بازدید 44979
۸

حماس بدون محکوم کردن داعش به آغوش ایران بازگشت؟

با وجود سابقه حماس در سال‌های اخیر در دخالت در مسائل داخلی سوریه و حمایت علنی از مخالفان دولت این کشور، سامی ابوزهری، سخنگوی حماس مدعی است ‌«حماس مسئول سرزمین‌های فلسطینی است و هیچ موضعی در قبال گروه‌های غیرفلسطینی اتخاذ نخواهد کرد». یک مسئول امنیتی حماس نیز مدعی شده ‌که این گروه هیچ مشکلی با ایدئولوژی‌های مشابه ایدئولوژی داعش ندارد.
کد خبر: ۴۵۹۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۰ 20 December 2014
تلاش‌ها برای احیای روابط ایران و حماس با سفر اخیر هیأتی به ریاست محمد نصر، عضو دفتر سیاسی حماس، وارد مرحله جدیدی شد؛ بدون اینکه حماس در مسائل منطقه‌ای تغییر چندانی در مواضع خود ایجاد کند.

به گزارش «تابناک»، پس از دوره‌ای از تنش شدید در روابط ایران و جنبش حماس بر سر مسأله سوریه ـ که به کاهش اعتماد ایران به حماس انجامید ـ نزدیک به دو سال است ‌تلاش‌هایی برای بهبود روابط ایران و حماس در جریان است. در همین روند، بار‌ها خبر احتمال سفر مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس به ایران تکذیب شد.

حماس در جریان جنگ اخیر غزه و بعد از دست دادن متحدان خود در مصر، احساس نیاز بیشتری به ایران کرد و چند روز پیش، ابو عبیده، سخنگوی رسمی کتائب القسام، شاخه نظامی حماس ‌در سخنانش در مراسم رژه‌ای که به مناسبت بیست و هفتمین سالگرد تأسیس حماس برگزار شد، به طور ویژه به ایران اشاره ‌و از نقش آن در حمایت نظامی و مالی از جریان‌های اسلامی تشکر کرد.

مقامات حماس در روزهای اخیر بار‌ها بر اینکه روابط با ایران هیچ‌ گاه قطع نشده، تأکید کرده‌اند و برخی رسانه‌های عربی مدعی هستند که حماس احتمالا تغییری در سیاست‌ها و مواضع منطقه‌ای خود اعلام خواهد کرد.

با وجود طرح این ادعا که حماس پیشنهادهای جذاب عربستان برای قطع روابط با ایران در قبال کسب حمایت کامل مالی این کشور را رده کرده، ‌حداقل فعلا علامتی از تغییر موضع حماس در قبال تحولات منطقه‌ای، دولت سوریه و گروه‌های تروریستی فعال در این کشور مشاهده نشده است.

رأفت مره، مسئول رسانه‌ای جنبش حماس در لبنان در گفت‌وگو با پایگاه خبری العربی الجدید، با اشاره به سفر هیأتی از سوی جنبش حماس از تهران تأکید کرده که دیدار حماس از تهران به هیچ عنوان به معنای این نیست که این جنبش، سیاست‌هایش را تغییر داده و یا اقدام به عقب نشینی از گزینه‌هایش و یا موافقت با مسائل منطقه‌ای نموده است و یا اینکه خطایی مرتکب شده و از آن خطا عقب نشینی کرده است و یا می‌خواهد تا از کار و یا موضعی که داشته عذرخواهی کند، بلکه مواضع حماس در مورد تمامی مسائل منطقه ثابت هست.

در همین حال رفتار خاص حماس در قبال گروه‌های تروریستی موجود در منطقه مورد توجه اسماء الغول، تحلیلگر فلسطینی ساکن اردوگاه رفح در غزه قرار گرفته است. وی در مقاله‌ای برای ال‌مانیتور، حمله نیروهای حماس به مسجد ابن تیمیه و کشتن عبداللطیف موسی و شانزده همراه وی در سال ۲۰۰۹ را مورد توجه قرار داده است.

بعد از اینکه این افراطی سلفی در غزه تشکیل «امارت اسلامی بیت‌المقدس» را اعلام کرد، حماس به مسجد وی حمله برد و آن را با بمب منفجر کرد و وی و همراهانش را کشت. پنج سال بعد از آن واقعه، تهدید افراط‌گرایی از نوع داعش به غزه بازگشته است. داعش در دوم نوامبر در غزه اعلام حضور کرد و مرکز فرهنگی فرانسه و منازل برخی ‌فعالان جنبش فتح آماج قرار گرفت، ولی با ‌وجود این، حماس تاکنون با این استدلال که نقش داشتن داعش در این حوادث اثبات نشده، ‌از محکوم کردن داعش خودداری کرده است.

مقامات حماس علاوه بر این مدعی هستند که عبارت تروریسم مفهومی ساخته غرب است و این جنبش بنا ندارد از این عبارت در مورد دیگران و از جمله داعش استفاده کند.

با وجود سابقه حماس در سال‌های اخیر در دخالت در مسائل داخلی سوریه و حمایت علنی از مخالفان دولت این کشور، سامی ابوزهری، سخنگوی حماس مدعی است ‌«حماس مسئول سرزمین‌های فلسطینی است و هیچ موضعی در قبال گروه‌های غیرفلسطینی اتخاذ نخواهد کرد».

حماس حتی درگیری پنج سال پیش خود را درگیری با تروریست‌ها نمی‌داند. احمد یوسف از رهبران حماس، آن درگیری را‌ درگیری با عده‌ای شورشی می‌داند.

الغول با یکی از فرماندهان امنیتی حماس در این باره تماس گرفته و پاسخی جالب دریافت کرده است. وی گفته ‌که‌ «ما هیچ مشکلی با ایدئولوژی آن‌ها (سلفی‌ها) نداریم، ولی اگر آن‌ها خواستند جلیقه‌های انفجاری بپوشند و دولت حماس و افراد آن را کافر بخوانند، جلوی آن‌ها خواهیم ایستاد».

با وجود پذیرفتن مسئولیت حوادث اخیر از سوی داعش، حماس تصمیم گرفت که داعش را محکوم نکند. افسر امنیتی حماس که خود پنج سال پیش مسئول سرکوب گروه سلفی فوق‌الذکر بوده است، این مسأله را این گونه توضیح می‌دهد که «ما همه اسلام‌گرا هستیم و از نظر ایدئولوژیک برای ما سخت است ‌آن‌ها را به نام گروهی تروریست محکوم کنیم. ما نیز به روش مشابهی از سوی کشورهای عربی و غربی در معرض اتهام قرار گرفته‌ایم». وی ادامه می‌دهد ‌حماس حتی به لحاظ کلامی حاضر نیست به اتحاد علیه داعش بپیوندد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۲۳
انتشار یافته: ۸
دیدن کسی دیگه نیست حمایت کنه ازشون دوباره برگشتن سمت ایران حالا اگه چن وقت دیگه یه داعشی چیزی بیاد رو بورس دوباره فیلشون یاد هندستون میکنه !!!
چه رویی دارن اینااااااااااا
گروهی که داعش را به رسمیت میشناسد و بعضا به ان کمک میکند هر چه و هر که باید در روبط با ان تجدید نظر اساسی کرد
غرب باید تاوان داعش را بدهد سیاست شما باید بسیار ظریف باشد تا امریکا تضمین عینی ندهد جاده صاف انها نباشید دیدید چطور که کمی از عراق و افغانستان رها شدند طنابشان را دور گردن ایران محکم کردند همانند و همان
مردم مظلوم فلسطین همیشه و در همه حال مورد حمایت تمام آزادگان جهان هستند ولی تشکیلات حماس نشان داد که درک سیاسی مناسبی ندارد و ایران بایستی بدنبال تشکبا گروهی همانند حزب الله در فلسطین باشد و به روی حماس، حساب چندانی باز نکند.
تونيكي كن و در دجله انداز كه ايزد در بيابانت دهد باز
با مساله سوریه نباید بصورت دگم برخورد کرد . جامعه جهانی مخالفان را برسمیت شناخته و حتی دکترصالحی هم با رییس انها دیدار کرده است. هرکس طرفدار مخالفان سوری است الزاما دشمن ما نیست.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی میگه حماس همان داعشه!
لطفا وضعیت سرزمینهای اشغالی رابامناطق دیگریکسان نشمارید ضمن اینکه بعضی مواضع حماس مورد قبول نیست ولی هرگز تشکیلاتی مانند حماس که مسئولیت حفاظت از منطقه حساس غزه رادارد همه تضادهارا برعلیه خود فعال نمیکند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار
وب گردی