جوابیه شرکت راه‌آهن به یک خبر و توضیحات «تابناک»

مسئولان راه آهن در حالی گران شدن نرخ بلیت قطار در چند مرحله را کذب خوانده‌اند که خود در جوابیه‌شان، دست‌کم دو مورد از گرانی‌های رقم خورده را صحه گذاشته‌ و افزون بر آن، «یک سال اخیر» را محدود به نیمه گذشته سال جاری فرض کرده‌اند!
کد خبر: ۴۳۸۷۱۵
|
۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۹ 30 September 2014
|
12289 بازدید
|
مسئولان راه آهن در حالی گران شدن نرخ بلیت قطار در چند مرحله را کذب خوانده‌اند که خود در جوابیه‌شان، دست‌کم دو مورد از گرانی‌های رقم خورده را صحه گذاشته‌ و افزون بر آن، «یک سال اخیر» را محدود به نیمه گذشته سال جاری فرض کرده‌اند!

به گزارش «تابناک»، در پی انتشار خبری با تیتر «چرا در راه‌آهن تورم سالانه، سه ماهه یک بار محاسبه می‌شود؟!»، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، جوابیه‌ای فرستاده که در کمال ناباوری، تأیید خبر گران شدن بلیت قطار است؛ اما سعی در تکذیب خبر مندرج‌ در «تابناک» را دارد.

در این جوابیه که به امضای صادق سکری، مدیر کل روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران رسیده، چهار بند به عنوان مستندات رد خبر گرانی بلیت قطار آمده که بدین شرح است:

۱ ـ در سال جدید شرکت‌های بخش خصوصی درخواست واقعی‌تر شدن نرخ‌های بلیت قطار را داشته‌اند اما شرکت راه آهن با مقاومت در برابر این موضوع و موکول کردن آن به بعد از سفرهای تابستانی، سعی کرد تا موجبات رضایت مردم عزیز را جلب کند.

۲ ـ در خصوص اعمال افزایش قیمت بلیت قطار از ۱۱ مهرماه سال جاری لازم به توضیح است که شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران پس از ارائه نرخ‌های پیشنهادی از سوی این شرکت‌ها و انجام کار کار‌شناسی دقیق، موضوع افزایش نرخ‌های بلیت قطار مورد بررسی قرار داد و ضمن حمایت از بخش خصوصی و با در نظر گرفتن شرایط جامعه نسبت به عملیاتی کردن آن برای ۷۰ درصد از قطار‌ها در سال جاری از ۲ تا ۲۴ هزار تومان اقدام کرد که با این تفاسیر، قیمت ۳۰ درصد از قطار‌ها افزایشی نداشته است.

۳ ـ طبق ماده ۶ قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی، دولت می‌تواند هزینه‌های بابت حق دسترسی به شبکه ریلی را دریافت کند که این مبلغ در گذشته دریافت نمی‌شده است اما به منظور پاسخگویی به انتظارات مردم مبنی بر ارتقا کیفیت ایستگاه‌ها و خدمات دهی آن‌ها بین صفر ریال (برای قطارهای کمتر از ۲۵۰ کیلومتر) تا ۵ هزار تومان (برای مسیرهای بالای ۱۲۵۰ کیلومتر) که بخش ناچیزی از هزینه‌های مربوط به بهره برداری از شبکه ریلی به راه آهن تحمیل می‌گردد، از مرداد ماه به صورت جداگانه افزوده شده است.

۴ ـ در حالی که از ابتدای سال در تمامی بخش‌های اقتصادی شاهد افزایش قیمت بوده‌اند، این شرکت با افزایش بهره وری سعی در جبران افزایش هزینه‌های شرکت در بخش بار و مسافر داشته و در جهت جلوگیری از افزایش نرخ تعرفه حمل بار و مسافر، هیچ گونه افزایش قیمتی را به جامعه تحمیل نکرده است.


آنچه در این بند‌ها مورد توجه مسئولان شرکت راه آهن قرار گرفته، تنها رویدادهایی است که در سال ۹۳ رخ داده، حال آنکه در خبر مندرج ‌در «تابناک»، بازه یک ساله اخیر مورد توجه قرار گرفته که البته نیمی از آن در سال ۹۲ و نیمی دیگر در سال جاری است!

اگر از این اشتباه ـ که شاید ناخواسته در جوابیه راه آهن مغفول مانده ـ‌‌ بگذریم، در بند نخست جوابیه به صراحت درخواهیم یافت، ‌گرانی ۲ تا ۲۴ هزار تومانی بلیت ـ که در خبر عینا به آن اشاره شده بود ـ از سوی ‌مسئولان راه آهن تأیید شده است.

جدای آن، شرح چگونگی گران شدن بلیت نیز بنا بر ‌آنچه در خبر آمده بود، بیان شده و از گران شدن در ۷۰ درصد قطار‌ها خبر داده، نه همه آن‌ها؛ با لحاظ کردن این موارد با کمال ناباوری، درخواهیم یافت تا اینجای جوابیه هیچ تفاوتی با خبر درج شده در «تابناک» نمی‌توان یافت و از این روی، معلوم نیست دقیقا کدام بخش خبر تکذیب شده است؟!

این در حالی است که ‌بند سوم جوابیه، بار دیگر گران شدن بلیت‌ها با دریافت هزینه خدمات ایستگاهی ‌تأیید شده تا تأیید دیگری بر خبر «تابناک» باشد؛ اما جالب اینجاست که مسئولان مستند قانونی دریافت این مبلغ را یک ماده از «قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی» دانسته‌اند؛ اما هدف از دریافت مبلغ را «ارتقای کیفیت ایستگاه‌ها و خدمات دهی» معرفی کرده‌اند.

البته از فحوای کلام جوابیه این گونه دریافت می‌شود که مسئولان راه آهن دریافت ‌یکباره این دست هزینه‌ها از مردم را مترادف با افزایش بهای بلیت نمی‌دانند و افزون بر آن، بر این باورند که این مبالغ بخش ناچیزی از هزینه‌های بهره‌برداری‌شان را می‌کاهد تا این پرسش به ذهن برسد که چرا از دریافت این مبلغ ناچیز به نرخ رضایت مردم صرف نظر نکرده‌اند؟

البته این ابهام هنگامی پر رنگ‌تر می‌شود که بدانیم در زمان ‌گرفتن این تصمیم، انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته نسبت به آن اعتراض کردند و نه تنها افزایش رخ داده را به طور متوسط ۱۰ درصد خواندند، بلکه مخالف با قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی، مخالف با «آیین‌نامه» تأسیسی و فعالیت شرکت‌های حمل و نقل ریلی و در تضاد آشکار با منافع بخش خصوصی و حقوق قانونی آنها خواندند. (اینجا)

جالب اینجاست، با وجود چنین ابهاماتی، در عین حال که دو گرانی رقم خورده در نرخ بلیت قطار در سال 93 در جوابیه راه آهن ‌تأیید شده، چگونه در بند چهارم جوابیه شرکت راه آهن، ادعا شده که این شرکت « هیچ گونه افزایش قیمتی را به جامعه تحمیل نکرده است»؟!
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۴
انتشار یافته: ۱۴
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
آخه مثلاً قطار باید ارزان‌ترین وسیله حمل و نقل بین شهری باشه! ولی این طوری که قیمتش به قیمت اتوبوس نزدیک میشه و از این به بعد اتوبوس چون از سرعت بالاتری برخورداره به صرفه‌تر میشه!!
سعید
|
United States
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
پارسال بلیط مشهد-کرج 18هزارتومن بود و الان برای هفته آینده من خریدم 42000 تومان..
یا بلیط هایی که 40 تومن بوده و الان 64000 تومان است..
اینا که اصلن گرانی نیست.
تازه واقعی نشده اینطوره، واقعیش کنن چه بلایی سر ما میخاد بیاد :\
sasan
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
با سلام
من ورودی 92 دانشگاه تهران هستم از یزد سال گذشته اول مهر بلیت قطار یزد به تهران و بالعکس 20 هزار توما بود تقریبا ماه آذر شد 25 هزار تومان مرحله بعد نوروز 93(3ماه بعد)شد 30 هزار تومان و الان شده 36 هزار تومان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
والا بخدا
من فک کنم اشتباه از ماست
نرخ بلیط 100دصد ارزان هم شده تو این یک سال
یوسف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
واقعآ جامعه دانشگاهی که از این قطارها استفاده می کند و با موج بیکاری و بی پولی چه هزینه هایی باید تحمل نمایند خدا داند.باید چاره جویی کرد تا حمل ریلی آسان و ارزان باشد.
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
کاملاً حق با تابناکه. امسال قیمت بلیت قطار عجیب گرون شد. به عنوان مثال، قطار دو طبقه ی صبا، در مسیر تهران مشهد، تا اواسط تابستان 28000 تومن بود، بعد شد 30800 تومن، و از 11 مهر هم به قیمت 40700 تومن به فروش خواهد رفت.
ایرانی با غیرت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
با سلام

این پروژه از 2 سال قبل کلید خورد و راه آهن در مسابقه اجحاف و بی انصافی با صنعت خودروسازی نسبت به افزایش قیمتها اقدام نمود.

من بعنوان یک مسافر از این افزایش غیرمنصفانه ناراضی ام و مابه التفاوت این قیمت را پول حرام می دانم و از حقم نمی گذرم.
دکتر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
بلیت ها خیلی زیاد گرون شدن اصلا نیاز به تایید و تکذیب نیست واقعا قیمت ها بالاست من پارسال تا زنجان با قطار ژردیس میرفتم 8000 تومن الان بلیتش شده 17000 ...آخه جنگه مگه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
نگو! زمان جنگ اینجور بلیط قطار گرون نشد. من یادمه.
یک بندرعباسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
شرمنده ام از جوابیه راه آهن..... از سال 90 تا الان تو 3 سال بلیط قطار بندرعباس تهران 300 درصد افزایش داشته چرا؟ خدایی با اون قطارها...
اسماعیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
خرمشهر تهران 70000 تومان!!!!!!!!!
این یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟