کالاهای واسطه‌ای صدرنشین کالاهای وارداتی در سال ۹۵

گمرک ایران در 17 اردیبهشت 96 (دیروز) آمار واردات سال 95 را منتشر کرد. نکته جالب این آمار آن بود که مجموع سهم واردات کالاهای واسطه ای و سرمایه ای از کل واردات بیش از 90 درصد بوده است. در ادامه به بررسی این گزارش خواهیم پرداخت.
کد خبر: ۶۹۲۰۵۳
|
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۲ 08 May 2017
|
9645 بازدید
|
۶
گمرک ایران در 17 اردیبهشت 96 (دیروز) آمار واردات سال 95 را منتشر کرد. نکته جالب این آمار آن بود که مجموع سهم واردات کالاهای واسطه ای و سرمایه ای از کل واردات بیش از 90 درصد بوده است. در ادامه به بررسی این گزارش خواهیم پرداخت.

به گزارش تابناک اقتصادی، واردات کالاهای واسطه ای و سرمایه ای نقش بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی کشور ها دارند. از این روی، اگر سهم واردات این نوع کالاها از کل کالاهای وارداتی بیشتر باشد، می توان نوید این را داد که کشور در مسیر رشد اقتصادی گام هایی برداشته است.

دیروز 17 اردیبهشت 1396 گمرک جمهوری اسلامی ایران، گزارش مربوط به واردات سال 95 را منتشر کرد. در این گزارش مطابق با سال های گذشته، کالاهای وارداتی از نظر استفاده در سه دسته کالاهای مصرفی، واسطه ای و سرمایه ای طبقه بندی شده بودند. بنا به تعاریف علمی، کالاهای سرمایه ای به کالاهایی گفته می شود که در تولید سایر کالاها و خدمات به کار می رود و طول عمر آن بیش از یک سال است. این نوع کالاها در ایجاد کالاهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرند که ماشین های چاپ، تراکتور، دستگاه جوش و ... در این زمره لحاظ می شوند.

کالاهای واسطه ای به کالاهایی گفته می شود که در تولید دیگر کالاها و خدمات کاربرد دارد و به عنوان واسطه ای برای تولید کالای نهایی به شمار می آید که مواد اولیه مورد استفاده در صنایع گوناگون، قطعات و لوازم اولیه اتومبیل از این دست است. کالاهای مصرفی نیز کالاهایی هستند که در تولید سایر کالاها و خدمات به کار نمی روند و مستقیم در مصرف خانوار مورد استفاده قرار می گیرند؛ یعنی کالاهایی که در سطح خرده فروشی خریداری می شوند و به مصرف خانوارها می رسند که خود به بخش کالاهای مصرفی با دوام و کم دوام تقسیم می شوند.

میزان واردات کشور در سال 1395 بالغ بر 33,399 هزار تن و به ارزش 43,684 میلیون دلار بوده است. از این میزان واردات بالغ بر 28,028 میلیون دلار با سهم ارزشی 64.16 درصد به کالاهای واسطه ای، 8,524 میلیون دلار با سهم ارزشی 19.51 درصد به کالاهای سرمایه ای و حدود7,131 میلیون دلار با سهم ارزشی 16.32 درصد به کالاهای مصرفی اختصاص داشته است. در مجموع سهم کالاهای واسطه ای و سرمایه ای از کل واردات کالا در سال 95 حدود 93.67 درصد بوده است. در جدول شماره 1، میزان واردات کشور در سال 1395 به تفکیک کالاهای گروه بندی شده آورده شده است.

کالاهای واسطه‌ای صدرنشین کالاهای وارداتی در سال ۹۵

دستگاه های کمک ناوبری رادیویی غیر از دستگاه موقعیت یاب جهانی با سهم ارزشی 10.58 درصد، دستگاه گیرنده و فرستنده از نوع SDH به ظرفیت 155 مگابیت بر ثانیه (STM1) و بالاتر با سهم ارزشی 4.04 درصد و ماشین آلات و دستگاه های به هم فشردن، شکل دادن یا قالب گیری سوخت های معدنی جامد، خمیرهای سرامیکی و سایر محصولات معدنی، ماشین های درست کردن قالب های ریخته گری از ماسه با سهم ارزشی 3.20 درصد، سه گروه اصلی کالاهای سرمایه ای وارد شده به کشور هستند. همچنین 20 قلم نخست ارزشی در گروه کالاهای سرمایه ای حدود 42 درصد از ارزش کل این گروه کالاها را از آن خود کرده است.

سه گروه کالایی عمده کالاهای واسطه ای وارد شده به کشور در سال گذشته نیز عبارت بوده اند از: ذرت دامی با سهم ارزشی 6.7 درصد و لوبیای سویا با سهم ارزشی 5.17 درصد و پس از آن قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری ردیف 8703  بنزینی با حجم سیلندر 2000cc  با ساخت داخل 14 درصد تا کمتر از 30 درصد به استثنای لاستیک با سهم ارزشی 3.24 درصد؛ بنابراین 20 قلم نخست ارزشی در گروه کالاهای واسطه ای حدود 38 درصد از ارزش کل این گروه کالاها را به خود اختصاص داده است.



اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
عاليه واقعا دست مريضاد رييسي و قاليباف مقايسه كنند با دوره پيش از اين
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
این یعنی کمک به تولید و اشتغال. کالای واسطه ای بر خلاف کالای نهایی که فقط برای مصرف وارد میشود، برای تولید یک کالای دیگر در تولید استفاده می شود
ایرج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
جالب توجه اونایی که هنرشون یارانه‌پخش کردن و اشتغال‌زایی برای کارگران چینی بود. دست بردار هم نیستن.
hamid
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
اقایون با لابی گری میرن از چین برای خودرو سازی جنس های بی کیفیت سفارش میدن نیارن اینجا یک لیبل هم می زنند ساخت ایران.وافعا چی میشه گفت؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
لطفا نظر مرا منتشر کنید
متاسفانه مشکل این است که بسیاری از موارد وارداتی واسطه ای که وارد می شود امکان ساخت در داخل را دارا می باشد و نومنه داخلی باکیفیت آن موجود است مثلا صنایع جدیدی که در شهر خمین بناشده است تجهیزات وارداتی به کار گرفته شده که بسیاری از آن ها در داخل و در اراک امکان تولید دارد ولی کارخانه ها و شرکت های کوچک سازنده این وسایل در اراک بیکار هستند!
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
سلام. بنظرم یا اعداد داخل جدول اشتباه تایپ شده یا اعداد داخل متن... با فرض اینکه مبنا دلار باشد عدد 43 میلیارد دلار هست نه 43 میلیون دلار....مابقی اعداد هم همینطور.
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟