پرونده‌ای که در سال ۹۲ باز ماند؛

هنوز خودروسازان برای خود کیسه می‌دوزند، نه مردم!

اگر از تاریخچه ماجرا، که پر است از تمدید این مهلت، بگذریم و اگر فراموش کنیم در سایه این رعایت نشدن قانون در سال های گذشته، دست کم یکی دو میلیون خودرو بدون این ابزار نجات بخش در حال رفت و آمد در سطح کشورمان هستند، هنوز نمی‌توانیم با قاطعیت از اجرایی شدن این قانون در سال جاری سخن بگوییم، زیرا...
کد خبر: ۳۸۹۲۴۲
|
۰۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۶ 28 March 2014
|
17173 بازدید
|
کافی است تا دلار اندکی افزایش نرخ پیدا کرده و یا به هر دلیل دیگری، خودروسازان کمی در کار روتین خود احساس خطر کنند تا بلافاصله اثر آن را در نرخ محصولات این تولیدکنندگان دیده و مدافعان ایشان به میدان بیایند؛ اما اگر قانونی محدود کننده برایشان وضع شود، ماجرا متفاوت خواهد بود.

به گزارش «تابناک»، هرچند گمان می‌رفت با بر سر کار آمدن دولت یازدهم و پشتوانه مردمی شکل گرفته پشت سر این دولت  ـ که رقابت را در دور نخست به نفع روحانی یکسره کرد ـ تصمیمات شکل گرفته پیرامون نقاط تلاقی بازار و مردم، به سمت مردم سوق یافته و حقوق مصرف کنندگان در اولویت بالایی قرار گیرد؛ اما اکنون که سال ۹۲ به پایان رسیده و دولت در آستانه یک سالگی است، دست کم درباره تقابل خودروسازان داخلی و مردم می‌توان گفت که چنین اتفاقی روی نداده است.

آنچه از سابقه این رابطه به یاد داریم، اینکه در سال های اخیر، خودروسازان بار‌ها و بار‌ها نرخ محصولاتشان را به دلایل گوناگون افزایش داده و با حمایت دولتمردان این افزایش را قانونی جلوه داده و به مردم تحمیل کردند و در این راه از حمایت آن عده از کار‌شناسان که مزیت‌هایی مانند تولید داخلی، اشتغال آفرینی و... را متوجه افزایش نرخ محصولات ایشان می‌دانستند هم بهره‌مند شدند؛ اما همه این دست حمایت‌ها هم موجب نشد که حداقل‌های الزامات قانونی را رعایت کنند.

سخن از الزاماتی مانند از رده خارج کردن برخی محصولات زهوار در رفته، رساندن سطح کیفی محصولات خودروسازان به استاندارد یورو چهار و رعایت موارد زیست محیطی و تجهیز همه محصولات به کیسه هواست که تقریبا هیچ کدام محقق نشد.

البته این رعایت نکردن قانون ـ که می‌تواند قانون شکنی نام گرفته و مستحق مجازات باشد ـ نه مربوط به سال ۹۲ بود که تاریخ شروع مشکل و گشوده شدن پرونده تخلفات خودروسازان را سال گذشته بدانیم و نه متأسفانه منحصر به دولت گذشته ماند.

هنوز خودروسازان برای خود کیسه می‌دوزند نه مردم!

در بعد نخست، همه می‌دانیم که رعایت نشدن حقوق مصرف کنندگان در جایی که یک سوی معادلاتِ اقتصادی، خودروسازان نازپروده وطنی باشند، موضوعی مسبوق به سابقه بوده و بارها تکرار شده است که بار‌ها و بار‌ها امید برای شکسته شدن روند آن به شکست ختم شده و چه بسا اندکی دقت در این تاریخچه، می‌توانست عدم نتیجه گیری با بر سر کار آمدن دولت یازدهم را هم به عنوان پیش بینی‌ با احتمال وقوع بالا جلو دیدگانمان قرار دهد.

بدین ترتیب قابل حدس می‌نمود که دولت روحانی هم نتواند حقوق مصرف کنندگان بازار خودرو داخلی را به سادگی زنده کند؛ اما چه کنیم که امیدواری ما به تغییر با بر سر کار آمدن دولت‌ها، امری مسبوق به سابقه و تکرار شونده است!

اینجا بود که وقتی اواخر عمر دولت دهم، خودروسازان درخواست تعویق اجرای استاندارد نصب کیسه ایمنی در همه محصولات را خارج از روند قانونی به هیأت دولت بردند و تعویق یک ساله آن را در قالب مصوبه دریافت کردند، تعلیق مصوبات اینچنینی در روزهای آغازین عمر دولت یازدهم امیدوارمان کرد که دست کم مصوبات غیرقانونی لغو شده و در مسائلی از این دست که پای جان مردم در میان است، دولتمردان جدید کاری متفاوت از خود نشان دهند، ولی این گونه نشد.

مدتی زمان لازم بود تا در سکوت و بی خبری، مصوبه هیأت دولت گذشته پذیرفته شده و با سادگی هرچه تمام تر، تجهیز خودروها به کیسه هوا ـ که باید از آغاز دی ماه 90 اجرا می‌شد، با شرط و شروطی جدید به سال 93 سال جاری موکول شود؛ تجهیز به یک کیسه هوا برای راننده از ابتدای ماه جاری و تجهیز به دو کیسه هوا، راننده و شاگرد، از ابتدای تیرماه آتی.

اگر از تاریخچه ماجرا که پر است از تمدید این مهلت بگذریم و اگر فراموش کنیم در سایه این رعایت نشدن قانون در سال های گذشته، دست کم یکی دو میلیون خودرو بدون این ابزار نجات بخش در حال رفت و آمد در سطح خیابان ها و جاده های کشورمان هستند، هنوز نمی‌توانیم به قاطعیت از اجرایی شدن این قانون در سال جاری سخن بگوییم، زیرا با دولتی روبه رو هستیم که یک بار به تمدید اجرای این قانون با کلی حرف و اما و اگر تن در داده و نشان داده که در بازی خودروسازان و مردم، استعداد غش کردن به سمت خودروسازان را دارد!

اینجاست که تنها می‌توانیم امیدوار بمانیم تا مهلت خودروسازان دیگر تمدید نشده و دولت یازدهم بتواند روند انتقال این پرونده به سال بعد را متوقف کند؛ بماند که هنوز نمی‌دانیم پرونده خودروهای با استاندارد یورو چهار و پنج تا چه زمانی قرار است ادامه پیدا کرده و از یک سال به سال بعد تمدید شود!
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۷
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۱۱۷
رضا
|
Germany
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
این خودرو سازها تنها کاری که بلدن خوراک دادن به مطبوعاته.شما هم که ول کن ماجرا نیستین.بابا ملت بی خیال شدن، رفت و شرایط جاده مخصوصی ها رو پذیرفتن .لطفاً شما هم درد مردم را تازه نکنین ولش کنین .
پراید اگه 100 میلیون هم بشه مردم قبول میکنن و تنها کاری که می تونیم بکنیم این که براش اس ام اس درست کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
دمت گرم حرف حق و زدی بخدا هیچکس یه فکره این مردم نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
ببخشید آقا رضا، مردم بدبخت باید چیکار کنن؟؟
نکنه انتظار داری الاغ سوار بشن؟؟
آخه یه کارمند بد بخت با ماهی فوقش یه میلیون تومن حقوق به جز پراید(اونم با هزارتا وام و قرض و قوله) چی میتونه سوار بشه؟؟

نفست از جای گرم در میاد
همه که پول ندارن هیوندای و پورشه و سوزوکی و تویوتا سوار بشن
مرتضي
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
من سوال جدي ام از تابناك اينه كه چرا گزارش تحقيق و تفحص مجلس كه حدود يك ماه پيش درباره اين خودرو ساز ها منتشر شد را منتشر نمي كنيد؟؟؟؟؟ چرا؟؟؟؟ واقعا چرا؟؟؟؟؟؟

همون گزارش پته ي ا...........
1400
| United States of America |
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
اتوبوس...پیاده...اتوبوس... پیاده
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
مگه خودرو سازن باید برا مردم کیسه بدوزن ؟ مگه بنگاه خیریست؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
فعلا که بنگاه خیریست. کارگرا یک نصفه شیفت کار میکنن. دیگه مدیرانشون رو که نگو!! فقط برا اینکه نگن تعطیله. حقوقشونم که که خدا برکت بده پول نفت رو.....
عوام الناس
| United States of America |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
خودرو سازها می تونن یه بنگاه کفن و دفن هم بزنن دوسره سود کنن!
آشنا
| Armenia |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
بله که بنگاه خیریست ندیدی بهترین ماشین های روز دنیارو شب جمعه خیرات میکنه بین مردم با تمام وسایل ایمنی ممکن؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شما مشکوکی با آی پی آمریکا نظر میذاری از خیریه بودن خودرو سازی ایران هم خبر نداری؟؟؟؟؟؟؟
حتما دست استکبار تو کاره...............
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
اگر به نظر شما ایچنین است خوبه تعرفه وارادات کم شود تا ببینیم این بنگاه های غیر خیریه می توانند بفروشند؟
احمد
| Germany |
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
مجید دلبندم منظور از کیسه ...کیسه هوا است
1400
| United States of America |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
نه داداش بنام کیسه هواست, ولی کار بردش همان کیسه پول است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
منظورش کیسه هواس که از ماشینایی که دارن هم کم میکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
آره دیگه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
با سلام به نظرميرسد با كنترل شديد قيمتهاي خودرو هاي وارداتي و ضابطه مند نمودن قيمتها آنها ميتوان قيمتهاي آنهارا متعادل نگه داشته وبا استقبال هموطنان از اين خودروهاي با شرايط متنوع عرضه روبرو خواهيد شدودر اين ميان خودروسازهاي داخلي به خود آمده ودر رقابت
با اين خودرو سازها علاوه بر رعايت استانداردهاي لازم قيمتهاي خودرا كاهش خواهند داده وبعنوان يك بنگاه اقتصادي واقعا خصوصي سعي در جذب مشتري كرده واز اين حالت التماس مشتري به ايشان براي خريد وتحويل دادن خودرو باهر قيمت در خواهند آمد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
"بنگاه خیریه" نیست ولی قرار هم نیست تا ابد "کارخانه ساخت ارابه های مرگ" بماند
پیمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
یکی نمیگه اخه کره جنوبی نیروی کارش که گرونتر از ایرانه... مواد اولیه هم که در ایران ارزونتر از کره جنوبیه اصلا اونجا معادن و نفت و فراورده های اونو ندارند که!! پس چجور میشه که کیفیت ماشین هاشون بهتر مال ما هست و ارزونتر از ماشن های ما. جز اینکه اینجا مدیریتش بدتر از اونجاست و 30-40 ساله نتونستن درست مدیریت کنند. جز اینکه همیشه میدونستن دولت و بانک ها با پول نفت میاد کمکشون و اونها هم زیر چتر تعداد کارگرهایی که با این صنعت نون میخورند همیشه قایم میشند. این همون بلایی نیست که سر فوتبالمون امده؟ منتها برای فوتبال حداقل یک برنامه 90 داریم که گاهی یک گوشزدی از فسادش به مسئولین دولتی و مجلسی بکنه ولی برای خودرو که با جون یک ملت سر و کار داره هیچ چیزی وجود نداره
پاسخ ها
1400
| United States of America |
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
ما رئیس زیاد داریم....
نجفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
دقیقا حرف حق رو زدی
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
فقط کافی است که یک مقداری واردات خودرو با حق گمرک کمتر آزاد شود تا خودرو سازان داخلی حساب کار دستشان بیاید. فکر نمی کنم هیچ کجای دنیا هیچ ماشینی بدون کیسه هوا ساخته شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
مردم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
دادا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
اولا خودرو ساز نه و بنجل ساز!
ثانيا با اين قيمتها كي ميتونه ماشين بخره؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
تنها راه پیشرفت خودروسازی گشور باز کردن درهای خودرو و تعرفه 0 گمرکی به خودروهای با کیفیت خارجی هست نا این کودک تنبل لوس (خودروسازی کشور ) از خواب بیدار شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
مگه با صفر شدن تعرفه بقيه اجناس مفت شده اند مطمئن باشيد اونوقت با توجه به انحصار واردات در دست افراد خاص ,وارد كننده ها قيمتش را بالا مي برند.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟