بسیاری از وقایع که برای کشور هزینه ساز میشود و بازتاب جهانی مییابد، محصول تصمیمات مسئولان خرد و رده پایین در بخشهای اجرایی کشور است که متأسفانه با دفاع مدیران ارشد از این تصمیمات اشتباه، ماجرا پرهزینهتر از حد تصور میشود؛ نمود عینی چنین روندی در ماجرای تازه رخ داده برای استاد حسین علیزاده و گروه موسیقیایی همراهشان در سفر به شیراز از اصفهان به قصد برگزاری کنسرت مشهود بود؛ رخدادی که گمان میرفت با عذرخواهی شرکت ارائه دهنده خدمات همراه شود، ولی عکس این رویه رخ داد.
به گزارش «تابناک»، عصر روز چهارشنبه ۲۶ شهریورماه در حالی که حسین علیزاده به همراهی محمد معتمدی، پژمان حدادی و صبا علیزاده به همراه سازهایشان قصد سوار شدن به هواپیما را داشتند تا اصفهان را به مقصد شیراز ترک کنند، به دلیل جلوگیری مسئولین هواپیمایی ایرانایر نتواستند با سازهایشان به درون هواپیما بروند و از پرواز جا ماندند. این اتفاق در حالی رخ داد که تعدادی از مردم استاد علیزاده را شناختند و به این برخورد اعتراض کردند.
«محمد معتمدی» ضمن اعلام این خبر گفت: گروه همآوایان عصر چهارشنبه قرار بود با هواپیما از اصفهان به سمت شیراز پرواز کند که مسئولان هواپیمایی ایران ایر به خاطر همراه داشتن ساز اجازه سوار شدن ما را به هواپیما ندادند. پانزده سال است چه در سفرهایم در ایران و چه خارج با چنین مشکلی و برخوردهای زننده این چنینی مواجه نشدم. وقتی از سرمهماندار هواپیما دلیل این کار را پرسیدیم، گفت نیازی ندارد به ما پاسخ دهد. ما از مسئولین هواپیمایی ایرانایر به خاطره این برخورد زننده قصد شکایت داریم.
این خواننده ادامه داد: این رفتار حتی اگر برای یک شهروند عادی هم رخ دهد، پذیرفته نیست، چه برسد با هنرمندی باسابقهای مثل حسین علیزاده و پژمان حدادی. به هر حال این رفتار ناشایست را بیپاسخ نخواهیم گذاشت، زیرا این برخورد واقعا به دور از شأن این اساتید موسیقی بود.
حسین علیزاده هم ضمن تأیید این خبر گفت: هماکنون در فرودگاه اصفهان سرگردان هستیم. تاکنون این تجربه را نداشتم که در فرودگاهی چنین برخورد توهینآمیزی با ما داشته باشند. از ورود سازهای ما در حالی جلوگیری شد که به نظر میرس،د سرمهماندار پرواز اصفهان به شیراز به شماره ۲۲۵، مشکل شخصی با من داشت، وگرنه جا در هواپیما برای قرار دادن ساز بود.
عکس: آرشیو وی در پاسخ به اینکه آیا دلیل این رفتار را میدانید یا خیر، گفت: به گمانم سرمهماندار هواپیما مشکل شخصی با من داشت، وگرنه من بارها همراه گروهم به جای جای ایران سفر کردهایم و به مشکل این چنینی برنخوردهایم. اگر پاسخ منطقی برای این رفتار میشنیدم، قطعا قبول میکردیم اما وقتی دلیل این رفتارهای توهین آمیز را میپرسیدم سرمهماندار میگفت نیازی ندارد به من پاسخ دهد! قطعا شکایتی را تنظیم خواهیم کرد و از شرکت هواپیمایی ایرانایر و هر که مسبب رفتار زشت و زننده است، شکایت میکنم.
در این میان، در حالی که تصور میشد با برخورد با عامل این اتفاق که به سرعت توسط رسانههای خارجی نیز انعکاس داشت، رفتار مناسبی صورت پذیرد و شاهد عذرخواهی ایرانایر باشیم، امروز (پنجشنبه) محمد صادق مدیرکل ایران ایر در اصفهان گفت: این گروه موسیقی ۹ بسته همراه خود داشتند که به قسمت انبار هواپیما منتقل شد؛ اما ۴ بسته همراه داشتند که با اصرار میخواستند به داخل هواپیما بیاورند، در حالی که از لحاظ ایمنی امکان حمل چنین باری با این ابعاد به درون هواپیما وجود ندارد.
وی با بیان اینکه بر اساس قوانین بینالمللی صنعت هوایی، باید بار همراه مسافر که به داخل هواپیما منتقل میشود، استانداردهای خاصی داشته باشد و در محفظه بالای سر مسافران جا شود، افزود: هر بستهای را نمیتوان به عنوان بار همراه مسافر به داخل هواپیما برد و باید بستههای خارج از استانداردهای بینالمللی به بخش انبار هواپیما منتقل شود.
صادق با بیان اینکه هواپیمای پرواز اصفهان ـ شیراز که این گروه موسیقی قصد سفر با آن را داشتند، یک فوکر ۱۰۰ نفره بوده است، بیان کرد: این مسافران جزو آخرین نفراتی بودند که به کانتر مراجعه کردند؛ بنابراین، میتوان گفت که هواپیما تقریبا پر از مسافر شده بود و جایی برای ادوات موسیقی در این هواپیما نبود. اگر یک یا دو بسته را داخل هواپیما میآورند، میتوانستیم هماهنگ کنیم اما برای ۴ بسته جای کافی در هواپیما نبود. به همین جهت به آنها اعلام شد که بستههایشان را به قسمت بار در جلو هواپیما ببرند اما باز هم نپذیرفتند.
این در حالی است که حمل ساز در پروازهای بیشتر کشورها یک اتفاق معمول است و حتی در توصیههایش پیش از پرواز، اشاره صریح میشود که اشیای قیمتی در قسمت بار قرار داده نشود که طبیعتاً سازهای استاد علیزاده در زمره این اشیا قرار میگیرند. در قوانین هوایی آمریکا نیز تأکید شده به ازای هر مسافر، هواپیما میتواند یک ساز نظیر ویولن، گیتار و سایر سازهای معمول را خود به کابین هواپیما حمل کند و نیازی به پرداخت هزینه افزوده به عنوان اضافه بار و... نیست و این وسایل باید در بگیجهای بالای سر مسافران و یا در زیر صندلی مسافر جاسازی شود. البته وزن این وسایل به همراه کاورش برای هر مسافر نباید بیش از ۱۶۵ پوند (۷۴ کیلوگرم) باشد و اگر بیش از این باشد، باید در قسمت بار حمل شود.
مشابه این قوانین در سطح بینالملل نیز رعایت میشود و در کشور نیز هر شهروند تا پیش از این میتوانسته بستههای خود را ـ که حاوی وسایل ارزشمند از جمله ساز موسیقی است ـ به درون کابین هواپیما ببرد و در بگیج گذارد. طبیعتاً استاد علیزاده، محمد معتمدی و گروه همراهشان نیز برای نخستین بار سوار هواپیما نشدهاند و این اتفاق نادر برای نخستین بار بر خلاف قوانین رخ میدهد. با این اوصاف آیا بهتر بود مسئولان ایران ایر با پوزش خواهی بابت اتفاق اخیر، اقدامات جبرانی انجام میدادند و به ماجرایی که یک کارمند ساده در خطوط هواییشان رقم زده، دامن نمیزدند؟