«عدد ممنوعه» گریبان‌ تهرانی‌ها را گرفت

در شهر تهران نیز با توجه به کثرت خودروهای موجود در آن، 9 سری پلاک ملی شامل کدهای ایران 11، 22، ...، 99 به خودروهای این شهر اختصاص داده شده غافل از آنکه تعداد خودروهای این ابرشهر با چنان شتابی در حال رشد است که 9 سری در نظر گرفته شده برای پلاک ملی آن‌ها کفاف نخواهد داد
کد خبر: ۶۳۷۲۶۷
|
۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸ 02 November 2016
|
9106 بازدید
|
۴
شاید کمتر کسی تصورش را می‌کرد رشد خودروها در تهران کار را به جایی برساند تا مجبور شویم دست به دامان عددی شویم که سال‌ها به عنوان «عدد ممنوعه» کنار گذاشته شده بود؛ عددی که شاید نحسی آن گریبان‌گیر خیلی از شهروندان تهران شود؛ «صفر حاشیه‌دار».
 
به گزارش تسنیم، 99 سال قبل که اولین پلاک‌ها بر روی نخستین اتومبیل‌های راه‌یافته به خیابان‌های کوچک و باریک شهر تهران نصب شد، کمتر کسی تصور می‌کرد که روزی برسد که شماره‌های پلاک‌های 7 رقمی و تلفیق شده با حروف الفبا هم کفاف تعداد خودروهای موجود در پایتخت را ندهد و کار را به جایی برساند که مجبور شویم پای «صفر» حاشیه‌داری که برای پلاک‌های ملی کشور، به عنوان یک عدد ممنوعه، به شمار می‌رفت را به میدان بیاوریم و دست به دامان آن شویم.

در پلاکهای جدید که اولین سری آن در دهه 80 بر روی خودروها و تحت عنوان «پلاک ملی» نصب شد، مسئولان شماره‌گذاری توانستند با تغییر در نوع شماره‌گذاری و چیدمان اعداد و حروف در کنار یکدیگر، به استثنای عدد «صفر» که هیچگاه از آن در پلاک ملی استفاده نشد، ظرفیت شماره‌گذاری در این پلاک‌ها را برای خودروهای شخصی، به عدد 61 میلیون، ارتقا دهند تا سال‌های سال، خیالشان از بابت اتمام ظرفیت پلاک‌ها، راحت باشد.

پلاک‌های ملی در یازده نوع کلی (خورورهای شخصی، تاکسی‌ها، خودروهای عمومی، خودروهای دولتی، خوروهای معلولین، خودروهای ترانزیت، خودروهای کشاورزی، خودروهای تشریفات، خودروهای پلیس، خودروهای کلاسیک (تاریخی)، موتور سیکلت‌ها و خودروهای مناطق آزاد تجاری-صنعتی) و چهار رنگ (سفید، زرد، سبز و قرمز) طراحی شدند و نوعی طراحی آنها به صورتی است که می‌توان از شماره پلاک، به اطلاعاتی مانند استان صادر کننده پلاک، شهر، تاریخ صدور پلاک و اطلاعاتی از این دست پی برد.

در شهر تهران نیز با توجه به کثرت خودروهای موجود در آن، 9 سری پلاک ملی شامل کدهای ایران 11، 22، ...، 99 به خودروهای این شهر اختصاص داده شده غافل از آنکه تعداد خودروهای این ابرشهر با چنان شتابی در حال رشد است که 9 سری در نظر گرفته شده برای پلاک ملی آن‌ها کفاف نخواهد داد و بالاجبار باید چاره جدیدی برای خودروهای تهرانی اندیشید. چاره‌ای که سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با تسنیم، تخصیص کدهای ایران 10، 20، 30 و ...و ایران 90 برای شهر تهران دانسته بود؛ مساله‌ای که علی‌رغم حل مشکل پلاک‌های شهر تهران، قطعاً پلیس را با مشکلات دیگری مواجه خواهد کرد.

بعضی از منتقدان پلاک‌های جدید ملی برای شهر تهران که در آن از عدد صفر استفاده شده است، بر این باورند که به کار گرفتن عدد صفر در پلاک خودروها باعث می‌شود تا بر میزان تقلب و سوءاستفاده از پلاکهای ملی افزوده شود چراکه از یک سو عدد صفر به راحتی قابل تبدیل به اعداد دیگر است و این مساله راه را برای سوءاستفاده متقلبان هموار می‌کند و هم از بُعد امنیتی و هم از نظر حقوق شهروندی، مخاطراتی را برای شهروندان تهرانی به همراه دارد.

همچنین استفاده از عدد صفر در پلاک خودروها که پیش از این در سالهای اخیر به هیچ عنوان مسبوق به سابقه نبوده، شائبه عدم تشخیص این عدد را از سوی ناظران بیرونی و ماموران پلیس را نیز تقویت می‌کند.

در پایان باید عنوان کرد که در حال حاضر و علی‌رغم عدم استفاده از صفر در پلاکهای ملی، گزارشاتی از تغییر اعداد توسط برخی سوءاستفاده‌گران ارائه می‌شود که این سوءاستفاده‌ها، علاوه بر مشکلات امنیتی، حقوق شهروندان را نیز پایمال می‌کند ولی به نظر می‌رسد با ورود صفر به اعداد ترکیبی پلاکهای ملی، این گزارشات افزایش یابد و مشکلات بعدی گریبانگیر پلیس و مردم شود.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
یه موقعی شاید ولی استعلام یک پلاک که به طور مثال روی یک پژو نصب شده وقتی روی یک پراید دیده میشود از طرف پلیس کاملا قابل تشخیص است حتی اگر یک تقلب روی دو خودرو مشابه و هم رنگ هم باشد باز هم با شماره شاسی یا موتور میتواند این تقلب را تشخیص دهید . . . . . این که کار مشکل میشود بحثی نیست ولی راه های بسیار ساده دارد و باید یک جریمه سنگین هم برای متقلب در نظر گرفت ..............
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
همانطور که در خبر هم اشاره شد عدد صفر به راحتی قابل تغییر به سایر اعداد هست ولی برای این هم تا دیر نشده میشه راهکارهایی رو اندیشید .
مثلا رنگ زمینه پلاک های سری 10 رنگ سبز روشن باشه ،سری 20 آبی وهمینطور تا 90 رنگهای زمینه متفاوتی داشته باشند که جلوی تقلب و دستکاری رو بشه گرفت .
همینطور میشه زیر عدد 10 به حروف هم نوشت :ده،20: بیست،30:سی......و 90:نود.
البته باز هم راهکارهایی رو هم میشه تعبیه کرد که زیاد هم پلاک از فرم خودش خارج نشه وبشه جلوی تخلف و جرم رو گرفت.
ولی متاسفانه راهنمایی و رانندگی به تنها چیزی که فکر میکنه جریمه کردن مردمه نه به برقراری نظم و انظباط شهری
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
صفرشو بزرگتر کنید
s
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
بازهم پلاک ماشین تمام شدونیروی انتظامی مجبورشدازصقرکه رقم ممنوعه برای شماره گذاری بود استفاده کند که آنهم بهزودی تمام خواهدشد.بایک تحقیق ساده میشه فهمیدکه تعدادخودروهای کشوربه مراتب ازتعدادپلاکها کمتراست وعلتش اینست که نیروی انتظامی مردم راپلاک میکندونه خودروها را.هرکس ماشینی خریده باشدیک پلاک به ازای هرماشیبن به نامش بلوکه میشودواگرهم تاآخرعمرش هیچ ماشینی نخردبازهم آن پلاک به نامش بلوکه میماند !!.به این ترتیب شماره یک ماشین هم بارهاعوض میشود واگه ماشینی خلافی کرده باشه باتعویض پلاک اگه کسی بازاونوببینه مرددمیشه که این همون ماشینه یانه ؟!!
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟