طفره از نقد توسط گروهی که نقد بی‌رحمانه را یک «حق» می‌دانند؛

«مسعود فراستی» منتقد محوری برنامه «هفت» از پاسخگویی جا زد!

این نقد به مدل نقد سینمایی شما و برنامه هفت است که در عین نقد به سینمای جشنواره ای اروپایی، نسخه آمریکایی را تجویز می کند. آیا چنین روشی که در هفت در پیش گرفته شده، مزورانه نیست؟ آیا هیچ نسخه ایرانی برای مقابله با سینمای جشنواره‌ای نیست و تنها سینمای آمریکا راه نجات سینمای ایران است که سکانس به سکانس در هفت تحلیل می‌شود؟!
کد خبر: ۵۹۵۰۹۰
|
۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۶ 05 June 2016
|
34957 بازدید
|
«مسعود فراستی» منتقد محوری برنامه «هفت» از پاسخگویی جا زد!
پس از حواشی آخرین برنامه سینمایی «هفت» و حواشی که این برنامه در پی داشت، «تابناک» کوشش مستمری برای طرح تمامی نقدها و سؤالات موجود درباره نحوه عملکرد و عقبه این برنامه در دستور کار قرار داد؛ اما متأسفانه منتقد محوری این برنامه که در بسیاری از اوقات به عنوان متکلم وحده ظاهر می‌شود، از گفت و گو سر باز زد و خود را از گزند پاسخگویی در امان نگه داشت!

به گزارش «تابناک»، آخرین برنامه «هفت» با حواشی فراوانی همراه شد که عمدتاً متوجه مسعود فراستی، منتقد این برنامه بود و البته از سوی بهروز افخمی نیز به هیچ عنوان مدیریت نشد. فراستی در دوره پیشین حضورش در برنامه «هفت» ـ که در مقابل جیرانی همین نقش را ایفا می‌کرد ـ نیز درباره مسعود کیمیایی از ادبیات بدی استفاده کرده بود که واکنش‌های مشابهی داشت و برای چند هفته در «هفت» حضور نداشت.

با حال پس از برنامه اخیر «هفت»، شدت حواشی به حدی بالا گرفت که حتی مدیر پیشین شبکه سوم سیما نیز وارد این معرکه شد و آنچه مطرح شده را نقد خواند و خواستار نقدپذیری سینماگران شد. فراستی منتقد ثابت برنامه «هفت» نیز در یادداشت‌ها و گفت و گوهای کوتاهی که عمدتاً با رسانه‌های دوستش داشت، سعی کرد رفتار معمولش را توجیه کرده و نقد بخواند و افخمی نیز با همین رویکرد پیش رفت و کوچک ترین عقب نشینی از مواضعشان نکردند.

طبیعتاً وقتی یک منتقد مدعی است باید نقد بی‌رحمانه‌ای صورت بپذیرد، باید حاضر باشد تا همین نقد نیز درباره خود او انجام شود و اگر منتقدی اعتقاد دارد، باید فیلمساز یا مدیر سینمایی پاسخگو باشد، باید آن منتقد نیز از پاسخگویی نگریزد. با وجود این، فراستی در این مدت، تنها در مقابل گفت و گوهایی چراغ سبز نشان داده که سوالات سخت و جدی در آنها مطرح نشده و او در تنگنا قرار نگرفته و از این پس نیز تنها در چنین گفت و گوهای سهلی حضور خواهد داشت.

سرویس فرهنگی «تابناک» در طول هفته گذشته، برای گفت و گو با مسعود فراستی در راستای پاسخگویی‌اش درباره همه حواشی، نقدها و حرف و حدیث‌هایی که درباره  شخص او و همچنین برنامه «هفت» و عقبه این برنامه وجود دارد، تلاشی مستمر داشت اما متأسفانه این تلاش حاصلی نداشت و فراستی در نهایت حاضر به گفت و گو نشد و به هیچ یک از نه سوال مطرح توسط «تابناک» پاسخی نداد!

«مسعود فراستی» منتقد محوری برنامه «هفت» از پاسخگویی جا زد!

این منتقد ثابت «هفت» که حق انتقاد انحصاری بر روی آنتن زنده تلویزیون به عنوان یک امکان ملی را برای خود قائل است، در تماس ابتدایی «تابناک» خواستار چند روز زمان شد. در تماس بعدی «تابناک» موضعش را تغییر داد و عنوان کرد فعلاً قصد گفت و گو ندارد اما وقتی تأکید شد؛ «تابناک» این حق را برای خود قائل است که پرسش‌ها را در قالب نقد مطرح کند، خواستار مشاهده سؤالات شد و در نهایت پس از مشاهده پرسش ها با تعبیر «سؤالها خیلی دری وری بود»، از مصاحبه سر باز زد.

«تابناک» به جهت آنکه انصاف در نقد رعایت شود و با وجود آنکه طرف دیگر این پرسش‌ها میدان را خالی کرده و حاضر به پاسخگویی نشده، سه پرسش نخست که درباره سوابق مسعود فراستی در پیش و سال‌های ابتدایی انقلاب است و از قضا بی ارتباط با شیوه عمل نامتعارف این منتقد سینمایی فعلی و ... سابق نیست، مطرح نمی کند و سایر پرسش‌ها که صرفاً سینمایی بوده و یا درباره شیوه اداره برنامه «هفت» است، را بازنشر می‌کند تا مخاطبان قضاوت کنند آیا این پرسش‌ها آن گونه که «مسعود فراستی» عنوان کرده، «خیلی دری وری» است؟!

شش پرسش «تابناک» از «مسعود فراستی» را که با حذف دو اسم به جهت عدم حضورشان در این مجادله کلامی است، می‌خوانید:

4- آیا برجسته کردن هیچکاک (از دهه شصت) صرفاً یک پروژه برای مقابله با سینمای ضدشوروی که در امثال کیشلوفسکی ظهور و بروز کرده بود، نبود؟ اگر چنین بوده، آیا فکر می کنید این پروژه در دو دهه اخیر نتیجه داده است؟

5- «در حالی که ما می گوییم چرا شبیه سینمای آمریکا نیستیم. این همه سال در تمامی رسانه ها شعار غرب ستیزی می دهند اما تا می خواهند الگویی نام ببرند از غرب یاد می کنند. اگر قرار بود الگوی شما آمریکا باشد، چرا انقلاب کردید؟ وقتی به ما می رسد آمریکا الگوست، حتی در سینما...» این نقد به مدل نقد سینمایی شما و برنامه هفت وارد شده که در عین نقد به سینمای جشنواره‌ای اروپایی، نسخه آمریکایی را تجویز می کند. آیا چنین روشی که در هفت در پیش گرفته شده، مزورانه نیست؟ (در تکمیل سؤالات ارائه شده به فراستی باید پرسید:) آیا هیچ نسخه ایرانی برای مقابله با سینمای جشنواره‌ای نیست و تنها سینمای آمریکا راه نجات سینمای ایران است که سکانس به سکانس در هفت تحلیل می‌شود؟!

6- به گمان برخی ناظران از جمله تیم خبری ما، مسعود فراستی در تلاش برای تکرار خود در قامت خسرو دهقان به عنوان یک منتقد حرص درآور و البته باسواد است. آیا واقعاً به دنبال ارائه چنین تصویری از خود هستید؟ فکر می کنید بتوانید در ده سال آینده موقعیتی داشته باشید که همه آنهایی که به شدت نقد کرده اید، شما را منتقد منصفی بدانند؟ (اتفاقی که برای خسرو دهقان علی رغم نقدهای شدیدش افتاده و در قالب مستند نسیه و نقد همه مخالفانش به این انصاف اذعان می کنند).

7- در اینکه مسعود فراستی سواد آکادمیک قابل توجهی دارد، تردیدی نیست؛ اما چرا در نقد همچون خسرو دهقان از استدلال های منطقی استفاده نمی کند و با تک جمله هایی که استدلال های جدی را به دنبال نمی کشد (همچون لوکوموتیو بدون واگنی که 100 کیلومتر سرعت به پیش می رود)، نقد را با حداقل محتوا ارائه می کنید؟ آیا یکی از دلایل عدم چیدن استدلال در کنار تک‌جمله های نقد فیلم‌ها، نبود استدلال های محکم در عقبه نقدهای وارده به برخی فیلم ها نیست؟

8- نمی توان انکار کرد که در رویه فراستی و هفت، به طور محسوس شدت نقدها ارتباط معناداری با کیفیت فیلم ها ندارد و به عنوان نمونه مشخص اخیراً در نقد «دلبری» شدت نقد به خفیف ترین سطح خود رسیده بود، حال آنکه این فیلم به زعم قریب به اتفاق منتقدان سینمای ایران یکی از بدترین فیلم های به نمایش درآمده در جشنواره فیلم فجر بود. در مقابل برای نقد برخی فیلم های به مراتب بهتر، شدیدترین نقدهای قابل تصور مطرح می شود و نمونه «مرگ ماهی» که یک مونوگ بود یا نمونه «دونده زمین» که با همراهی یکی از مخالفان شناخته شده کارگردان -به جای رعایت قاعده بازی و دعوت از منتقد موافق برای هر دو فیلم-، آخرین نمونه های چنین نقدی است. آیا این نوع برخورد چندگانه با فیلم ها، تسویه حساب با یک گروه و سرویس دادن به گروه دیگری نیست؟

9- گروهی از سینماگران شناخته شده ایران به صورت انفرادی یک به یک با رئیس پیشین و معاون پیشین سازمان صداوسیما در مخالفت با رویه برنامه هفت سخن گفته اند و آنها قول تغییر وضعیت را داده اند اما اتفاقی نیفتاده است. به همین دلیل این گمانه برای برخی سینماگران شکل گرفته که برنامه هفت توسط قدرتی فراتر از مدیریت تلویزیون هدایت می شود. آیا  شایعات این روزهای سینما حقیقت دارد که برنامه هفت در دوره تازه توسط گروهی با هدایت آقای ... پیش می رود؟
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۶۸
رضا از اهواز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
ادب مرد به ز دولت اوست.
نگران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
این آدم کلا.... از هم انتقاد میکنه از همه ایراد میگیره اگر راست میگه خودش یک فیلم تهیه وگارگردانی کنه تا همه بدونن چند مرده حلاجه اما جرات این کارو نداره چون میدونه که گند میزنه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
کار متقد نقد کردن فیلمه نه فیلمسازی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
احسنت
وظیفه انسان مودب بودن هست
وظیفه انسان انسان بودن هست
وظیفه انسان حق دادن به دیگران هم هست
زورگویی و فرار از شنیدن حقیقت و سلیقه ورزی روی تریبون تلویزیون انسانیت نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
نقد و فیلم سازی دو مقوله متفاوت هست برادر. هر استاد ادبیاتی قادر به شعر گفتن نیست. افتاااد؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
این جناب فراستی که این همه دم از فرهنگ و هنر و نقد ان و دلسوزی برای کشور میزند خودش فقط لباس خارجی برند دار میپوشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
یاد پرویز دوائی بخیر
مهیار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
بنده هم از آقای فراستی یک سوال دارم ، ایا ایشون به عنوان یک عضو خانواده سینما تا حالا فیلمی ساختن؟فیلمنامه ای نوشتن؟
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
اصلا شما میدونی کار منتقد چیه؟
ناشناس
| United States |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
ایشون مدیومش نقد است نه فیلمسازی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
ناز بشه که مدیوم اش نقد است! دیاثت فرهنگی شو کجای دلمون بذاریم دیگه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
نقد که مدیوم نمی‌خواهد. منم منتقد سینما هستم. منتقد بودن خیلی زحمت کشیدن نمی‌خواهد. املای ننوشته بیسته ولی هزچیزی که به مرحله اجرا برسه بی عیب و نقص نیست. این آقا که رفتار و ادبیاتش پر از نقص است فقط بلده ایراد بگیره چون مدیومش نقد است؟؟؟
ناشناس
|
United States
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
از فراستی خوشم میاد.
همین که میزنه برجک امثال شما ها رو می پرونه حال میده.

فراستی دمت گرم .
نفست حقه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
خدا رو شکر، فهمیدیم که فراستی منتقد نیست، برجک پرونه. بعدشم فهمیدیم که هدفش نقد آثار نیست، هدفش گرفتن حال سینماگراست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
حاجی شما هم ماشا الله واسه خودت ... هستیا.
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
همين كه يك آدمهايي هم از فراستي خوششان مي‌آيد توجيه مي‌كند كه چرا بدترين جنس‌هاي بازار هم فروش مي‌رود، بدترين كانديداها هم رأي مي‌آورند و .....
بهروز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
انقد... و ... هستن این اقا وقتی ایشون شروع به نقد میکنه من شبکه رو عوض میکنم واقعا طاقت تخریب و شکستن غرور طرفشو ندارم که از رسانه کشورم ببینم
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
منتقد مثل ... است، همه کارا رو خوب دیده و بلده ولی خودش نمی تونه انجام بده.
مانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
دمت گرم تابناک... اینو می گن مصاحبه جنجالی ... با آقای بی منطق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
البته مصاحبه یکطرفه...
Majid
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
ایکاش سه سوال اول رو مطرح میکردی ،مگه نه اینکه خودش تنها و یکطرفه همه چی گفت ؟ من اینکار شما رو درک نمیکنم ،شاید شماهم .... !
خوددانی .
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟