زمان اقدام مردم یا برخورد مسئولان فرا رسیده؛

چرا ایران‌خودرو پژوی 70 میلیونی را 120 میلیون تومان می‌فروشد؟

اگر بخواهیم قیمت جهانی این خودروی فرانسوی که قرار است توسط ایران خودروی به بازار ایران عرضه شود، بررسی کنیم، در حال حاضر پژو 2008 در بازارهای جهانی حدود 18 هزار دلار قیمت می خورد. اگر این نرخ را با دلار 3745 تومانی همین امروز تهران هم محاسبه کنیم، رقم فروش پژو 2008 که قرار است در ایران و با همکاری فرانسوی ها تولید بشود، چیزی حدود 67 میلیون و 410 هزار تومان خواهد بود.
کد خبر: ۷۰۵۹۸۶
|
۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳ 22 June 2017
|
58363 بازدید
|
بنا بر اعلام قبلی ایران خودرو قرار بود از امروز پیش فروش خودروی پژو 2008 که در زمره ماشین های به اصطلاح نیم شاسی قرار می گیرد، از طریق سایت این گروه خودروسازی آغاز شود؛ مسأله ای که مثل هر پیش فروش دیگری از سوی این خودروسازی با مشکلاتی عجیب و متعدد و همین طور ابهامات فراوانی برای خریداران و مشتریان همراه شد تا جایی که شایعاتی مبنی بر احتمال افزایش چندباره قیمت این خودرو به دلیل استقبال زیاد خریداران مطرح شده است.

به گزارش «تابناک»؛ همزمان با سفر رئیس جمهور به فرانسه که بهمن ماه دو سال پیش یعنی در سال 94 انجام شد، قراردادی برای ازسرگیری همکاری فی مابین‌ ایران خودرو و پژو به امضای طرفین رسید. البته این بار به دلیل اینکه ایران پس از تحریم ها و عدم همکاری پژو برای تولید محصولاتش در کشورمان از این ناحیه ضربه خورده بود، بر ایجاد شرکتی مشترک و انتقال تکنولوژی تأکید شد.

بنابراین، شرکت های ایرانی و فرانسوی (ایران خودرو و پژو) شرکت مشترکی را تشکیل دادند که هر یک در آن 50 درصد سهامدار شدند تا از این طریق علاوه بر سهیم شدن طرف فرانسوی در سود و زیان احتمالی ناشی از تحریم های مجدد و انتقال تکنولوژی، تولید محصولات جدید در ایران صورت بگیرد و همچنین این مسأله به استفاده از بازارهای صادراتی منتهی شود.

با امضای این قرارداد که به امضای «هاشم یکه زارع» مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و «ژان کریستف کمارد»‌ قائم مقام مدیرعامل پژو سیتروئن رسید، مقرر شده بود که سه محصول 2008 ، 301 و 208 در ایران تولید شود و از اسفند ماه سال 95 خودروی پژو 2008 به تولید انبوه برسد. علاوه بر این، آنچه در آغاز اعلام شده، این است که قیمت اولیه این خودرو رقمی بین 70 تا 80 میلیون تومان خواهد بود و دو خودروی دیگر به صورت مشارکت 50 و 50 و با آورده 200 میلیون یورو از هر دو طرف تولید خواهد شد.

در این قرارداد طی 5 سال تا 400 میلیون یورو (451 میلیون دلار) سرمایه گذاری در زمینه تولید محصولات جدید، تحقیق و توسعه انجام خواهد گرفت. بدین جهت تولید مشترک سه نوع خودروی 208، 2008 و 301 در این قرارداد تعریف شد که قرار است در شرکت مشترک"ایکاپ" با سهم 50 درصدی هر یک از طرفین با اولویت صادرات 30 درصد از محصولات انجام شود.

با عقد این قرارداد، مقرر شد که خط تولید خودروی 2008 اسفند ماه سال گذشته در کشورمان رونمایی شود، اما به دلیل مشکلات روند داخلی سازی، افتتاح رسمی خط تولید اولین محصول مشترک ایران خودرو و پژو (2008)به 12اردیبهشت ماه امسال موکول شد.

بعد از افتتاح رسمی خط تولید قرار شد شرکت جزئیات فروش این خودرو را هم اعلام کند که با تعلل هایی امروز اول تیرماه نخستین سری فروش این خودرو آغاز شد. نکته قابل توجه در این فروش، عدم اعلام قیمت نهایی خودروست که همین موضوع با انتقادات بسیاری همراه شد؛ اما مسؤلان ایرادی به این موضوع نگرفتند و بر این باور بودند قیمت این خودرو را عرضه و تقاضا مشخص خواهد کرد.

علاوه بر این موضوع، مسؤلان ایران خودرو صحبت های روز اول خود درباره قیمت احتمالی خودروی 2008 را فراموش و پس از آن اعلام کردند که قیمت خودرو پژو 2008 حدود 100میلیون تومان خواهد بود که این امر هم باعث نشد تا رغبت مردم برای خرید این محصول جدید کمتر شود.

قیمت پایه این خودرو در انگلستان، با احتساب مالیات و عوارض که معمولا در این کشور زیاد هم است، ۱۳ هزار و ۳۴۵ پوند می‌شود که اگر با پوند آزاد هم حساب کنیم، نزدیک به ۷۰ میلیون تومان خواهد شد. البته قرار است که ۲۰۰۸ با شراکت ایران و فرانسه در داخل ساخته شود و قاعدتا باید هزینه کمتری جهت تولید داشته باشد. فقط در این جا یک نکته خیلی ساده باعث تغییرات در بهای نهایی خواهد شد و آن هم نام ایران خودروست! بالاخره برای یدک کشیدن این عنوان ارزشمند و منحصربه‌فرد، حداقل باید چندین میلیون تومان هزینه اضافه بپردازید!

اگر بخواهیم قیمت جهانی این خودروی فرانسوی که قرار است توسط ایران خودروی به بازار ایران عرضه شود را بررسی کنیم، در حال حاضر پژو 2008 در بازارهای جهانی حدود 18 هزار دلار قیمت می خورد. اگر این نرخ را با دلار 3745 تومانی همین امروز تهران هم محاسبه کنیم رقم فروش پژو 2008 که قرار است در ایران و با همکاری فرانسوی ها تولید بشود، چیزی حدود 67 میلیون و 410 هزار تومان خواهد بود.

اینکه در ابتدا قیمت پژو 2008 رقمی بین 70 تا 80 میلیون عنوان شد با آنچه امروز محاسبه شده است با پوند و یا با دلار، نشان از اختلاف قیمت تقریبا جدی داشت که حتی آن هم جای سؤال بود؛ حال مسئولان ایران خودرو با چه میزانی، با چه منطقی و با چه سنجه ای رقم پیش روی فروش این خودرو را محاسبه کرده اند که ابتدا حدود 100 میلیون آن را عنوان کرده و حال پس از استقبال مردم از فروش این خودرو پشیمان شده و آن را می خواهند 120 میلیون قیمت گذاری کنند.

با بررسی شرایط فروش ایران خودرو برای پژو 2008 متوجه نکات جالبی می‌شوید؛ نکاتی که شاید حکایت از تخلف ایران خودرو داشته باشد و شاید هم بیانگر بی تفاوتی همیشگی صاحبان صنعت نسبت به مشتریانشان. موضوعاتی که شاید خیلی از مردم و مسئولان به آن توجهی نکرده باشند. بهتر است هم مردم برای خرید چنین خودرویی ملاحظات خود را داشته باشند و هم مسئولان با تخلفات احتمالی در این زمینه برخورد کنند.

طبق قانون حمایت از مصرف کنندگان، تمامی شرکت‌ها حداکثر تا سقف 50 درصد قیمت خودرو را می‌توانند به عنوان پیش پرداخت از مشتریان دریافت کنند. با توجه به پیش پرداخت 60 میلیون تومانی در نظر گرفته شده از سوی ایران خودرو برای پیش فروش پژو 2008، تنها دو حالت وجود دارد؛ یا قیمت خودرو 120 میلیون تومان است، یا اینکه ایران خودرو برخلاف قانون عمل کرده‌ است.

البته با توجه به اینکه مدیرعامل ایران خودرو پیشتر در یک اظهار نظر رسمی در اردیبهشت ماه همین امسال قیمت پژو 2008 را رقمی بین 90 تا 100 میلیون تومان اعلام کرده است، همچنین «احمد نعمت بخش» دبیر انجمن خودروسازان، نیز ماه گذشته در مصاحبه با رسانه‌ها گفته بود که براساس اطلاعاتی که ما داریم این خودرو با قیمت زیر 100 میلیون تومان روانه بازار خواهد شد؛ هرچند بعید می دانستیم که قیمت پژو 2008 بر خلاف اظهار نظرهای صریح مدیر عامل ایران خودرو و یک کارشناس فعال در این صنعت یکباره با رشد 20 میلیونی مواجه شود؛ اما به نظر می رسد دریافت 60 میلیون پیش پرداخت برای خودرویی که کمتر از 70 میلیون در بازارهای جهانی قیمت گذاری می شود، تخلف ایران خودرو نیست و واقعا به معنای افزایش قیمت چند باره و این بار 20 میلیونی پژو 2008 است.

باز هم طبق قانون، حداکثر زمان تحویل خودرو در شرایط پیش فروش قطعی معادل 9 ماه و در شرایط پیش فروش عادی دوازده ماه است، اما با توجه به شرایط فروش 2008 ، باز هم ایران خودرو تخلف کرده‌ است، چون این خودرو قرار است از 3 تا 14 ماه (شهریور 96 تا مرداد ماه 97) به دست مشتریانش برسد؛ موضوعی که مسئولان امر باید به آن پاسخ روشن و شفافی بدهند و در صورت بروز تخلف برخورد جدی با آن داشته باشند.

اما سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درباره شکایات مردمی از افزایش قیمت خودرو در آخرین بیانیه خود آورده است که «تنظیم دستورالعمل قیمت خودرو از وظایف شورای رقابت است و به تبع آن در رابطه با افزایش قیمت خودرو، مسئولیتی متوجه سازمان حمایت نیست.»

همچنین میر آخورلو، معاونت بازرسی سازمان حمایت در مورد ابهامات فروش پژو 2008 گفته است، هرچند بنا بر آیین نامه پیش فروش خودرو، ودیعه دریافتی هنگام پیش فروش حداکثر 50 درصد قیمت خودرو تعیین شده است، اما چون قیمت فروش نقدی آن مشخص نشده و پیش بینی می شود این خودرو با قیمت 120 میلیون تومان از خرداد سال آینده عرضه شود، با پیش فروش 60 میلیون تومانی موافقت شد.

معلوم نیست چطور ممکن است قیمت خودرویی که در بازارهای جهانی زیر 70 میلیون تومان به فروش می رود، یکباره توسط ایران خودرو ابتدا 30 میلیون و بار دیگر 20 میلیون تومان اضافه می شود و به مرز 120 میلیون تومان می رسد. با توجه به اینکه این خودرو وارداتی نیست و قرار است طی یک همکاری دو جانبه با پژو تکنولوژی ساخت آن به ایران منتقل و در کشورمان تولید شود، لذا نه تعرفه واردات به آن تعلق می گیرد و نه حساب و کتاب های دیگری به این شکل دارد.

به نظر می رسد انحصار تولید و فروش خودرو توسط ایران خودرو کار را به جایی رسانده است که هر چه تصمیم مدیران و عوامل ارشد این مجموعه باشد مردم باید بپذیرند، حتی اگر لحظه ای و آنی باشد. قطعا کسی مخالف تولید داخلی و اشتغال کارکنان خدوم و زحمتکش ایران خودرو نیست، ولی بهتر است مدیران محترم این مجموعه کمی از رفاهیات خود و کارانه ها و پاداش های آنچنانی شان کم کنند، شاید بتوان این صنعت را محکم تر و استوارتر به پیش برد.

افزایش بیش از 50 میلیونی قیمت یک خودرویی که قرار است با همکاری یک شرکت خارجی در داخل تولید شود، نسبت به قیمت جهانی آن که زیر 70 میلیون تومان است، با چه منطق و شاخصی از سوی مدیران ایران خودرو صورت پذیرفته است؛ یعنی تغییر ظاهر خودروهای این خودروسازی نسبت به دهه 70 و اینکه مردم با سال ها انتظار امروز بعد از بیست سال خودروی تقریبا روز دنیا را می خواهند به عنوان یک محصول تولید شده در یک خودروسازی داخلی سوار شوند، باید اینقدر هزینه ساز باشد؟

از ساعت 10 صبح امروز (پنجشنبه – یکم تیرماه) نخستین مرحله فروش خودروی 2008 آغاز شده و مردم برای پیش خرید این خودرو باید 60 میلیون پیش پرداخت بدهند. در حالی که هنوز معلوم نیست، دقیقا قیمت نهایی این خودروی زیر 70 میلیون تومانی توسط ایران خودرو چه میزان خواهد بود!
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷۲
در انتظار بررسی: ۷۶
انتشار یافته: ۴۶۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
برو ببین چطور دلالاشون مشغولن و تو رو سر کار میزارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
بعضی از مردم عین خیالشون نیست چه بلایی دولت سرشون میاره فقط میگن پذیرش سریعتر بشه زود کارمون تموم بشه بریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
بنظر من گرون فروشی از ماشینای چینی شروع شد که امافیا اجازه واردات خودرو چینی و فروش با قیمت بالا رو داد در مرحله بعد گرون کردن محصولات بی ارزش خودشون بود چرا که خریدار نگون بخت مجبور به پرداخت هر قیمتی از طرف فروشندهبرای خرید خودروبا برند معروف ترخواهد شد. به امید ورشکستگی این فرغون ساز که جون مردم براشون هیچ ارزشی نداره.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
دولت در این مورد بی گناه هست اگر دست دولت بود در ایران خودرووسایپاراگل می گرفت ..
ناشناس
| Germany |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
چه ربطی به دولت داره
رضا
| - |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
105 ارگان دولتی از سود شرکت ایرانخودرو نفع می برن
امير
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
آقا رضا ارگانهايي كه از فروش خودرو سود ميبرن دولتي نيستن
کیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
اتفاقا مقصر اصلی دولت مردم رای میدن که دولتمردان از حقشون دفاع کنن نه سکوت کنن وفقط به فکر خودشون باشن وای برما
فردوس توسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
چون تعرفه واردات بالا و رانت جای رقابت را گرفته
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
واقعاً شرم آوره
محمد ط.
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
آقا سایت خبرنگار جوان از قول مدیر عامل ایران خودرو یکه زارع گفته قیمت همون 99 ملیون و 800 هست درسته بنظرتون؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
اینم در نظر داشته باشید که اونجا کارگر دوسه هزار دلار حقوق میگیره اینجا سیصد چهارصد دلار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
همچنین هزینه هائی مانند برق که در ایزان خیلی ارزان تر از اروپاست و ایذا هزینه هائی دیگر که اصطلاحا به آنها
میگویندover head
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
سیاست گذاری و تعرفه کار کیه؟ دولت
آلیانز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
تابناک جان اینقده دنبال مقصر نگرد مقصر خود مردم هستند و به عبارتی کِرم از خود درخته.
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
گل گفتی. واقعیت همینه. ملت آماده به صف در همه جا. حقشون همینه.
لال
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
مردم انتخابی غیر از این ندارند ، دیگه زمان آن است که واردات خودرو آزاد شود، گناه مردم چیست؟ ای مسئولان شما را به خدا قسم می دهیم ما را در دست ایران خودرو و سایپا اسیر نکنید.
و واردات را آزاد کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
مردم دیگه چیکار کنن. وقتی خرید خودرو را تحریم هم می کنند باز هم مسئولین عزیز پول بلاعوض به خودروسازها می دن تا زنده بمونن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
مردم چيكار كنن؟؟ واقعا با 40 - 50 ميليون نميشه ماشين خريد كه 120 ميليون پول تو حلق اينا ميريزن؟؟
مشكل از خود ماهاست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
چون ایرانه
خودروی چینی رو 100 میلیون میفروشن اونوقت فرانسویشو بدن 70؟؟؟؟
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
جناب روحانی این بود ماشین ارزونتون!!! دستاورد رفع تحریم برای ما این بود!!!! دوستان طرفدارشون سکوت اختیار کردین!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
مرد حسابی از انگلستان، ما طرفدارای روحانی هستیم داریم سرو صدا می کنیم ما مثل شما مبصرها جناحی عمل نمی کنیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
!خیلی ربط داشت حرفت ماهیگیر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
چرا ماشین 2میلیونی را 20میلیون می فروشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
سوال نداره عزيزم
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
همین یه جمله کافی بود:
"بالاخره برای یدک کشیدن این عنوان ارزشمند و منحصربه‌فرد، حداقل بایستی چندین میلیون تومان هزینه اضافه بپردازید!"
والا نمیدونیم به حال خودمون بخندیم یا گریه کنیم!
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
بخند به این عنوان پر طمطراق و دهن پر کن که همه دنیا براش سر و دست می شکنند. " ایران خودرو" فقط ایرانی ها هستن که قدر نمی دونن حقشه صد میلیون بزارن رو قیمت خودرو بخاطر ایران خودرو
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
این که به شعور مشتری توهین میشه هیچ توجیهی نداره
گفتن از 10 صبح ثبت نام شروع میشه
از 9.5 صبح نشستیم پای کامپیوتر ثبت نام رو تا مرحله ی نهایی جلو بردیم تو واریز وجه گیر کرده و درگاه تمام بانکها رو بستن . تا الان ک 4 عصره هنوز نتونستیم پول واریز کنیم.
این کار چه معنیی میده غیر از سرکار گذاشتن مردم
حقشونه مردم مثل دو سال پیش خرید از خودروسازهای داخلی رو تحریم کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
که بیان یه وام تعیین کنند براشون و مردم دوباره بریزن هر چی هست رو بخرن!!!!!!!!!!!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
نخر عزیز من مجبوری مگه .
مش رجب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
تا کسانی مثل شما هستن که هر قیمتی هم بذارن از نیم ساعت قبل که سهله از شب قبلش صف می بندن توقعی بیشتر از این نباید از ایران خودرو و تابوت سازهای داخلی داشت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
بنظر من اصلا نباید خرید کنید با این شرایط مبهم و قیمت بالا
سید حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
خب بنده خدا تو که خودت تو صف ایستادی؟! این همه سرکار رفتی و یه روزه معطل شدی برات کافی نبوده؟میخوای بخری که بعدا بری تو بازار آزاد گرون تر بفروشی؟بعد مردم حقشونه؟دقیقا چی حقشونه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
عزیزم دلال ها ازکجابیارن بخورند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
دلال محترم ببخشيد كه به شعورتون توهين شد.
ايران خودرو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
مردم هیچ ارزشی ندارند
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
کدام وزیر دولت پزشکیان تاکنون عملکرد ضعیف تری داشته است؟