کارت سوخت ماندنی شد

با تصویب طرح اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت در جلسه امروز مجلس، دولت ملزم به حفظ کارت سوخت جایگاه ها شد و در نتیجه، از رونق قاچاق سازمان یافته بنزین جلوگیری می‌شود.
کد خبر: ۶۹۳۰۹۲
|
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱ 11 May 2017
|
2912 بازدید
با تصویب طرح اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت در جلسه امروز مجلس، دولت ملزم به حفظ کارت سوخت جایگاه ها شد و در نتیجه، از رونق قاچاق سازمان یافته بنزین جلوگیری می‌شود.

به گزارش فارس، با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز چهارشنبه، 20 اردیبهشت خانه ملت، استفاده از کارت هوشمند سوخت در جایگاه‌های عرضه بنزین و گازوئیل الزامی شد.

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس با تصویب کلیات و جزئیات (مواد 1 و 2) طرح یک فوریتی «اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت» با 121 رأی موافق، 52 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در مجلس، موافقت کردند.

یک فوریت این طرح 23 آبان ماه 95 در صحن علنی مجلس تصویب شده بود و کلیات و جزئیات آن هم 21 آذرماه سال گذشته به تصویب کمیسیون انرژی مجلس رسیده بود. با تصویب طرح اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، دولت ملزم به توزیع بنزین با کارت سوخت شد و در نتیجه، کارت سوخت جایگاه ها به عنوان مهمترین و موثرترین مانع قاچاق سازمان یافته بنزین حفظ می شود و نگرانی ها درباره رونق قاچاق این فرآورده نفتی از بین می رود. متن این طرح بدین شرح است:

«ماده 1: در ماده 1 قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب 18 آذر 1386 عبارت "از طریق عرضه بنزین و گازوئیل در بخش حمل و نقل با استفاده از کارت هوشمند سوخت" جایگزین عبارت "از طریق عرضه بنزین و گازوئیل در بخش های حمل و نقل و صنعت کشاورزی با اولویت کارت هوشمند سوخت" شود.

ماده 2: یک تبصره به شرح زیر به ماده 1 قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت الحاق می شود:

تبصره: دولت مجاز است به منظور ترغیب مصرف کننده به استفاده از کارت هوشمند سوخت مختص هر خودرو از سیاست‌های انگیزشی در چارچوب قوانین و مقررات استفاده کند».

گزارش کوتاهی از دیدگاه های موافقان و مخالفان در جریان بررسی طرح یک فوریتی «اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت» در ادامه آمده است:

موافقان کارت سوخت چه گفتند؟

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس در موافقت با کلیات طرح یک فوریتی مدیریت مصرف سوخت گفت: در حال حاضر در شهرستان های مرزی در شرق کشور برای جلوگیری از قاچاق سوخت طرح کدینگ اجرا می شود و وجود کارت سوخت می تواند از قاچاق و واردات بنزین به کشور جلوگیری کند.

حاجی دلیگانی با اشاره به اینکه حذف کارت سوخت باعث قاچاق بنزین می شود افزود: حذف کارت سوخت به افزایش باندهای قاچاق و قاچاق سازمان یافته در بنزین کمک می کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه در سال 95 افزایش واردات بنزین حدود 6 برابر سال 91 بود تصریح کرد: مصرف بنزین در سال 95 بیش از 5 درصد رشد داشته و هنوز هم خطر تحریم واردات بنزین از کشور کم نشده است بنابراین باید برای جلوگیری از این مشکلات کارت سوخت برقرار بماند.

همچنین جبار کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس نیز به عنوان موافق این طرح گفت: واردات و قاچاق بنزین هر دو به کشور آسیب وارد می کند. بنزین یکی از محصولات مهم در اقتصاد کشور است و وجود کارت سوخت از رشد قاچاق در کشور جلوگیری کرده و می توان به مصرف بهینه این انرژی نیز کمک کرد.

کوچکی نژاد با اشاره به اینکه در سال 95 روزانه 12 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است افزود:  در تولید بنزین هنوز به خودکفایی دست پیدا نکردیم و باید کارت سوخت برقرار بماند تا بتوان از هدر رفت این انرژی جلوگیری کرد.

تقی کبیری، نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس نیز به عنوان موافق این طرح گفت: بنزین یک انرژی استراتژیک است که به مدیریت استراتژیک نیز نیاز دارد بنابراین طبق آمار منتشر شده توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اجرای طرح کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین آثار مثبتی در جامعه دارد.

کبیری با بیان اینکه عدم کنترل مصرف بنزین مشکلاتی را در حوزه اقتصاد کشور به وجود می آورد افزود: قیمت بنزین در کشورهای همسایه شرقی کشور به میزان دو تا چهار برابر قیمت بنزین در داخل است بنابراین حذف کارت سوخت و عدم سهمیه بندی آن به قاچاق این محصول مهم کمک کرده در حالی که در طی 8 سال گذشته با مدیریت بنزین حدود 100 میلیارد دلار سود شامل اقتصاد کشور شده است

مخالفان چه گفتند؟

مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز مجلس در مخالف با کلیات طرح یک فوریتی اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت گفت: درخصوص مصرف بنزین به جهت مدیریت و محدودیت میزان مصرف برای افراد در سطوح مختلف در سال های گذشته کارت های هوشمند مورد استفاده قرار گرفت، زیرا نیاز به کنترل بود. از این رو در این بخش سرمایه گذاری شد، اما هم اکنون پس از گذشت یک سال و نیم از غیرفعال کردن این کارت ها نیازی به فعالسازی مجدد نیست.

لاهوتی با تاکید بر اینکه فعالسازی کارت های هوشمند سوخت اقدامی اضافه است، تصریح کرد: دولت حتی اعتقاد دارد در این برهه زمانی نیازی به این کار نیست، بنابراین بهتر است مجلس در امور اجرایی کشور دخالت نکند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: هم اکنون میزان مصرف بنزین در حال کنترل است، لذا بهتر است به دنبال ایجاد محدودیت نباشیم.

در ادامه محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس نیز به عنوان مخالف دیگر طرح مذکور با تاکید بر اینکه کارت های سوخت فایده ای به نسبت هزینه ها و محدودیت ها ندارد، گفت: این اقدام هزینه های مادی مانند ایجاد جایگاه های سوخت با شرط تجهیز به این سیستم را در بر دارد، همچنین هزینه های معنوی به معنی افزایش زمان صرف شده مردم در جایگاه های سوخت را به دنبال خواهد داشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: یکی از علل طرح مذکور تولید اطلاعات و دیگری جلوگیری از قاچاق است در صورتی که بدون راه اندازی چنین سامانه ای می توان اطلاعات مورد نیاز را کسب کرد. از سوی دیگر نیز توزیع کارت های هوشمند سوخت و استقرار سیستم های هوشمند در جایگاه ها برای کنترل چند نقطه مرزی جهت جلوگیری از قاچاق نیز درست نیست.

نجفی یادآور شد: از گذشته سیستم های هوشمند در جایگاه های سوخت استقرار یافته، بنابراین در صورتی که به لحاظ امنیتی نیاز به فعالسازی آنها باشد می توان این اقدام را انجام داد، در غیر این صورت به نسبت هزینه های ایجاد شده به صرفه نیست.

فاطمه حسینی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس نیز در مخالفت با کلیات طرح یک فوریتی اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت گفت: فلسفه کارت هوشمند به دنبال اجرای هدفمندی یارانه ها، افزایش قیمت حامل های انرژی و دو نرخی شدن بنزین بود، زیرا با توجه به دونرخی شدن بنزین برای مدیریت توزیع سوخت نیاز به تحقق کارت های هوشمند بودیم. همچنین برای جمع آوری اطلاعات و کسب آمار مصرف سوخت در کشور این اقدام ضروری بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در شرایط فعلی فعالسازی کارت های هوشمند سوخت نیازی نیست زیرا اطلاعات مورد نیاز را می توان از طریق زیرساخت های این سیستم در جایگاه های مستقر بدون استفاده از کارت هوشمند سوخت توسط وزارت نفت ارزیابی و جمع آوری کرد.

حسینی تصریح کرد: مجلس دهم نیز در شهریورماه گذشته در اصلاحیه قانون بودجه، اجباری بودن کارت های سوخت را حذف کرده و تک نرخی بودن بنزین را مصوب کرده است، بنابراین نمی توان این اقدام را عملیاتی کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس افزود: با توجه به گزارش ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیز شاهد کاهش قاچاق بنزین هستیم، بنابراین نمی تواند دلیلی برای این اقدام باشد.


اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟