لاله افتخاری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه جشنواره ملی مد و لباس نمود بیرونی فعالیت مسئولان برای ترویج پوشش متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی است، گفت: برگزاری جشنواره و نمایشگاههای مربوط به حوزه مد و لباس میتواند سواد بصری مردم نسبت به لباس را افزایش داده و ذائقه آنها در انتخاب پوشاک را تغییر دهد.
دستگاههای متولی مد و لباس جزیرهای عمل میکنند
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه به متولیان بحث مد و لباس اشاره کرد و افزود: در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به عنوان متولی مد و لباس شناخته شده است باید بدانیم بخش صنعت و تجارت هم از متولیان اصلی به شمار می رود و اگر میان این دو دستگاه هماهنگی وجود نداشته باشد، نمی توان با توجه به اهدافی که در این حوزه مد نظر است، نتیجه مطلوبی دریافت کرد.
وی همچنین با بیان اینکه برای تقویت بخش طراحی و تولید مد و لباس نیاز به قانونگذاری نداریم، عنوان کرد: ایجاد هماهنگی و دوری دستگاههای مربوطه از کارکرد جزیرهای میتواند کمک شایانی به فعالیتهای حوزه مد و لباس و حمایت از طراحان و تولیدکنندگان این حوزه کرده و برگزاری نمایشگاه و جشنواره نیز که با حمایت های دولتی است می تواند معرفیکننده این فعالیتها باشد.
لاله افتخاری
افتخاری در ادامه ارتقای فرهنگ و هنر با توجه به آداب و سنن کشور را از ویژگی های برگزاری جشنواره های مد و لباس عنوان کرد و افزود: لازم است جشنواره های مد و لباس به دو صورت سنتی و امروزی در طول سال در مناطق مختلف کشور که به شیوه های متفاوتی لباس می پوشند و در نهایت در پایتخت به صورت ملی برگزار شود تا رفته رفته نگاه مردم نسبت به پوشاک نگاهی داخلی شود.
استقبال جوانان از طراحیهای ایرانی و اسلامی در سطح شهر مشهود است
سخنگوی فراکسیون زنان مجلس نهم بر همین اساس تصریح کرد: اخیرا فعالیت های زیادی در حوزه مد و لباس شکل گرفته که با رویکردی که میان جوانان جامعه و تمایل آنها به استفاده از طراحی های داخلی صورت گرفته قابل مشاهده است و این ظرفیت دیده می شود که اگر اندکی به این حوزه بها داده شود استقبال شایانی از سوی جامعه به خصوص جوانان خواهیم داشت.
وی در ادامه در خصوص وظایفی که بخش صنعت و تجارت برای حمایت از مد و لباس داخلی بر عهده دارد بیان داشت: ساماندهی واردات پارچه برعهده بخش تجارت است که هر نوع پارچه و با هر کیفیتی را وارد نکنند و در عوض بخش صنعت به حمایت از تولید پارچه برخیزد و فضای رقابتی میان صنایع تولید پارچه ایجاد و در نهایت به توزیع لباس ها در فروشگاه ها کمک کند.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان به وظایف بنیاد ملی مد و لباس اشاره و خاطرنشان کرد: انتظار می رود این بنیاد در نهایت رابطه هماهنگی میان تولیدکنندگان و طراحان ایجاد کند که این دو بخش بتوانند با همکاری یکدیگر مد و لباس مطابق با فرهنگ ایرانی و اسلامی را ترویج داده و در جشنواره ها و نمایشگاه های مربوطه به معرفی آنها بپردازند.