بازدید 9400
۹

دولت یارانه نان را حذف می‌کند، ثروتمندان همچنان یارانه می‌گیرند!

در حالی به پایان اولین ماه از سال ۱۳۹۴ نزدیک می‌شویم که هنوز سرنوشت حذف یارانه‌بگیران پردرآمد برای جایگزینی کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها و همچنین تأمین یارانه بخش تولید مشخص نشده ‌که مدیرکل امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به اظهارات رئیس اتاق اصناف ایران، مبنی بر حذف یارانه نان تا سه ماه آینده‌‌ گفت: حذف یارانه نان، از برنامه‌های دولت است.
کد خبر: ۴۹۱۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳ 16 April 2015
موضوع یارانه‌ها، یکی از داغ‌ترین و جنجالی‌ترین موضوعات بودجه سال ۱۳۹۴ بود که سرانجام پس از کشمکش‌های فراوان میان کار‌شناسان، دولت و مجلس، قرار بر این شد که حذف یارانه پردرآمد‌ها قبل از پایان سال ۹۳ با حذف ۵۰ هزار نفر آغاز شود که هنوز از سرنوشت این تصمیم خبر رسمی وجود ندارد.

به گزارش «تابناک»، پس از تصویب تبصره ۲۱ لایحه بودجه سال ۹۴، با تصمیم دولت و مجلس قرار بر این شد تا از ۴۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای توزیع نقدی و غیرنقدی که همواره تمامی آن در قالب یارانه نقدی بین متقاضیان تقسیم می‌شد، حدود ۳۰۰۰ میلیارد کاسته شده و ۳۹ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه‌های نقدی ‌بماند.

دولت با این تغییر باید برای جلوگیری از کسری بیشتر در پرداخت یارانه در سال آینده، حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را از لیست یارانه‌بگیران ‌حذف کند تا با کاهش ۳۰۰۰ میلیارد تومانی، هزینه‌ منابع تعیین شده در قانون و آنچه ‌دولت هزینه می‌کند، تعادل برقرار باشد.

با ‌وجود این، در حالی به پایان اولین ماه از سال ۱۳۹۴ نزدیک می‌شویم که هنوز سرنوشت حذف یارانه بگیران پردرآمد برای جایگزینی کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها و همچنین تأمین یارانه بخش تولید مشخص نشده است. چند روز پیش، علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران از برنامه‌ریزی برای حذف یارانه نان خبر داد و گفت: از آنجا که نان قوت غالب مردم به ویژه قشر آسیب‌پذیر است، به دنبال راهکاری هستیم که با کمترین آسیب یارانه نان را در آینده‌ای نزدیک حذف کنیم.

دولت نیز در واکنش به این خبر در یک اقدام شگفت آور ضمن تأیید تلویحی حذف یارانه نان فقط در ارتباط با طول زمان اجرای این مصوبه تشکیک کرد. در همین زمینه، مهدی کاظم‌نژاد، مدیرکل امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به اظهارات رئیس اتاق اصناف ایران مبنی بر حذف یارانه نان تا سه ماه آینده‌ گفت: حذف یارانه نان، از برنامه‌های دولت است؛ اما قطعا تا سه ماه آینده انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه حذف یارانه نان‌ تدریجی و با دستور رئیس جمهور انجام می‌شود، تأکید کرد: شاید ‌رئیس جمهور ‌یکباره دستور به حذف یارانه نان دهد.

در واقع در حالی دولت به این صراحت از احتمال حذف یارانه نان که قوت غالب اکثر مردم و به شدت در زندگی مردم عادی تأثیر گذار است، سخن می‌گوید که به هیچ وجه از شیوه و احتمال حذف یارانه بگیران پردرآمد سخن نمی‌گوید.

هم‌اکنون پرسش اینجاست که دولت چرا به جای اینکه یارانه نان مردم را ‌کامل حذف کند، یارانه پردرآمد‌ها را حذف نمی‌کند؟

جالب اینکه در سال گذشته نیز دولت نان را گران کرد؛ اما یارانه افراد نیازمند هیچ گونه افزایشی پیدا نکرد. این در حالی است که بر اساس رویه پرداخت یارانه سال‌های گذشته، در صورتی که دولت نان را گران می‌کرد، مقداری به یارانه افراد اضافه می‌شد تا جبران افزایش قیمت نان شود.

نگرانی اینجاست که چرا دولت احتیاط لازم برای حذف یارانه نان، به‌ عنوان قوت غالب ‌مردم را انجام نمی‌دهد و اگر می‌خواهد کسری بودجه یارانه‌ها را جبران کند از روش‌های دیگر همچون حذف پردرآمد‌ها از دریافت یارانه و سایر یارانه‌هایی که به برخی افراد و گروه‌های خاص تعلق می‌گیرد استفاده نمی‌کند؟ نه اینکه از بخش نان که تمام آحاد جامعه از جمله قشر آسیب‌پذیر جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، شروع کند!

هدفمندی یارانه‌ها برای ایجاد عدالت، تقسیم منابع و جلوگیری از هدر رفت منابع طبیعی اجرا شد. حال که بیش از چهار سال از اجرای این قانون می‌گذرد، این اهداف رنگ باخته و به آن توجهی نمی‌شود و اقداماتی نظیر حذف یارانه نان نیز به این روند غلط کمک می‌کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۱۰
انتشار یافته: ۹
یارانه قرار بود برداشته بشه تا سهم مردم از یارانه ای که دولت پرداخت می کند برابر باشد و افراد توانمند جامعه از یارانه دولتی سود بیشتری نبرند ,,, نه این که بخشی از مردم یارانه بگیرند و بخشی دیگر نگیرند این یارانه مال همه ی مردم ایران اعم از ثروتمند و فقیر است ,, پس تابی لطفا صورت مسئله را پاک نکن با تیترهای منحرف کننده سر سوزنی واقعیت را هم بنویس
این دولت نیاز به رای دارد.واقعا جای تاسف داره برای رییس جمهوری که فکر ارای دوره بعده.یارانه نان را میخاد قطع کنه ولی هنوز جرات حذف یارانه ثروتمندان رو نداره.من قطعابه ایشان دوره بعد رای نمیدم.
من نمیدونم این پرداخت نقدی رایانه از کجا اومده؟؟؟؟
سیستم پرداخت نقدی یارانه بیشتر به سیستم کمونیستی میمونه!
گربه را هر جور پرت کنی با پا زمین می آید

قانون را هر کار کنید به نفع ثروتمندان میشود

ببینید
مثل بوق پشیمونم که چرا برای کمک به دولت، از یارانه انصراف دادم. متاسفم برای دولتی که از ترس افت رای، جرات حذف یارانه ثروتنمدان را ندارد...
جای تاسف داره من معلم یا کارگر ساده با کدام درامد؟؟ نان ازاد بخرم
در صورتی که یارانه قطع شده به تساوی به همه مردم پرداخت شود ثروت مندان بار بیشتری به دوششان خواهد بود پس عدالت در پرداخت مساوی یارانه هاست
یارانه کلا قطع بشه و مدیریت سوپسید با خود دولت !
بهتر نیست یارانه را کلاً قطع کنید ولی قیمت ها به زمان قبل از معجزه هزاره سوم برسد ؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم