چنارهای خیابان ولیعصر قربانی مترو می‌شود؟

باید این واقعیت تلخ را اذعان کرد که اگر وضعیت محیط زیستی درختان خیابان ولیعصر به این حالت پیش برود تا ۱۵ سال دیگر اثری از درختان معروف خیابان ولیعصر باقی نمی‌ماند.
کد خبر: ۵۷۰۹۶۴
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰ 27 February 2016
|
4513 بازدید
انگار قرار نیست حاشیه هایی که در مورد چنارهای خیابان ولیعصر وجود دارد تمام شود. این بار خبر می‌رسد احتمال دارد با گذشتن خط مترو در زیر خیابان ولیعصر چنارهای این خیابان بار دیگر دچار مشکل شود. این اتفاق را البته شهرداری مطرح کرده و می‌گوید: اتفاقی برای درختان خیابان ولیعصر نمی‌افتد.

به گزارش آرمان، خیابان ولیعصر تهران بزرگترین خیابان خاورمیانه محسوب می‌شود. قدمت درختان چنار آن به ۹۰ سال می‌رسد. اما در طول سال‌های متمادی اخبار گوناگونی مبنی بر قطع یا تخریب درختان آن به گوش رسیده است. این در حالی است که نه تنها تاکنون حفاظت و نگهداری این درختان از سوی سازمان مربوطه آنطور که باید اعمال نشده است، بلکه زنگ خطر تخریب‌های احتمالی این درختان، لطمات زیست‌محیطی و خسارت‌های وارده شده به طبیعت از هم اکنون به گوش می‌رسد. این روزها انگار درختان قدیمی چنار خیابان ولیعصر، حال و روز خوشی ندارند. هر از چند گاهی اخبار متعددی درباره تخریب درختان این خیابان به گوش می‌رسد و به این ترتیب هر روز بر شدت آلودگی‌های محیط زیستی در تهران افزوده می‌شود.

مرگ درختان خیابان ولیعصر ‌تا ۱۵ سال‌آینده


بعد از گذشت نزدیک به یک قرن از عمر چناران خیابان ولیعصر شاهد از بین رفتن و نابودی تک تک آنها هستیم. باید این واقعیت تلخ را اذعان کرد که اگر وضعیت محیط زیستی درختان خیابان ولیعصر به این حالت پیش برود تا ۱۵ سال دیگر اثری از درختان معروف خیابان ولیعصر باقی نمی‌ماند. در اردیبهشت سال گذشته مشاور رئیس سازمان محیط زیست کشوردرباره وضعیت درختان خیابان ولیعصر گفت: درختان خیابان ولیعصر پایتخت حدود ۹۰ سال پیش توسط رضا شاه کاشته شده اند.اسماعیل کهرم افزود: با تاکید بر اینکه مسئولان چرا از مرگ درختان فین کاشان عبرت نگرفتند، گفت: خاصیت درخت چنار طوری است که باید هر ۵ یا ۶ سال یکبار در کنار آنها نهال‌های جدیدی کاشته شود تا درختان قدیمی و تنومند همانند مادری مهربان نهال‌های جدید را رشد و نمو دهند، این در حالی است که با گذشت ۹۰ سال از عمر این درختان، نهال یا جایگزین در کنار آنها کاشته نشده است و اگر وضعیت به این شکل ادامه داشته باشد تا ۱۵ سال دیگر اثری از این درختان نمی‌بینم. به گزارش آفتاب، مشاور رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه این سازمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال مرگ درختان خیابان ولیعصر پایتخت ندارد گفت: سازمان محیط زیست مسئول حفظ و نگهداری درختان شهری نیست، شهرداری، سازمان پارک‌ها و فضای سبز باید به این نوع مسائل رسیدگی کنند، در واقع سازمان محیط زیست یک ناظر طبیعت است یعنی پوشش گیاهی در طبیعت را نظارت می‌کند و سعی می‌کند آن را حفظ کند، ما به حوزه شهرها وارد نمی‌شویم. در این صورت تداخل وظایف با شهرداری ایجاد می‌شود.

هیچ پروژه‌ای بر درختان خیابان ولیعصر ارجحیت ندارد

روز گذشته مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران گفت: در صورتی که خط جدید مترو در خیابان ولیعصر اجرایی شود مطمئنا باید سلامت درختان موجود حفظ شود. هیچ طرحی بر درختان خیابان ولیعصر ارجحیت ندارد. علی محمد مختاری افزود: درختان خیابان ولیعصر جزو سرمایه‌های ملی پایتخت محسوب می‌شوند و اگر مقرر باشد طرحی اجرایی شود باید به این نکته توجه داشته باشیم که مهم تر از درختان خیابان ولیعصر سرمایه طبیعی دیگری در شهر تهران نداریم و این درختان به هر طرح دیگری ارجعیت دارند. او ادامه داد: تاکید شهردار تهران نیز بر حفظ درختان است و اینکه اگر طرحی منجر به حذف یا نابودی درختی باشد انجام نشود. بی‌تردید خط جدید مترو نیز زیر درختان ولیعصر نخواهد بود و احتمالا وسط خیابان و در عمق پایین خواهد بود که آسیبی به این درختان وارد نشود. مختاری تاکید کرد: درختان خیابان ولیعصر جزو سرمایه‌های طبیعی شهر و ملی کشور به شمار می‌رود و حفظ آنها از اولویت‌های مدیریت شهری است به طوری که سال گذشته ۲۰۰۰ درخت کهنسال به این خیابان منتقل کردیم و با رسیدگی مداوم به آنها در حال حاضر نیز در شرایط بسیار خوبی قرار دارند. پیش از این مهدی چمران در دویست‌ و چهل و یکمین جلسه رسمی شورای شهر چهارم با بیان اینکه در بررسی تبصره‌های بودجه سال ۹۵ شهرداری تهران موضوعی در زمینه اضافه کردن یک خط مترو تصویب شده است گفته بود: این خط مترو از تقاطع خیابان ولیعصر ، دکتر فاطمی تا تجریش و پس از آن به ایستگاه جماران در خط سه مترو می‌رسد که می‌تواند به رفع بار ترافیک شدید خیابان ولیعصر کمک کند. به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه به لحاظ طبیعت خاص و ثبت میراثی ولیعصر نمی‌توانیم برای توسعه حمل و نقل‌عمومی از فضای روی سطح استفاده کنیم، گفت: ایجاد خط جدید مترو به شرطی است که نقشه‌های ایجاد این خط در شورا تصویب شود و پس از آن این برنامه در شورای عالی ترافیک تصویب شود که با توجه به کارآیی این خط به نظر می‌رسد که ایجاد آن به تصویب برسد.

احداث مترو خیابان ولیعصر کارشناسی نیست

یک عضو شورای شهر تهران درباره مصوبه احداث مترو در زیر خیابان ولیعصر و صدمات احتمالی این اقدام برای درختان چنار این خیابان به «آرمان» می‌گوید:‌ احداث مترو در محدوده خیابان ولیعصر به هیچ عنوان نه جزو برنامه پنج ساله بوده و نه در طرح جامع مورد برنامه ریزی کارشناسی قرار گرفته است.محسن سرخو می‌افزاید: این مصوبه در قالب یک پیشنهاد مطرح شد و اعضا در این باره مبادرت به رای گیری کردند. این در حالی است که مصوبه احداث مترو با توجه به شرایط خیابان ولیعصر در کمیته حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و در کمیسیون عمران مطرح نشده و تحت بررسی‌های کارشناسی قرار نگرفته است. به گفته او در صحن شورای شهر مسئولان مصوبه اعلام کردند که بر روی این طرح به مدت شش سال بررسی‌های کارشناسی انجام شده است! این در حالی است که این مساله به هیچ عنوان در هیچ یک از نشست ‌ها و جلسه‌های مربوطه مطرح نشده بود و حتی در روز‌های قبل از طرح این مصوبه در صحن شورا نیز چنین مصوبه ای از سوی معاونت حمل و نقل شهرداری مطرح نشد. وی تاکید می‌کند: با توجه به مطالعات انجام شده در شهرداری چنین طرحی جزو برنامه‌ها نبوده است، با این تفاسیر این طرح تاثیر تخریبی جبران ناپذیری بر روی درختان خیابان ولیعصر به همراه خواهد داشت. سرخو تصریح می‌کند:‌ هر گونه اقدام‌ در حوزه شهری نیازمند مطالعات کارشناسی دقیق است؛ این مصوبه به نظر اعضای شورا مغایر برنامه‌های موجود است. مصوبه احداث مترو در زیر خیابان ولیعصر آرای دو - سوم از اعضا را در صحن شورا کسب نکرده است و فرمانداری همچنین مصوبه‌ای را نمی‌پذیرد. او می‌گوید: شهرداری در حالی این مصوبه را مطرح می‌کند که بنابر برنامه خود ۴۰ کیلومتر از احداث مترو عقب است، اما باز با این شرایط چنین مصوبه‌ای را عنوان کرده است!

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟