بازدید 17492

قیمت خودروهای داخلی واقعی نیست/ ترفند جدید خودروسازی ها برای گران کردن خودرو

خودروسازی ها که چند ماه پیش، مجوز گرانی خود را دریافت کرده اند، با چشم دوختن به بازار گرم تابستان مقصود خود را عملی کرده اند و اکنون که به روزهای پایانی این فصل گرم نزدیک می شویم و سفر های برون شهری به اوج خود رسیده است، خودروسازی ها آخرین تیر خود را نیز شلیک کرده اند
کد خبر: ۶۲۰۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰ 05 September 2016
موضوع خودرو در کشور، یکی از بحث‌های مهم اقتصادی است که به نظر می رسد، نتوان به این زودی‌ها راه حلی برای آن پیدا کرد.

به گزارش «تابناک»، خودروسازی‌ها همواره تلاش می کنند تا در این بازار راکد و آشفته، هر گونه شده، محصولات خود را به فروش برسانند و سود کلانی از این راه به دست آورند، حال اگر از راه قانونی نباشد، شاید از راه‌های غیر قانونی این کار را انجام دهند.

دولت و مسئولان تا کنون تلاش‌های زیادی برای کنترل قیمت محصولات خودرو‌ی داخل کشور کرده اند، به گونه ای که از ارز مرجع و مجوز واردات خودرو گرفته تا تصویب وام‌های خودرو برای توسعه این صنعت در نظر گرفته شده، ولی هر بار خودروسازی‌ها با ترفند‌هایی، قصد دور زدن قانون و رسیدن به سود‌های کلان را در دستور کار خود قرار داده اند.

اهالی جاده مخصوص تا کنون با روش های مختلف توانسته اند در بازار سر پا بایستند، که از جمله آنها می توان به ترفند‌های قدیمی و‌لی پر مصرف در خودروسازی و استفاده از قطعات اسقاطی ‌یا ‌قطعات بی کیفیت وارداتی با برند‌های داخلی و همچنین استفاده از تسهیلات مالی که در سال گذشته به اجرا درآمد، اشاره کرد.

با این حال، هنوز بازار خودرو راکد است؛ اما پایان تابستان و افزایش سفرهای آخر تابستانی، فرصتی برای خودرو سازی ها ایجاد کرده که بتوانند حداکثر استفاده خود را از این فضای اندک ببرند و به قیمت پر هزینه کردن سفرها برای مردم ماهی خود را از آب گل آلود بگیرند.

به تازگی مخصوص نشینان در اقدامی هماهنگ و عجیب، خودروهای تولیدی خود را گران کرده اند و قصد دارند با این کار خود، شک اساسی به بدن نیمه جان بازار خود وارد کنند؛ البته با اینکه بازار آمادگی این گرانی ها را ندارد، خودرو سازها قیمت خود را از 100 هزار تومان تا 600 هزار تومان افزایش داده اند.

با نگاهی اجمالی به وضعیت خودرو، همچنین گزارش شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران نشان می دهد که کیفیت خودروها اگر در بهترین حالت بد نشده باشد بهتر نشده، ولی اکنون این افزایش قیمت بر مبنای کدام اصل صورت گرفته است؟

رئیس شورای رقابت این افزایش قیمت را مطلب جدیدی نمی داند و گرانی های شهریور را مطابق مجوزهای اوایل سال می داند که تا کنون اجرا نشده است.

شیوا در این باره گفته است: در اوایل سال، قرار بر این شد که برخی خودروها افزایش قیمت داشته باشند؛ اما آن زمان، برخی قیمت های خود را افزایش ندادند، ولی اکنون این کار را انجام داده و این مشکلی ایجاد نمی کند.

به نظر می رسد، خودروسازی ها که چند ماه پیش مجوز گرانی خود را دریافت کرده اند، با چشم دوختن به بازار گرم تابستان، مقصود خود را عملی کرده باشند و اکنون که به روزهای پایانی این فصل گرم نزدیک می شویم و سفرهای برون شهری به اوج خود رسیده است، خودروسازی ها آخرین تیر خود را نیز شلیک کرده اند و با طرح های اعتباری وسوسه انگیز مقصود خود را اجرایی کرده اند.

این رفتار خودروسازی ها با واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبه رو و باعث شده تا برخی از این نمایندگان به افزایش های جدید واکنش نشان دهند. بسیاری از نمایندگان عضو کمیسیون صنعت، افزایش قیمت ها را با توجه به کیفیت پایین خودروهای ارائه شده عادلانه نمی دانند و این افزایش ها را مغایر با سیاست های اقتصادی کشور می دانند.

در همین ارتباط، سعید باستانی با انتقاد از هزینه های مالی زیاد و سربار خودروسازان گفت: در کشوری همانند کره جنوبی در یک مقطعی اجازه واردات خودرو داده نشد و تسهیلات با نرخ پایین به خودوسازان پرداخت شد، که پس از چالاک سازی خودروسازان روی پای خود ایستادند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه خودروسازان حدود ۶میلیون تومان هزینه سربار بانک و دولت دارد، افزود: اگر این هزینه ها کاهش یابد، قیمت خورو نیز کاهش می یابد.

استانی با تأکید بر اینکه مشکل خودروسازی داخلی عدم توانایی رقابت در قیمت و کیفیت است،ادامه داد: تنها راه برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت ایجاد شرکت های مشترک با برندهای واقعی شرکت های خارجی است،به گونه ای که به عنوان مثال با نمایندگی فرانسوی پژو قرارداد منعقد شود.

وی با بیان اینکه با سرمایه گذاری شرکت خارجی باید به سمت صادرات خودرو حرکت کنیم، یادآور شد: کمترین مقدار برای صادرات خودرو ٣٠ درصد درنظر گرفته شده که این ٣٠ درصد باید توسط برند خودروی خارجی صادر شود،تا بتوان تنوع محصول داشت.

باستانی با بیان اینکه برنامه ریزی مناسبی برای شرکت های خودروسازی وجود ندارد،افزود: تا زمانی که هزینه های سربار کاهش نیابد، کیفیت خودروها افزایش نیافته و قیمت ها کاهش نمی یابد و قیمت متناسب با کیفیت نیست.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خودروهای خارجی نیم بند وارد کشور می شود، ادامه داد: قیمت واقعی خودروها این میزانی نیست که به مردم داده می شود و متأسفانه خودروهای داخلی پکیج خودروهای خارجی را ندارند.

بازار فروش خودروسازی ها گاهی به کمک امدادهای دولتی و گاهی هم به همت فروش های اعتباری و سازمانی ها تکانی به خود می دهد؛ اما تیک آف خودروسازی ها برای بهتر شدن بازار، علاوه بر این موارد به چیزهای دیگری از جمله آشتی مشتریان و همچنین بالا رفتن کیفیت خودرو ها وابسته است و تا زمانی که این کار انجام نشود، معلوم نیست تا چه زمانی این صنعت می تواند در کشور دوام داشته باشد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۲۹
دولت در رانت خودرو حساس نیست. خودرو در نمایشگاه با تنوع رنگ ومدل بایستی قابل فروش باشد. تا خریدار فورا ماشن خود را تحویل بگیرد. زمانی که با پیش فروش و حواله معامله میشود . هم دلالی صورت میپذیرد. وهم خودرو ساز با احتکار و انباری کردن خودرو و عدم عرضه قیمت ها را به دلخواه رقم میزند. شیوه ارائه خودرو کاملا غلط میباشد . بسیاری از این شیوه جاری سود های فراوان میبرند.
بسه دیگه از این مطالب نذارید اگه کاری از دستتون برنمیاد
به جد کافی هممون میدونیم چی به چیه و چیکار میکنن.لازم به گفتن اینجور چیزا نیست.
اگه بلدید یه کاری کنید اگه بلد نیستید ساکت شید
بيچاره مردم .
پراید هر چند اسمش بد در رفته اما با خودروهای ژاپنی و تویوتا برابری می کند،




چرا باید تویوتا 200 میلیون باشد و پراید اینقدر ارزان. وظیفه ماست که با خرید با قیمت بالاتر خودروهای داخلی از ایران خودرو و سایپا که در لبه تکنولوژی حرکت می کنند حمایت کنیم. وظیفه ما در مقابل ین پیشرفت افتخار آفرین خرید خودروهای این دو شرکت است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
لبه تکنولوژی؟! ااین دو فرغون ساز سالهاست به ته دره سقوط کردن! پراید که پلت فرم دهه 80 فورد آمریکاست، پژو هم که مدل سال 1987 فرانسه است! کدوم تکنولوژی؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
بچه ها این محمد جعفر رو کاری نداشته باشید ....خودیه ))))
هادی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
یعنی نزدیک یه ربع داشتم فکر میکردم که چی جواب بدم!! بعد دیدم واقعاً جوابی ندارم که بدم!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
قرصاتو خوردی؟
سروش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
پراید = تویوتا ؟! تنها ویژگی مشترکشون اینه که هر دوتاشون راه میرن. .
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
داداش چند میگیری از سایپا ؟
اگه خوب میدن بگو ماهم ... بنویسیم پول بگیریم ازشون .
کی نمی دونه... وقتی پراید رو به 800 دلار به عراقی ها میفروشند و به ایرانی ها 8000 دلار همه میفهمن واقعیت رو...... خدایی هست.
پاسخ ها
پرنیان
| United States |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
اگر اینطور بود پرایدها در عراق به صورت قطعات به ایران قاچاق می شد.
این گاری ها را خیلی گران می فروشند.
چی کار میتونیم انجام بدهیم هر دفعه شما رسانه ای ها وضعیت وحشتنام خودرو را گوشزد میکنید فقط عذابش برای ماست که نمیتوانیم کاری انجام دهیم و همین خودرو سازان زورگو ما را وادار به خرید حلبی پاره های خود به قیمت گزاف میکنند زور هیچکس هم به آنها نمیرسد
همه که راه حل (یعنی کاهش تعرفه ها و ورود نمایندگی واقعی خودروهای خارجی تو مملکت) رو که می دونن چرا اینقده بحث. چرا شما تابناک به جای این همه مقاله در مورد گرون شدن خودرو به موضوع کاهش تعرفه ها تمرکز نمی کنید
همه باید رو این موضوع تمرکز کنن تا مجبور به این کار بشه
صادرات ؟ واقعا اینا چی فک میکنن ؟
مردم هوشیار هستند خودرو(لگن) داخلی و چینی خرید نمیکنیم
مثل اینکه دیرو ز به ایران امدی کدام قیمت واقعی است که قیمت خودرو باشه مثلا قیمت مسکن قیمت قلم تخم مرغ و ........
با سلام
بنده یک ماشین ۲۰۶ اس دی وی ۸ آخر ۹۳ دارم که جعبه فرمون آن خراب شد و از یک نمایندگی مجاز ایران خودرو دلیران در کرج جعبه فرمون نو گرفتم و نصب کردم بفاصله ۱۵ روز مجددا روغن ریزی پیدا کرد و مجبور شدم مجددا جعبه فرمون عوض کنم البته از همان نمایندگی که آنهم رانایی به من دادند که اصلا تعمیر نمیشود. جالب اینجایت هر بار باز کردن و بستن جعبه فرمون ۱۰۰ هزار تومان هزینه داره که ایران خودرو هیچ تعهدی روش نداره و معلوم نیست بعهده کیه صاحب ماشین بد بخت این وسط باید فقط ضرر کنه آقای رضا شیوا و آقای نعمت بخش پراید سوار اینجا هیچ مسئولیتی ندارند و فقط خریدار باید ماشین ۳۰ سال پیش اروپا را با کیفیت قطعات ۵۰ سال قبل بقیمت حالا بخره. بنظرم هیچ امیدی به نمایندگان مجلس نیست. خودمون باید دست بکار بشیم و دوباره کمپین نخریدن خودرو را راه بندازیم و تا ورشکستگی کامل این فرقون سازهای داخلی پا عقب نگذاریم. شرط میبندم تنها مجوز واردات خودروهای مثلا اشکودا اروپای شرقی و یا سیات اسپانیا را بدهند مردم چنان هجومی بیاورند که بعد از یکماه سر در ایران خودرو و سایپا باید بنویسیم لبنیاتی ایران خودرو و سایپا . میگین نه ببینید. سری به منطقه آزاد اروند و انزلی بزنید خواهید دید حتی یک خودروی داخلیهم فروخته نمیشه؟؟؟؟ آ
عصر ایران - سیاست های خودرویی در ایران، ایرانی ها را تبدیل به تشنگانی کرده است که آب می بینند و نمی توانند بدان دست یابند: "حسرت انباشته شده".

ایرانیانی که به سفر خارج می روند و در آنجا سوار تاکسی می شوند، معمولاً با تعجب از این که فلان برند معروف خودرو را تاکسی کرده اند، کنجکاو می شوند که قیمت آن را هم بدانند و بعد، با تبدیل پول آن کشور به ریال خودمان، در می یابند که مثلاً فلان مدل فیات یا تویوتا، هم قیمت یک پراید یا 405 در ایران است!

وقتی هم که از سفر بر می گردند، یکی از سوژه هایی که تعریف می کنند و بقیه هم با ولع و البته افسوس بدان گوش می کنند، نوع و تنوع و قیمت خودروهایی است که در بلاد خارجه دیده یا احیاناً سوار شده اند.

در داخل هم یکی از تفریحات ایرانی ها، حرف زدن درباره قیمت های انواع خودرو در مناطق آزاد است که مثلاً سانتافه فول در منطقه آزاد انزلی 125 میلیون تومان است و مزدا 3 را 50 تومان می فروشند و ریوی 2016 صندوقدار را 45 تومان و ... . (قیمت این خودروها در خارج از مناطق آزاد به ترتیب240 ، 120 و 100 میلیون تومان است!)


نتیجه اجتماعی سیاست های خودرویی در ایران: مردم همیشه در حسرت!

واقعاً این چه سیاستی است که نتیجه اش می شود تبدیل یک ملت به مردمانی همیشه در حسرت؟!

واقعاً تا کی مردم ایران باید با حسرت به خودروهای روز دنیا نگاه کنند؟
تا چه زمانی باید به اندازه مردم سایر کشورها برای خرید خودرو خرج کنند ولی خودروهایی با کیفیت نازل بخرند؟
این کجای انصاف، عدالت و مردم مداری است که ایرانی ها به اندازه قیمت واقعی هیوندایی اکسنت خرج کنند ولی پژویی تحویل بگیرند که تکنولوژی آن متعلق به دستکم 20 سال قبل است؟!
چرا در همه دنیا، مردم می توانند با پولی معادل 70 میلیون تومان، اسپورتیج شاسی بلند بخرند ولی در ایران با این پول، خودروهای بی کیفیت چینی بخرند؟!

اگر نام این روند، اجحاف در حق مردم ایران نیست ، پس چیست؟! چگونه است که در سخن، مدام از مردم ایران تمجید می شود و آنها را شایسته بهترین ها می خوانند ولی در عمل، "خودروی خوب با قیمت عادلانه" که یکی از نیازهای متعارف در همه جوامع است را از همین مردم، دریغ می کنند؟!

تا کی مردم ایران باید تاوان چند خودروساز تنبل که در فضای رانتی کار می کنند را بپردازند؟ شاید عده ای گردش مالی و اشتغالزایی صنعت خودروسازی و هزار عدد و رقم را ردیف کنند تا وضعیت موجود را توجیه کنند؛ هر چند با عدد و رقم نیز می توان اثبات کرد که آسیب اقتصادی وضع موجود، بیشتر از منافع آن است ولی فارغ از منظر اقتصاد، می توان گفت آسیب روحی و روانی این وضعیت و احساس بی عدالتی و اجحاف ناشی از آن، به ویژه بر روی نسل جوان که به برکت اینترنت، با کل جهان متصل اند، بسیار بسیار خسارت بار تر است؛ حال بماند فجایعی مانند فقدان ایمنی،مصرف سوخت بالا، آلایندگی بیشتر و ... که مزید بر علت هستند.

این برای کشور و نظام خوب نیست که یک موضوع پیش پا افتاده در همه دنیا، به یک دغدغه عمومی در ایران تبدیل شود.

سیاستگذاران کشور، فراتر از چند عدد و رقم ساختگی، به خراشی که سیاست های خودرویی شان بر روح و روان مردم وارد می کند، بیندیشند و بدانند حفظ منافع چند شرکت معدود که خودروهای قرن گذشته اروپایی و بی کیفیت های چینی را مونتاژ می کنند، آنقدر ارزش ندارد که یک ملت را آرزده کنند؛ ارزشش را دارد؟!
لطفا این قدر با احساسات مردم بازی نکنید. چراباید مردم خودروی بی کیفیت را با بالاترین قیمت بخرند؟خداوند سایه قاچاق کالا را از سر مردم کوتاه نکند که اگر به لطف قاچاق نبود,مشابه خودرو در مورد سایر مایحتاج مردم مانند کفش,لباس و...هم اجرا میشد وما باید یک جفت کفش ایرانی را می خردیم یک میلیون تومن.زمانی باید بگیم قاچاق خوب نیست که تولید کنندگان هوا مصرف کنندگان را داشته باشند.
مجلس هم مثل اينكه كاره اي نيست پس كي به فكر مردمه؟
تا وقتي دولت شريك خودروسازها ميباشد وضع خرابتر خواهد شد كه بهتر نخواهد شد بقيه ي ماجرا و حرفا سرگرم كردنه مردميست كه چاره اي ندارن
خودرو های داخلی حداقل یک پنجم چیزی که به فروش می رسند ارزش دارند! یعنی پراید واقعا 5 ملیون بیشتر نمی ارزه
محمدجعفر خان
امیدوارم شوخی کرده باشید چون این لبه که میگی تقریبا یه 40 سالی هست که دارن روی اون راه میرن اگه تو سیرک رفته بودن الان باید رو طناب ملق میزدن ....
عدم خرید خودروهای بی کیفیت ایرانی تنها راه چاره جهت خروج از این بن بست است بشرط اینکه واقعا مردم به آن پایبند باشند .

ضمنا کیفیت و قیمت خودوهای چینی به مراتب بهتر از خودرو های ساخت داخل است .
مگه خودرو هاشون واقعی ان؟
مردم هرچه بر سرشان بیاید حقشان است. باید عقلانی به همه چیز نگاه کرد نه احساسی.
مواظب خرید از شرکت راین خورو باشید:
من یکی از مشتریان شرکت راین خودرو می باشم که به شدت از بدقولی شرکت مذکور که به قرارداد یک طرفه تنظیمی توسط خودشان هم پایبند نیستند شاکی و ناراحتم.
آذر ماه 95 در نمایندگی اصلی این شرکت در خ تخت طاووس برای پیش خرید یکدستگاه ولکس اتومات ثبت نام کردم. موعد تحویل اردیبهشت 96 بود تا هفته اول اردیبهشت هم میگفتند همین روزها تحویل میدهیم اما وقتی مراجعه کردم و اصرار بر اعلام تاریخ دقیق کردم گفتند مشکل پیدا کرده ایم و تا شهریور امکان تحویل نداریم. من هم تصمیم گرفتم انصراف دهم چون شرکتی که اولین تعهدش را نتواند انجام دهد قطعا نمیتواند باقی راه را هم برود.
طبق قرارداد یک طرفه ای که هر مشتری مجبور است یا امضاء کند یا از خیر خرید بگذرد زمان لازم جهت استرداد پول را طی 30 روز پس از انصراف اعلام کردند بدون هیچ ضمانت اجرایی. و اکنون بعد از گذشت بیش از دوماه میگویند نقدینگی نداریم تا چک شما رو تحویل دهیم. یعنی نه پول و نه ماشین. به عبارت ساده تر یک کلاهبرداری در روز روشن.
قسمت جالب قضیه هم این است که وقتی پیگیری تلفنی میکنید جای طلبکار و بدهکار عوض میشود یعنی با بی ادبی بسیار زننده و غیر مسولانه میگویند همین که هست. خواهش میکنم در اعتماد به این شرکت حتما دقت های لازم رو داشته باشید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم