اسناد سوءمدیریت خودروسازانی که پشت تولید ملی پنهان شده اند!

تولید داخل و حمایت از تولید داخل برای هر ایرانی وطن دوست، اصل مهمی تلقی می شود. ایرانیان برای حمایت از تولید داخل و ایجاد اشتغال برای جوانان کشور یکپارچه اند؛ اما برخی بنگاه های ایرانی همچون خودرو سازان به بهانه اینکه باید همه از تولید داخل حمایت کنند، سوء مدیریت خود را پنهان می کنند. تابناک می کوشد با انتشار اسناد سوء مدیریت مدیران این بنگاه ها به همه نشان دهد، مخالفت های خودرویی از جنس مخالفت با سوءمدیریت هاست ـ که یک صنعت را هزینه بر می کند ـ نه مخالفت با تولید داخل.
کد خبر: ۵۲۹۹۲۵
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶ 08 September 2015
|
47451 بازدید
|
آمریکایی ها از ما می خواهند نقش پلیس خوب را بازی کنیمیکی از دلایلی که برای افزایش یکباره قیمت خودرو و سه برابر شدن محصولات خودرو سازی ها در سال های گذشته عنوان می شده است، سرمایه گذاری شرکت های خودروسازی در برخی کشورهای دیگر بود، که برخی این پروژه ها به شکست انجامید.

به گزارش «تابناک»، از جمله کشورهایی که ایران با آنها قرارداد فروش یا تولید خودرو امضا کرد، آذربایجان، اکراین، ونزوئلا و سوریه بودند. این موضوع بارها از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گذشته عنوان شده بود و برخی نمایندگان در گفته های خود اشاراتی به وام های بانکی برای توسعه صنعت خودرو در کشور های دیگر داشته اند.

هادی حسینی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی درباره افزایش بهای خودرو و همچنین رخدادهای به وجود آمده در این زمینه گفته بود: خودروسازی، مجموعه ای درهم تنیده و حاصل فرایندی پیچیده است و البته نقایص بسیاری در این باره وجود دارد. سال های گذشته، ما در کشورهایی مانند افریقا، آمریکای جنوبی، سوریه و کشورهای دیگری سرمایه گذاری کرده ایم؛ آن هم نه با سرمایه خودروسازی، بلکه سرمایه گذاری از طریق وام های با سود بالا؛ اما نه تنها سودی عاید کشور نشد، بلکه برایمان بسیار هم گران تمام شد.

خلاصه آنکه هم اکنون قصه آن سرمایه گذاری ها شده قصه مردم ما، چون این بدهی های بانکی سرشکن می شود و قیمت تمام شده گران درمی آید و اینها باید خودرو را گران به مردم بفروشند تا بتوانند قسط های بانکی را بدهند.

اما این گفته ها تا کنون در حد حرف مانده بود و هیچ یک این گفته ها از سوی مسئولان خودروسازی کشور رد یا تأیید نشده بود. تازه ترین اطلاعاتی که در این زمینه به دست ما رسیده، نشان می دهد با وجود سرمایه گذاری های کلان در کشور آذربایجان (شاماخی) تنها در یک مورد و در صادرات 6000 دستگاه سمند به قفقاز، شرکت ایران خودرو دیزل باکو 45 میلیون دلار خسارات دیده است.

داستان از این قرار بوده که شرکت ایران خودرو دیزل باکو، اقدام به صادرات 6000 دستگاه خودرو سمند به قفقاز را داشته است؛ اما به دلایل نامعلوم صادرات شکست می خورد و به شرکت 45 میلیون خسارات وارد می شود و برای جبران خسارت وارده، مدیر عامل وقت این خودروسازی در باکو از وزارت خارجه درخواست 50 میلیون دلار وام با درصد کم را برای جبران خسارت وارده می کند.

مطابق اسناد موجود، گویا بانک توسعه صادرات نیز با پرداخت وام 50 میلیون دلاری با نرخ سود 7 درصد به بانک ملی موافقت می کند و مقرر می شود، بانک ملی نیز با دادن تسهیلات 60 درصد قیمت خودرو برای خریداران با حداکثر سود 11 درصد موافقت کند، در حالی که نرخ سود تسهیلات بانکی در خود بانک های آذری بیش از 20 درصد بوده است.

برای دیدن عکس در ابعاد واقعی بر روی آن کلیک کنید

اما ماجرای فروش خودرو به اینجا ختم نمی شود. طی قرارداد دیگری که بین کشور اکراین و ایران خودرو دیزل بسته شده بود، مقرر می شود، 500 دستگاه خودرو به یک خریدار اکراینی تحویل شود، ولی باز به دلیل نا معلوم، اکراینی ها حاضر به خرید این خودروها نمی شوند و 500 دستگاه خودرو، حدود پهار سال در گمرک خارکوف معطل می ماند و خسارات زیادی را به شرکت صادر کننده وارد می کند.

بنا بر اسناد موجود خسارات های وارده به خودروها به شرح زیر است:

1- پرداخت 4000 دلار بابت گمرک و بیمه هر دستگاه در زمان 4 سال

2- هزینه های انبارداری

3- باطری از کار افتاده

4- لاستیک از بین رفته به علت متوقف ماندن خودرو در 4 سال

در مقابل، پس از گذشت این مدت، طرف آذری به دلیل دو برابر بودن قیمت این خودروها در ایران پیشنهاد می دهد این خودرو ها به ایران منتقل شود؛ اما برای انجام این اقدام؛ 1- برای ترانسپورت هر خودرو به ایران برای هر دستگاه باید 1200 دلار پرداخت می شد، 2- پرداخت 4000 دلار بابت گمرک و بیمه هر دستگاه در زمان 4 سال، 3- پرداخت هزینه باطری و لاستیک نیز باید در نظر گرفته می شد.

لذا مدیر عامل وقت پیشنهاد می دهد، مبالغی از قیمت خودرو کسر و همچنین افت قیمت محاسبه شود تا شاید طرف اکراینی حاظر به قبول خودرو های ایرانی شود.
برای دیدن عکس در ابعاد واقعی بر روی آن کلیک کنید

اسناد موجود نشان می دهد، سرمایه گذاری‌های این خودروساز به رغم شکست در صادرات و توسعه صنعت در این کشورها اصرار دارد تا فعالیت خود را در آنجا ادامه دهد و اکنون بعد از گذشت این سال ها، آثار آن نمود پیدا کرده است و با بالا رفتن قیمت خودروهایی که در آن زمان نیز با نصف قیمت به خارج از کشور صادر می شد، مردم کشور باید تاوان اشتباهات مدیران را بدهند و در بازپرداخت اقساط این شرکت مشارکت کنند.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۳۰۲
انتشار یافته: ۹۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
نماینده های دلواپس کجایید برای پیگیری حقوق مردم ؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
کمپین خودرو صفر نخرید همچنان ادامه دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
نماینده های خوش خیال کجان؟
ناشناس
| Germany |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
هر روزکه می گذره در نخریدن خودرو مصمم تر می شوم
sina
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
به این سوءمدیریتها سرمایه گذاری ایران خودرو در کشور سنگال در افریقا را هم اضافه کنید که پس از ساخت، مشخص شد که نیروگاه برق شهر داکار(پایتخت و محل ساخت کارخانه ایران خودرو) توان تأمین برق مورد نظر نیاز ایران خودرو را ندارد و این کارخانه از همان ابتدا به صورت خرابه ای درآمده است و میلیونها دلار پولار کشور دارد خاک می خورد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
آيا ايران خودرو سرخود رفته سنگال يا بهش دستور دادن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
فقط این نیست عزیزم. چرا نمیگی که هزاران هزار نفر با امضای این نماینده و آن آقازاده و دوست و آشنا مازاد بر نیاز این شرکت ها وارد اون ها شدند.
دیگه الان همه میدونند که دست کم نیمی از پرسنل این دو شرکت مازاد هستند و طبیعتا حقوق اونها رو باید مردم بیچاره بدهند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
مورد داشتيم طرف از دانشگاه فارغ التحصيل نشده رفته نشسته صندلي مديريت يكيشون و اين كاملا بر اساس شايستگي هاي فردي و سوابق مرتبط بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
یک کسی در دانشگاه ما بود که بعد از 8 سال با تهدید اساتید یک لیسانس دله پیتی ناپلئونی گرفت و هنوز درسش تمام نشده بود که شد رییس دو خودروساز.........
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
اینه بی برنامگی خودروسازها. بدون اینکه یه پلان داشته باشن میرن سرمایه گذاری میکنن و بدون اینکه در قرارداد شرایط رو درست در نظر بگیرن میرن تعهد ایجاد میکنن بعد مردم باید تاوانش رو بدهند. این خیانت و ظلم به مردم نیست؟ معلومه که دیگه خارجیها مثل مردم ما نیستن که مجبور باشن خودروی بی کیفیت بخرن، لغو قرارداد میکنن و خسارت می بینیم. جالبه که در زمان افتتاح این پروژه ها مدیران وقت پاداش هم گرفتن. اونوقت مردم حالا باید هزینه بی کفایتی یه عده رو پرداخت کنن.
پاسخ ها
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
از محتوای نامه بر میاید که وزارت خارجه در زمان دولت قبل تکلیفی از ایران خودرو خواسته که در کشورهای همسایه سرمایه گذاری کند. در نامه تایپ شده حسن کوصدقی به این موضوع اشاره کوچکی کرده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
پلان دارن خوبشم دارن!!!! فقط پلانشون خصوصی است!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
یکی از بچه های دانشگاه شریف کارآموزی رفته بود ایران خودرو میگفت مهندس طراح مشغول بازی گیم بود...میگفت فوق العاده بیسواد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
اگر قرار بود کار کنن که پیکان و پراید و... 30 سال یک جور تحویل مردم نمیشد!!
ببخشید چند بار این وسط با بدسلیقگی محض چراغ و سپر اسپورت روشون بستن که همون قبلیهاشون بهتر بود!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
از خوروهای طراحی شدشون معلومه !
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
از اطلاع رسانی تابناک ممون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
دوست دارم تابناک
حسين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
خدايي كدام توليد كننده در دنيا يا حتي در ايران بعد از 40 سال توليد همچنان نيازمند وام بانكي آن هم با مبالغ كلان هست.
بدتر از همه اصل وام و سود اون را هم مشتري بايد تقبل كنه ،بعد آقايون مرتب دم از ضرر دادن صحبت ميكنن.با اين روش 40 سال كه خوبه 120 سال هم توليد كنن بازم ضرر ميدن
علی ک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
اقای وزیر صنعت و معدن خیانت این نیست که مردم خودروی بی کیفیت و گران نخرند. خیانت اینه که شما این حقایق رو از مردم پنهان کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
احسنت حتما به جناب وزیر از مردم بابت این سوئ مدیریت عذرخواهی میکند
حسين
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
آقا اينقدر نيد عذر خواهي عذر خواهي.مگر عذر خواهي نون و آب ميشه واسه مردم.بيايند عذر خواهي كنند همشون ،بعد دوباره آش همان آش و كاسه همان.ملت ذله شدهاند از اينهمه اجحاف.مردم رو نادان فرض كردن بدترين توهين و خيانته بردار.
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
آقاي وزير صنعت تحويل بگيرند و جواب بدهند خائنين كمپيني ها هستند كه از حق ملت دفاع ميكنند يا مديران بي كفايت صنعت خودرو و حاميان مافيايي آنها؟؟
کارمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
الان مدیر عامل ایران خودرو دستور داده حدود 2000 نفر از پرسنل ایران خودرو دیزل رو زورکی باز خرید کنند اسنادش هم موجوده البته در طرح زدند اختیاری اما با قطع کردن اضافه کاری پرسنل مجبورشون می کنند گفتند نروید دیگه حقوق نداریم بدیم خواهشمند است به پرسنل زحمتکش این مجموعه کمک کنید.
پاسخ ها
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
باید هوای کارگران زحمت کش را داشت ما هم متاسفیم که با نخریدن خودرو خشک و تر با هم می سوزند. در واقع تاوان ندانم کاریها را یاید مدیران بدهند نه شما کارگران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
تازه دارید درد قطعه سازهای بدبختی که هر روز با کیفیت تر قطعه را تولید می کنند و بدلیل مطالبات از این دو خودرو ساز در حال ورشکستگی هستند و حقوق کارگرانشان را چند ماه است نتوانسته اند بدهند می فهمید
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟