ویژه
برنامههای نوروزی تحویل سال 1393 مطابق با روال سالهای پیشین با نکات
مثبت و منفی همراه بود که شاید دقت نظر در آنها، به بهبود این برنامهها که
پربیننده ترین تولیدات سالیانه صداوسیما است و با ویژه برنامههای دیگر
شبکهها رقابت میکند، کمک ویژهای کند.
به گزارش «تابناک»،
شبکههای تلویزیون برنامه های تحویل سال 1393 را مطابق با هر سال در حالی
پی گرفتند که در مجموع عملکرد مجموعه تلویزیون برای این مقطع زمانی قابل
قبول بود، هرچند انتظار میرفت رسانه ملی با توجه به حضور رقبایی در آن سوی
مرزها، برنامههایی سنگین تر در نظر بگیرد و تصاویر جذاب تری از تلویزیون
در ایام تحویل سال مشاهده کنیم.
«سیب طلایی» با اجرای اشکان خطیبی
در شبکه یک، برنامه تحویل سال با اجرای آزاده نامداری و فرزاد حسنی در شبکه
دو، ویژه برنامه تحویل سال 1393 در یک قسمت 480 دقیقهای با اجرای احسان
علیخانی در شبکه سه سیما، «گوشه دل تهرون» با اجرای رامبد جوان برای جذب
مخاطب در ساعات پایانی سال 1392 و آغازین سال 1393 روی آنتن رفت و
میلیونها ایرانی را پای تلویزیون نشاند و تلاش کردند بینندگان تلویزیون را
در ابتدای سال جدید راضی نگه دارند.
مجموعهای وسیع از میهمانان
مشتمل بر چهرههای مطرح سینمایی، ورزشی و اجتماعی به همراه قطعات موسیقیایی
زنده و ضبط شده برای این ایام، بخش عمده این برنامهها را تشکیل میدادند
که در همین بخش یکی از اتفاقات جالب توجه رخ داد و آن هم بازگشت چهره های
ممنوع التصیور در قالب ویژه برنامه نوروزی شبکه سه به تلویزیون بود.
چهره
هایی چون مهران مدیری که سالها در تلویزیون حضور نداشت و حتی عنوان شده
بود تبلیغات سریالش به واسطه حضورش در تبلیغات، از تلویزیون پخش نشده بوده،
هرچند کوتاه اما قابل توجه بود. خبر بازگشت مدیری و گروهی دیگر از خاطره
سازترینها تلویزیون در این مقطع خاص به تلویزیون که مدیری نیز به سهم خود
خبر داد، از اتفاقات جالب توجه ویژه برنامه نوروزی بود که در واقع به نوعی
محل تقدیر از منتخبین بیست سال اخیر عمر شبکه سوم سیما نیز بود.
همین رویکرد متفاوت باعث شد تا ویژه برنامه شبکه سوم تلویزیون را بتوان بهترین و جذاب ترین برنامه تلویزیون برای لحظه تحویل سال 1393 ارزیابی کرد. البته این اتفاقات تحویل سال نبود و در مقابل تلاش قابل توجهی که اهالی تلویزیون برای ارائه برنامههای جذاب انجام داده بودند، برخی اتفاقاتی نیز رخ داد که شاید با اندکی تامل، غیرقابل تکرار باشد و بیتردید این امکان وجود داشت تا وسواس بیشتری درباره دعوت برخی میهمانان لحاظ کرد.
این ضرورت زمانی قابل تامل بود که برخی میهمانان دیگر شبکه ها درباره برخی مسائل سخن گفتند که طرحش برای مخاطب عام عجیب بود، به خصوص آنکه لابد قرار بوده این میهمانان به عنوان نماد به مردم معرفی شوند. یکی از این اتفاقات در شبکه دوم سیما رخ داد که شیلا خداد درباره تولد کودکش در کشور دیگری سخن به میان آورد که معمولاً توسط برخی اشخاص برای هدف مشخص کسب اقامت صورت میپذیرد و امیدواریم دلیلی جز این داشته باشد.
سال جدید برای رسانه ملی نیز آغاز شد و فرصت تازهای پیش آمد تا این سازمان سنگین وزن، با تولیداتی به کیفیت برنامههای نوروزی به صورت مستمر در طول سال، این مخاطب چند ده میلیونی را از کنترل به دور نگه دارد و شاید مهم ترین استراتژی برای دستیابی به این هدف، کوچک و سبک و چابک سازی رسانه ملی و تلاش برای ایجاد سازمان کوچک با برون سپاری تمامی تولیدات است، کما اینکه برنامه های نوروزی تلویزیون نیز پروژهای واگذار میشوند و شاید به همین دلیل اینچنین باکیفیت و متفاوت میشوند.