لجبازی سازمان صدا و سیما و بیتدبیری مدیران فوتبالی ایران موجب شده تا ماجرای حقپخش تلویزیونی مسابقات فوتبال در ایران همچنان لاینحل بماند و در این میان برای چندمین بار طی یک دهه اخیر، شاهد مطرح شدن ادعاهای عجیب و غریبی از سوی مدیران فوتبالی ایران هستیم؛ ادعاهایی که در ظاهر شاید برای ترساندن طرف مقابلی باشد که البته هیچ توجهی به آنها نمیکند باشد، ولی در واقع نوعی رفع تکلیف است برای اینکه نشان دهند برای حل این مشکل فعال هستند. این بار هم برای بار چندم در ماجرای حق پخش ادعا شده که شبکههای خارجی خریدار حق پخش فوتبال ایران هستند؛ اما مدیران هنوز منتظر پاسخ صدا و سیما هستند؛ صدا و سیمایی که مدیرش حتی به مدیران فوتبال ایران ساعت ملاقات هم نمیدهد.
به گزارش تابناک ورزشی، سازمان لیگ که نتوانسته از سد محکم صداوسیما عبور کند و دو فصل است که پولی بابت پخش زنده مسابقات نگرفته، حالا روی به ترفند قدیمی آورده است و شرکتهایی از کشورهای حوزه خلیجفارس و همچنین اسپانیا را مشتری خرید این محصول نازل و بی کیفیت معرفی می کند. این همان حربه کهنه ای است که به دلیل استفاده بی رویه و تکراری دیگر، باعث ترس مدیران جام جم هم نمی شود.
گوینده و منبع این ادعا مشخص نیست و خبرگزاری فارس بدون معرفی و نقل مرجع این خبر، گزارش کوتاهی در این باره منتشر کرده که احتمالا دلخواه مدیران سازمان لیگ است. این که دقیقا چه شبکه ها و با چه ارقامی پیشنهادهایی برای عقد قرارداد لیگ برتر فوتبال ایران به سازمان لیگ ارائه کردهاند، مشخص نیست و باید منتظر واکنش تاج به این خبر بود.
در حالی که صدا و سیما حق پخش تلویزیونی فوتبال را در فصل گذشته و فصل جاری پرداخت نکرده و برنامه نود و سایر برنامه های ورزشی رسانه ملی هم انگار نه انگار که این موضوع مهمترین بحث فوتبال کشور است و هیچ اشاره ای به حق مسلم و پایمال شده باشگاه ها نمی کنند، گفته می شود، شرکتهایی از اسپانیا و حوزه خلیج فارس پیشنهادهایی به سازمان لیگ برای ضبط و پخش لیگ برتر ارائه کردهاند.
این در حالی است که ارسال امواج تلویزیونی از فرستنده های داخل کشور در انحصار سازمان صداوسیما قرار دارد و این نهاد حاکمیتی طبق قانون هر نوع ارسال امواجی را در کنترل خود خواهد داشت. یکی از راه های پشت سر گذاشتن این قانون، انتقال تصاویر به وسیله ای غیر از ارسال سیگنال مثلا با کمک اینترنت است که در آن صورت هم باید با مدیران تلویزیون پروتکل همکاری امضا شود؛ چیزی که خود سرافراز قولش را داد اما حالا که به عمل نزدیک شده، حتی وقت جلسه هم به رؤسای فدراسیون نمی دهد.
همان منبع نامعلوم خبر داده که مسئولان سازمان لیگ، مذاکرات ابتدایی را با چند شرکت خارجی انجام دادهاند، اما آنها میگویند اولویت قرارداد حق پخش تلویزیونی با رسانه ملی و سازمان صدا و سیمای ایران است. در پایان گزارش مذکور نوشته شده که محمدرضا ساکت مسئول بازاریابی سازمان لیگ، خبر حاضر را تأیید کرده و البته منبع گزارش به هیچ عنوان شخص ساکت نبوده است.
یادمان نرفته که سال گذشته نیز سازمان لیگ به سردمداری تاج اقدام به جلوگیری از پخش سه هفته از مسابقات لیگ برتر کرد که سرانجام بدون حصول نتیجه عملی و مشهود، تنها شش میلیارد تومان ضرر از محل تبلیغات محیطی نصیب باشگاه ها کرد که البته آگاهان می گویند شرکت مذکور به این میزان خسارت عدم پخش رضایت نداده و تقاضایش تا چند برابر بیشتر هم باعث تخفیفات عجیب و غریب در قرارداد فی مابین شده است.