بازدید 10407
10407 بازدید
رویای شبکه کودک به واقعیت نپیوست
تخصصی کردن شبکهها راهکاری برای تمرکز در برنامهریزی برای تولید و جذب مخاطب است و رسانههای موفق جهان از سالها پیش با تاسیس شبکههای تخصصی درحوزه ورزش، موسیقی، سینما، مد و... سعی کردهاند مخاطبی که این بخشها را جدی دنبال میکند، جذب کنند.
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۲ 18 April 2009
کد خبر: ۴۴۰۰۲
| ۲۹ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۲ 18 April 2009
| 10407 بازدید
10407 بازدید
پس از گذشت یک سال از تعریف شبکه دو به عنوان شبکه تخصصی کودک و نوجوان، تغییر عمدهای در برنامهسازی و سیاستگذاریهای این شبکه دیده نمیشود.
به گزارش خبرنگار مهر، از پارسال و به دنبال تغییر و تحول گروههای مختلف برنامهسازی در سازمان صدا و سیما شبکه دو به عنوان شبکه کودک تعریف و قرار شد برنامههای ویژه این گروه سنی در این شبکه متمرکز شود. تخصصی کردن شبکهها راهکاری برای تمرکز در برنامهریزی برای تولید و جذب مخاطب است و رسانههای موفق جهان از سالها پیش با تاسیس شبکههای تخصصی درحوزه ورزش، موسیقی، سینما، مد و... سعی کردهاند مخاطبی که این بخشها را جدی دنبال میکند، جذب کنند.
علی فروتن، محمد مسلمی و حمید گلی در "فیتیله جمعه تعطیله"
پراکندگی در تولید و از دست دادن گروهی از مخاطبان در شبکههای تخصصی کمرنگ میشود و محدودیت تولید و پخش برنامه به انگیزهای تبدیل میشود که گردانندگان این شبکهها باید در نظر بگیرند تا مخاطب ویژهشان را راضی نگه دارند. زمانی که مدیران سازمان صدا و سیما تصمیم میگیرند شبکهای ویژه برای پخش برنامههای کودک و نوجوان در نظر بگیرند انتظار میرود حداقلهای برنامهریزی برای تولید برنامه در چنین شبکهای را با توجه به الگوهای متعدد که وجود دارد، داشته باشند.
برنامهریزی برای یک شبکه تخصصی به معنی پخش تعدادی مجموعه و کارتون تکراری و برنامه ترکیبی ساده و کمهزینه نیست که سالها است به یک شکل و شیوه تولید میشوند. از پارسال تا امروز و پس از تعیین شبکه دو به عنوان شبکه تخصصی کودک و نوجوان تغییر قابل مشاهدهای در برنامهسازی برای مخاطب اصلی این شبکه تخصصی دیده نشده است.
برگ برنده شبکه دو همچنان برنامه زنده "فیتیله جمعه تعطیله" است که بیشتر از آنکه حاصل سیاستگذاریهای مدیران شبکه و برنامهریزیشان باشد، محصول تلاش و خلاقیت اعضای گروه و بازیگران برنامه است. برنامه "عمو پورنگ" مدتی است جذابیت و امتیازهای روزهای اوج را ندارد، اما اصرار مدیران شبکه یک که جایگزینی برای پورنگ و امیرمحمد ندارند باعث شده این برنامه هنوز روی آنتن برود.
شبکه تهران مانند گذشته و بدون تغییر چشمگیر چند ساعت برای مخاطب کودک و نوجوان برنامه پخش می کند. مجید رجبیمعمار مدیر این شبکه، پارسال اعلام کرده بود با وجود تمرکز تولید و پخش برنامههای کودک و نوجوان در شبکه دو، شبکه تهران همچنان برای مخاطب کودک و نوجوان برنامه تولید میکند. گروه کودک و نوجوان شبکه یک مدیر ندارد، اما تولید برنامه در آن ادامه دارد. این رویکرد، سیاستگذاریهای نامشخص سازمان درباره این شبکه تخصصی را نشان میدهد.
به نظر میرسد طرح مباحثی مانند تخصصی کردن شبکهها در ایران هنوز یک خبرسازی جذاب است تا یک برنامه بلندمدت کارشناسی شده. همانطور که شبکه سه پس از گذشت بیش از یک دهه از تاسیس، نه شبکه تخصصی جوانان است و نه شبکه تخصصی ورزش. پخش چند ساعت مسابقههای ورزشی هم نمیتواند متقاعدمان کند که یکی از شبکههای تلویزیون ویژه ورزش است و به شکلی حرفهای برای علاقمندان رشتههای مختلف ورزشی برنامه تولید میکند.
برنامه "عمو پورنگ" جذابیت روزهای اوج را ندارد
اگر قرار است شبکه دو برای مخاطب کودک و نوجوان برنامه تولید کند باید مجموعهای جذاب از کارتون، برنامه ترکیبی، مسابقه و... با هدف سرگرمی و آموزش در این شبکه تولید شود. در حالی که سالهاست حرفهایهای برنامهسازی این عرصه برای مخاطب بزرگسال برنامه میسازند، انتظار نمیرود شبکه دو بتواند بر تجربه موثر و مفید این گروه تکیه کند. گروهی که بخشی از قابلیت آنها را نوروز امسال و در برنامه "کلاه قرمزی 88" دیدیم.
شبکه کودک و نوجوان میتواند یکی از جذابترین شبکههای تلویزیون باشد، اگر نگاهی که به مخاطب شبکه میشود جدی باشد. سالهاست تلویزیون مجموعههایی مانند "قصههای تا به تا" و "مدرسه موشها" تولید نکرده و برنامهسازی برای این گروه سنی به تولید برنامههای ترکیبی با حضور یک مجری و چند عروسک محدود شده که از نظر موضوع و ساختار، کهنه و تکراری شدهاند.
در این شرایط باید به نام شبکه کودک و نوجوان بسنده کنیم و منتظر روزی باشیم که وعدهها محقق شوند.