بیشتر گردشگران خارجی معمولا از ساعت ۷ عصر به بعد مجبورند اوقات خود را در هتل بگذرانند، یا نهایتا به رستورانی بروند که شاید جز غذا، موسیقی زنده هم داشته باشد. کمتر پیش میآید برای ساعتهای دم غروب و یا شبانهی گردشگران برنامهریزی شده باشد، این وضعیت شامل حال شبهای زمستانی سال نو میلادی هم میشود. گردشگرانی که این وقت سال به ایران میآیند، اغلب، سال را در اقامتگاهشان نو میکنند.
به گزارش ایسنا، سال نو میلادی رویداد برنامهریزی نشدهای در ایران است، درست مثل رویدادها و مناسبتهای دیگر. سفر به ایران برای خارجیها بیشتر محدود شده به سایتهای تاریخی و طبیعی و در این میان گاه معاشرت با مردم و آشنایی با فرهنگ آنها. این مدلِ کلاسیک گردشگری ایران است، هرچند در سالهای اخیر ابتکارهایی عملی در مدل و مسیرهای گردشگری ایران شده، اما هنوز خیلی مانده تا رویدادها و مناسبتهای فرهنگی، محصولی جذاب و جهانی برای گردشگران شود.
گریگور قضاریان ـ راهنمای تور و استاد گردشگری ـ درباره برنامهریزی رویدادمحور برای گردشگران خارجی که تعطلات سال نو میلادی را در ایران میگذارنند، گفت: باید توجه کرد جاذبههای ایران فقط از نوع دستساز مثل تخت جشمید و یا آثار طبیعی نیست، رویدادهایی چون مناسبهای فرهنگی از جمله محرم یا شب سال نو میلادی نیز قابلیت جذب گردشگر را دارد که میتواند در کنار جاذبههای تاریخی و طبیعی، تصویر ذهنی گردشگر را درباره کشور مقصد، کاملتر کند.
وی بیان کرد: خوشبختانه شمار رویدادهای فرهنگی در ایران کم نیست، میتوان با تبدیل آنها به محصول گردشگری، فرهنگ کشورمان را کاملتر نشان دهیم.
این راهنمای گردشگری درباره ضرورت پرداختن به رویدادهایی مانند سال نو میلادی با توجه به حضور گردشگران خارجی به این مناسبت در ایران، اظهار کرد: گرامیداشت مناسبتهای فرهنگی گردشگران خارجی به همان نسبت سبب گرمی مهماننوازی و صمیمیت بین مهمان و میزبان میشود و حس بیگانگی را در گردشگر کمتر میکند که وقتی ایرانیها در نوروز به کشور دیگری سفر میکنند و میبینند میزبان مناسبت فرهنگی آنها را در هتل و یا مکان دیگری با چیدن سفره هفت سین و یا برنامه دیگری گرامی داشته است.
او سپس نپرداختن و برنامهریزی نکردن رویدادهایی مثل گرامیداشت شب سال نو میلادی را ناشی از کم تجربگی ایران در صنعت گردشگری دانست و افزود: وقتی گردشگر با ذهنیت دیگری به کشوری اسلامی مثل ایران سفر میکند و متوجه میشود در این کشور، دیگر اقلیتهای دینی براحتی زندگی میکنند و حقوقی دارند و میتوانند مراسمهای خود را آزادانه برگزار کنند، یقینا در ذهنیتشان اثر میگذارد و قطعا برایشان، مهم است که ما به رویداد آنها که البته ماهیت جهانی دارد، توجه نشان دهیم.
وی اضافه کرد: ما هنوز راه زیادی تا ایجاد تنوع محصولی در گردشگری داریم، اما آژانسهای گردشگری میتوانند با برنامهریزی مناسب برای رویدادها و مناسبتها، این راه را کوتاهتر کنند. در کشورهای دیگر مثل چین و یا روسیه شاهدیم که آژانسها مسافرانشان را چگونه در جریان رویدادها و محصولات متنوع گردشگری قرار میدهند. ما هم در برنامه سفری که برای گردشگران خارجی آماده میکنیم باید به این شاخصها بیشتر توجه کنیم تا سفر آنها در ایران متنوع شود.
قضاریان گفت: بیشتر گردشگران از ساعت ۷ عصر به بعد بیکارند و هیچ برنامهای برای اوقات شبانه آنها درنظر گرفته نمیشود، درحالیکه میتوانیم آنها را به کنسرت و تئاتر ببریم، اما این کار را نمیکنیم و برنامه آنها را در ایران بیشتر به دیدن آثار تاریخی و طبیعی محدود کردهایم.
این استاد گردشگری درباره مشارکت دادن گردشگران خارجی در برنامههای اقلیتهای مذهبی ایران و یا دعوت آنها به اماکن مذهبی سایر ادیان به بهانههایی چون سال نوی میلادی، بیان کرد: متاسفانه تا کنون اقلیتهای مذهبی جاذبههای خودشان را به گردشگران معرفی نکردهاند، البته در جلفای اصفهان این اتفاق افتاده و کلیسای وانک در برنامه سفر گردشگران خارجی قرار گرفته، اما در سایر شهرها از جمله تهران نیز موزه و دیگر آثار تاریخی ارامنه وجود دارد که اغلب آژانسها از وجودشان بیخبرند و در برنامه سفر هم لحاظ نشده است.
قضاریان در عین حال تاکید کرد: هرچند لزوما این اقلیتهای مذهبی نیستند که باید در اینباره برنامهریزی کنند و در حوزه اختیار و وظیفه مجریان تورهای گردشگری است که گاه به سادگی و با گرامی داشت رویدادهایی مثل شب ژانویه و کریسمس میتوانند مهماننوازی ایرانی را به نمایش بگذارند.