گزارش و نقد آنلاین برنامه «هفت»؛

افخمی هفتِ جمعه را چندشنبه تولید می‌‌کند؟!

افخمی برای برنامه‌ای که جمعه پخش می‌شود، با دبیر جشنواره در روز یکشنبه یا روز شنبه و پیش از مشخص شدن ترکیب فیلم‌های جشنواره توسط هیأت انتخاب، گفت و گو کرده است؛ اتفاقی که نشان می‌دهد این برنامه تولیدی چقدر از وقایع روز سینمای ایران عقب است.
کد خبر: ۵۵۹۵۴۹
|
۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۴ 08 January 2016
|
11725 بازدید
|
۲
افخمی هفتِ جمعه را چندشنبه تولید می‌‌کند؟!
برنامه «هفت» این هفته با گفت و گوی محمد حیدری، دبیر جشنواره فیلم فجر و بهروز افخمی مجری و کارگردان برنامه هفت آغاز شد. در این گفت و گو افخمی تأکید داشت، جوایزی برای انیمیشن، فیلمنامه‌های اقتباسی و تألیفی و کمدی‌ در نظر گرفته و حتی در افتتاحیه اعلام شود؛ اما حیدری تأکید داشت، اگر قرار باشد این اتفاق رخ دهد، برای این دوره ممکن نیست و باید آیین نامه جشنواره برای دوره بعد تغییر کند.

به گزارش «تابناک» در ادامه این برنامه، افخمی با نریشنی بر روی گفت و گوی حیدری تأکید کرد که دبیر جشنواره نام همه فیلم‌های بخش سودای سیمرغ را می‌داند، ولی این فیلم‌ها را نام نمی‌برد. این در حالی است که اسامی فیلم‌های جشنواره پس از ضبط این گفت و گو توسط هیأت انتخاب مشخص شد و یک ربع پس از مشخص شدن بیست و دو فیلم بخش اصلی، حیدری در ساعت 23:30 یکشنبه 13 دی ماه مشخص شده بود.

در واقع افخمی با دبیر جشنواره برای برنامه‌ای که جمعه پخش می‌شود، در روز یکشنبه یا روز شنبه و پیش از مشخص شدن ترکیب فیلم‌های جشنواره توسط هیأت انتخاب، گفت و گو کرده است؛ اتفاقی که نشان می‌دهد این برنامه تولیدی چقدر از وقایع روز سینمای ایران عقب است و یک برنامه زنده سینمایی چه تفاوت‌های چشمگیری با یک برنامه تدوینی دارد.

ادامه برنامه نیز با نقد همین موضوع توسط مجری دوم برنامه همراه شد که چرا فیلم‌ها شبانه اعلام شده است؛ اقدامی که مسئولان جشنواره برای جلوگیری از لو رفتن فیلم‌ها مشخص شده است. مجری دوم در ادامه نیز به فیلم‌های راه یافته به این بخش اشاره نکرد و برعکس به فیلم‌هایی اشاره کرد که به زعم او باید در جشنواره حضور می‌یافت؛ اما برای این دوره از سوی هیأت انتخاب نشدند!

پس از پرسش هفته پیش برنامه «هفت» که پرسیده بود، اعصاب خردکننده ترین مجری هفت کیست و این هفته مشخص شد که مردم به مسعود فراستی رأی بیشتری داده‌اند، سؤال این هفته برنامه هفت نیز جالب بود: «به نظر شما برای بازسازی سینمای ایران به چقدر زمان نیاز است؟ 1- یک سال 2- پنج سال 3- صدسال 4- نمی دانم».

افخمی هفتِ جمعه را چندشنبه تولید می‌‌کند؟!

در ادامه برنامه، نادر طالب زاده دبیر ششمین جشنواره فیلم عمار، میهمان برنامه «هفت» بود. این در حالی است که اختتامیه جشنواره فیلم عمار نیز برگزار شد و انتظار می‌رفت، «هفت» در برنامه هفت پیش به این جشنواره بپردازد، ولی «هفت» از جشنواره عمار نیز که نیاز به اعلام دبیر نداشت و زمان برگزاری‌اش مشخص بود نیز عقب ماند.

نادر طالب زاده در این برنامه از شجاعت فیلمسازان جشنواره عمار سخن به میان آورد که وارد حوزه‌هایی می‌شوند که سینماگران کشورمان به سراغشان نمی‌روند و برای نمونه به مستندی درباره مشکلات جنسی جوانان اشاره کرد. در بخشی از این گفت و گو افخمی، بحث را به سمت دوران مستندسازی و سوابق طالب زاده برد و طالب زاده نیز از تجربیات فیلمسازی‌اش و به طور خاص یکی از فیلم‌های مستندی که در دوران دفاع مقدس ساخته، نکاتی را گفت.

در ادامه یک برش دیگر از انیمشین عبود در برنامه هفت پخش شد که افخمی با هدف زدن جشنواره‌ها در این برنامه گنجانده پخش شد که این قسمت نیز سفارت فرانسه به عنوان حامی مالی برخی فیلم‌ها که ایران را یک خرابه نمایش می‌دهد و با هدف فرار مغزها تولید می‌شود، مورد هدف قرار داد و برندگان جایزه کن را مستقیماً سازندگان چنین فیلم‌هایی خواند.

در ادامه در بخش نقد فیلم خارجی، بالاخره یک فیلم مورد نقد قرار گرفت که فراستی از آن تعریف کرد: «مریخی» به کارگردانی ریدلی اسکات. نکته جالب اینکه بنابر اذعان افخمی در این برنامه، این فیلم حتی توسط منتقدان سینمایی که از مخاطبان عادی در تماشای فیلم‌ها پیشروتر هستند نیز دیده نشده است. با این اوصاف این پرسش مطرح می‌شود، چرا فیلمی که نه دوبله شده و نه در بازار سینمای ایران مردم عادی به شکل وسیع تماشایش کرده‌اند، باید در برنامه‌ای که برای عموم مردم پخش می‌شوند، نقد شود؟

چگونه فیلمی که شاید در ایران حتی 500 نفر روی پرده بزرگ ندیده باشند، توسط برنامه‌ای که مدعی است برای عموم مردم تولید می‌شود، مورد نقد قرار می‌گیرد؟ آیا افخمی و فراستی این نقد را برای خودشان گفته‌اند، همان گونه که برخی کارگردان‌ها برای دل خودشان فیلم می‌سازند؟!

در ادامه مجری سوم هفت، به ذکر این مصیبت در تلویزیون پرداخت که برخی فیلم‌های سینمایی با تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای، کف فروش‌شان را در سینمای سرگروه از دست نداده‌اند. افخمی از کنار این خبر به سرعت گذشت و به این موضوع نپرداخت که چرا رسانه ملی این نقش را ایفا نکرده و فیلمسازان مجبور شده‌اند در این زمینه به شبکه‌های ماهواره‌ای پناه ببرند. سپس اخباری توسط مجری سوم مطرح شد که عمدتا توسط مجری دوم نیز گفته شده بود و مجدداً یک گفت و گوی دیگر با طالب زاده پخش شد. این اتفاق با توجه به آنکه برنامه تدوینی است، ذکر چند باره اخبار محل تأمل است.

در ادامه برنامه افخمی به پشت صحنه فیلم «آبنبات چوبی» فیلم تازه فرحبخش رفت و درباره مراحل تولید این فیلم توضیح داده شد و سپس پس از پخش سکانس مورد علاقه افخمی از فیلم‌های کلاسیک، فیلم «جامه دران» اولین ساخته حمیدرضا قطبی در بخش نقد فیلم‌های فارسی با حضور مسعود فراستی و جواد طوسی مورد نقد و بررسی قرار گرفت که مطابق با قاعده معمول این بخش، فیلم «جامه دران» نیز در رده فیلم‌های بد قرار داده شد.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
بهروز افخمى اصلا هفت را خوب اجرا نمى كند به نظر من جيرانى بهتر از او بود
پاسخ ها
هادی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
نمیدونم چرا رسانه ملی وقت " جلوی اجرای خوب جیرانی را گرفت.عوامل های اون زمان بهتر از الان کار تهیه میکردن
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟