فیلمهای در صف حضور برای سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در شرایطی رونمایی شدهاند که کاندیداتوری برخی فیلمها برای حضور در دوره آینده، بزرگترین رویداد فرهنگی کشور محل تأمل است و دقت نظر مسئولان ارشد سینمایی را برای انتخابهای کیفیتر طلب میکند.
به گزارش «تابناک»، شش ماه تا آغاز سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر باقی است و مدل فیلمسازی در ایران که در سه ماه باقی مانده به جشنواره شتاب میگیرد، باعث میشود، نتوان قضاوت دقیقی درباره ترکیب این دوره از مهم ترین رویداد فرهنگی و سینمایی کشور ارائه نمود اما در عین حال به تازگی لیستی از فیلمهای در صف حضور در جشنواره ارائه شد که محل تأمل دارد. مطابق با این لیست ۱۷ فیلم آماده نمایش اکران نشده، ۱۲ فیلم در مرحله صداگذاری، ۸ فیلم در مرحله تدوین، ۹ فیلم در مرحله فیلمبرداری قرار دارند.
فیلم های دلتا ایکس (علیرضا امینی)، پرونده ای برای سارا (نادر مقدس)، امتحان نهایی (عادل یراقی)، یک شهروند کاملا معمولی (مجید بزرگر)، سینما نیمکت (محمد رحمانیان)، لاله های واژگون (احمد عبداللهیان)، پارادیس (علی عطشانی)، سایه های موازی(اصغر نعیمی)، سلام پدر بزرگ (مجید قاری زاده)، دویدن باشب (محسن ربیعی)، متولد ۶۵ ( مجید توکلی)، گیتا (مسعود مددی)، سه ببیگانه در سرزمین ناشناخته (ماموریت تهران) (مهدی مظلومی)، دو عروس (داود موثقی)، من سالوادور نیستم (منوچهر هادی)، خون به پا میشود (حماسه عظیمی پارسا) و دلبری (جلال اشگذری) آماده نمایش شده اند.
همچنین فیلمهای من یک ایرانیم (محمد اهنج)، پرسه درشهر لاجوردی (اشک زاینده رود) (محمدعلی نجفی)، پول ک (مهران ملکوتی)، پینیکیو عامو سردارورئیسعلی (سیدرضاصافی)، پل خواب (اکتای براهنی)، شن جن ین (اژدها وارد می شود) (مانی حقیقی)، به دنیا آمدن (محسن عبدالوهاب) سایه (مسعود نوابی)، جنجال در عروسی (سیدرضا خطیبی سرابی)، غیرمجاز (حسن یکتا پناه)، دریاموج کاکا (علی سراهنگ) و فقط به خاطر تو (بیژن شیرمرز) در مرحله صداگذاری بوده و خشکسالی و دروغ (پدرام علیزاده)، عادت نمی کنیم (ابراهیم ابراهیمیان)، من (سهیل بیرقی)، پری دریایی (مسعودآقابابائیان)، نفس (نرگس آبیار)، یتیم خانه ایران (ابوالقاسم طالبی)، لانتوری (رضادرمیشیان) و عشق سالهای کوچ (کامران قدکچیان) در مرحله تدوین قرار دارند.
فیلم های حماسه روزبه (علی نوری اسکویی)، نسیم (پرویز شهبازی)، نیمه شب اتفاق افتاد (تینا پاکروان)، کار واجار (آناهید آباد)، وارونگی (بهنام بهزادی)، معکوس (پولاد کیمیایی)، بادیگارد (ابراهیم حاتمی کیا)، قشنگ و فرنگ (وحید موسائیان) و صله (فرزین مهدی پور) در مرحله فیلمبرداری قرار دارند.
علاوه بر اینها، از ۴۵ پروژهای که در مرحله پیش از تولید هستند، ۲۲ پروژه بیش از ۵۰ درصد این مرحله را گذرانده اند که قالیچه پرنده (حمیدرضا حافظی)، عروس تهرانی (داود موثقی)، دوشنبه دوست داشتنی (رامتین لوافی)، چه کسی ماه را گاز زد (احمد رفیع زاده)، شرتی شپرتی (نادره ترکمان)، میلاد (مسعود اطیابی)، زنبورهای بی کندو (آرش معیریان)، چشمه (فرهاد مهرانفر)، آبجی (مرجان اشرفی زاه)، همنام (کیوان علیمحمدی و امید بنکدار)، دو لکه ابر (مهرشاد کارخانی)، بیست و سه روز (دیازپام) (مهدی گلستانه)، ماحی (داود خیام)، مسافران صبح (ثارالله) (مجتبی فرآورده)، تقصیر من نیست (اسماعیل میهن دوست)، مسافر کوچولو (شاهپور شهبازی)، دختر (رضا میرکریمی)، دیو باید بمیرد (کاوه صباغ زاده)، رستگاری جهان (کمال تبریزی)، آشوب (کاظم راست گفتار)، همکلاسی من (فرزاد اژدری)، تمرینی برای یک اجرا (محمدعلی سجادی) را شامل می شوند.
در این میان، ذکر برخی اسامی حتی در مقام فیلمهایی که ظرفیت حضور در جشنواره را دارند، توسط برخی رسانه ها و برخی سینماگران قابل تامل است؛ فیلمهایی که عمدتاً از مجموعه 14 فیلم اولی حاضر در این لیستها هستند. در واقع بر خلاف دوره پیشین، حداقل تا اینجا نمی توان نگاه جدی به تولیدات عمده کارگردانهای فیلم اولی داشت؛ اما برخی از این فیلم اولیها، تلاش ویژهای برای حضور در جشنواره به خرج دادهاند.
حضور یکی از فیلمهایی که محصول سرمایهگذاری یک مادر برای فرزندش برای تکیه بر صندلی کارگردانی است، در این فهرست، نگرانی ها را جدی تر میکند؛ فیلمی که هزینه تولیدش با قیمت یک پورشه دو میلیارد برابری میکند و عواملش که بعضاً از چهرههای شناخته در سینمای ایران هستند، دستمزدهای کلانی برای همکاری دریافت کردهاند.
«تابناک» پیش از این گزارش کرده بود، یکی از چهرههای جوان که قرار بوده از مادرش یک اتومبیل پورشه دریافت کند، با آیندهنگری مادر همراه و قرار شده با محوریت این جوان، فیلمی با حضور ستارههای سینما ساخته شده و بدین شکل این جوان به یک کارگردان برجسته بدل شود.
نکته قابل تأمل اینکه یکی از کارگردانهای پرسابقه سینما و تلویزیون ایران در کنار کارگردان جوان این پروژه حضور دارد و همزمان یک تهیه کننده پرسابقه برای این فیلم انتخاب شده و همه اینها زمینه سازی برای حضور چنین اثری ـ که ظاهراً در حد یک تله فیلم شده ـ در جشنواره جدی تر مینماید. البته به نظر می رسد، هشیاری مسئولان سینمایی، مانع از چنین اتفاقاتی می شود و این امید و انتظار وجود دارد که جشنواره سی و سوم با کیفیت بهتری برگزار شود.