خشکسالی زاینده رود راه حل قانونی دارد

کد خبر: ۵۷۰۴۰۷
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۱ 24 February 2016
|
5203 بازدید
عباس مزروعی یکی از کاندیدا های حامی دولت در اصفهان با اشاره به اینکه زمانی که در یکی از نشست های اعتراضی کشاورزان که برخلاف برخی اظهارنظرها معترضین از قشر هزینه داده در راه استقلال و تمامیت ارضی کشور بودند حضور یافت و پس از آن در سفری به اتفاق یکی از دوستان خود به شرق اصفهان به جای کار و امید و سرزندگی و شادابی که جزو ذات مردم این منطقه است چیزی جز بیابانی خشک، بیکاری، خمودگی و ناامیدی مشاهده نکرد و با دیدن شرایط  سخت و طاقت فرسای تحمیل شده به کشاورزان،  از منظر حقوقی موضوع را مورد مطالعه قرارداده و به این واقعیت رسیده است که در این میان  حقوقی تصییع شده است و به همین دلیل در دادسرای کارکنان موضوع  را مطرح و با اطلاع کامل تعقیب و پیگیری  کرده است، چراکه به گفته او اقدامات دولت های وقت ( هر چند به مصلحت زمان و مدت تصدی ) برخلاف موازین  شرع و قانون بوده است و  مرجع تشخیص این مصلحت هم  وزیری در قوه مجریه و نه مجمع تشخیص مصلحت بوده است.

او  تاکید می کند که حیات و زیست شهروندان و آثار باستانی و هنری فرهنگی و موجود ملی در این خطه  ایران  نیز وابستگی کامل  به حیات  آب زایندرود  دارد  که همگی  با خشک شدن این رودخانه حیات در معرض خطر جدی قرارگرفته است. اما به دلیل اینکه اثار مخرب خشک شدن زاینده رود درکوتاه مدت با بیکاری و خشک شدن اراضی کشاوزران مستقیما  لمس شده است  و عده ای زیادی از کشاورزان حق آبه دار را در بدترین شرایط قابل تصور معیشتی قرار داده است اولین معترضین به این موضوع نیز کشاورزان و  درواقع مال باختگان  هستند اما آثار ویران کننده خشک شدن زاینده رود بر  محیط زیست و میراث فرهنگی اصفهان نیز  بسیار جدی است .

این فعال محیط زیست با تاکید بر اینکه  حق آبه حق آبه داران به غیرحق آبه داران واگذار و منتقل شده است می افزاید:  نه با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت بلکه با تشخیص  مقام عالی یک وزارت خانه که البته مغایر موازین شرع و قوانین جاری کشور است.

عباس مزروعی تاکید می کند که متاسفانه وزارت  نیرو به جای تولید و تامین آب شهرهای نیازمند و صنایع  جدید راحت ترین راه را انتخاب کرده  و  آب حق آبه داران را به محل های مذکور تخصیص داده که این اقدام تعرض به حق محرز و مسلم حق آبه داران است. این اقدام تهدید حق مالکیت و مغایر با  قوانین متعدد از جمله قانون تشویق سرمایه گذاری در طرح های آب کشور مصوب 16/5/1381 است که این تعرض به حق با تخصیص و افزایش مداوم آب و احداث چاه های غیرقانونی در حاشیه زاینده رود و انتقال آب به شهرهای دیگر همچنین تخصیص آب حق ابه داران به صنایع سنگین و سبک جدید الحداث دراصفهان به خشک شدن تدریجی زاینده رود منجر شده است.

وکیل اصناف کشاورزان اصفهان با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد دولت وقت پاسخ مثبت می دهد و درصدد  انتقال اختیار حق آبه حق آبه داران به  دولت قرار می گیرد می افزاید: شورای نگهبان براساس مبانی فقهی واگذاری اختیار حق آبه حق آبه داران به دولت و تحدید مالکیت حق ابه داران را مغایر شرع می داند  و نهایتا به همین دلیل مجلس مصوبه خود را اصلاح و دخالت در حقوق حق ابه داران را مجاز نمی داند.

 عضو شورای مرکزی حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر با بیان اینکه با توجه به سبق بهره برداری حق ابه داران و اصول قانون اساسی و نظر صریح فقهای شورای نگهبان تعرض و برداشت حق ابه بدون رضایت مالک گناه و تخلف است تاکید می کند: مع الوصف قوه مجریه برخلاف  قوانین و با نقض احکام شرع  و تحدید حدود مالکیت  قسمت عمده ای از آب حق ابه داران را از ید انها خارج کرده است و لاجرم در راستای اجرای قانون پرونده کیفری علیه متصدیان  امر و پرونده ای جهت ابطال مصوبات و دستورالعمل های غیر قانونی وزارت خانه مذکور در دیوان عدالت اداری مطرح شده که در جریان رسیدگی قرار دارد.

این کاندیدای مجلس با تاکید بر اینکه با یک اراده ملی امکان حل مشکل زاینده رود و تامین اب حق ابه داران و حفظ سلامت و شکوفایی شهر وجود دارد، تسریع در تولید آب با احداث تونل و انتقال ان  به زاینده رود، محدود کردن برداشت صرفا  به انداره نیاز شرب  و بطور موقت  و با پرداخت مابه ازاء از اب حق ابه داران      قبل ازتولید اب جدید واحداث و بهره برداری از تونل  انتقال آب، جلوگیری از مصرف آب زاینده رود برای مصارف صنعتی، و انتقال صنایع سنگین آب بر و مخرب محیط زیست  به مناطق مناسب و دارای ظرفیت وآب کافی طی یک پروسه زمانی را از جمله راه حل های نجات زاینده رود می داند.

 وکیل زاینده رود می افزاید: فولاد مبارکه توسط شرکت های ایتالیایی در دهه 50 و برای استان هرمزگان طراحی شده استو  بهتر است با نظرات فنی و کارشناسی چنین صنایعی به محل مناسب خود انتقال یابند.

عباس مزروعی محیط زیست را یکی از دغدغه های بزرگ بشریت در زمان حاضر می داند و می افزاید: متاسفانه محیط زیست اصفهان شامل  هوا و آب و خاک آن، کاملا مورد مهری و بی توجهی قرار گرفته است.

وی  با تاکید بر اینکه توسعه تا کنون همراه  با تعرض به منابع فرهنگی و منابع طبیعی وزیست محیطی وتضعیف عدالت، همراه بوده است بیان می دارد:  زمان آن است که توسعه پایدار الگوی توسعه درکشور شود تا از نابودی منابع طبیعی و تخریب سامانه‌های زیستی و آلودگی و بی عدالتی جلوگیری شود.  
وی  با اشاره به اینکه  آب، هوا و خاک اصفهان فدای توسعه ناپایدار صنعت شده است آن هم با توسعه صنایع آلوده کننده در این شهر، یکی از راه حل های نجات محیط زیست ایران و منطقه اصفهان را جایگزینی نیروگاه های خو رشیدی با نیروگاه های کنونی می داند.

وی بعد از مسایل زیست محیطی و آلودگی، از بیکاری جوانان مستعد به عنوان بزرگترین مشکل کشور و استان اصفهان یاد می کند  و اظهار می دارد: بیکاری جوانان نه تنها موجب شده که جامعه  از مزیت های توان این سرمایه های انسانی بی بهره بماند بلکه تبعات و هزینه های سنگینی بر اجتماع تحمیل می کند که می توان به بالارفتن سن ازدواج، تضعیف کانون خانواده،  افزایش جرایم بخصوص مواد مخدر و  پیرشدن جمعیت کشور اشاره کرد.

این وکیل دادگستری مشکل بیکاری را بخصوص با پتانسیل های موجود در اصفهان غیرقابل توجیه و نابخشودنی می نامد و بیان می کند: اصفهان در تولید  و ایجاد شغل از دیرباز بی نظیر بوده و هست که بهتر است به سوابق موضوع مراجعه شود.

عباس مزروعی با ذکر خاطره ای از زمان سفر خود و جمعی از اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان به ایتالیا  می گوید: ما در شهری به نام ترنتینو در شمال ایتالیا اقامت داشتیم و در دیداری با رییس ایالت ترنتینو داشتیم از تعداد جمعیت بیکار ایالت سوال کردیم و انها رقم بیکاری را صفر اعلام کردند و علت آن را رونق صنعت توریسم مطرح کردند، همه جمعیت جوان ایالت در رستوران ها، هتل ها و مراکز اقامتی و تورگردانی و تولید صنایع دستی مشغول به کار بودند.

وی می افزاید: این مساله واقعا موجب تاسف بنده وهمراهان  شد که چرا ما با داشتن شهری خارق العاده از نظر جذب توریست با تامین زیربناها امکان کسب درآمدی سرشار از این صنعت را  داریم ضمن اینکه گسترش صنعت توریسم به توسعه شهر و ریشه کن کردن بیکاری در استان منجر خواهد شد.
وکیل پرونده خشکسالی زاینده رود راه حل دیگر غلبه بر بیکاری در اصفهان را احیای صنعت نساجی می نامد و بیان می دارد: اصفهان از دیرباز به صنعت نساجی خود  مشهور بوده که با ایجاد صنایع آلاینده و مضری چون فولاد و سیمان صنعت نساجی اصفهان رو به زوال گذاشت و به نظر من باید دوباره احیا شود.

عباس مزروعی اظهار می دارد: در زمان گذشته بزرگان کارآفرینی چون مرحومین همدانیان و کازرونی به عنوان پیشگامان  صنعت نساجی، در بدترین شرایط اقتصادی کشور بدون استفاده از منابع دولتی و با تاسیس کارخانه جات نساجی که منطبق با فرهنگ و اقلیم و استعدادهای هنری مردم این شهر بیکاری را در استان به شدت کاهش دادند و ایجاد اشتغال وسیع کردند به طوری که کارافرین نان منتظر تعطیلی تابستانی واستفاده ازمحصلین واشتغال این جوانان ادر کارخانه ها خود بودند.

وکیل زاینده رود با اشاره به اینکه مطابق نظر نظر متخصصان مرتبط با این صنعت هزینه ایجاد یک شغل در صنعت خودرو و فولاد 250تا 300ملیون است ولی  برای ایجاد یک شغل در صنعت نساجی 30 ملیون تومان کفایت میکند می افزاید: در حال حاضر درحالی برای این صنعت ارزشی قائل نمی باشیم که 70درصد بازار پوشاک ایران رادر اختیار تایلند ترکیه و چین قرار داده ایم و باتعرفه و واردات قاچاق  و اخذ مالیات  و وام های با بهره طاقت فرسا برای تولید کننده، بازار ایران  را تبدیل به بازار واردات کالای بنجل چینی و ایجاد اشتغال برای شهروندان این کشورها کرده ایم.

عباس مزروعی با بیان اینکه  شهری  چون اصفهان که به خاطر صنعت نساجی در گذشته به عنوان منچستر ایران معروف بوده است به شهر مصرفی تولیدات نساجی خارجی مبدل شده تاکید می کند: ما با تمرکز بر برند سازی و افزایش کیفیت از نساجی تا دوخت و ایجاد برند با حمایت دولت می توانیم هم  بازار خود را تصاحب نماییم و هم در این بازار به صورت جهانی  مشارکت کنیم.

وی با تاکید دوباره بر اینکه ضمن اینکه  صنعت نساجی نسبت به صنایع دیگر تقریبا آلودگی تولید نمی کند می گوید: در حال حاضر برای نجات اقتصاددکشور و استان و زندگی جوانان  از کارافرینان انتظار می رود بار دیگر در جهت اهداف قابل ستایش این بزرگان که اهداف عالیه نظام و بزرگترین عمل خیر می باشد گام بردارند و به نظرمن قوه مققنه هم وظیفه دارد با تصویب قوانین از کارافرینان و علاقه مندان این صنعت حمایت کند.

 عضو شورای مرکزی حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر با اشاره به حضور خود در رقابت های انتخابات مجلس دهم تاکید می کند:  من  به عنوان یک وکیل و یک رزمنده هیچ نیاز مالی و اعتباری برای ورود به مجلس احساس نمی کنم  اما داشتن ایده های متناسب با وضع شهر و حل مشکلات آن، دغدغه محیط زیست و میراث در خطر اصفهان و بیکاری جوانان من را ترقیب به ورود به این رقابت نابرابر کرده است.

عباس مزروعی معتقد است که با حذف قوانین نامتناسب و قدیمی و تصویب قوانین مناسب حل بسیاری از معضلات  ممکن  است و می توان بسیاری از مشکلات جامعه را رفع کرد.

وی با اشاره به تجربه ای که در علم حقوق و صنعت و تولید و آشنایی باحقوق بین الملل  وکنوانسیون های بین المللی ومنطقه ای و تجربه سفربه کشورهای مختلف خود معتقد است می توان  با واگذاری بخشی از اقتصاد به شرکت ها و اشخاص خصوصی و اهمیت قایل شدن  به بخش تعاون و با نظارت کامل موجبات رشد اقتصادی کشور را فراهم  و نیل به این هدف را تسریع کرد.

این جانباز دفاع مقدس با 8 سال سابقه حضور در جبهه های جنگ با بیان اینکه خود را مدیون رشادت های هم رزمان خود می داند می گوید: اما دفاع از هویت ایرانی و اسلامی و حفظ مرزهای این سرزمین برای یک ایرانی همواره یک تکلیف بوده و هست.

وی  تاکید می کند: هیچ گاه نباید دفاع از سرزمین را به عنوان یک امتیاز، فخر و منت دانست اما حضور در جنگی که به کشور تحمیل شده به بنده آموخت که در هرکجا که لازم باشد و تکلیف خود بدانم باید وارد میدان شوم.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات