ربیس سازمان امور عشایر عنوان کرد

گزارش میزان برداشت آب از چاه‌های غیر مجاز

رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: در افزایش بهره‌وری بخش آب و خاک موفق نبودیم و امروز 600 هزار حلقه چاه در کشور حفر شده که از این تعداد 170 هزار حلقه چاه غیر مجاز است. اگر از هر چاه‌ غیر مجاز 20 لیتر آب برداشت شود 3400 لیتر آب به صورت غیر مجاز از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود.
کد خبر: ۴۵۶۸۵۸
|
۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۲ 09 December 2014
|
4819 بازدید
رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: در افزایش بهره‌وری بخش آب و خاک موفق نبودیم و امروز 600 هزار حلقه چاه در کشور حفر شده که از این تعداد 170 هزار حلقه چاه غیر مجاز است. اگر از هر چاه‌ غیر مجاز 20 لیتر آب برداشت شود 3400 لیتر آب به صورت غیر مجاز از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود.

به گزارش ایسنا ، کرمعلی قندالی امروز - سه‌شنبه - در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل سازمان امور عشایر خراسان رضوی اظهار کرد: بحث بهره‌وری یکی از ضروریاتی است که در زمینه کشاورزی مطرح می‌شود اما تاکنون هیچ اقدام خاصی در این زمینه انجام نشده است و ما نتوانستیم ظرفیت‌های طبیعی را با استفاده از بهره‌وری افزایش دهیم.

قندالی با بیان اینکه مساله حفر چاه و صدور مجوز و همچنین جلوگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز به جهادکشاورزی مرتبط نیست، اظهار کرد: سازمان‌های مربتط باید در این زمینه به صورت جد پیگیر باشند.

رییس سازمان امور عشایر ایران خصوصی‌سازی را یکی از سیاست‌های مهم جهاد کشاورزی دانست و گفت: از ابتدای انقلاب در واگذاری مسئولیت‌های بخش خصوصی تاکید زیادی شده اما هنوز مشارکت این بخش جدی گرفته نشده است.

وی ادامه داد: هیچ‌ راهی برای انجام درست مسئولیت‌ها وجود ندارد مگر اینکه از توانمندی‌های بخش خصوصی و تعاونی استفاده کنیم چرا که اقتصاد بر سه پایه دولتی، خصوصی و بخش تعاونی استوار است و باید حدود 66 درصد تصدی‌گری عرصه‌های مختلف توسط بخش خصوصی و دولتی انجام شود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران در ادامه به منابع مالی، انسانی، طبیعی به عنوان سه اصل مهم عرصه کشاورزی اشاره کرد و گفت: وظیفه ما بهره‌گیری درست از تمامی منابع در اختیار برای افزایش بهره‌وری و راندمان تولید است.

وی عشایر را قشری با کرامت، نجیب، کم توقع و کم‌دردسر دانست و گفت: تاکنون به سیستم برنامه‌ریزی این قشر توجه‌ای نشده است.

قندالی عشایر را بهترین حافظان محیط‌زیست و منابع طبیعی دانست و اظهار کرد: سرنوشت عشایر به منابع محیط‌زیست کشور گره خورده و این قشر بهترین حافظان محیط‌زیست هستند و ما موظفیم به منظور حفاظت از حافظان محیط‌زیست به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

رییس سازمان امور عشایر ایران تصریح کرد: امروز واقعیتی به نام جامعه عشایر وجود دارد که 59 درصد از حساس‌ترین نقاط کشور حوزه قلمروی آن‌هاست و اگر ما نتوانیم عشایر را مدیریت کنیم نمی‌توانیم منابع طبیعی را مدیریت نماییم.

وی با بیان اینکه کمتر از دو درصد جمعیت کشور عشایر هستند، گفت: با وجود این جمعیت اندک این قشر سهم مهمی در تولید مواد پروتئینی، گوشتی، لبنی، صنایع دستی و .. دارند و ظرفیت آنان بیش از مقداری است که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنیم.

قندالی ضمن اظهار خرسندی از اقداماتی که تاکنون در زمینه گوناگون انجام گرفته است، گفت: سطح سواد عشایر از 27 درصد به 70 درصد رسیده و سالانه 5.7 میلیون تن تولیدات دامی، پروتیئنی و لبنی و … به عشایر تعلق دارد.

رییس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه 57 درصد از اقتصاد عشایر به آن بستگی دارد اظهار کرد: اگر بهره‌وری دام با استفاده از فناوری‌های روز به 20 درصد ارتقا یابد انقلابی در زمینه افزایش تولید دام در کشور انجام خواهد شد.

وی در خصوص اختصاص اعتبارات اختصاص یافته به عشایر خراسان رضوی اظهار کرد: دو میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار ملی به خراسان رضوی اختصاص یافته شده و همچنین 26 میلیارد تومان سهم استان از محل صندوق توسعه ملی برای عشایر بوده است که باید به منظور استفاده از این اعتبارات برنامه‌ریزی‌های لازم انجام گیرد.

95 درصد از عشایر کشور تحت پوشش بیمه خدمات درمانی هستند

قندالی در جمع خبرنگاران در خصوص بیمه خدمات درمانی و اجتماعی عشایر عنوان کرد: خوشبختانه با اجرای طرح سلامت تاکنون 95 درصد از عشایر کشور تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار گرفتند و پنج درصد باقی مانده نیز تا انتهای امسال تحت پوشش این بیمه قرار خواهند گرفت.

رییس سازمان امور عشایر ایران ادامه داد: در خصوص بیمه تامین اجتماعی نیز با توجه به محدودیت‌هایی که در زمینه سن وجود دارد تاکنون فقط 25 درصد از خانواده‌های عشایر تحت پوشش قرار دارند و تلاش می‌کنیم ظرف دو سال آینده این مقدار به 50 درصد برسد.

وی همچنین در خصوص علوفه دام عشایر بیان کرد: در سال گذشته 10 استان در کشور تحت شرایط اقلیمی قرار گرفتند که اقدامات لازم برای جبران خسارت‌های این قشر صورت گرفته است.

قندالی با بیان اینکه امسال به منظور تامین علوفه دام عشایر کشور، 900 هزار تن علوفه وارد شده است،‌ گفت: به همین میزان علوفه در انبارهای داخلی وجود دارد و در زمینه تامین علوفه مشکلی وجود ندارد.

رییس سازمان امور عشایر ایران از توزیع علوفه وارداتی و انبار شده در استان‌ها خبر داد و گفت: اقدام خوبی که در این زمینه انجام شده تحویل علوفه مدت‌دار شش و 9 ماهه است.

رییس سازمان امور عشایر ایران به تسهیلات در نظر گرفته شده در بحث توانمندسازی منابع طبیعی اشاره و خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم بهره‌وری را افزایش دهیم و دامداری سنتی را پیشرفته کنیم نقش مهمی در افزایش بهره‌وری منابع طبیعی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 24 میلیون راس نهاده‌های دامی در اختیار عشایر کشور است، عنوان کرد: امیدواریم ظرف دو سال آینده با روش‌های علمی این میزان افزایش خواهد یافت.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟