مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با حضور در نشست معاونان حملونقل و ترافیک کلانشهرهای کشور که در تهران برگزار شده بود، گزارشی از برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران ارایه داد.
به گزارش مهر، دکتر سیدوحید حسینی در ابتدای گزارش خود درخصوص کیفیت هوای تهران در سال 92 گفت: هوای پایتخت 44 درصد در روزهای سال گذشته در شرایط نامطلوب قرار داشته ضمن اینکه آلاینده شاخص هوای تهران، ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون بوده که 160 روز در سال گذشته به لحاظ این آلاینده، وضعیت هوای پایتخت آلوده بوده است.وی با اعلام اینکه سال گذشته تنها سه روز هوای تهران پاک بوده و آلودهترین ماه دی و سالمترین ماه اردیبهشتماه بوده، افزود: چشماندازی که برای پایتخت ترسیم کردهایم، تبدیل تهران به شهری با هوای سالم در افق سال 1404 است و به این منظور افزایش روزهای سالم به بیش از 300 روز و کاهش آلایندهها به 50 درصد میزان موجود را برای سال 96 هدفگذاری کردهایم.
هزینه تولید آلودگی را آلودهکننده بپردازدمدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به شش برنامه مصوب در جهت کاهش آلودگی هوای پایتخت اظهار کرد: پرداخت هزینه تولید آلودگی از سوی آلودهکننده، کنترل آلودگی از مبدا و منبع، تمرکز بر فعالیتهای موثرتر، کار کارشناسی و هدفدار در اقدامات اجرایی، استفاده از تکنولوژیهای جدید و استفاده از امکانات شهر و شهروندان از جمله سیاستهای پیشبینی شده در این زمینه است.
دکتر حسینی اندازهگیری، پیشبینی و شناسایی آلودگی هوا و تولید ابزارهای مورد نیاز، کنترل و حذف دود دیزل و کنترل و حذف آلایندههای گازی سواریها، وانتبارها و موتورسیکلتها را از جدیدترین برنامههای مدیریت شهری برشمرد و تصریح کرد: اجرای محدودههای محیطزیستی کنترل انتشار آلایندهها و کنترل آلایندگی منابع ساکن از دیگر عناوین این برنامههاست.
وی با توضیح سامانه برخط کیفیت هوای تهران که شهروندان از طریق آن بدون واسطه و به صورت لحظهای از وضعیت کیفیت هوای پایتخت مطلع میشوند، اضافه کرد: در خصوص طرح کنترل دود دیزل، هفت سازنده برتر دنیا آمادگی خود را به منظور مشارکت در اجرای این طرح در پایتخت کشورمان اعلام کردهاند.
موتورسیکلتها در هر 100 کیلومتر پیمایش 1800 گرم آلایندگی دارندمدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به مصوبه مورخ 24 /1/ 93 هیات وزیران درخصوص نصب و بهکارگیری فیلتر جذب ذرات دیزل برای تمامی خودروهای دیزلی اعم از وارداتی و تولید داخل و منوط شدن شمارهگذاری آنها به نصب فیلتر یادشده اظهار کرد: علاوه بر خودروهای دیزلی، نسبت به تعویض کاتالیست 14 هزار دستگاه تاکسی نیز اقدام خواهد شد.
دکتر حسینی با بیان اینکه براساس نتیجه آزمونهای اخیر دانشگاه صنعتی شریف، هر دستگاه موتورسیکلتِ 125 سیسی حدود 8/17 گرم در هر کیلومتر پیمایش آلایندگی دارد در صورتی که آلایندگی هر دستگاه خودرو با استاندارد یورو دو حدود 7/2 گرم در هر کیلومتر پیمایش است، تصریح کرد: نسبت به تدوین مشخصات فنی موتورسیکلتهای برقی برای تهران با حداقل قدرت سه هزار وات و با استاندارد اروپایی CE اقدام کردهایم و در نظر داریم 10 هزار دستگاه از این موتورها را به کار بگیریم.
وی با تاکید بر اینکه ایجاد مناطق کم انتشار آلودگی هوا یا همان نواحی شهری موسوم به LEZ و کنترل مکانیزه این نواحی هم زمان با ارتقا و بهروزرسانی معاینه فنی از دیگر برنامههای پیشبینی شده است، اضافه کرد: تبخیر بنزین یکی از عوامل موثر در آلودگی هوای تهران محسوب میشود به همین دلیل کنترل آلایندگی منابع ساکن از طرق مختلف مانند کنترل بخارات جایگاههای بنزین را در دستور کار قرار دادهایم.
سالانه 500 میلیارد ریال بنزین در تهران به هوا میرودمدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه روزانه حدود 54 هزار لیتر مایع بنزین در جایگاههای بنزین تهران و حدود 292 هزار لیتر نیز در جایگاههای بنزین سراسر کشور تبخیر شده و به هدر میرود، اظهار کرد: ارزش بنزینهایی که به هوا میرود با قیمت بنزین فوب خلیجفارس سالانه برابر 496 میلیارد ریال در تهران و برابر دو هزار و 686 میلیارد ریال در کل کشور است.
دکتر حسینی با بیان اینکه اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا نیاز به ابزارهای اجرایی دارد، تصریح کرد: حمایت از مدیریت شهری و شهروندان و نیز مشارکت بخشخصوصی در جایگزینی تاکسیهای هیبریدی و موتورسیکلتهای برقی به جای تاکسیها و موتورسیکلتهای موجود، استفاده از ظرفیتهای دولت و تعامل با سازمانهای دولتی به عنوان نمونه در کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به چهار درصد و اجبار و الزام به نصب فیلتر دوده و نیز استفاده از بند «ق» تبصره «2» بودجه به منظور صرفهجویی در مصرف سوخت بهعنوان نمونه توسعه مترو و نوسازی ناوگان اتوبوس برقی از جمله این ابزارها محسوب میشود.
این استاد دانشگاه صنعتی شریف در پایان خاطرنشان کرد: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران آمادگی دارد تجارب خود در زمینه پایش و پیشبینی آلودگی هوا و اتخاذ و اعمال تصمیمات اجرایی به منظور کاهش و کنترل آلودگی هوا را در اختیار سایر کلانشهرها و شهرهای کشور قرار دهد.