تفاوت کارنامه تحصیلی یک پدر و پسر بعد از ۳۰ سال

این روزها وقتی پدر و مادرها، کتاب‌ها، نحوه آموزش فرزندانشان و فضای مدرسه را مشاهده می‌کنند، جمله مشترکی دارند و آن هم این است: همه چیز تغییر کرده است!
کد خبر: ۶۰۴۵۸۴
|
۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰ 10 July 2016
|
86016 بازدید
|
این روزها وقتی پدر و مادرها، کتاب‌ها، فضای مدرسه و نحوه آموزش فرزندانشان در مدرسه را مشاهده می‌کنند، جمله مشترکی دارند و آن هم این است: «همه چیز تغییر کرده است».  
 
به گزارش فارس، برخی والدین این تغییرات را مثبت و برخی منفی می‌دانند؛ بعضی‌ها معتقدند آموزش در دوران آنها دارای ثمرات بیشتری بوده است و بعضی‌ها هم تغییرات را متناسب با تحولات زندگی می‌دانند.
 
یکی از این تغییرات، کارنامه دانش‌آموزان است؛ کارنامه دانش‌آموزان در حدود ۳۰ سال پیش بسیار متفاوت از کارنامه فعلی است. برای ارزیابی این موضوع، کارنامه یک پدر و پسر را در یک پایه تحصیلی واحد، بررسی کردیم.
 
کارنامه پسر به پایه ششم در سال تحصیلی ۹۵ـ۹۴ و کارنامه پدر به پایه اول راهنمایی در سال تحصیلی ۶۴ـ۶۳ اختصاص دارد؛ در حدود ۳۰ سال پیش، دانش‌آموزان تا پایه پنجم تحصیل می‌کردند و پس از آن به پایه اول راهنمایی می‌رفتند و به همین دلیل ششم ابتدایی فعلی معادل اول راهنمایی در گذشته است. 
 
درس‌هایی که در کارنامه دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی درج شده شامل «قرآن»، «هدیه‌های آسمانی»، «فارسی»، «ریاضی»، «علوم تجربی»، «تعلیمات اجتماعی»، «هنر»، «تربیت‌بدنی»، «تفکر و پژوهش»، «کار و فناوری» و «شایستگی‌های عمومی» است.
 
 
 
اما در کارنامه دانش‌آموزان پایه اول راهنمایی در حدود ۳۰ سال پیش، درس‌های «قرآن»، «تعلیمات دینی»، «تعلیمات اجتماعی»، «عربی»، «قرائت و دستور زبان فارسی»، «املاء فارسی»، «انشاء فارسی»، «علوم تجربی»، «ریاضیات»، «شناخت حرفه‌وفن»، «تاریخ و جغرافیا»، «قرائت و مکالمه زبان خارجی»، «نکات دستوری و درک مطلب و املاء و جمله نویسی زبان خارجی»، «تربیت بدنی»، «هنر» و «انضباط» است.
 
نکته جالب در تغییرات کارنامه باید به ارزشیابی دانش‌آموزان اشاره کرد، چراکه ارزشیابی دانش‌آموزان در حدود ۳۰ سال پیش به صورت نمره بود ولی در حال حاضر به صورت کیفی ـ توصیفی است که کلمات مورد استفاده برای توصیف عملکرد شامل خیلی خوب، خوب، قابل قبول و نیازمند به تلاش بیشتر است.
 
مدل کارنامه و درج عکس دانش‌آموز از دیگر تغییرات کارنامه در دوره فعلی است؛ به نظر شما کدام یک از کارنامه‌ها بهتر است، آیا نمره و آن درس‌ها در دهه ۶۰ بهتر است یا ارزشیابی توصیفی و این درس‌ها در دهه ۹۰؟
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۳۳
محمد نصیری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
متاسفانه زبان انگلیسی که زبان بین اللملی می باشد و بیشترین کاربرد در علوم را دارد با کم کاری آموزش و پرورش در دوران دبستان آموزش داده نمیشود
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
جفتش ضد حاله ولی کارنامه قدیمیه کابوسه منه خداوکیلی .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
چه فایده داشت ما قدیم این همه درس خوانیدم به زحمت نمره گرفتیم این هم اخر عاقبت / چه فرقی داره تو این مملکت هر جوری باشی اخرش بیچاره ای و بدبخت یک گوشه میمیری کسی به دادت هم نمیرسه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
مسلما نمره بهتر مشخص میکند
امکان دارد توصیف افراد از خوب و خبلب خوب متفاوت باشد
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
قطعا معیارنمره ازنظربنده معیاردرست تر و گویاتری برای ارزیابی کیفی دانش آموز خواهد بود.(میزان تحصیلات:کارشناسی ارشد)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
معیارنمره باعث استرس واضطراب در دانش آموزابتدایی میشه مثل امین که هنوز در کابوسه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
يعني دانش آموزي كه همه نمراتش خيلي خو ب عنواه شده كوچكترين نقطه ضعفي در دروسش ندارد
علی 1
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
یا خدا چقدر درس ها کم شده

حداقل انشاء رو نباید حذف می کردن این باید میموند تا یاد بگیرن چطور از کلمات استفاده کنن

خیلی افتضاح شده این طرز نمره دادن اصلا معلوم نیست خیلی خوب یعنی چی در چه حدیه یعنی اگه طرف 15 هم بگیره خیلی خوب هست؟

با دهه 60 به هیچ وجه قابل مقایسه نیست حتی دهه 50 و قبل تر کسانی که اون موقه درس خوندن خیلی سوادشون از بچه های الان بیشتره

کاملا کتاب ها رو حذف کردن و خیلی از بخش ها رو زدن
amir
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
این که سئوال نداره کارنامه 30 تا40 سال گذشته بهتر بوده ونتایج کار دو نفر بیانگر صحت این ادعاست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
دهه 60
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
بنده در سال 1354 دیپلم گرفتم و به جرات میتوانم بگویم اغلب درسهارا در ذهن دارم بخصوص علوم تجربی را .نه این که هوش زیادی دارم!!خیر..این یاد ماندن دروس را مرهون تلاش و زحمات دبیرانم میدانم .اگر زنده هستند به آنان درود میفرستم و اگر فوت نموده اند "از خداوند برایشان طلب مغفرت میطلبم.اکنون با مدرک لیسانس و بازنشسته میباشم.نمرات در کارنامه نقاط قوت و ضعف دانش آموز را نشان میدهد و استعداد و علاقه مندی را عیان میسازند ولی نمرات توصیفی چنین توانایی را ندارند و سیستم آموزش و پرورش برای پوشش ضعف معلم و دبیران به چنین روشی روی آورده اند.
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# ترامپ # قیمت طلا # مذاکره ایران و آمریکا # قیمت سکه # سلاح پلاسمایی # سریال پایتخت
نظرسنجی
توافق نهایی ایران و آمریکا تا چه زمانی انجام می شود؟
الی گشت