اعتراض شهروندان تهرانی به اقدامات گران و دردسرساز شهرداری منطقه 12؛
«سنگفرش» نه، بگویید «سنگلاخ» کردن خیابانهای پر ترافیک پایتخت!
اگر اهل سفر به کشورهای مختلف باشید، یا درباره شهرسازی در دیگر نقاط جهان شنیده یا خوانده باشید، احتمالا با مفهوم «سنگفرش» و زیباییهای بصری آن آشنایی کافی دارید؛ اما آیا این میزان دانستن درباره این موضوع برای تبدیل معابر پرترافیک شهری شلوغ مانند تهران از آسفالت به سنگفرش کافی است؟
اگر اهل سفر به کشورهای مختلف باشید، یا درباره شهرسازی در دیگر نقاط جهان شنیده یا خوانده باشید، احتمالا با مفهوم «سنگفرش» و زیباییهای بصری آن آشنایی کافی دارید؛ اما آیا این میزان دانستن درباره این موضوع برای تبدیل معابر پرترافیک شهری شلوغ مانند تهران از آسفالت به سنگفرش کافی است؟ گلایههای پرشمار شهروندان تهرانی حکایت از آن دارد که پاسخشان به این پرسش مثبت نیست!
به گزارش «تابناک»؛ هر چه سنگفرش کردن معابر در بسیاری از شهرهای مشهور جهان تجربهای قدیمی و جواب پس داده به شمار میآید که قرن هاست به مدد مزایایش، در دستور کار قرار دارد و چهره خاصی به مقاصد گردشگری شناخته میان جهانیان میدهد، به تازگی اقداماتی در دستور کار مدیران وطنی قرار گرفته که به ظاهر تکرار این تجربه است؛ اما آنقدر اشکال دارد که اعتراض عمومی را به دنبال داشته است.
اعتراضی که پیشتر هم بروز کرده بود اما حالا شدت گرفته، چون یکباره سنگفرش کردن چندین معبر شلوغ و پرترافیک در منطقه 12 شهرداری تهران همزمان در دستور کار قرار گرفته است؛ اقدامی که هدف از آن، «آرام سازی» معابر خوانده شده، ولی به باور رانندگان و ساکنان مناطق مجاور این سنگفرش ها، سنگلاخ کردن معابر است.
کافی است یک بار از محورهای سنگفرش شده مانند خیابان 30 تیر عبور کرده باشید تا پی به معایب این سنگفرش ها برده و احتمالا با معترضان این اقدامات گران قیمت هم عقیده شوید. مسیری بسیار ناهموار که عبور از آن با پای پیاده هم رنج آور است، چه برسد با خودرو. اینجاست که تازه میفهمیم «آرام سازی» یعنی چه!
هدفی که ظاهرا قرار است با ناهموار سازی مسیر و پشیمان کردن رانندگان به عبور از معابر سنگفرش شده محقق شود، وگرنه میشد با ساییدن سطح سنگهای به کار رفته در سنگفرش، مسیر همواری برای رفت و آمد فراهم آورد و کمی هم به فکر اعصاب رانندگان و حفظ خودروهایشان از آسیب بود.
این در حالی است که شهروندان تهرانی پس از پایان تعطیلات نوروزی و بازگشت به تهران، با شمار زیادی از چهارراه ها و تقاطع های پرترافیک شهر مواجه شدند که عملیات سنگفرش کردن معابر در آنها در جریان است و به زودی رفت و آمد در آنها، کاری عذاب آور خواهد شد؛ معابری واقع در منطقه 12 تهران که از جمله پرترافیک ترین نقاط پایتخت شلوغ هستند.
اقدامی عجیب که نه تنها اعتراض برخی اعضای شورای شهر تهران را به دنبال داشته، بلکه صدای رئیس ساکت شورای شهر را نیز درآورده تا با تأکید بر توقف هر گونه عملیات سنگفرش کردن خیابان ها بگوید: به شهرداری تهران اعلام شده که هر چه زودتر عملیات سنگفرش در نقاطی که پیش از این آغاز شده است، به پایان رسانده و دیگر در منطقه جدیدی عملیات سنگفرش انجام نشود.
مهدی چمران در ادامه میافزاید: اگر قرار است در خیابان ها عملیات سنگفرش انجام شود، این کار باید با نظر تخصصی و کارشناسی شورای شهر تهران باشد و هزینه های فعالیت ها نیز دقیق مشخص شود. با توجه به مشکل نقدینگی که اکنون در تهران شاهد آن هستیم، بهتر بود مسائل اولویت داری از قبیل آسفالت خیابان ها در دستور کار شهرداری تهران قرار می گرفت.
انتقاداتی که جا دارد تکمیلشان کرد و با توجه به احداث سنگفرش در برخی معابر، از مسئولان خواست فکری برای رفع مشکلات به وجود آمده به واسطه احداث سنگفرشها نموده و با اقداماتی مانند ساییدن سطح این معابر، اندکی کیفیت کم این معابر گران قیمت و اعتراض آفرین را ارتقا داد.