به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در دهمین همایش بینالمللی دکترین مهدویت با اشاره به وضعیت امروز عراق گفت: وضعی که در عراق مشاهده میکنیم این است که هم بعثیها فعال هستند و هم افراد جاهل به اینها متصل شدهاند.
وی به مسائل اخیر سوریه نیز اشاره کرد و افزود: وقتی قضایای سوریه اتفاق افتاد خیلی از کشورهای منطقه در ایران راجع به سوریه صحبت میکردند اما تاکید ما این بود که این مسأله بهانهای است که آمریکاییها و اسرائیلیها درست کردند برای اینکه به مقاومت لطمه بزنند.
به گزارش ایسنا لاریجانی ادامه داد: کشورهایی که دغدغه دموکراسی دارند، گاه مجلس درست و حسابی هم ندارند و مطرح میکردند که در دموکراسی سوریه مشکلاتی وجود دارد و اگر در آن کشور قصد داشتند که تروریسم از بین برود، ما میدانستیم که این واقعیت قضیه نیست. در عراق که مشکل دموکراسی وجود نداشت و عراق یکی از کشورهایی است که رأی مردم در آنجا تأثیرگذار است؛ لذا این موضوع نشان میدهد که موضوع تروریسم در دنیای امروز برای قدرتهای بزرگ تبدیل به ابزاری شده و کارهای تبلیغاتی آنها ظاهرسازی است.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: در افغانستان، کشورهای بزرگ را دیدیم که شعار میدهند و بعد میرفتند پشت صحنه با این افراد فالوده میخوردند. زمانی که درگیری شیعه و سنی در عراق زیاد شده بود، اطلاعاتی رسید که سفیر سابق آمریکا در آنجا با سران تروریستها جلسه گذاشته و گفته که در شرایطی حاضر هستیم کمک نظامی و مالی کنیم اما شرط این است که سر سلاح را به سمت شیعیان و ایران ببرید.
وی افزود: با این وجود میگویند ما هدفمان مبارزه با تروریسم است. البته یکی از موارد هویدا شدن دروغ آنها مسأله منافقین در ایران بوده است که دیدیم که ترور کردند و چند هزار نفر را به شهادت رساندند و در این چند روز هم مسئولان این سازمان بیحیثیت به داعش گفتهاند که از شما حمایت میکنیم؛ بر این اساس، مسأله معلوم میشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با حوادث تروریستی مشخص میشود که چقدر تحت عنوان دموکراسی به سوریه حمله میکردند و این ابزاری برای برخورد کردن بوده است. دل آدم به حال این جاهلی میسوزد زیرا وقتی اینها از بین بروند، به هر حال مسلمان جاهل بودهاند اما چقدر وقت مسلمانان را گرفتهاند.
لاریجانی در بخش دیگری از صحبتهای خود ضمن تبریک میلاد امام زمان (عج)، به موضوع برگزاری همایش با عنوان تأثیرپذیری فرهنگ مهدویت در سبک زندگی اشاره کرد و گفت: امروز بیش از سایر زمانها به این مطلب نیازمندیم زیرا آشفتگی در راه و روش زندگی بسیار خود را نشان داده و پیدا کردن راه، دشوارتر از قبل است.
وی اضافه کرد: سبک زندگی در یک جامعه از عوامل مختلفی متأثر است؛ از فرهنگ و سنن گذشته گرفته تا شرایط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی امروز به ویژه عرصه بینالمللی که بیشترین تاثیرگذاری را بخش بینالملل در سبک زندگی بر جای گذاشته است.
رئیس قوه مقننه با تاکید بر اهمیت باورهای دینی به عنوان عاملی تاثیرگذار در راه و سبک زندگی گفت: تا جایی که امکان دارد باید مولفههای باورهای دینی را بشناسیم و به سمت آرمانهای آن حرکت کنیم.
لاریجانی، عدالت را یکی از این مولفهها در زمینه باورهای دینی برشمرد و افزود: روایات بسیاری وجود دارد که نشان میدهد وقتی امام زمان (عج) قیامت میکند که زمین پر از ظلم و جور باشد و هدف مهم ایشان، ایجاد عدالت است.
وی همچنین، منزه کردن دین از پیرایهها، تکامل اخلاقی و معنوی، رشد عقلانی و معرفتی جامعه، حرکت تکاملی در آبادانی و امنیت جامعه را از دیگر مولفههای مهم در سبک زندگی برشمرد و در ادامه با اشاره به حوزه فعالیت متفکران در تبیین عدالت، گفت: سن توماس، منتسکیو، ژان ژاک روسو، کانت و جان رالز از متفکرانی بودند که در مورد عدالت نظراتی را مطرح کردند. البته در بین متفکران مسلمان بزرگانی چون فارابی، ابن سینا، ملاصدرا، در دورههای گذشته و در دوره معاصر افرادی مانند سید قطب و شهید مطهری، به صورت مبسوطتر به این موضوع پرداختهاند.
لاریجانی با تاکید بر اینکه "ماموریت سبک زندگی این است که بسترهای مناسبی را برای سبک زندگی بویژه با تأسی از حکومت مهدوی و عدالت فراهم کند"، اظهار کرد: سبک زندگی ما نمیتواند کمونیستی باشد؛ چراکه کمونیسم هم مادیگراست و هم نفی پرستش میکند و برای آن مدل لیبرالی هم نمیتوان متصور بود زیرا اگر آزادی را بیان میکند، در عین حال توجهی به سایر استعدادها ندارد و این نارس بودنِ یک تئوری را میرساند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه "باید هدف به درستی مورد شناسایی قرار گیرد"، به ضعف سیستمهای آموزشی نیز اشاره کرد و گفت: حتی در شرایط خودمان کتب درسی با فنون مختلف، اهداف را باید مشخص کند که این کار انجام نشده است. بنابراین اگر ما مفهوم عدالت را از اجتماع به عنوان یک بُعد در نظر میگیریم باید زمینههای رشد را هم فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه "آمایش سرزمین میتواند تعریف دقیقی از اهداف جامعه ارائه کند"، تصریح کرد: وقتی طرح آمایش نداریم چگونه میگویم عدالت را رعایت میکنیم؟ متاسفانه در قوانین برنامه این موضوع مورد اشاره گرفته اما محقق نشده است. در واقع غفلت جمعی و حکومتی وجود دارد؛ گرچه اقداماتی در دست انجام است.
رئیس قوه مقننه در ادامه نیز به مسأله حجاب اشاره کرد و گفت: اگر در جامعه، مرد و زن با آراستگی زندگی کنند، موجب رشد و فعالیت میشود اما اگر موجب غفلت شود، تبعاتی را به دنبال دارد.
وی در ادامه اظهار کرد: اگر ما به مسأله فلسطین توجه کنیم، باید به این سوال پاسخ داده شود که چرا این مسأله قابل حل نیست و جواب این است که این کشورهای بزرگ دنبال منافعشان و منفعتطلبی خود هستند. آنها به بهانه مبارزه با تروریسم و مواد مخدر به افغانستان آمدهاند اما اکنون این سوال مطرح میشود که اشغال افغانستان چه چیزی را حل کرده است؟ چرا آمدند و چرا رفتند؟ در حالی که مبارزه با مواد مخدر نه تنها به جایی نرسیده بلکه افزایش هم داشته است و درباره مبارزه با تروریسم هم که میبینیم چه اتفاقاتی افتاده است.
لاریجانی خاطرنشان کرد: مسأله فلسطین با این تئوریها حل نمیشود. مدام تئوری سازش درست میکنند و این نوعی سرگرمی است و عوامفریبی را به وجود آورده است. تئوری آنها، منفعتطلبی است.
رئیس مجلس در پایان به مسأله سوریه اشاره کرد و گفت: در این مورد اتهاماتی را به ما وارد کردهاند در حالی که نفع ما برای کشوری است که در مقابل اسرائیلیها ایستاده است. آنها به ما اتهام زدهاند اما این به همان دلیلی است که ایران در مقابل ظلم نمیخواست تماشاگر باشد. ما در تئوری حکومت مهدوی، تماشاگر نسبت به ظلم نداریم.