قاچاق سوخت همواره یکی از معضلات بخش نفت و از دغدغههای بزرگ صاحبنظران این حوزه بوده است؛ این مساله چند سالی است که به تهدیدی اساسی برای جان مسافران اتوبوس های بین شهری بدل شده است. مسافرانی که بی خبر از همه جا سوار اتوبوسهایی می شوند که رانندگان آن با ایجاد تغییرات در خودرو و نصب باک اضافه اقدام به قاچاق سوخت می کنند و با اندک اشتباهی دهها انسان را به کام مرگ می کشانند.
به گزارش مهر، مدیرعامل سازمان پایانه ها و پارک سوارهای شهر تهران با بیان اینکه قاچاق سوخت معضلی است که متاسفانه در ایران در سالهای گذشته از رونق خوبی برخوردار بوده است و عدم کنترل آن موجب شده تا این وضعیت همچنان ادامه داشته باشد، افزود: قاچاق سوخت تهدیدی اساسی برای ایمنی اتوبوس است.
محمدرضا حاجی بیگی با اشاره به اینکه هر خودرویی برای ظرفیتی خاص تولید و طراحی شده است، بیان کرد: رانندگان اتوبوس برای دست یافتن به سود بیشتر اقدام به دستکاری خودرو و نصب باک اضافه می کنند و این موجب می شود که قدرت تعادل خودرو کاهش پیدا کند و از آنجا که شرایط برای اتوبوس ناهنجار است زمینه برای وقوع هر اتفاقی آماده است که اغلب نیز این موضوع منجر به وقوع وقایع انسانی برای مسافران بیگناه می شود.
وی تاکید کرد: به اعتقاد من با کنترل هر چه بیشتر در جاده ها و مراکز معاینه فنی و همه مبادی کنترل به هیچ وجه نباید اجازه بدهیم اتوبوس از حالت استاندارد خود چه در بخش سوخت رسانی و چه در بخش هایی همچون سیستم برق رسانی و دیگر بخشها، خارج شود.
رانندگان اتوسها را از حالت استاندارد خارج می کنندحاجی بیگی گفت: اگر این دستکاری ها از سوی رانندگان در اتوبوس ها اعمال شود، قطعا خودرو از حالت استانداردی که شرکت برای آن به وجود آورده خارج می شود و وقوع هر گونه اتفاقی محتمل است.
وی با بیان اینکه برخی رانندگان اتوبوس خودرو را به منزل شخصی خود بدل کرده اند و با اعمال تغییرات زیاد در خودرو ایمنی اتوبوس را به شدت کاهش می دهند افزود: متاسفانه دستکاری اتوبوس از سوی رانندگان به منظور نصب باک اضافه، نصب پرژکتور برق، ایجاد سیستم گرم کننده غذا و ... در میان رانندگان بسیار شایع است.
افزایش کنترل و نظارت بر ایمنی اتوبوس هامدیرعامل سازمان پایانه ها و پارک سوارهای شهر تهران با بیان اینکه باید ایمنی اتوبوس ها بیش از پیش از سوی مراجع قانونی کنترل شود، افزود: نمونه دیگری از بی توجهی به ایمنی عدم تعویض لاستیک های فرسوده از سوی رانندگان اتوبوس است که به دلیل گران بودن لوازم یدکی و لاستیک نسبت به این موضوع بی توجهه هستند و در نتیجه جان مردم را به سادگی به خطر می اندازند.
وی تاکید کرد: نهادهای مسوول اعم از مسوولان بیمه، وزارت راه، پلیس و دیگر نهادهای مسوول باید به شدت این موضوعات را کنترل کنند تا از بروز حوادث احتمالی جلوگیری شود.
وی افزود: به اعتقاد من شرکتهای تولید کننده خودرو نیز باید با توجه به شیوع این دستکاریها در خودرو و تبعات آن در ایران، تمهیداتی را بیاندیشند که رانندگان نتوانند باکی به خودرو اضافه کنند و یا اینکه تعهد از فرد گرفته شود که نسبت به انجام چنین کارهای اقدام نکند.
حاجی بیگی گفت: بهترین پیشگیری از وقوع حوادث و تصادفات، کنترل و نظارت است چرا که مشاهده شده است تغییراتی که از سوی رانندگان در اتوبوس ها اعمال می شود، خودرو را از حالت استاندارد مناسب خارج و شرایط را برای وقوع حوادث مهیا می کند.