۸۵
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۸ 27 January 2014
|
17286 بازدید
|

نوسان ساعتی افزایش نرخ سوخت رکورد نوسان طلا را میزند!

در حالی که تنها یک روز از بررسی جزئیات تبصره هدفمندی یارانه‌ها برای سال ۹۳ ‌نمی‌گذرد، نرخ سوخت و میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی، چنان دستخوش گمانه‌زنی و حرف و حدیث‌های متفاوت شده ‌که در ‌چند ساعت گذشته، چندین نرخ متفاوت برای افزایش بهای سوخت از سوی مجلسیان مطرح شده ، حال آنکه دولت هیچ اظهار‌نظری در این باره نکرده است.

به گزارش «تابناک»، دیشب نشست کمیسیون تلفیق برای بررسی تبصره هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال ۹۳ ‌پایان یافت. در این نشست، نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق با درآمد ۶۳ هزار میلیارد تومانی دولت از هدفمندی یارانه‌ها موافقت کردند.

اما بیش از همه آنچه در خصوص این تبصره قابل توجه است، موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای سال آینده است که تنها در همین چند ساعت گذشته به حدی نوسان داشته ‌که به طنز می‌توان آن را با نوسانات یکباره و ساعتی بازار طلای کشور مقایسه کرد!

.نوسان ساعتی افزایش نرخ سوخت رکورد نوسان طلا را میزند!‌صبح امروز ‌نخست این غلامرضا کاتب سخنگوی عضو کمیسیون تلفیق بود که با اشاره به جزئیات جلسه دیشب این کمیسیون گفت: بر پایه ارقام ارائه شده پیش‌بینی می‌شود میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی به طور میانگین ۳۳ درصد باشد.

کاتب اشاره کرده بود که مسئولیت افزایش نرخ سوخت در سال آینده بر عهده دولت است.

چندی بعد اما دیگر عضو کمیسیون تلفیق یعنی حسین علی حاجی با رد اظهارات سخنگوی این کمیسیون گفت: افزایش واقعی قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده ۸۵ درصد است نه ۳۳ درصد.

حاجی با اشاره به مابه‌التفاوت ۲۴ هزار میلیارد تومانی درآمد محقق شده در سال نوسان ساعتی افزایش نرخ سوخت رکورد نوسان طلا را میزند!91 و 92 و درآمد پیشنهادی دولت در بودجه سال آینده، گفت: با احتساب این درآمد باید قیمت حامل‌های انرژی ۸۵ الی ۹۰ درصد در سال آینده افزایش یابد.

وی در خصوص اظهارات کاتب نیز گفته: محاسبات آقای کاتب بر اساس درآمد ۴۰ هزار میلیاردی مصوب در سال گذشته است و به همین خاطر اعلام کرده که ۳۳ درصد افزایش نسبت به سال قبل داریم، در حالی که بنا بر آنچه در سال گذشته محقق شده و درآمد پیشنهادی دولت، حامل‌های انرژی باید ۸۵ درصد افزایش پیدا کند.

وی همچنین دولت را متهم به کلی گویی در خصوص افزایش نرخ حامل‌های انرژی کرده است و گفته: دولت در تبصره هدفمندی یارانه‌ها خیلی بسته موضوع را مطرح کرده و به جزئیات آن نپرداخته است. دولت هیچ اشاره‌ای نکرده و نمی‌کند که چه برنامه‌ای برای قیمت بنزین، گازوئیل، آب، برق و گاز در سال آینده دارد؛ بار‌ها در جلسه کمیسیون تلفیق از دولت خواستیم که آنالیز قیمتی خود را درباره قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده اعلام کند
.

تنها چندی پس از این سخنان، حاجی عضو دیگر کمیسیون تلفیق محمد رضا پور ابراهیمی به بیان دیگری از رقم افزایش قیمت حاملهای انرژی برای سال آینده روی آورده است.

نوسان ساعتی افزایش نرخ سوخت رکورد نوسان طلا را میزند!

وی اشاره کرد‌: برآورد ‌‌‌تقریبی ما از افزایش قیمت حامل‌ها برای اینکه بتواند تفاوت رقم را پوشش دهد ۷۰تا ۸۰درصد است؛ یعنی اگر ۲۸ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان منابعی که الان از تفاوت قیمت حامل‌های انرژی به دست دولت می‌رسد، از رقم ۵۲ هزار میلیارد تومان کسر ‌و آن را تقسیم بر عدد پایه‌اش کنیم، میانگین درصد افزایشی را که نشان می‌دهد بین ۷۰ تا ۸۰ درصد است.

از سوی دیگر باید به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که ضمن مخاطره آمیز خواندن تبصره هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال ۹۳ اشاره کرده ‌که در صورت اجرای این تبصره به همین شکل قیمت حامل‌های انرژی ۸۵ درصد افزایش خواهد یافت.

این گزارش یادآور شده: با توجه به خطیر بودن چنین تصمیمی در شرایط کنونی اقتصاد ایران، پیشنهاد اساسی مرکز پژوهش‌ها به مجلس نوسان ساعتی افزایش نرخ سوخت رکورد نوسان طلا را میزند!شورای اسلامی، الزام دولت به ارائه لایحه بازنگری در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تا پایان خردادماه ۱۳۹۳ با هدف رفع ایرادهای اساسی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و رفع کاستی‌های اجرای مرحله نخست و رسیدن به یک بسته سازگار در ‌دوره‌ای فرا‌تر از یک سال با هدف اصلاح بخش انرژی در کشور است.

از آن سوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ‌نظریه دیگری در خصوص افزایش نرخ حامل‌های انرژی ارائه ‌‌و عنوان کرده که با توجه به خطیر بودن چنین تصمیمی در وضعیت کنونی اقتصاد ایران، پیشنهاد اساسی مرکز پژوهش‌ها به مجلس شورای اسلامی، الزام دولت به ارائه لایحه بازنگری در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تا پایان خردادماه ۱۳۹۳ با هدف رفع ایرادهای اساسی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و رفع کاستی‌های اجرای مرحله نخست و رسیدن به یک بسته سازگار در ‌دوره‌ای فرا‌تر از یک سال با هدف اصلاح بخش انرژی در کشور است
.

نوسان ساعتی افزایش نرخ سوخت رکورد نوسان طلا را میزند!اما این اظهار نظرات به همین جا هم ختم نشده! جعفر قادری عضو دیگر کمیسیون تلفیق اشاره کرده ‌که قیمت حامل‌های انرژی بنا بر تبصره ۱۰۸ درصد افزایش می‌یابد! وی اشاره کرده: کسب درآمد ۵۲ هزار میلیارد تومانی قیمت فعلی حامل‌های انرژی را بیش از ۱۰۸ درصد و تورم را بیش از ۱۰ درصد افزایش می‌دهد.

وی بر این باور است: از مجموع ۲۸ هزار میلیارد تومان درآمد دولت در سال جاری، ۳ هزار میلیارد تومان آن مربوط به افزایش قیمت برق است که اگر این رقم را از ۲۸ هزار میلیارد تومان کسر کنیم، درآمد پایه دولت در سال جاری (حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی) به ۲۵ هزار میلیارد تومان کاهش می‌یابد لذا اگر بخواهیم این درآمد را به ۵۲ هزار میلیارد تومان برسانیم، قیمت حامل‌های انرژی باید ۱۰۸ درصد افزایش یابد. همچنین اگر با افزایش قیمت، مصرف حامل‌های انرژی کاهش یابد برای کسب درآمد ۵۲ هزار میلیارد تومانی قیمت حامل‌های انرژی باید بیش از ۱۰۸ درصد اضافه شود.

این‌ها همه در حالی است که دولت در تبصره هدفمندی یارانه‌ها برای سال آینده، هیچ عدد و رقم دقیقی برای افزایش نرخ سوخت و حامل‌های انرژی عنوان نکرده ‌و حسین علی حاجی به درستی گفته ‌که دولت در تبصره هدفمندی به کلی‌گویی پرداخته است.

به عبارت دیگر، گویا دولت تمایل چندانی برای ذکر دقیق اعداد و ارقام افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده نداشته ‌که دلیل آن روشن نیست و همچنین مشخص نیست که چرا مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق نیز دولت را مکلف به ارائه ارقام و اعداد دقیق در این خصوص نکرده‌اند.

شاید در خصوص موضع دولت باید به تفسیر داو‌د دانش جعفری اشاره کرد. وی امروز در دانشگاه علامه طباطبایی اشاره کرده است: گویا بین مجلس و دولت در مورد طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها اختلاف نظری وجود ندارد؛ اما اختلاف به این مورد برمی‌گردد که دولت به دنبال این است تا طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها به صورت یک تبصره سر بسته ‌مانده و مجلس در نحوه توزیع منافع و منابع مربوط به فاز دو هدفمندی‌ یارانه‌ها دخالت چندانی نداشته باشد. این در حالی است که نمایندگان همواره مایلند تا درآمد هدفمندی‌ یارانه‌ها را آن هر طور که می‌خواهند در حوزه‌های خود توزیع کنند.

نوسان ساعتی افزایش نرخ سوخت رکورد نوسان طلا را میزند!

روز گذشته شاپور محمدی معاون وزیر اقتصاد اعلام کرده بود که تمامی گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش بهای ‌سوخت نادرست است و در خصوص فاز دوم هدفمندی باید منتظر مصوبه مجلس ماند و دولت پس از آن قیمت‌های رسمی را اعلام می‌کند.

نکته جالب آنجاست که اکنون دولت هیچ عدد و رقمی را اعلام نکرده ‌و این هر دو یعنی دولت و مجلس توپ افزایش قیمت و تعیین تکلیف آن را به زمین هم می‌اندازند.

این در حالی است که اکنون فضای جامعه و افکار عمومی به شدت درگیر موضوع هدفمندی یارانه‌ها و پیامدهای آن از جمله افزایش نرخ سوخت و تکلیف یارانه نقدی هستند. اظهارات اینچنینی و تعبیرات متفاوت از میزان افزایش قیمت سوخت تنها در عرض چند ساعت نه تنها منجر به آن می‌شود که تنش و التهاب در خصوص این موضوع در سطح افکار عمومی بالا بگیرد، بلکه همین التهاب از سویی منجر به برخی واکنش‌های روانی خواهد بود که می‌تواند تبعات منفی برای اقتصاد داشته باشد.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷۱
انتشار یافته: ۳۳
روح الله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
یادمه توی دوران اصلاحات وقتی قرار بود چیزی گرون بشه مردم رو به مرگ میگرفتن تا بدرد راضی بشن
الان بالاترین گزینه ها رو پیشنهاد میدن که مردم با افزایش پناه تا هشتاد درصدی قیمت سوخت راحت کنار بیان...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
دولت اصلاحات قوی ترین و قانونمندترین دولت بود آقا روح ا...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
فقط دوران اصلاحات؟ سال پیش رو یادت رفته که خبری از تب نبود .
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
ما که هر چی افزایش قیمت 400درصدی سوخت و تورم 80 درصدی رو دوران اصولگراها زیاد دیدیم خیلی زود یادتون رفته حالا هم تاوان اصولگراها رو هم باید دولت بده هم ملت آقا روح ا...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
مطمئنی دوران اصلاحات بود؟ من که چیز دیگه ای یادمه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
کمترین نرخ تورم مربوط به دولت اصلاحات بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
چرا یکی از نمایندگان مردم (البته هنگام ورود به مجلس دیگه مردم رو تحویل نمی گیرند وبه فکر منفعتشخصی هستند) نمیگن که ماشین های ما چند برابر استاندارد مصرف میکنه وما علاوه بر خرید ماشین بی کیفیت گوران مصرف سوخت چند برابری نیز دارن.شما در راستای افزایش قیمت سوخت ورود خودروهای با مصرف پایین را با تعرفه کم وارد کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
مشکل کشور ما ميزان مصرف خودرو هانيست.
ميزان مصرف ايرانيها از خودرو است. الان حتي تو شهرهاي کوچک هم ترافيک بيداد مي کند. قبل از مصرف بايد به هر شکل ، حتي با جريمه هاي بالا استفاده از خودرو را کم نمود
دوراندیش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
این توپ افزایش قیمت ها ازهرطرفی که شوت می شود برسر ملّت فرود می آید!!






ا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
جیگر بازم صد رحمت به دوران اصلاحات بنزین نهایتا 80 شد دوران اصولگرایی را بچسب که مردم را مستقیم بردند سر وقت مرگ بنزین از صد به چهارصد و....... ظاهرا شما از دوران اصلاحات به بعد را فراموشی گرفتید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
تازه اون موقع بنزین می فروختند به مردم نه این چیزای آشغالی که خدا می دونه با سلامت مردم چه کرده ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
آقا ما کمرمون شکست از گرونی!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
ناراحت نباشید سبد حمایتی دولت تو راهه
علي اكبر
|
United States of America
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
كاش نظارت رو توليد خودرو ها بيشتر بشه كاش به فكر قشر متوسط و ضيعف جامعه توجه بشه اخه نه ليتري 800 نه نهصد 1800 ازاد اخه انصاف درست يك عده ديگه ماشينهاشون رو نميارن بيرون ولي رو همه چيز تاثير ميذاره و در اخر تورم تورم تورم
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
اقا زودتر همه ی قیمت ها را به قیمت جهانی و شناور برسانید!! این تنها راه رسیدن به اقتصاد موفقه!!
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
اقا امیر موقعی باید قیمتها به قیمت جهانی برسه که همه چیزمان جهانی باشه در ضمن اینجا ایران است نه انگلستان نه المان نه فرانسه تو کشور ما منابعی هست که هیچ کشوری نداره گلم
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
تا زمانی که برق، گاز، بنزین و گازوئیل به قیمت واقعی عرضه نشوند، نمیشود آینده ای برای اقتصاد، صنعت و رفاه مردم متصور بود. واقعی شدن قیمت ها، یعنی رفتن به سمت واقعی شدن بازار. تا زمانی که بنزین و آب معدنی یه قیمت دارن، همین آشه و همین کاسه.

مردم هیچ انگیزه ای واسه صرفه جویی تو مصرف گاز، برق و حتی بنزین ندارن! دولت ها هم که به جای خرج کردن تو حمل و نقل عمومی، دارن یارانه ی سوخت میدن! نتیجه میشه همینی که میبینیم :)
عابدین گودرز دشتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
ارقام و اعداد ، در چارچوب معادله ریاضی می گنجند و شفاف اند و نمیشود از زیر بار مسئولیت آن ها شانه خالی کرد . و ریاضیات : اصلاحاتی و اصولگرا نمیشناسد ، به اینجا که میرسد دولت و مجلس کلی گوئی میکنند ، وجسارت دولت هشت ساله را ندارند ، نه اینکه عاقبت نتیجه بازی در کارت های سوخت و در پرداخت ها به پمپ بنزین ها گفته میشود !! مردم ما سیاسی و هشیارند و از واقعیت هارا شنیدن ، آن هم روشن ، تفره نمیروند :
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
دوست عزیز مثل اینکه ریاضیت خیلی خوبه یا وضع مالیت ما هم از دو دوتا میشه چهار تا هلیمونه ولی من ماهی 700000 تومان درامدمه خانه ندارم ماشین ندارم .
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟