تأثیر احتمالی واقعه منا بر روابط ایران و عربستان/ تأیید صحت نمونه‌برداری از پارچین/ نظر کاخ سفید درباره احتمال دیدار اوباما و روحانی

تأثیر احتمالی حوادث دیروز منا بر روابط ایران و عربستان، احتمال همکاری مسکو و ریاض در زمینه تعیین قیمت نفت، برگزاری نشست پاریس برای بررسی اوضاع سوریه، درخواست توضیح آمریکا از روسیه درباره حضورش در سوریه، تأیید نمونه برداری از پارچین توسط آمانو و نظر کاخ سفید درباره احتمال دیدار روحانی و اوباما، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۳۴۰۹۷
|
۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 25 September 2015
|
21596 بازدید
تأثیر احتمالی واقعی منا بر روابط ایران و عربستان/ تأیید صحت نمونه‌برداری از پارچین/ نظر کاخ سفید درباره احتمال دیدار اوباما و روحانیتأثیر احتمالی حوادث دیروز منا بر روابط ایران و عربستان، احتمال همکاری مسکو و ریاض در زمینه تعیین قیمت نفت، برگزاری نشست پاریس برای بررسی اوضاع سوریه، درخواست توضیح آمریکا از روسیه درباره حضورش در سوریه، تأیید نمونه برداری از پارچین توسط آمانو و نظر کاخ سفید درباره احتمال دیدار روحانی و اوباما، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، حادثه ای که روز گذشته در منا برای حجاج رخ داد، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار دارد. در این زمینه، شبکه خبری «فرانس 24» در گزارشی به بررسی تأثیر این واقعه بر روابط ایران و عربستان سعودی پرداخته و معتقد است، حوادث سال جاری در مکه قطعا بر روابط بین دو کشور ایران و عربستان تأثیرگذار خواهد بود. شماری از قربانیان این حادثه ایرانی بوده اند و از این روی، خطر تشدید خصومت ها بین دو کشور وجود دارد. آیت الله خامنه ای، رهبر ایران نیز آشکارا مقامات سعودی را به دلیل ناتوانی در جلوگیری از بروز چنین حادثه ای و ناتوانی در پیش بینی چنین واقعه ای زیر سؤال برد.

*****

در مطلبی دیگر درباره عربستان، پایگاه تحلیلی «آسیا تایمز» از احتمال همکاری ریاض و مسکو برای بالا بردن قیمت جهانی نفت سخن گفته است. به عقیده نویسنده این مطلب، جنگ نفتی توسط عربستان سعودی، علیه روسیه یا ایران نبود، بلکه علیه شرکت های نفت شیل آمریکایی بود. به همین دلیل، مسکو و ریاض اکنون ممکن است با ایجاد یک ائتلاف، مسیر کنونی بازار نفت را تغییر دهند و تلاش کنند باعث افزایش بهای نفت شوند. روسیه و عربستان سعودی ممکن است منافع مشترک خود را در تشکیل ائتلاف و تثبیت بهای نفت در بازار بیابند، زیرا اقتصاد این دو کشور از کاهش بهای نفت به شدت آسیب دیده است.

*****

اما بخشی از مطالب مهم امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی نیز به موضوع سوریه اختصاص دارد. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نشست سه کشور اروپایی در پاریس برای یافتن راه حلی جهت بحران سوریه پرداخته و می نویسد، سه کشور  انگلیس، فرانسه و آلمان نشستی را در پاریس برگزار کردند که هدف آن موضعی مشترک از سوی اروپا در قبال بحران در سوریه اعلام شد. فرانک والتر اشتانمایر، وزیر امور خارجه آلمان گفت، نشست پاریس با هدف اتخاذ موضعی مشترک از سوی اروپا در قبال سوریه در آستانه نشست مجمع عمومی سازمان ملل ـ که 28 سپتامبر آغاز می شود ـ برگزار شد. در همین حال، فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس، از آمادگی این کشورها برای دادن نقشی به بشار اسد در دوره انتقالی سخن گفت.

*****

از سوی دیگر، همزمان با ادامه بحث ها درباره افزایش حضور نظامی روسیه در سوریه، یک مقام ارشد آمریکایی، خواستار ارائه توضیحاتی در این زمینه از سوی روسیه شده است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، مشاور کاخ سفید اظهار داشت، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا می خواهد صراحتاً نیت روسیه را از حضور نظامی در سوریه بداند. سلست ولندر، مدیر بخش روسیه در شورای امنیت ملی آمریکا در این زمینه گفته: «زمان آن فرا رسیده است که روسیه صراحتاً توضیح دهد، دقیقاً برای مشارکت سازنده در ائتلاف بین المللی ضد داعش چه پیشنهادی دارد، این استدلال که مسکو می گوید برای مقابله با داعش در منطقه حضور نظامی دارد، واقعا بی معناست و پایه و اساسی ندارد». 

*****

در میان مطالب مربوط به ایران، «آسوشیتدپرس» مصاحبه ای اختصاصی با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام داده که در آن، آمانو درستی نمونه های گرفته شده از مرکز نظامی پارجین را تأیید کرده است. آمانو با اشاره به اینکه ایرانی‌ها در هنگام نمونه برداری تحت نظارت سخت آژانس بودند، گفت: «فعلاً» مطمئن است این نمونه‌ها حقیقی هستند. با این حال، وی از این هم فراتر رفت و ضمن امتناع از اظهارنظر درباره میزان تحقیقات انجام‌شده در آزمایشگاه‌های آژانس درباره این نمونه‌ها، گفت: «بسیار مطمئن هستم نمونه‌ها اصالت دارند». آمانو که روز یکشنبه با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران و سایر مقامات ارشد ایران دیدار کرده بود، گفت: آنها علاقه مند به پایان این تحقیقات هستند و «مایلند این فرایند را شتاب بیشتری دهند».

*****

در نهایت، خبرگزاری فرانسه واکنش کاخ سفید به گمانه های موجود درباره احتمال دیدار رؤسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل را بازتاب داده است. به نوشته این خبرگزاری، کاخ سفید اعلام کرده باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا قصد ندارد با حسن روحانی، همتای ایرانی خود در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار کند. بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی باراک اوباما اعلام کرد :«برنامه ای برای دیدار اوباما با رئیس جمهور ایران نداریم و واقعاً انتظار آن را هم نداریم که چنین برنامه ای باشد». از زمان حصول توافق هسته ای ایران و 1+5، مجمع عمومی سازمان ملل متحد اولین فرصتی به شمار می آید که رؤسای جمهور دو کشور امریکا و ایران در یک مکان حضور خواهند داشت. 
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟