وزارت نفت، آلودگی بنزین تولیدی در پتروشیمیهای کشور را تأیید کرد. ماهها از کش و قوس ماجرای بنزینهای آلوده میگذرد. بنزینهایی که در سالهای پایانی دولت دهم تولید آن در پتروشیمیهای کشور آغاز شد و از همان ابتدا، حواشی بسیاری را درخصوص آلاینده یا استاندارد بودن، با خود همراه کرد. دولتدهمیها هیچگاه آلایندگی بنزینهای تولیدی در پتروشیمیها را نپذیرفتند و آن را مطابق با استانداردهای جهانی میدانستند. حواشی بنزینی ادامه داشت تا اینکه با روی کار آمدن دولت یازدهم، روی دیگر سکه به نمایش درآمد و تمامی خبرها، چه رسمی و چه غیررسمی از آلاینده بودن بنزینهای پتروشیمی حکایت کرد.
در میان تمام خبرهایی که در یکسال و نیم گذشته از آلایندگی بنزین تولیدی در پتروشیمیها حکایت میکردند و تأکید داشتند که بنزن موجود در بنزین پتروشیمیها ٥/٢ تا ٤ برابر حد مجاز است، حالا خبر آمده که وزارت نفت اسناد آلودگی بنزینها را تأیید کرده و میگوید بنزن موجود در بنزین پتروشیمیها ٤٠ برابر حد مجاز بوده است.
به گفته سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست، بر اساسنامه رسمی شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی میزان بنزن موجود در بنزین پتروشیمیها طی سالهای
٨٩ تا ٩٢ ، ٤٠ برابر حد مجاز بوده است.
یوسف رشیدی در گفتوگو با ایلنا، با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیطزیست پیش از این از آلایندگی بنزینهای پتروشیمی خبر داده بود، به ایلنا گفته است: «متاسفانه برخی آقایان با سیاسی کردن موضوع آلودگی این بنزینها و هدایت این موضوع به مباحث غیرکارشناسی، سعی در تکذیب این امر کرده بودند.»
او با اشاره به استاندارد ترکیبات آروماتیک و بنزن موجود در بنزینها براساس استاندارد یورو ٤، گفت: «بر این اساس حد مجاز بنزن باید یکدرصد و مواد آروماتیک ٣٥درصد حجمی باشد.»
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست با اشاره به نامه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در این خصوص، گفت: «در حالی که میانگین مصرف ریفرمیت دریافتی از پتروشیمی برزویه در بنزین مصرفی کشور از یکهزار و ٥٥٩ مترمکعب در روز درسال ٨٩ به ٣هزار و ٤٠٥ متر مکعب در روز درسال ٩٢ رسید، میزان بنزن موجود در این ترکیب بین ٥/١ تا ٢درصد حجمی و ترکیبات آروماتیک آن بین ٦٠ تا ٦٥درصد حجمی بوده است.»
او به ریفرمیت توزیعی توسط پتروشیمی بندر امام اشاره کرد و گفت: «در عین حال میانگین مصرف ریفرمیت دریافتی از پتروشیمی بندر امام در بنزین مصرفی کشور از ٣١٤ مترمکعب در روز درسال ٨٩ به ٢هزار و ١٨٦ متر مکعب در روز درسال ٩٢ رسید که میزان بنزن موجود در این ترکیب نیز بین ٨ تا ١٠درصد حجمی و ترکیبات آروماتیک آن بین ٥٦ تا ٦٢درصد حجمی بوده است.»
رشیدی با اشاره به اینکه طی این سالها آلودهترین ترکیب بنزین توزیعی بنزین پیرولیز بوده است، ادامه داد: «میانگین مصرف بنزین پیرولیز دریافتی از ٧٩٠ مترمکعب در روز درسال ٨٩ به ٣٤٠ متر مکعب در روز درسال ٩٢ رسید که متاسفانه میزان بنزن موجود در این بنزین بین ٣٠ تا ٤٠درصد حجمی و ترکیبات آروماتیک آن بین ٦٠ تا ٦٥ ردصد حجمی بوده است.»
او با تأکید بر اینکه درهیچ جای دنیا از ترکیبات تولیدی در پتروشیمیها بهرغم برخورداری از عدد اکتان و خواص احتراق بالا بهجای بنزین استفاده نمیشود، افزود: «براساس طبقهبندی آژانس تحقیقات سرطان (IARC) در سال ٢٠١٠، بنزن در گروه نخست مواد سرطان زا قرار دارد.»
سرپرست مرکز ملی هوا وتغییراقلیم سازمان حفاظت محیطزیست با اشاره به آمار بیمارستان مفید درخصوص کودکان مبتلا به سرطان خون، اظهار داشت: «تعداد کودکان مبتلا به سرطان خون که به این بیمارستان مراجعه کردهاند، درسال ١٣٩٢ به میزان ٥١٨ مورد نسبت بهسال ١٣٨٩ که
٤٦٧ مورد بوده، افزایش یافته است.»
او یادآور شد: «مطالعه انجامشده طی پروژه بررسی وضع کمی و کیفی انتشار آلایندهها BTEX در شهر تهران توسط دانشکده محیطزیست دانشگاه تهران نشان میدهد که در اطراف پمپ بنزینها میزان غلظت آلاینده بنزن چندین برابر استاندارد است.»
رشیدی تأکید کرد: «خوابآلودگی، گیجی، سردرد، ناهشیاری، تحریک پوست، چشمها و سیستم تنفسی، اختلالات خونی، اثر بر مغز استخوان و کمخونی، خونریزی بیش ازحد، اختلالات کروموزومی، آسیب به سیستم ایمنی و سرطان خون ازجمله اثرات سوء بنزن است.»
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، درحالی از افزایش سرطان در میان کودکان مراجعهکننده به بیمارستان مفید درسال ٩٢ حکایت میکند که چندی پیش، معصومه ابتکار رئیس سازمان محیطزیست در گفتوگو با «شهروند»، با اشاره با اینکه در بنزین پیرولیز، ٥٠درصد بنزن در ترکیبات فرار و حلقوی آن وجود دارد، گفته بود: «بنزن یک ترکیب حلقوی فوقالعاده سرطانزاست که در برگه مشخصات این ماده شیمیایی نوشته شده، استنشاق این ماده بسیار خطرناک و عاملی است برای لوسمی (سرطان). این موضوعی کاملا شناخته شده است، حتی در یک جستوجوی ساده هم این ماده Carcinogenic Grade A یعنی سرطانزای درجه یک معرفی شده است.»
او یادآوری کرده بود که «متأسفانه میزان بنزن در هوای شهر تهران بهخصوص در پمپ بنزینها بسیار بالاتر از حد استاندارد است که بسیار نگرانکننده و خطرناک است همچنین ترکیبات دیگری مثل زایلین (Xylene) و تولوئن (Toluene)، که مشخص شده میزان زایلین هم بسیار بالاتر از میزان استاندارد بوده است. همه این ترکیبات در بلندمدت غلظت خون، گرفتگی عروق، سکتههای قلبی و مغزی و سرطانها را به وجود میآورند.» ابتکار ادامه داده بود: «آنچه اثر آنی و سریع میتوانست داشته باشد و تهدید بود، بحث بنزن بود. این از همان موقع برای ما محرز بود که میزان بنزن بالاتر از حد استاندارد است. اندازهگیریهای شرکت کنترل کیفیت هوا در آن زمان و اندازهگیریهای دانشگاههای مستقل همه این موضوع را تأکید میکردند.»
حالا تمامی آن گزارشهای نگرانکننده که میگفتند، بنزن سرطانزاست و تعداد مبتلایان به این بیماری را افزایش خواهد داد به گفته سرپرست مرکزملی هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیطزیست به واقعیت نزدیک شده است و رشیدی میگوید که تعداد کودکان مبتلا به سرطان در دوره زمانی که بنزین تولیدی در پتروشیمیهای کشور در پمپ بنزینها توزیع شده، بهشدت افزایش یافته و ٥١٨ کودک بیش ازسال ٨٩ کهسال نخست تولید بنزین در پتروشیمیهای کشور بود، به سرطان مبتلا شدهاند.