آزادیخواه ندانستن امام تحریف امام نیست؟

تحریف شخصیت امام(ره) به عنوان الگو و راهنمای مردم انقلابی ایران در حالی از سوی رهبر انقلاب و در جریان مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) به عنوان خطری جدی و واقعی مطرح شد که در چند روز بعد از این بیانات، بیش از این که تلاش برخی فعالان سیاسی و رسانه‌ای را به شناخت امام معطوف کند، تلاش انها را به متهم کردن دیگران و یا ارائه تفاسیر عجیب از امام(ره) معطوف کرده است.
کد خبر: ۵۰۶۸۱۲
|
۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳ 07 June 2015
|
7709 بازدید

تحریف شخصیت امام(ره) به عنوان الگو و راهنمای مردم انقلابی ایران در حالی از سوی رهبر انقلاب و در جریان مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) به عنوان خطری جدی و واقعی مطرح شد که در چند روز بعد از این بیانات، بیش از این که تلاش برخی فعالان سیاسی و رسانه‌ای را به شناخت امام معطوف کند، تلاش انها را به متهم کردن دیگران و یا ارائه تفاسیر عجیب از امام(ره) معطوف کرده است.

به گزارش «تابناک»، به فاصله سه روز بعد از بیانات رهبری در این باره، اکنون بسیاری درگیر شناسایی عاملان تحریف امام، انگیزه‌های چنین تحریفی و درخواست تعیین مجازات برای تحریف امام هستند. عده دیگری نیز با وجود نهی رهبر انقلاب از ارائه تفاسیر خودمحورانه از شخصیت امام(ره)، ارائه تفاسیر غیردقیق مطلوب خود از ایشان را آغاز کرده‌اند.

رهبر انقلاب در بیانات خود در حرم امام، دو سر یک طیف از برداشت‌های انحرافی از امام را معرفی کرده و گفتند: در زمان حیات امام هم برای تحریف شخصیت امام کار می شد. از یک طرف دشمن بود، از اول انقلاب سعی کرد در تبلیغات جهانی خود امام را به صورت یک انقلابی خشک و خشن از نوع آنچه که در تاریخ انقلاب های بزرگ و معروف عالم مانند انقلاب فرانسه و مارکسیتی شوروی و بعضی انقلاب های دیگر می شناسیم معرفی کند. یک انسانی که خشک است و خشن است و گره ابروی او باز نمی شود و صرفا نگاه می کند به مقابله با دشمن و هیچ عاطفه ای و هیچ انعطافی در او نیست معرفی میکردند. که خب این غلط بود. امام قاطع بود غیرمتزلزل بود، در تصمیم خود انسانی بود راسخ، لکن مظهر عاطفه بود. مظهر لطافت و محبت و دلداری و دلدادگی بود. در مقابل خدا و خلق خدا و بخصوص نسبت به قشرهای مظلوم و مستضعف جامعه. در داخل هم بعضی ندانسته و بعضی هم دانسته تحریف می کردند. حتی در زمان حیات خود امام. حرفی که به نظرشان پسندیده بود به امام نسبت می دادند، در حالی که ارتباطی به امام نداشت. بعد از رحلت امام هم همین جریان ادامه داشته حتی تا آنجا که بعضی حرفها و اظهارات امام را به صورت یک آدم لیبرال که هیچ قید و شرطی در رفتار او در زمینه های سیاسی حتی در زمینه های فکری و فرهنگی وجود ندارد معرفی می کنند. این هم به شدت غلط و خلاف واقع است.

برداشت اشتباه از این بیانات و مترادف دانستن لیبرال بودن و آزادیخواه یکی از ائمه جمعه یکی از شهرهای مهم ایران را به این ادعای عجیب رسانده است که «تبدیل امام به یک اسطوره آزادیخواه، تحریف شخصیت ایشان است». آقای امام جمعه در ادامه گفته است که :مسئله امام هم در اصولش امام منعکس است؛ تحریف امام به این است که امام یک اسطوره آزادیخواه تاریخی شود.

امام(ره) رهبر انقلابی بود که «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» یکی از شعارهای اصلی آن بود و رهبر چنین انقلابی را نمی‌توان آزادی‌خواه ندانست.

از سوی دیگر، در میراث به جای مانده از امام و از جمله در صحیفه ایشان، چنان ادبیات وسیعی در باره آزادی وجود دارد، که ادعای آزادی‌خواه نبودن امام(ره) را البته با تعریف آزادی مورد نظر ایشان با قاطعیت رد خواهد کرد.

فهرست نظرات امام(ره) قابل توجه است و ابعاد مختلف آزادی، راه‌های مختلف و سخت برای رسیدن به آزادی و مانند ان را در بر می‌گیرد. اگر چه معنای آزادی مورد نظر اسلام در نگاه امام می‌تواند موضوع بحث و بررسی باشد، آزادی از آزادی مطبوعات و کار و دیدگاه گرفته تا آزادی‌های سیاسی بارها و بارها به عنوان حق مردم در صحیفه مورد اشاره قرار گرفته است که در ادامه برخی موارد آن مرور خواهد شد.


انگيزه مخالفت با تصويبنامه انجمنهاى ايالتى و ولايتى‏:

آيا در چنين شرايطى كه آنها قوانين مقدس اسلامى را بازيچه دست خود قرار داده‏اند ما ساكت بنشينيم و اعتراض نكنيم و نگوييم كه چرا وعاظ و خطباى اسلام را تحت فشار قرار مى‏دهند؟ چرا صداى مبلغين اسلام را خفه مى‏كنند؟ چرا چاپخانه‏ها را تحت سانسور قرار مى‏دهند و از چاپ و نشر نوشته‏هاى اسلامى جلوگيرى مى‏كنند؟ چرا آزادى مطبوعات را سلب مى‏كنند؟

سخنرانی به مناسبت آزادی از زندان:

قانون اساسى مردم را آزادى داده است در مسكن، در كارهاى خودش، در مالش، در جانش، آزادى داده است؛ از اين زورگوييها قانون منع كرده است‏.

ما براى آزادى اين ملت به همه جور حاضريم؛ يكى‏مان حبس مى‏رود؛ يكى‏مان زجر مى‏كشد؛ يكى‏مان اهانت مى‏شود؛ يكى‏مان فحش مى‏خورد؛ ما به همه چيزش حاضريم.

پیام به روحانیت و مردم در مخالفت با کاپیتولاسیون

بايد وكلاى پارلمان مبعوث از ملت باشند، بايد دولتها ملى باشند، بايد اختناق از مطبوعات برداشته شود و سازمانها نظارت در آنها نكنند و آزادى را از ملت مسلمان سلب ننمايند، براى آن است كه اين ننگها را بر ملت تحميل نكنند و ما را مواجه با اين مصيبتها ننمايند.

نامه سرگشاده به امیرعباس هویدا

شماها مى‏دانيد اگر ملت سرنوشت خود را در دست بگيرد، وضع شماها اين نحو نيست و بايد تا آخر كنار برويد. و اگر ده روز آزادى به گويندگان و نويسندگان بدهيد، جرايم شما برملا خواهد شد؛ قدرت آزادى دادن نداريد «و الخائن خائف». سلب آزادى مطبوعات و ديكته كردن سازمان به اصطلاح امنيت، سند عقب افتادگى است.

پیام به مردم ایران به مناسبت جنگ اعراب و اسرائیل و جشن‌های 2500 ساله

اين جانب كراراً خطر اسرائيل و عمال آن را كه در رأس آنها شاه ايران است گوشزد كرده‏ام. ملت اسلام تا اين جرثومه فساد را از بن نكنند روى خوش نمى‏بينند، و ايران تا گرفتار اين دودمان ننگين است روى آزادى نخواهد ديد.

پیام به ملت و اعتراض به تشکیل حزب رستاخیز

اخبار واصله از ايران، دنبال شكست مفتضحانه شاه در حزب بازى جديد، با آنكه موجب كمال تأسف و تأثر است مايه اميد و طليعه درخشان آزادى است. تأسف از آنكه در عصرى كه ملتها يكى پس از ديگرى از زير يوغ استعمار خارج مى‏شوند و استقلال و آزادى خود را به دست مى‏آورند، ملت بزرگ مُسْلِم ايران با گماشته شدن يكى از مرتجع ترين افراد و يكى از عمال بى‏چون و چراى استعمار و سايه افكندن وحشتناكترين استبداد وحشيانه بر سرتاسر كشور، از تمام شئون آزادى محروم و با جميع مظاهر استبداد و ارتجاع دست به گريبان هستند.

پیام به ملت بعد از شهادت آقامصطفی

ملت ايران مسلمان است و اسلام را مى‏خواهد؛ آن اسلامى كه در پناه آن آزادى و استقلال است‏.


پیام به انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا

بايد جوانان روحانى و دانشگاهى قسمتى از وقت را صرف كنند در شناخت اصول اساسى اسلام كه در رأس آن توحيد و عدل و شناخت انبياى بزرگ، پايه گذاران عدالت و آزادى است، از ابراهيم خليل تا رسول خاتم- صلى اللَّه عليه و آله و عليهم اجمعين‏

پیام به اهالی آذربایجان

اهالى معظم و عزيز آذربايجان- ايّدهم اللَّه تعالى- بدانند كه در اين راه حق و استقلال و آزادى طلبى و در حمايت از قرآن كريم تنها نيستند؛ شهرهاى بزرگ چون شيراز، اصفهان، اهواز و ديگر شهرها و مُقدم از همه قم مركز روحانيت و پايگاه حضرت صادق- سلام اللَّه عليه- و تهران بزرگ با آنها هم صدا و هم مقصد، و همه و همه در بيزارى از دودمان پليد پهلوى شريك شمايند.

سخنرانی ده خرداد 57 در باره تکلیف شرعی قیام علیه شاه

اين چه وضعى است كه در ايران هست؟ اين چه آزادى است كه اعطا فرموده‏اند آزادى را؟! مگر آزادى اعطا شدنى است؟! خود اين كلمه جرم است. كلمه اينكه «اعطا كرديم آزادى را» اين جرم است. آزادى مال مردم هست، قانون آزادى داده، خدا آزادى داده به مردم، اسلام آزادى داده، قانون اساسى آزادى داده به مردم. «اعطا

كرديم» چه غلطى است؟ به تو چه كه اعطا بكنى؟ تو چه كاره هستى اصلش؟ «اعطا كرديم آزادى را بر مردم»! آزادى اعطايى اين است كه مى‏بينيد. آزادى اعطايى كه آزادى- حقيقتاً- نيست، اين است كه مى‏بينيد. براى اين است كه مردم را اغفال كنند.

سخنرانی در باره انسداد راه آشتی مردم و شاه

همان طورى كه يكى از بزرگان سياسيون گفته است كه يكى از دو راه دارند مسلمين، ايرانى‏ها: يا آزادى يا بودن اين، يا بايد اختيار كنند بودن اين را و همين طور تا آخر تحت فشار باشند، و يا بايد اختيار كنند آزادى را و اين را بيرونش كنند. و چون آزادى را حتماً خواهند اختيار كرد، پس اين را حتماً ان شاء اللَّه خواهند بيرون كرد


پیام به مردم

از خداوند تعالى استقلال كشور و آزادى ملت را خواستار و كوتاهى دست اجانب و ستمكاران را اميدوارم‏


پیام به مردم درباره کشتارهای شیراز و اصفهان

مردم مسلمان ايران تمام بدبختيهاى خود و كشور خود را از شاه مى‏دانند و دست از مقاومت نخواهند كشيد تا پيروز شوند و استقلال و آزادى خود را به دست بياورند. ملت بايد بداند كه آزاديخواهان جهان به آسانى به آزادى دست نيافته‏اند. پيغمبر بزرگ اسلام- صلى اللَّه عليه و آله- با آن زحمات و رنجهاى طاقت فرسا در راه هدف از جهاد با ستمكاران تا آخر عمر دست نكشيد. امير المؤمنين عمر خود را در پيكار با ستمكاران كه خود را مسلمان معرفى مى‏كردند به سر برد.


سخنرانی درباره ضرورت تبلیغات برای قیام

مطلب يك مطلبِ حق روشنى است؛ مى‏گويند: ما آزادى مى‏خواهيم. يك ملتى‏ مى‏گويد، آزادى مى‏خواهيم، كسى نمى‏تواند بگويد: نه‏


سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج کشور در مهر 57

حرف ملت ايران اين نيست كه حالا ما يك رهبر داريم و يك راهنما؛ همه رهبرند؛ همه، همه مى‏دانند [اين‏] مطلب را. حرف مردم ايران اين است كه ما يك همچو رژيمى كه از اولش به ما آن قدر ظلم كرده و همه چيز ما را به يغما داده و نفت ما را به مجان- كاش مجان بود- نفت ما را مى‏دهد پايگاه براى [امريكا] درست مى‏كند؛ يعنى عوض اينكه به ما يك چيزى بدهند، اسلحه مى‏دهند كه پايگاه درست كنند در ايران. هم نفت را مى‏خورند، هم پايگاه درست مى‏كنند براى خودشان! اين مردم ايران صدايشان از بچه تا بزرگ بلند است كه آقا، مرگ بر اين جور حكومتى كه پدر ما را درآورد. اينها فرياد دارند مى‏زنند كه ما آقا آزادى مى‏خواهيم. پنجاه سال هيچ چيز ما آزاد نبود: نه مطبوعاتمان آزاد بود، نه خطباى ما آزاد بودند، نه علماى ما آزاد بودند، نه دانشگاه ما دانشگاه بود، هيچ چيز نبود. ما آزادى مى‏خواهيم؛ استقلال ما مى‏خواهيم. ما همه چيزمان نبايد بند ديگران و انگل باشد. ما بايد مستقل، خودمان اداره كنيم مملكت خودمان را. اينها دادشان براى اين است كه آزادى به دست بياورند.

ما پنجاه سال در گرفتارى و اختناق به سر برديم، مى‏خواهيم آزاد باشيم. آزادى يكى از امورى است كه اول حقى است كه بشر دارد؛ حق ابتدايى است كه بشر دارد كه بايد آزاد باشد. در آراى خويش آزاد باشد، در اعمالش آزاد باشد، خودش در مملكتش آزاد باشد

درد ملت كه الآن فريادش بلند است، [و] همه فرياد اين است كه ما آزادى مى‏خواهيم، ما استقلال مى‏خواهيم. ما نمى‏خواهيم كه اين، مخازن ما را به باد فنا بدهد


مصاحبه با رویترز

اگر ما محافظه كار بوديم نبايد خواهان آزادى رأى و برابرى امكانات اقتصادى و سياسى مى‏شديم. اما اسلام در چنان حدى از كمال است كه از ابتداى طلوع، پيشرفت خود را بر بحث آزاد و مبارزه با سانسورها بنا گذاشته است‏


بی‌فایده بودن حکومت نظامی در برابر مردم خواهان آزادی

اگر ملتى همگى قيام كردند و همه چيزشان را دارند مى‏دهند؛ براى اينكه آزادى و استقلال خودشان را به دست بياورند، نمى‏شود اين را با سرنيزه و حكومت نظامى و دولت نظامى، اين آتش را خواباند. اين جزء اشتباهاتى است كه اينها مى‏كنند. اگر بخواهند اينها، فرض كنيد كه يك حكومت نظامى [سر] كار بياورند، خوب الآن دوازده تا شهر رسماً نظامى است؛ همه ايران هم به غير رسمى نظامى است. الآن حكومت ايران حكومت نظامى است، لكن مع ذلك مردم زير بار حكومت نظامى نمى‏روند؛ كسى كه گذشته از همه چيزش، ديگر اعتنا به حكومت نظامى نمى‏كند. فرضاً كه يك كودتاى نظامى بشود، يك نظامى سر كار مى‏آيد، مثل اين آدم؛ اين آدم با نظامى سر كار آمدن فرقى ندارد. الآن هم حكومت ايران، حكومت نظامى است.

خيال نكنيد كه حالا اگر اين ملت ايستاد و پشت سر هم ايستاد و رد كرد اين حرفها را، آنها لشكر بياورند از آن طرف. نخير، اينها حرف، شعر است! اصلًا دنيا ديگر اين را قبول نمى‏كند از كسى، كه يك ملتى [وقتى‏] حرف صحيح دارد مى‏زند، حرف حق دارد مى‏زند، مى‏گويد كه ما نمى‏خواهيم منافعمان را شما ببريد، ما نمى‏خواهيم ذخاير ما را شما ببريد، ما مى‏خواهيم خودمان در اين مملكتمان مستقل باشيم، ما مى‏خواهيم آزاد باشيم. شما خودتان در اعلاميه حقوق بشر اين حرفها را زده‏ايد، ما مى‏خواهيم همين مطابق اعلاميه حقوق بشر عمل بكنيم. ما مى‏خواهيم آزاد باشيم؛ ما در مملكتمان استقلال مى‏خواهيم، آزادى مى‏خواهيم. بچه‏هاى ما هم دارند داد مى‏زنند اين معنى را؛ پيرمردهايمان دارند همين معنا را مى‏گويند؛ نمى‏شود با يك همچو ملتى با سرنيزه [مقابله‏] كرد.


بیانات در جمع نمایندگان مطبوعات

يكى از بنيادهاى اسلام، آزادى است. انسان واقعى ملت مسلمان، فطرتاً يك انسان آزاد شده است. رژيم كنونى ايران مى‏خواهد و مى‏كوشد و تا كنون كوشيده است كه اين بنيادهاى مترقى را درهم بشكند. بنياد ديگر اسلام، اصل استقلال ملى است‏


مصاحبه با رادیو و تلویزیون لوکزامبورگ

هدف ما برقرارى جمهورى اسلامى است و برنامه ما تحصيل آزادى و استقلال است و تصفيه وزارتخانه‏ها و حذف ماده‏هايى كه رضا شاه و شاه فعلى با سرنيزه در قانون گنجاندند و حذف مواد مربوط به سلطنت مشروطه.


پیام به مردم کردستان

برادران محترم! در اين نهضت مقدس كه تشكيل حكومت اسلامى سرلوحه اهداف آن است و ضمانت از آزادى و استقلال از ثمرات آن، صبور باشيد و گول تبليغات انگلهاى سودطلب را نخوريد، و به خداى بزرگ و قرآن كريم اتكال كنيد و به پيش رويد. خداوند با صابران است و دست حق با عدالت‏خواهان مى‏باشد. و السلام عليكم.


مصاحبه با خبرنگاران در باره آینده انقلاب

تمام خرابكاريهاى محمد رضا شاه بايد اصلاح شود. قراردادهايى كه بر ضرر ملت است، پيش ملت اعتبار ندارد. برنامه سياسى ما، ابتدا آزادى، دموكراسى حقيقى و استقلال به تمام معنى و قطع ايادى دولتهايى كه تصرفاتى در داخل مملكت كرده‏اند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟