گریز خودروهای حامل سوخت قاچاق که به تعبیر کارشناسان پلیس راه به بمبهای متحرک شباهت دارند همچنان با افساری لجام گسیخته در جادههای سیستان و بلوچستان ادامه داشته و هر روز بر تعداد قربانیان آنها افزوده میشود.
به گزارش خبرنگار مهر، برخورد یک دستگاه تویوتا وانت حامل سوخت قاچاق شب گذشته در محور سراوان با یک دستگاه سواری پژو حامل اتباع بیگانه که منجر به مرگ ۱۱ نفر شد برای چندمین بار در طی سال جاری ناقوس مرگ را در جادههای سیستان و بلوچستان به صدا در آورد.
در این سانحه رانندگی که مقارن ساعت ۱۹ شب گذشته در محور سراوان و در حوالی پاسگاه انتظامی «گشت» رخ داد ۱۱ تبعه بیگانه در شعلههای آتش سوختند و ۴ نفر نیز مجروح شدند.
اخباری که هر ماه تکرار میشود
جان باختن ۱۱ تبعه بیگانه غیر مجاز در آتش قاچاقچیان سوخت در حالی شب گذشته اتفاق افتاد که هفته پیش نیز در حادثهای مشابه در محور خاش-زاهدان یک دستگاه خودروی سواری پژو ۴۰۵ حامل موادسوختی غیرمجاز به دلیل برخورد با یک دستگاه موتورسیکلت دچار حریق شد و سه نفر را به کام مرگ کشید.
پیش از این نیز در سیزدهم مرداد ماه سال جاری در حادثهای مشابه مقارن ساعت ۱۲ ظهر بر اثر برخورد دو دستگاه خودروی حامل سوخت قاچاق در محورهای ارتباطی شهرستان سراوان در جنوب سیستان و بلوچستان سه نفر در شعلههای آتش جان باختند.
در این حادثه که بر اثر برخورد دو خودروی تویوتا وانت و حامل سوخت قاچاق در محور کلپورگان –دهک رخ داد بر اثر شدت تصادم دو خودرو طعمه شعلههای آتش شدند و سرنشینان آن در حالی که در شعلههای آتش گرفتار شدند سوختند.
قاچاق سوخت و حوادث ناشی از آنکه این روزها به یکی از اخبار عادی و معمول در رسانههای سیستان و بلوچستان تبدیل شده است در بیست و نهم فرودین ماه سال جاری نیز خبر ساز شد و در محور خاش -زاهدان ۵ کشته و یک زخمی برجای گذاشت.
در این حادثه نیز یک دستگاه خودرو وانت تویوتا حامل مواد سوختی قاچاق با یک دستگاه سواری پراید در محور خاش -زاهدان حوالی اسکلآباد برخورد کرد و بیاحتیاطی قاچاقچیان اعضای دو خانواده را به تعداد پنج نفر در آتش سوزاند.
واژگونی خودرو حامل سوخت قاچاق در محور ارتباطی ایرانشهر - بزمان واقع در جنوب غرب سیستان و بلوچستان و کشته و زخمی شدن سه نفر در اسفندماه سال گذشته نیز از جمله اخباری در این راستا است که در آستانه عید نوروز موجب نگرانی بسیاری از شهروندان سیستانی و بلوچ شد.
گوش شنوایی نیستبا وجود اینکه به طور متوسط در هر ماه یک الی ۵ نفر به دلیل برخورد خودروهای حامل سوخت در محورهای جنوبی سیستان و بلوچستان جان خود را از دست میدهند و طنین این زنگ خطر آرامش روانی بسیاری از مردم را بر هم زده اما گوش شنوایی برای حل این مشکل در بین مسئولان پیدا نمیشود.
برخورد خودروهای حامل سوخت با سایر وسایل نقلیه و همچنین واژگونی این خودروها بر اثر سرعت سرسام آور و به آتش کشیدن جادههای جنوبی با محمولههای ۲ هزار لیتری گازوئیل به نظر میرسد هنوز نتوانسته است انگیزه لازم را برای مسئولان استان و نیروی انتظامی به منظور برخورد و مقابله با این موضوع ایجاد کند.
به گفته بسیاری از شهروندان سراوانی و ایرانشهری جادههای این دو شهرستان شبها در سیطره قاچاقچیان سوخت قرار دارد و کمتر خانواده و یا خودروی شخصی به خود این اجازه را میدهد که شب هنگام در این محورها تردد کند.
خودروهای حامل سوخت قاچاق در سیستان و بلوچستان که در کمال خونسردی با پلاکهایی پوشیده و مخدوش در جادههای استان با چراغهای خاموش میتازند همانند بمبهای متحرکی هستند که جان و مال سایر رانندگان و شهروندان را تهدید میکنند.
متاسفانه با وجود اینکه بسیاری از مسیرهای تردد این خودروها به ویژه در منطقه بم پشت ایرانشهر و جاده سراوان برای نیروهای انتظامی کاملا محرز و شناخته شده است اما اقدام شایستهای تا کنون به منظور برخورد با این معضل در سیستان و بلوچستان رخ نداده است و تصمیم جدی در شورای هماهنگی قاچاق کالا و ارز گرفته نشده است.
۳۰ درصد تلفات جادهای متعلق به قاچاقچیان سوخت است فرمانده پلیس راه شمال سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ۳۰ درصد تلفات جادهای در استان ناشی از قاچاق سوخت است در گفتگو با مهر اظهار داشت: تردد خودروهای حامل سوخت قاچاق و انسان یکی از عوامل تاثیرگذار در افزایش آمار تصادفات و همچنین تلفات جادهای است.
سرهنگ ایوب شرافتی اظهار داشت: سرعت لجام گسیخته این خودروها در جادههای استان که با پلاکهای مخدوش و یا سرقتی تردد میکنند جان بسیاری از رانندگان و خودروهای عبوری را نیز مورد تهدید قرار داده است.
وی با تاکید بر اینکه سیستان و بلوچستان جزو سه استان نخست کشور است که بیشترین میزان فوت را در حین انتقال بیماران به بیمارستان دارد افزود: باید این نکته به دلیل اهمیت نجان جان انسانها مورد توجه و بررسی جدی قرار گیرد.
شرافتی با اشاره به اینکه سرعت بیش از حد برخی از رانندگان و تصادم شدید در اغلب تصادفات منجر به فوت سرنشینان در سر صحنه میشود ادامه داد: ایجاد روشنایی و تقویت پاسگاههای پلیس راه در محورهای ارتباطی و جادههای استان از عوامل مهم و تاثیر گذار در کاهش تصادفات و ارائه خدمات امداد رسانی به موقع و در نهایت پیشگیری از آمار رو به رشد تلفات جادهای است.
روند صعودی بمبهای متحرک
قاچاق سوخت به یکی از معضلات اصلی اقتصاد کشور طی چند سال اخیر تبدیل شده و با وجود تلاشهای دستگاههای ذیربط همچنان به عنوان یک گره کور در بین مدیران و سازمانها میچرخد.
همزمان با اجرا شدن قانون هدفمندی یارانهها و واقعیتر شدن قیمت سوخت، کار و کاسبی قاچاقچیان سوخت نیز کساد شد چراکه وقتی سوخت یارانهای با نرخ ارزان عرضه میشد سود فراوانی را نصیب قاچاقچیان میکرد اما با گذشت زمان و آغاز پروژه سهمیهبندی و کارت هوشمند قاچاق سوخت کمکم رنگ باخت.
بنا بر آمار منتشره از طرف ستاد قاچاق کالا و ارز حجم گازوئیلی که سالها از ایران به پاکستان قاچاق میشد ۲۰ تا ۲۲ میلیون بشکه بود که این مقدار از واردات سالانه گازوئیل شرکت نفت پاکستان از کویت نیز بیشتر بوده است.
در سوی دیگر ماجرا یکی از مواردی که متاثر از کاهش ارزش ریال رونق دوبارهای گرفت باز هم قاچاق سوخت بود که گفته میشود به قدری این تجارت ناصواب رونق دارد که قاچاقچیان موادمخدر آن را راحتتر و سودآورتر از قاچاق تریاک میبینند.
به همین جهت از سال گذشته با کاهش ارزش ریال و شکست طرح فروش سوخت توسط مرزنشینان این تجارت دوباره بسیار سودآور شد و هر روز اخبار متنوعی را از روشهای جدید قاچاق سوخت میشنویم و میخوانیم به نحوی که گفته میشود برخی قاچاقچیان مواد مخدر ترجیح دادهاند به قاچاق سوخت روی بیاورند.
طی چند سال اخیر روشهای حمل سوخت قاچاق نیز متفاوت شده است حمل سوخت با قاطر از روشهای متداول در شهرستان سراوان است اما وانت بیشترین کارایی را در جابجایی سوخت دارد و حتی بعضی صاحبان مینیبوس در استان که مسافر جابجا میکردند اکنون مینیبوسها را فروختند و به جای آن با وانت سوخت جابجا میکنند وانتهایی که امروز به بلای جان مردم سیستان و بلوچستان تبدیل شده است.
ارابههای مرگ
خودروهای وانت تویوتا که بیش از یک هزار لیتر گازوئیل را با خود حمل میکنند با سرعت ۱۵۰ الی ۲۲۰ کیلومتر و در پارهای از اوقات برای پنهان ماندن از دید ماموران با چراغهای خاموش جادههای سیستان و بلوچستان را در مینوردند و برای بسیاری از خانوادهها و رانندگان این ارابههای مرگ به کابوسی هولناک تبدیل شدهاند.
عبور کاروانی این خودروها که با پلاکهای چسب زده و یا مخدوش در جادههای قانونی کشور برای کسب درآمد غیر قانونی بر جان مردم میتازند برای هیچ یک از مردم استان قابل تحمل نیست و بیش از گذشته نقش نیروهای انتظامی را در تامین جان و مال مردم برجسته و به مسئولان گوشزد میکند.
در حال حاضر بسیاری از خودروهای سواری نیز تمامی محفظه زیر صندلی خود را به انبار سوخت غیر مجاز اختصاص داده و با سرعتی غیر قابل تصور به استقبال مرگ میروند و هر هفته صحنههای دلخراشی را از خاکستر شدن انسانهای بیگناه به نمایش میگذارند که غیر قابل تحمل و تصور است.
این گونه خودروها در جادههای سیستان و بلوچستان به صورت کاروانی و بیشتر شبها تردد میکنند و در صورت بروز حادثه قبل از رسیدن پلیس نیز اثری از محل تصادف یا واژگونی و کشتهها باقی نمیگذارند تا دست مایه پلیس شود.
با توجه به حوادث تلخ و تاسف باری که در اثر واژگونی این خودروها و یا برخورد با سایر خودروها در جادههای استان روی میدهد و آثار جانی و مالی سنگینی که به شهروندان و بیت المال وارد میکنند باید اعتراف کنیم بمبهای متحرک در جادههای استان رشد صعودی به خود گرفته است.