در حاشیه یک اظهارنظر عجیب

بهتر نیست نماینده دولت را در رسانه‌ها مستقر کنیم؟!

‌ای کاش درباره اظهارات مورد اشاره، شاهد یک اصلاح گفتار بود، زیرا اگر این گفته‌ها سیاست کنونی دولت باشد، آینده چندان روشنی پیش روی رسانه‌های مستقل نخواهد بود و باید به استقبال استقرار نماینده دولت در رسانه‌هایشان بروند که اخبار غلط را در‌‌ همان صفحه‌بندی حذف کنند یا تحلیل‌های ناقص را به شکل صحیح (مطلوب دولت) تغییر دهند! آیا این گفتار پرابهام و نگران‌کننده‌ اصلاح خواهد شد؟
کد خبر: ۳۸۱۵۰۶
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۷ 24 February 2014
|
16032 بازدید
|
فیلم: نوای کمانچه کیهان کلهر و باقلامای اردال ارزنجان را بشنویداظهارات صریح معاون سیاسی یکی از استانداران دولت یازدهم پیرامون سیاست اصولی قوه مجریه درباره مدیریت فضای افکار عمومی و نوع ارتباط با رسانه‌ها، نگرانی‌هایی را در پی داشته که انتظار می‌رود به آنها پاسخ مناسبی داده شود، چرا که این سیاست رسانه‌ای و تبلیغی نوین احتمالی دولت، می‌تواند با اصول آزادی بیان و به طور خاص با قانون مطبوعات تناقض آشکار بیابد و هزینه‌هایی ‌برای دولت و رسانه‌ها به دنبال داشته باشد.

به گزارش «تابناک»، معاون سیاسی استاندار لرستان در نشست شورای اطلاع‌رسانی استان لرستان در بخشی از اظهاراتش، با اشاره به اینکه ضرورت اطلاع‌رسانی جامع و کامل به مردم، علت اصلی تشکیل شورای اطلاع‌رسانی است، گفت: «سیاست اصولی دولت شفاف‌سازی است و برای محقق شدن این سیاست، تشکیل یک شورا برای اطلاع‌رسانی صحیح و سریع عملکرد دولت ضروری بود‌».

شاهرخی با اشاره به اینکه اخبار و اطلاعات مطبوعات، صدا و سیما، خبرگزاری‌ها و سایر رسانه‌ها باید بنا بر‌ سیاست‌های شورای اطلاع‌رسانی باشد، گفت: «اطلاع‌رسانی به موقع و دقیق برای رفع شبهه‌ها و شایعاتی که در رسانه‌ها ایجاد می‌شود یکی از رویکرد‌های شورای اطلاع رسانی است... رصد مطبوعات، خبرگزاری‌ها، صدا و سیما و همه ابزار اطلاع رسانی و انتشار خبر و منطبق کردن اخبار آن‌ها بر اساس واقعیت‌ها از دیگر رویکردهای این شورا است. ممکن است اطلاعات انتشار یافته در رسانه‌ها ناقص باشد و یا تحلیل یک رسانه روی برنامه‌های دولت درست نباشد. وظیفه شورای اطلاع رسانی این است که در چنین شرایطی ورود پیدا کند و در راستای انتشار اخبار صحیح فعالیت کند».

اگر این گفته‌ها ‌در محدوده سیاست‌های اطلاع‌رسانی یک استانداری یا استان باشد، صرفاً قابل تأمل است؛ اما هنگامی که معاون سیاسی استاندار، این اظهارات را در قالب «سیاست اصولی دولت» مطرح می‌کند، می‌تواند نگرانی‌هایی ‌در پی داشته باشد.‌ اگر این خط مشی را سیاست رسمی دولت بدانیم که به نهادهای زیرمجموعه از جمله استانداری‌های ابلاغ شده، سرنوشت روشنی در انتظار رسانه‌ها نخواهد بود.

بهتر نیست نماینده دولت را در رسانه‌ها مستقر کنیم؟!

اینکه اخبار رسانه‌ها توسط شوراهای اطلاع‌رسانی دولت منطبق با واقعیت شود و یا همین شورای دولتی، در خصوص تحلیل یک رسانه ـ ولو تحلیل ناقص‌ ـ ورود پیدا کند، قطعاً سیاست اشتباهی است که عملاً جایگاه دولت را در مواجهه با رسانه‌ها تا مرز سیاست‌‌گذار خرد پایین می‌آورد و عملاً اصل آزادی بیان را مخدوش می‌سازد؛ هرچند شاید تلقی اشتباهی از این اظهارات شده باشد و ادبیاتی اشتباه به کار برده شده یا اساساً این سیاست صرفاً درباره استان لرستان بوده،‌ گفته‌های کنونی، حکایت از یک سیاست کلان دارد؛ سیاستی که اگر بخش کوچکی از آن جنبه اجرایی بیابد، هزینه‌هایش غیرقابل تصور خواهد بود.

اشاره به این مهم نیز ضرورت دارد که علاوه بر ملاحظات رسانه‌ای، تعابیری که توسط مقام مورد اشاره به کار رفته، چندان با قانون نیز تطابق ندارد و مرٌِ قانون بر استقلال رسانه‌ها در محتوای منتشر تأکید دارد.

بر پایه نص صریح ماده ۴ قانون مطبوعات «هیچ مقام دولتی و غیردولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یا مقاله‌ای درصدد اعمال فشار بر مطبوعات برآید و یا به سانسور و کنترل نشریات مبادرت کند‌» و از این منظر اساساً چنین مداخله‌ای توسط نهادهای دولتی می‌تواند پیگیر‌ قانونی داشته باشند؛ هرچند هیچ‌گاه رسانه‌ها درصدد مستند کردن چنین مسائل‌ و پیگیری قضایی‌اش برنیامده‌اند.

البته این نقد‌ها، نافی وظایف بدنه آگاهی‌رسانی دولت در پایتخت و مراکز استان پیرامون اطلاع‌رسانی شفاف نیست و طبیعتاً یکی از وظایف ذاتی روابط عمومی‌ها، تلاش برای شفاف سازی فضای خبری حوزه مرتبط با ایشان است؛ اما اینکه وظایف روابط عمومی‌ها با اختیارات رسانه‌ها پیوند بخورد و اختیارات رسانه‌ها، جزو وظایف و اختیارات روابط عمومی‌ها تعبیر ‌و این خط مشی ‌‌علنی بیان شود، نگران کننده است، ولو اینکه در سطح یکی از استانداری‌ها در قالب تنظیم سیاست رسانه‌ای دولت مطرح شده باشد.

با این حال نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که که روابط عمومی‌ها و رسانه‌های مستقل کارکرد مشابهی ندارند و چه بسا در زمان وقوع بسیاری از رخدادها مقابل یکدیگر قرار دارند، چرا که اساساً وظیفه ذاتی روابط عمومی‌ها، اطلاع رسانی به گونه‌ای است که از سازمان مذکور حمایت شده و اشکالات نهاد مذکور تا آنجا که می‌شود، تخفیف یابد و کمترین آسیب متوجه سازمان مذکور و بدنه‌اش شود و در مقابل، وظیفه ذاتی رسانه‌های مستقل، اطلاع‌رسانی به گونه‌ای است که تمام جنبه‌های یک حادثه به آگاهی عموم برسد، ولو آنکه برخی مدیران نهادهای مرتبط با حادثه تغییر یابند و یا سازمان مذکور دچار تغییر و تحولات بنیادینی شود که شاید به نفع بخشی از بدنه اجرایی آن مجموعه نباشد.

در این شرایط، ‌‌ای کاش درباره اظهارات مورد اشاره، شاهد یک اصلاح گفتار بود، زیرا اگر این گفته‌ها سیاست کنونی دولت باشد، آینده چندان روشنی پیش روی رسانه‌های مستقل نخواهد بود و باید به استقبال استقرار نماینده دولت در رسانه‌هایشان بروند که اخبار غلط را در‌‌ همان صفحه‌بندی حذف کنند یا تحلیل‌های ناقص را به شکل صحیح (مطلوب دولت) تغییر دهند! آیا این گفتار پرابهام و نگران‌کننده‌ اصلاح خواهد شد؟
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
وقتی رسانه ها مستقل عمل نمی کنن باید نظارتی برشون باشه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
کجای این صحبت ها مشکل داره؟؟؟؟خب باید اخبار شفاف به مردم برسه با این صدا و سیما که ما داریم این کار صحیح است
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
موافقم 100 در صد باید شفاف سازی کرد و جواب خبر های کذب و ناقص را داد
دریانورد
| United States of America |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
تابناک ایشون که مطلب صحیحی گفتن در فضای رسانه ای که هدف دار علیه دولته خوب حق دولت که شفاف سازی کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
آن مرد رفت شاید این سیاست ها هم کار ان مرد باشد زنده باد تدبیر پیشگیرانه و امید رو به گسترش
در ضمن رعایت نوبت در صف سبد کالا نشانه شخصیت شماست دینگ دینگ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
اگر صدا و سیما به صورت گزینشی و با سانسور اخبار رو پخش نکنه و هر جور دلش بخواد راجع به اخبار تصمیم نگیره و نقش خودش رو به عنوان رسانه درست عملی کنه اینقدر مشکل که امروز شاهد هستیم نداشتیم و دولت مجوبر نیست برای چوب لای چرخ گذاشتن ها و افتراهایی که بهش می بندند و... اینقدر تحت فشار باشه و ...!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
جالبه تابناک و ازادی بیان!!!!!!!
نکته بین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
عزیز من شما نگران نباش. ایشان نگفته که کاری با رسانه ها دارد گفته در زمینه خبر ها و تحلیل های غلط، شورا در راستای اطلاع رسانی صحیح فعالیت می کند.
به نظر من این حق مسلم دولت بوده و سیاست شفاف سازی و اطلاع رسانی هم سیاست کاملا درستی برای «دولت راستگویان» است. به ویژه پس از شایعات و جو سازی های مسمومی که در چند ماه گذشته در رسانه ها شاهدش بودیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
دولت راستگویان؟؟؟؟
خوبه نطق جالبی بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
من هم همین نظر را دارم. اتفاقاً اولین کاری که باید بکنند باید در راستای تحریف سخنشان توسط این خبر شما اطلاع رسانی کنند. خب یه رسانه در مورد دولت اخبار را بد منعکس می کند دولت نگفته جلوش را میگیرد بلکه گفته اطلاعات صحیح را به آگاهی مردم می رساند.
همین الان همه می بینیم که چگونه شما دارید این خبر دولت را تحریف می کنید.
لطفاً منتشر کنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
صحبت ایشون عالی بود ..... با این سیاست صدا و سیما همین کار بهترینه
امیر حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
ظاهر این مطلب با تیتر متفاوته تابناک از تئ بعیده تخریییییییییببببببببببببببب؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
قرار نیست دولت هم در همه جا نماینده داشته باشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
شما کی می خواین سر عقل بیاین این وضعیت که ما داریم به خاطر...........حداقل بشین یکم فکر کن دلت برای این کشور بسوزه هر چقدر رسانه ها مستقل تر و محدودیتها کمتر باشه فساد کمتر میشه یک روزنامه باید بتونه تخلف مقامات رو بنویسه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
من پیشنهاد بهتری دارم کلا رسانه ها را تعطیل کنید چون همه چیز خوب است و هیچ شکایتی هم وجود ندارد . راه دومی هم هست ، اینکه جراید با صفحه بدون نوشته منتشر شوند و هر کسی بر طبق سلیقه اش انها را پر کند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
نخیر رسانه باشه ولی مطلب صحیح نوشته یشه
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
مثل سبد کالاست
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
این حرفها وتابناک!!!!!!!!!!!!!!!؟
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
صداو سیما که همش داره در حال مناجات و نصیحت کردنه.
این صداو سیما فقط برای 20درصد مردم برنامه سازی میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
عددو از کجا اوردی؟چرا 20 درصد؟چرا 21 درصد نه؟22 نه؟30 نه؟الکی فقط حرف میزنید همتونم برنامه هاشو میبینید
ناشناس
| Switzerland |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
من با نظر ايراني كاملا موافقم
ولي شايدم كمتر از 20 درصد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
مجبوریم برنامه ها رو ببینیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
حدودا بیست درصد من هم موافقم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
تابناک داری جو سازی می کنی ها!!! اولا این آقا یکی از معاونین استاندار لرستان هستش و فکر نمی کنم آدم زیاد مهمی باشه! ثانیا ایشون نگفته که ما سانسور کنیم، فقط گفته 1 شورا تشکیل بشه که به محظ انتشار اخبار قلط از نظر دولت بلافاصله عکس العمل نشون بده و خبر درست رو منتشر کنه. نگفته که ما می خواهیم از انتشار اخباری که ما دوست نداریم جلوگیری کنیم. لطفا حاشیه سازی نکنید. ممنون
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟