بازدید 3924

صادق: هجمه‌ها رييس جمهور را به ستوه نمي‌آورد

هر انسان عاقل و منصفي متوجه غير منصفانه بودن بسياري از اين مباحث و تخريب ها مي شود که در طول يک سال گذشته اتفاق افتاده است. واقعا در زمان کدام دولت ديده ايد در طول يک سال از آغاز کار اين همه افترا و حرف عجيب و غريب درباره اش بگويند.
کد خبر: ۴۲۲۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۱ 06 August 2014
محمدرضا صادق در دوره دولت دوم سيد محمد خاتمي، مسئول ارتباط و هماهنگي بين مجمع تشخيص مصلحت نظام و دولت بوده است. همين مسئوليت در اين دوره زماني نشان دهنده خط و ربط اوست که اين روزها سمت مشاور رسانه‌اي رييس جمهور يازدهم را برعهده دارد. متولد آذرماه کرمانشاه است و اين روزها 54 سالگي‌اش را مي‌گذراند.

به گزارش ابتکار، صادق در انتخابات رياست‌جمهوري سال گذشته رياست كميته تبليغات ستاد انتخاباتي هاشمي رفسنجاني را به عهده داشت كه با انحلال ستاد انتخاباتي هاشمي رفسنجاني به يکي از اعضاي موثر تيم حسن روحاني تبديل و در مستند تبليغاتي او حاضر شد. از وي مي توان به عنوان رابط آيت‌الله هاشمي با روحاني نام برد. معمولا تمامي اخبار مربوط به انتخاب افراد کابينه روحاني از زبان صادق در خبرگزاري‌ها و سايت ها منتشر شده و اين گواه مهمي براي نشان دادن نقش صادق در کابينه روحاني است.

از سوابق مطبوعاتي خودتان بفرماييد و اينكه چه شد شما به عنوان مشاور رسانه اي رييس جمهور انتخاب شديد؟

طي سي و چند سال اخير، فعاليت هاي رسانه اي، ارتباطي، تبليغاتي و اطلاع رساني از اصلي ترين محورهاي کاري من بوده و به همين اقتضا در سالهاي دفاع مقدس و بعد از آن، با جناب آقاي دكتر روحاني در دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي توفيق همكاري داشتم. قبل از پيروزي دكتر روحاني در انتخابات رياست جمهوري نيز عهده دار مسوليت اطلاع رساني و ارتباطات مجمع تشخيص مصلحت نظام بودم و از اين رو باايشان که از اعضاء تاثير گذار مجمع و رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام بودند ارتباط داشتم.از زماني که دکتر روحاني براي حضور در عرصه انتخابات در حال بررسي بود ونيز دوره فعاليت هاي تبليغاتي وپس از پيروزي ايشان در انتخابات 24 خرداد 93 با هدف کمک وارايه خدمت در زمينه اي كه بيشتر عمرکاري ام در آن مسير سپري شده بود سعي كردم تلاشي را انجام دهم.

آقاي دكتر روحاني در طول روز چه مدت براي خواندن روزنامه ها وقت صرف مي كنند؟


جناب آقاي دكتر روحاني برنامه منظم روزانه دارد و عليرغم تنوع وتعدد فعاليت ها، با نظم وبرنامه ريزي كه دارند خوشبختانه به همه كارها هم مي رسند و اوقاتي را نيز براي اينكه مستقيما در جريان اخبار و مطالب رسانه ها قرار بگيرند، اختصاص مي دهند.

سوالي كه براي بسياري از مردم و فعالان رسانه اي مطرح است،اين است كه رسانه يا روزنامه اي هست كه ايشان شخصا علاقه اي به آن رسانه داشته باشند و مرتب اخباري كه منعكس مي كند پيگيري كنند؟


تا حدي كه اطلاع دارم ايشان بيشتر رسانه هايي كه صحيح مي نگارند و منعکس کننده وقايع و رويدادها هستند را، مورد مطالعه وبررسي قرار مي دهند.

در حوزه رسانه اي معمولا به چه صورت مطالب و مقالات مطبوعات را دسته بندي و به ايشان ارائه مي نمايند؟

درزير مجموعه دفتر رييس جمهوري، بخشي هست که رسانه ها را رصد کرده ومطالب لازم را گرد آوري مي کند، اما رصد رسانه اي و تهيه گزارش از رويدادها و بازتابها، تنها منحصر به اين بخش نيست و خود جناب آقاي روحاني تاکيد ودقت جدي دارند که فقط از يک مبدا و کانال، اطلاعات به ايشان نرسد و از طرق مختلف، اطلاعات را دريافت کرده و تجزيه تحليل مي نمايند.

روزنامه ها و رسانه هاي خارجي هم شامل رصد ايشان مي شوند؟

بله

سؤالي که براي خيلي از اهالي رسانه مطرح است اين است که آقاي محمدرضا صادق عملکرد خودشان در اين يکسال را چگونه ارزيابي مي کنند با توجه به چالشها و مسائلي که در اين مدت به وجود آمد.


با وجودي که من در يک سال گذشته، زمان و انرژي زيادي در اين مسير گذاشته و خيلي سعي کردم، اما به خودم نمره خوب نمي دهم و راضي نيستم و اجازه دهيد دلايل آن را خيلي فاش نکنم ولي شايد از برخي جهات به آنها در خلال پاسخ به پرسشهاي ديگرتان اشاره کنم.

مقطع يا مرحله اي که در اين يکسال گذشته تان وجود داشته که فکر مي کنيد ضعيف عمل کرديد؟يا در مواجه با آن بايد معتدل تر برخورد مي کرديد؟

خير. چون در اين مدت تند روي نداشتيم که حالا پشيمان شده باشيم. شخصا درطول عمرم تلاش کرده ام تندروي نکنم و اساسا افراط وتفريط را قبول ندارم. البته شايد در يک مورد افراط داشتم و آنهم صرف وقت ووسواس زياد براي انجام وظايفي بود که برعهده گرفته ام. به نظر من همه چيز بايد با تدبير و تعقل همراه باشد و يکي از مواردي که از خودم راضي نيستم همين است. شايد هم به اين دليل که يکباره باعقب افتادگي هاي زياد رسانه اي مواجه شديم، چاره اي غير از اين نبود، مثلا خبرگزاري يا روزنامه اي که خودم سالهاي طولاني در آنجا مشغول کار بودم را ضعيف شده وناکارآمد مي يافتم و پس ازتشکيل دولت تدبير اميد بيشتر در جريان امورشان قرار گرفتم که چقدر در سالهاي اخيرضعيف شده اند. به هر حال سعي کرديم کمک کنيم تا حد ممکن احيا بشوند. با اين وجود يک سال گذشته را که مرور مي کنم و زمان و تلاش وافر بکار رفته را مي سنجم، در ذهنم اين گزاره مرور مي شود که مثلا اگربيشترين فرصت ايجاد شده را به جاي رفع و رجوع مسائل جاري، بيشتربه فعاليت هاي توسعه اي و تحقيقي اختصاص مي داديم مفيد تر بود.

پس در راستاي عمل به گفتمان اعتدال، از نظر شما حوزه رسانه اي رييس جمهور عملکرد قابل قبولي داشته است؟

درحد کارهايي که من دنبال کردم اميدوارم اينطورباشد و البته در مورد تشکيلات پيرامون دولت براي سازماندهي رسانه هاي مرتبط با دولت هم سعي شده اينطورباشد ولي قضاوت در اين زمينه با مردم است.

عده اي معتقدند که هيئت دولت و آقاي رييس جمهور در برخورد با مخالفان تا حدودي خشن به نظر مي رسند. نظر شما چيست؟

اين ادعا را قبول ندارم وبراي رد آن دلايل متقن هم وجود دارد،جالب است که بگويم اغلب عکس اين را به ما مي گويند و به ما نسبت مدارا و نرمش بيش از حد مي دهند. کجا از ما خشونت ديديد؟کجا ازدولت خشونت ديديد؟ شما در عمر همه دولتهاي (بعد از انقلاب اسلامي) بررسي بکنيد کدام دولت را ديديد در سال اول با چنين حجم عظيمي از افترا وانتقاد غير منصفانه مواجه بوده باشد و خيلي از کساني که تريبون دارند از تريبون هاي خود استفاده بکنند براي تخريب دولت. نه به نظر من اين مطلبي که گفتيد منصفانه نيست.

در مقابل آن رسانه ها معتقدند اين نقد ها از سر دلسوزي براي کشور و براي نظام و انقلاب هست به نظر شما اين حرف درست نيست؟


خوب بايد مصداقي صحبت کنيم چون شما مصداق نگفتيد من هم کلي جواب دادم اگرمصاديق پرسشتان را بفرماييد براي شما مورد به مورد توضيح مي دهم واثبات مي کنم.

به نظر شما روزنامه هاي اصلاح طلب توانسته اند در مقابل جو سازي ها و تخريب ها و تندروها ايستادگي کنند؟

اولا تشکرمي کنم از رسانه هايي که عالمانه و منصفانه در راستاي تحقق خواست مردم تلاش کردند چون براي دولت مهم است که رسانه ها، نياز هاي افکار عمومي و اخبار دولت را مبتني بر منافع ملي بطور صحيح جمع آوري، پردازش و منتشر کنند و اين امر واقعا جاي تقدير و تشکر دارد. انهايي هم که اين کار را نکردند اميدواريم به خواست ملت توجه و در اين مسير حرکت کنند. يادمان باشد مردم در24خرداد92به افراط نه گفتند،از ان دوري کرده و به اعتدال راي دادند وگفتند با مشي اعتدالي وتعقل، آرمان هاي ملي و انقلابي را محقق بکنيم.

عده اي از اهالي رسانه معتقدند اکنون که دولت در برابر اين همه فشار و انتقاد و توهين قرار دارد حوزه رسانه اي بايد از رسانه ها و مطبوعات حامي دولت حمايت بکند. با اين نظر موافقيد؟

حوزه رسانه اي؟

بله حوزه رسانه اي حمايت ويژه اي بکند


همانگونه که توضيح دادم اين دولت برآمده از راي ملت است و رسانه ها هم در راستاي خواست ملت بايد حرکت بکنند بنابراين هم دولت هم رسانه ها بايد بدانند مردم چه مي خواهند و در آن جهت تلاش کنند. اجراين کار هم انشاا... رضايت خداوند وآسايش مردم خواهد بود والبته رسانه ها بطريق اولي، با اقبالي که که مردم نشان مي دهند. در واقع اگر رسانه اي اقدامات و وظايف دولت را که خواست ملت است بازتاب داد، خوب مردم هم همين را مي پسندند. ما براي دولت و افراد دولت تبليغ نابجا نمي خواهيم واصلا سياست دولت تدبير و اميد اين نيست، رسانه ها صرفا بايد افعالي را تبيين کند که دولت انجام داده ويا مي دهد.

تعامل دولت با رسانه هاي موافق و مخالف چگونه بوده است؟


مشي دولت تدبير و اميد اين بوده که بايد فرصت برابر را فراهم کرد تا رسانه هاي قانوني بتوانند مطالب مورد نياز و خواست افکار عمومي را تهيه وبطور صحيح بازنمايي کنند و از اين جهت تفاوتي بين رسانه هاي به تعبير شما موافق و مخالف، نيست و طبق اصولي که به مردم قول داده شد و مردم هم انتظار دارند، بايد بکوشيم خواست مردم محقق شود.

شنيده شده که ورود خبرنگار کيهان به نهاد رياست جمهوري ممنوع شده آيا اين کار به نظر شما درست است؟


نه اين خبر صحيح نيست.البته وقتي امکانات محدود است روزنامه ها با نوبت مي آيند. مشابه همين نکته اي که گفتيد کرارا در باره رسانه هاي گوناگون مطرح وخود من در معرض سوال برخي دوستان خبرنگار هم هستيم اما زماني که موارد را واکاوي و بررسي مي کنيم، خود اين عزيزان هم با من هم عقيده ميشوند. البته نقص هايي هم در کار همکاران ذيربط در نهاد هست که انشاا... تدريجا برطرف خواهد شد.

نقش رسانه هاي اصلاح طلب در هفته هاي منتهي به خرداد92را چگونه ارزيابي مي کنيد؟ آيا نقشي در پيروزي دکتر روحاني داشتند؟


روزنامه هاي اصلاح طلب در ايام انتخابات، فعاليت حرفه اي و پوشش خوبي را داشتند البته شخصيتهاي برجسته کشور وشخصيتهاي اصلاح طلب هم نقش آفرين بودند. همراه با اکثريت ملت که کوشيدند و زمينه را فراهم کردند تا پيروزي اعتدال رقم بخورد.

در طول يکسال گذشته مباحثي پيش آمده که دکتر روحاني از تخريب رسانه هاي افراطيون به ستوه آمده باشد يا معتقد باشند که رفتارشان غير منصفانه است؟

هر انسان عاقل و منصفي متوجه غير منصفانه بودن بسياري از اين مباحث و تخريب ها مي شود که در طول يک سال گذشته اتفاق افتاده است. واقعا در زمان کدام دولت ديده ايد در طول يک سال از آغاز کار اين همه افترا و حرف عجيب و غريب درباره اش بگويند. اين يعني غير منصفانه اما اينکه بتوانند آقاي روحاني را به تعبير شما به ستوه بياورند صراحتا مي گويم که موفق نمي شوند.

بازتاب توافق اوليه ژنو در رسانه ها چطور بوده است؟

يادمان باشد که در ژنو قرارشد طي يک زمانبندي، اقداماتي براي نيل به توافق جامع صورت گيرد و برنامه اقدام مشترک اين بود که طي 6ماه 2طرف بنشينند کنار هم ومذاکره کنند وافعالي را نيز اجرايي کنند، چيزي که قبلا وجود نداشت. در واقع برخي رسانه ها اين برنامه اقدام مشترک را متوجه نشدند و طبق تفسير خودشان حکم صادر کردند.بعضا رسانه ها و کساني هم به اسم نقد به ابعادي پرداختند که صحيح نبود. برخي هم که توجه داشتند باز حرف خودشان را مي خواستند بزنند و غرض خودشان را تعقيب بکنند به هر حال امروز با رصد وضعيت کشورومردم ميتوان قضاوت روشن تري ارايه کرد.

آيا از نقد هاي دلسوزانه رسانه هاي حامي دولت استقبال مي کنيد؟

نقد منصفانه، کارشناسانه و عالمانه تقدير دولت را به همراه دارد هر رسانه اي که اين کار را انجام بدهد مورد استقبال دولت خواهد بود.

مخالفان، دولت يازدهم را به استبداد راي و ترويج جامعه تک صدايي متهم مي کنند؛ مثالشان هم صحبت دکتر روحاني بود که مخالفان توافق ژنو را بيسواد خوانده بود آيا اين اظهارات درست است؟

اين ادعا مورد قبول نيست.سخنراني آقاي رييس جمهور در آن مراسم با سوء استفاده از ابزارهاي رسانه اي تفکيک شد و يکي دو جمله ايشان را برجسته کردند و بعد عمليات رواني را شروع کردند.

اتفاقا آقاي دکترروحاني بسيار مشورت پذير است و انتقادات عالمانه و عاقلانه مورد استقبال ايشان واقع مي شود.

آيا شما و مديران تحت امر حوزه ي رسانه جلسات منظم با سر دبيران و دبيران سرويس روزنامه هاي کثير الانتشار داريد؟

به اقتضاي مناسبت هايي که پيش مي آيد جلساتي داشته و از روزنامه نگاران، مديران مسؤل و سردبيران دعوت کرده ايم و در آينده هم انشاا... اين جلسات نظم بهتري پيدا مي کند. البته در يکسال گذشته و اوايل فعاليت دولت يازدهم و ابتداي سال جديد نيز حدود4-5 نشست وجلسات همفکري داشتيم و تا جايي که ذهن من ياري مي کند ديد و بازديد هاي موردي با اغلب مديران مسئول و خبرنگاران بوده که تبادل نظر با همه رسانه ها از طيف هاي متفاوت از اصلاح طلب و اصولگرا صورت گرفته است.

هدف از پيدايش دلواپسان چيست؟

من چنين حزب و تشکيلاتي نمي شناسم.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات