«عدد ممنوعه» گریبان تهرانیها را گرفت
در شهر تهران نیز با توجه به کثرت خودروهای موجود در آن، 9 سری پلاک ملی شامل کدهای ایران 11، 22، ...، 99 به خودروهای این شهر اختصاص داده شده غافل از آنکه تعداد خودروهای این ابرشهر با چنان شتابی در حال رشد است که 9 سری در نظر گرفته شده برای پلاک ملی آنها کفاف نخواهد داد

شاید کمتر کسی تصورش را میکرد رشد خودروها در تهران کار را به جایی برساند تا مجبور شویم دست به دامان عددی شویم که سالها به عنوان «عدد ممنوعه» کنار گذاشته شده بود؛ عددی که شاید نحسی آن گریبانگیر خیلی از شهروندان تهران شود؛ «صفر حاشیهدار».
در پلاکهای جدید که اولین سری آن در دهه 80 بر روی خودروها و تحت عنوان «پلاک ملی» نصب شد، مسئولان شمارهگذاری توانستند با تغییر در نوع شمارهگذاری و چیدمان اعداد و حروف در کنار یکدیگر، به استثنای عدد «صفر» که هیچگاه از آن در پلاک ملی استفاده نشد، ظرفیت شمارهگذاری در این پلاکها را برای خودروهای شخصی، به عدد 61 میلیون، ارتقا دهند تا سالهای سال، خیالشان از بابت اتمام ظرفیت پلاکها، راحت باشد.
پلاکهای ملی در یازده نوع کلی (خورورهای شخصی، تاکسیها، خودروهای عمومی، خودروهای دولتی، خوروهای معلولین، خودروهای ترانزیت، خودروهای کشاورزی، خودروهای تشریفات، خودروهای پلیس، خودروهای کلاسیک (تاریخی)، موتور سیکلتها و خودروهای مناطق آزاد تجاری-صنعتی) و چهار رنگ (سفید، زرد، سبز و قرمز) طراحی شدند و نوعی طراحی آنها به صورتی است که میتوان از شماره پلاک، به اطلاعاتی مانند استان صادر کننده پلاک، شهر، تاریخ صدور پلاک و اطلاعاتی از این دست پی برد.
در شهر تهران نیز با توجه به کثرت خودروهای موجود در آن، 9 سری پلاک ملی شامل کدهای ایران 11، 22، ...، 99 به خودروهای این شهر اختصاص داده شده غافل از آنکه تعداد خودروهای این ابرشهر با چنان شتابی در حال رشد است که 9 سری در نظر گرفته شده برای پلاک ملی آنها کفاف نخواهد داد و بالاجبار باید چاره جدیدی برای خودروهای تهرانی اندیشید. چارهای که سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا در گفتوگو با تسنیم، تخصیص کدهای ایران 10، 20، 30 و ...و ایران 90 برای شهر تهران دانسته بود؛ مسالهای که علیرغم حل مشکل پلاکهای شهر تهران، قطعاً پلیس را با مشکلات دیگری مواجه خواهد کرد.
بعضی از منتقدان پلاکهای جدید ملی برای شهر تهران که در آن از عدد صفر استفاده شده است، بر این باورند که به کار گرفتن عدد صفر در پلاک خودروها باعث میشود تا بر میزان تقلب و سوءاستفاده از پلاکهای ملی افزوده شود چراکه از یک سو عدد صفر به راحتی قابل تبدیل به اعداد دیگر است و این مساله راه را برای سوءاستفاده متقلبان هموار میکند و هم از بُعد امنیتی و هم از نظر حقوق شهروندی، مخاطراتی را برای شهروندان تهرانی به همراه دارد.
همچنین استفاده از عدد صفر در پلاک خودروها که پیش از این در سالهای اخیر به هیچ عنوان مسبوق به سابقه نبوده، شائبه عدم تشخیص این عدد را از سوی ناظران بیرونی و ماموران پلیس را نیز تقویت میکند.
در پایان باید عنوان کرد که در حال حاضر و علیرغم عدم استفاده از صفر در پلاکهای ملی، گزارشاتی از تغییر اعداد توسط برخی سوءاستفادهگران ارائه میشود که این سوءاستفادهها، علاوه بر مشکلات امنیتی، حقوق شهروندان را نیز پایمال میکند ولی به نظر میرسد با ورود صفر به اعداد ترکیبی پلاکهای ملی، این گزارشات افزایش یابد و مشکلات بعدی گریبانگیر پلیس و مردم شود.
گزارش خطا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴
مثلا رنگ زمینه پلاک های سری 10 رنگ سبز روشن باشه ،سری 20 آبی وهمینطور تا 90 رنگهای زمینه متفاوتی داشته باشند که جلوی تقلب و دستکاری رو بشه گرفت .
همینطور میشه زیر عدد 10 به حروف هم نوشت :ده،20: بیست،30:سی......و 90:نود.
البته باز هم راهکارهایی رو هم میشه تعبیه کرد که زیاد هم پلاک از فرم خودش خارج نشه وبشه جلوی تخلف و جرم رو گرفت.
ولی متاسفانه راهنمایی و رانندگی به تنها چیزی که فکر میکنه جریمه کردن مردمه نه به برقراری نظم و انظباط شهری
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟





