بزرگترین و پرهزینهترین پروژه تاریخ سینمای ایران به روزهای اکران نزدیک میشود. این خبر را مجید مجیدی، کارگردان این اثر شب گذشته و در کنفرانس مطبوعاتی این فیلم عنوان کرد؛ کنفرانسی که در 55 کیلومتری قم و در شهرک سینمایی نور برگزار شد و برای اولین بار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به کنفرانس مطبوعاتی یک اثر سینمایی توجه نشان داد و آن را مستقیم پخش کرد، تا اهمیت ساخت این اثر بر همه هویدا شود. حالا تنها چند روز تا اکران عمومی «محمد رسولالله(ص)» در سالروز میلاد اما هشتم شیعیان فرصت باقی است و همه منتظرند تا یکی از آثار پر سروصدای سینمای ایران را روی پرده نقرهای ببینند.
به گزارش «تابناک»، مجید مجیدی و عوامل نامداری فیلم «محمد رسولالله(ص)» شب گذشته در شهرک سینمایی نور گردهم آمده بودند تا در آستانه اکران فیلم و در شب آغاز تبلیغات رسمیاش از فیلم و زحماتی که برای آن طی این هفت سال کشیده شده بود سخن بگویند.
مجیدی درباره چگونگی ساخت فیلم و همچنین درباره شکلگیری ایده این اثر گفت: حدود 8 - 9 سال پیش در جشنوارهای در دانمارک برایم بزرگداشت گرفتند که این موضوع همزمان شد با کاریکاتورهای توهینآمیزی که درباره پیامبر در جراید آن کشور منتشر شده بود. با خودم خیلی فکر کردم چطور میتوانم در کشوری حاضر شوم که به اعتقادات ما توهین کردهاند و طی نامه دوستانهای از رئیس آن جشنواره تشکر کردم و گفتم، نمیتوانم در این رویداد حاضر شوم. مدتها فکر می کردم، چرا در این سالها که به اسلام هجمه میشود، ما فقط واکنش نشان میدهیم و متأسفانه همین واکنشها هم به عنوان تصاویری خشونتآمیز در رسانههای جهان بازتاب داده میشد و به این نتیجه رسیدم که ما به جای عمل کردن، فقط عکسالعمل داریم.
از امروز تبلیغات شهری فیلم آغاز شده است و در ابتکاری جالب نام هیچ یک از بازیگران، عوامل و کارگردان در آن دیده نمیشود.
او با ابراز تأسف از فجایعی که این روزها در کشورهای اسلامی رخ میدهد، اضافه کرد: این فجایع برآمده از دلارهایی است که در این کشورها خرج میشود و متأسفانه لحظه به لحظه قرائت بسیار زشتی از اسلام را معرفی میکند که این موضع به عنوان یک درد برای من مطرح است که چرا این قدر نسبت به پرداخت به پیامبرمان بیتوجه بودهایم. در سینما به پیامبران دیگر بسیار پرداخته شده است؛ اما درباره پیامبر ما فقط دو فیلم ساخته شده که یکی از آنها فیلم مشهور مصطفی عقاد است و دیگری هم فیلم ما. اما باور ما بر این بوده و هست که ما باید راه را نشان دهیم و قرائت درستی از دین اسلام را به دنیای امروزی ارائه کنیم و با همین نگاه از هفت سال پیش پروژه حضرت محمد(ص) را آغاز کردیم.
همین نگاه موجب شد تا مجیدی به سراغ عوامل نامدار سینمای جهان برود و از آنها در ساخت فیلمش بهره بگیرد و همین برگ برنده هم موجب شد تا این اثر در کانون توجهات داخلی و خارجی قرار بگیرد. چنانکه همزمان با اکران این فیلم در ایران در چهارم شهریور ماه و همزمان با سالروز میلاد امام هشتم شیعیان، سی و نهمین دوره جشنواره فیلم مونترال کانادا هم با اکران این فیلم استارت میخورد. در سایت جشنواره مونترال آمده است: این فیلم اسطورهای ۱۷۱ دقیقه ای درباره سالهای اولیه زندگی پیامبر اسلام است که با بودجه ۵۰ میلیون دلاری ساخته شده و به عنوان گرانترین فیلم ساخته شده در ایران شناخته میشود. برای تولید این فیلم پنج سال زمان صرف شده است. سرژ لوسیک رئیس جشنواره جهانی فیلم مونترال در این باره گفت: این جشنواره افتخار دارد که این امکان را به دست آورده تا میزبان افتتاحیه این کار باارزش و مهم باشد؛ فیلمی با اهداف بالای هنری با مخاطبانی بسیار گسترده.
جذب سرمایه کافی برای گرانترین اثر سینمایی کشور به مجیدی این امکان را داد تا از عوامل نامداری برای ساخت این فیلم بهره ببرد. ای. ار رحمان موزیسین هندی که برنده دو جایزه اسکار شده موسیقی، این فیلم را ساخته و علاوه بر او تدوینگر این فیلم روبرتو پرپیگنانی و طراح جلوههای ویژه آن اسکات ای.اندرسون برنده اسکار است. طراحی چهره و چهره پردازی را نیز جیانتو دی روسی بر عهده داشته است.
اما علاوه بر نمایش این فیلم در کانادا، دست اندرکاران این فیلم برنامه خوبی هم برای اکران آن در سرتاسر ایران دارند، به گونهای که برنامه اکران «محمد سولالله» در ایران هم یک رکورد قابل توجه را برای این فیلم ثبت کرده است. با مشخص شدن وضعیت اکران «محمد سولالله» قرار است این فیلم در 143 سینمای ایران نمایش داده شود. بنا به گفته تهیه کننده این فیلم قرار است «محمد رسولالله» در 45 سینمای تهران و 98 سینمادر شهرستانهای کشور اکران شود. غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش در این باره گفت: مقرر شد به دلیل اهمیت و شرایط ویژه فیلم «محمد رسولالله(ص)» مجید مجیدی و فضایی که برای سینمای ایران به وجود آورده، این فیلم را در دو سرگروه سینمایی ماندانا و آزادی اکران کنیم؛ بر این اساس فیلم «محمد رسول الله (ص)» از چهارم شهریورماه همزمان با تهران در سینماهای سراسر کشور اکران میشود و طبق گفته محمدرضا صابری، مدیرعامل شرکت نورتابان شهرهایی که فاقد سالن سینما هستند، برای نمایش این فیلم تجهیز شدهاند.
از صبح امروز همچنین تبلیغات شهری فیلم «محمد رسولالله» هم آغاز شد. تبلیغاتی که با یک نوآوری همراه بود و در آن به جز صحنههای فیلم و عنوان آن که نام مبارک رسولالله است، اشارهای به عوامل، بازیگران یا کارگردان فیام نشده است. مجید مجیدی در توضیح حذف اسم عوامل و بازیگران از تبلیغات شهری فیلم گفت: «یکی از دلایلی که باعث شد این تصمیم را بگیرم و نام هیچ یک از عوامل در پوسترهای تبلیغاتی دیده نشود، این بود که تکتک فریمهای عکس که کار نادر فوقانی است، مانند تابلوهای نقاشی است. و با نوشتن نام عوامل روی پوسترهای تبلیغاتی، زیبایی تصویر گرفته میشد. از همین روی، تصمیم گرفتم نام هیچ یک از عوامل نباشد تا مردم چشمانداز زیباتری از عکسهای این فیلم ببینند. همچنین علاقهای نداشتم که نام خودم هم روی این پوسترها و عکسها باشد، چون سوژه اثر مهمتر از نام کارگردان است».
در روزهایی که مدیران فرهنگی و سینمایی کشور با یک بحران در خصوص اکران «رستاخیز» به خاطر نمایش چهره یکی از بزرگان دین قرار دارند، مجید مجیدی این اطمینان را داد که هیچ تصویری از چهره پیامبر به نمایش درنخواهد آمد. او با اشاره به اعتراضهایی که از سوی برخی علما در الازهر مصر رخ داده گفت: «فیلم «محمد رسولالله (ص)» برای وفاق در جهان اسلام ساخته شده و به همین دلیل هم مقطعی از سن پیامبر اسلام انتخاب شد که اختلافی در جهان اسلام ایجاد نشود. فضاسازیهایی که از سوی برخی کشورهای عربی و به ویژه الازهر به وجود آمد، ناشی از قضاوت زودهنگام بود چون اصلاً فیلم را ندیده بودند. ما بارها به آنها اعلام کردیم که چهره پیامبر اسلام به نمایش درنیامده، اما آنها به دنبال حاشیهسازی و تهییج بودند و این ماجرا را ادامه دادند».