موضوع خودرو در کشور، یکی از بحثهای مهم اقتصادی است که به نظر می رسد، نتوان به این زودیها راه حلی برای آن پیدا کرد.
به گزارش «تابناک»، خودروسازیها همواره تلاش می کنند تا در این بازار راکد و آشفته، هر گونه شده، محصولات خود را به فروش برسانند و سود کلانی از این راه به دست آورند، حال اگر از راه قانونی نباشد، شاید از راههای غیر قانونی این کار را انجام دهند.
دولت و مسئولان تا کنون تلاشهای زیادی برای کنترل قیمت محصولات خودروی داخل کشور کرده اند، به گونه ای که از ارز مرجع و مجوز واردات خودرو گرفته تا تصویب وامهای خودرو برای توسعه این صنعت در نظر گرفته شده، ولی هر بار خودروسازیها با ترفندهایی، قصد دور زدن قانون و رسیدن به سودهای کلان را در دستور کار خود قرار داده اند.
اهالی جاده مخصوص تا کنون با روش های مختلف توانسته اند در بازار سر پا بایستند، که از جمله آنها می توان به ترفندهای قدیمی ولی پر مصرف در خودروسازی و استفاده از قطعات اسقاطی یا قطعات بی کیفیت وارداتی با برندهای داخلی و همچنین استفاده از تسهیلات مالی که در سال گذشته به اجرا درآمد، اشاره کرد.
با این حال، هنوز بازار خودرو راکد است؛ اما پایان تابستان و افزایش سفرهای آخر تابستانی، فرصتی برای خودرو سازی ها ایجاد کرده که بتوانند حداکثر استفاده خود را از این فضای اندک ببرند و به قیمت پر هزینه کردن سفرها برای مردم ماهی خود را از آب گل آلود بگیرند.
به تازگی مخصوص نشینان در اقدامی هماهنگ و عجیب، خودروهای تولیدی خود را گران کرده اند و قصد دارند با این کار خود، شک اساسی به بدن نیمه جان بازار خود وارد کنند؛ البته با اینکه بازار آمادگی این گرانی ها را ندارد، خودرو سازها قیمت خود را از 100 هزار تومان تا 600 هزار تومان افزایش داده اند.
با نگاهی اجمالی به وضعیت خودرو، همچنین گزارش شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران نشان می دهد که کیفیت خودروها اگر در بهترین حالت بد نشده باشد بهتر نشده، ولی اکنون این افزایش قیمت بر مبنای کدام اصل صورت گرفته است؟
رئیس شورای رقابت این افزایش قیمت را مطلب جدیدی نمی داند و گرانی های شهریور را مطابق مجوزهای اوایل سال می داند که تا کنون اجرا نشده است.
شیوا در این باره گفته است: در اوایل سال، قرار بر این شد که برخی خودروها افزایش قیمت داشته باشند؛ اما آن زمان، برخی قیمت های خود را افزایش ندادند، ولی اکنون این کار را انجام داده و این مشکلی ایجاد نمی کند.
به نظر می رسد، خودروسازی ها که چند ماه پیش مجوز گرانی خود را دریافت کرده اند، با چشم دوختن به بازار گرم تابستان، مقصود خود را عملی کرده باشند و اکنون که به روزهای پایانی این فصل گرم نزدیک می شویم و سفرهای برون شهری به اوج خود رسیده است، خودروسازی ها آخرین تیر خود را نیز شلیک کرده اند و با طرح های اعتباری وسوسه انگیز مقصود خود را اجرایی کرده اند.
این رفتار خودروسازی ها با واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبه رو و باعث شده تا برخی از این نمایندگان به افزایش های جدید واکنش نشان دهند. بسیاری از نمایندگان عضو کمیسیون صنعت، افزایش قیمت ها را با توجه به کیفیت پایین خودروهای ارائه شده عادلانه نمی دانند و این افزایش ها را مغایر با سیاست های اقتصادی کشور می دانند.
در همین ارتباط، سعید باستانی با انتقاد از هزینه های مالی زیاد و سربار خودروسازان گفت: در کشوری همانند کره جنوبی در یک مقطعی اجازه واردات خودرو داده نشد و تسهیلات با نرخ پایین به خودوسازان پرداخت شد، که پس از چالاک سازی خودروسازان روی پای خود ایستادند.
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه خودروسازان حدود ۶میلیون تومان هزینه سربار بانک و دولت دارد، افزود: اگر این هزینه ها کاهش یابد، قیمت خورو نیز کاهش می یابد.
استانی با تأکید بر اینکه مشکل خودروسازی داخلی عدم توانایی رقابت در قیمت و کیفیت است،ادامه داد: تنها راه برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت ایجاد شرکت های مشترک با برندهای واقعی شرکت های خارجی است،به گونه ای که به عنوان مثال با نمایندگی فرانسوی پژو قرارداد منعقد شود.
وی با بیان اینکه با سرمایه گذاری شرکت خارجی باید به سمت صادرات خودرو حرکت کنیم، یادآور شد: کمترین مقدار برای صادرات خودرو ٣٠ درصد درنظر گرفته شده که این ٣٠ درصد باید توسط برند خودروی خارجی صادر شود،تا بتوان تنوع محصول داشت.
باستانی با بیان اینکه برنامه ریزی مناسبی برای شرکت های خودروسازی وجود ندارد،افزود: تا زمانی که هزینه های سربار کاهش نیابد، کیفیت خودروها افزایش نیافته و قیمت ها کاهش نمی یابد و قیمت متناسب با کیفیت نیست.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خودروهای خارجی نیم بند وارد کشور می شود، ادامه داد: قیمت واقعی خودروها این میزانی نیست که به مردم داده می شود و متأسفانه خودروهای داخلی پکیج خودروهای خارجی را ندارند.
بازار فروش خودروسازی ها گاهی به کمک امدادهای دولتی و گاهی هم به همت فروش های اعتباری و سازمانی ها تکانی به خود می دهد؛ اما تیک آف خودروسازی ها برای بهتر شدن بازار، علاوه بر این موارد به چیزهای دیگری از جمله آشتی مشتریان و همچنین بالا رفتن کیفیت خودرو ها وابسته است و تا زمانی که این کار انجام نشود، معلوم نیست تا چه زمانی این صنعت می تواند در کشور دوام داشته باشد.