پل ورسک ۸۰ ساله شد

یکی از شاهکارهای راه آهن کشور پل ورسک است که به عنوان مهمترین و مرتفع ترین پل خط راه آهن شمال ایران مطرح است. این پل شهرت جهانی دارد و نام آن پس از جنگ جهانی دوم با عنوان پل پیروزی یاد شده است. ساخت پل ورسک یکی از مهمترین رویدادهای فنی و مهندسی راه اهن کشور محسوب می شود. این پل در منطقه عباس آباد سوادکوه و روی دره ورسک به ارتفاع ۱۱۰ متربناشده دارای یک دهانه قوسی بطول ۶۶ متر و طول کلی ۸۶ متر است.این پل توسط مهندسان آلمانی و کارگران فنی ساخته و در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
کد خبر: ۵۸۱۸۱۳
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰ 18 April 2016
|
21809 بازدید
|
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۵
انتشار یافته: ۱۵
ناشناس
|
-
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
خیلی جالب بود دست شمار درد نکنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
حیف که اکثر قطار ها در شب از روی این پل عبور میکنن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
تابناک واقعا قشنگ بود مرسی
نسل سوخته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
جسارتا میشه بنویسید در چه دوران و با چه امکاناتی ساختند؟ در همان زمان جاده چالوس را با بیل و کلنگ ساختند ولی بعد از 60 سال با تکنولوژی روز فقط 8 سال طول کشید که یک تونل آن یعنی کندوان را عریض کنند !!!!!
حسين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
بسيار زيبا. اگر مي خواهيد يه سفر رويايي به مازندران داشته باشيد در فصل ارديبهشت و خرداد با قطار به شمال حركت كنيد مطمئن باشين حتي يك لحظه از كنار پنجره هاي قطار جهت ديدن مناظر بكر منطقه كنار نخواهيد نشست
ناشناس
|
Denmark
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
راه آهن تهران-شمال با پلها و تونلهای متعدد ، که مشهورترین آنها ورسک است. ساخته شرکت Kampsax دانمارک ،تاسیس در ۱۹۱۷ و خریداری شد توسط شرکت دانمارکی COWI در سال ۲۰۰۲ است.

مردم ایران چون کشور دانمارک رو نمیشناختن در اون زمان، آلمان گفتن… هنوز تمام نوشته های داخل قطار های قدیمی و ایستگاهها به دانمارکی است.
كاوه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
80 سال پيش با اون امكانات راه آهن تو 6-7 سال ساختن - ما هم الان داريم ميسازيم.!
شهرام جعفری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
با سلام و احترام
خدمت خوانندگان اخبار سایت تابناک
به استحضار میرساند سالهای دور به
دستور رضا شاه تعدادی از دانش آموختگان
دارالفنون جهت ادامه تحصیل در رشته های پزشکی و مهندسی در چند گروه به اروپا اعزام شدند و این دانش آموختگاه پس از تحصیل و بازگشت به کشور در پست های متعدد دولتی مشغول به کار شدند
یکی از این افراد شخصی به نام
مهندس علی اصغر دهخدا پسر عموی استاد دهخدا بودند که در رشته راه و ساختمان از دانشگاه های کشور فرانسه و بلژیک فارغ التحصیل شده بودند
ایشان در وزارت راه آن زمان مشغول به خدمت بودند و در زمان طراحی و ساخت پل ورسک به همراه تیم مهندسان آلمانی
چند سال در منطقه به اتفاق خانواده خود ساکن شدند
و شاید تنها طراح و مهندس ایرانی بودند
که در ساخت پل نقش به سزایی را ایفا نمودند
ایشان چندین پروژه دیگر نیز در سایر شهر ها به انجام رساندند که در زمان خودشان شهرت فراوانی کسب نمودند و بعضا دوستان و همکاران ایشان را پدر پل های فلزی ایران نیز مینامیدند
متاسفانه در سالهای پایان خدمت به علت
بعضی مخالفتها با طرح های غیر قابل اجرا
و یا مشکل دار با دولت مورد غضب حکومت واقع شدند و به اجبار خانه نشین شدند و
نام ایشان از تمامی پروژه ها و طرح های انجام شده به دستور دولت حذف شد
مهندس علی اصغر دهخدا در سال 1345 در تهران خیابان سهروردی فعلی دار فانی را وداع گفتند .
آرامگاه ایشان در امام زاده عبداله شهری میباشد .
یادش گرامی باد
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
فوق العاده زیباست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
گذشته از دوام و استحکام بالای این پل (بزنم به تخته!) چرا با کمی تدبیر و باز کردن فضای کشور از این جاذبه های چشم نواز برای جذب گردشگر خارجی استفاده نمیشه؟
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت دلار # فیلترینگ # قاضی مقیسه # علی رازینی # ترور # ترامپ
الی گشت
نظرسنجی
ترامپ به ایران پیشنهاد رسمی مذاکره مستقیم خواهد داد؟