تابلوهایی که روزگاری تنها به درج پیام های بازرگانی اختصاص داشتند و بس، حالا به نوعی تبدیل به رسانه شدهاند؛ رسانهای که انعکاس برخی مطالب در آنها، واکنش هایی به دنبال دارد و گاه جنجالی میشود.
به گزارش «تابناک»، شهرداری تهران که پیشتر با اجرای طرح «نگارخانهای به وسعت یک شهر» و اختصاص تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر به درج تصاویری از آثار هنری کشورمان، تهران را به یک گالری بزرگ هنری تبدیل کرده و ظرفیت این تابلوها را به رخ همگان کشیده بود، به تازگی طرحی به اجرا درآورده که واکنش هایی را رقم زده است.
ماجرا از این قرار است که مسئولان شهرداری تهران در همکاری دو جانبه با وزارت بهداشت، برخی تابلوهای محیطی شهر را به درج تصاویر و طرح های گرافیکی ویژهای به منظور فرهنگ سازی در خصوص سلامت اختصاص دادهاند تا موضوعاتی را به شهروندان یادآور شوند که نگران کننده هستند.
تجربه تبدیل تهران به یک گالری بزرگ هنری آن گونه که مسئولان شهرداری در این خصوص گفتهاند، در فاز نخست اجرای این طرح سلامت، ۵ موضوع نمک، چربی، قند، ایدز و سرطان شناسایی شده و برای آنها پیام های مشخصی که مورد تأیید وزارت بهداشت قرار گرفته، استخراج شده است، چون به زعم مسئولان وزارت بهداشت، این پنج موضوع بیش از دیگر موضوعات نگران کننده به نظر رسیدهاند.
با این رویکرد، تابلوهایی در سطح شهر در معرض دید همگان قرار گرفته که در آنها تلاش شده برخی اشکالات رفتاری ما ایرانیان در مقوله سلامت مورد تأکید قرار گرفته و به این واسطه، پیام هایی به مردم منتقل شود. با این امید که موجب اصلاح اشتباهاتمان شود، ولی در کمال ناباوری شاهد آن هستیم که طرح برخی اشکالات، موجب نگرانی عدهای شده است.
منظور نظرمان، واکنش های شکل گرفته به درج پیام های سلامتی درباره بیماری ایدز است که از دید برخی، نامناسب تلقی و حتی از آن فراتر، ساختار شکنانه توصیف شدهاند؛ آنقدر که شاهد انتشار مطالب انتقادی در این خصوص در برخی رسانه ها هستیم.
چند نمونه از پیام های غیر بازرگانی درج شده در تابلوهای سطح شهر البته این نخستین بار نیست که درج برخی مطالب و تصاویر در تابلوهای سطح پایتخت واکنش های را برمیانگیزد و حتی حاشیه ساز میشود و پیشتر هم شاهد چنین اتفاقاتی بودهایم، به ویژه زمانی که تابلوهای سطح شهر، میزبان پیامهایی با مضامین سیاسی شدهاند و صف موافقان و مخالفان برای آن شکل گرفته است؛ اما این نخستین بار است که شاهد شکل گیری واکنش هایی به پیام های درج شده با موضوع سلامت هستیم.
آنچه ورای این بحث ها خودنمایی میکند، نه بحث بر سر خوب و بد بودن پیام های مندرج در تابلوهای سطح شهر و نه حتی رویکرد لحاظ شده در پرداخت به آنهاست که اگر قصد پرداختن به خوب یا بد بودن این اقدامات را داشته باشیم، به نوعی اسیر سلیقه خواهیم شد و راه به جایی نمیبریم، بلکه باید به اصل موضوع بپردازیم. درج پیام هایی غیر بازرگانی در سطح شهر.
اینکه این اتفاق چگونه رخ داده را نمیدانیم، ولی همین که میبینیم تابلوهایی که روزی برای تبلیغ محصولات بهداشتی، لوازم خانگی یا محصولات دیگر اختصاص مییافتند، به درج پیام هایی اختصاص مییابند که برای درآمدزایی درج نشدهاند، جای خوشحالی دارد و مجابمان میکند که اقدام مسئولان شهرداری را بستاییم؛ ستودنی که به این اندازه محدود نمیشود.
درج پیام هایی با مضمون سلامت همین که میبینیم مضامین مندرج در برخی بیلبوردهای سطح شهر، مثل پرداختن به مقوله ایدز، واکنش هایی ایجاد کرده و بحث هایی را زمینه ساز میشود، پی خواهیم برد که تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر تبدیل به رسانهای محیطی شدهاند که مخاطبان پر و پا قرصی دارد؛ اینقدر که برخی به محتواهای به نمایش درآمده در آن نقد وارد میدانند، بعضی از مطالب درج شده در آن تشکر میکنند و عده ای تلاش دارند عمقی تر به آن نگریسته و رهنمود پیام های شده در آنها را دریافته و به آن عمل کنند.
رسانهای که پیدایش آن مرهون تلاش مسئولان شهرداری تهران است و امیدواریم نقدهای مطرح درباره آن، نه به توقف روند فعالیتش، که به ارتقای کیفیت پیام هایش منجر شود.