در روزهای اخیر و با وجود اینکه ثبت نام پیش فروش خودروی 2008 طی روزهاي اول و سوم تيرماه توسط ایران خودرو انجام شد، خبری بی سر و صدا در برخی رسانه ها منتشر شد و آن هم اظهارنظر دیرهنگام رئيس سازمان حمايت از مصرف کنندگان درباره پیش فروش اولین خودروی پسابرجامی آبی پوشان جاده مخصوص بود؛ اظهارنظری که به دردسرهای ثبت نام و پیش فروش این خودروی اروپایی که قرار است ایران خودرو آن را عرضه کند، افزوده است.
به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه تحت فشار رسانه ها در خصوص تخلفات ایران خودرو در ماجرای پیش فروش پژو 2008 که در ابتدای ثبت نام هیچ قیمت نهایی برای آن ذکر نشده بود، مدیر عامل این خودروسازی مجبور شد قیمت نهایی این کراس اور را حدود 100 میلیون (99 میلیون و800 هزار تومان) عنوان کند، برخی رسانه ها دریافت بیش از 60 درصد قیمت نهایی این خودرو را به عنوان پیش ثبت نام تخطی از قانون عنوان کردند.
هرچند قیمت تمام شده این خودرو در جهان، زیر 70 میلیون تومان است و پیشتر در مورد آن گزارش هایی در سایت خبری تحلیلی «تابناک» منتشر شد، ایران خودرو به رغم افزایش 30 میلیونی قیمت پژو 2008 نسبت به قیمت جهانی آن، باز هم در پیش فروش این خودرو دچار تخطی از قانون شده و در دو موضوع مبلغ دریافت شده به عنوان پیش پرداخت و تاریخی که خودرو را باید به مشتریان تحویل بدهد، درست عمل نکرده است.
حالا گفته می شود که «سيد محمود نوابي» رئيس سازمان حمايت از مصرف کنندگان که باید در همان روزهای پیش فروش خودروی 2008 از جایگاه حمایت از مردم و مصرف کنندگان به تخلفات ایران خودرو اشاره می کرد و جلوی آن را می گرفت، در اقدامي دیرهنگام اعلام کرده که «مشتريان مي توانند مابه التفاوت قيمت پيش فروش را از خودرو ساز پس بگيرند.»
هرچند بسیاری اين اقدام رئيس سازمان حمايت از مصرف کنندگان را «نوشداروي بعد از پیش فروش خودروی پژو 2008 با قیمت گران و با تخلفات عدیده» می خوانند، اگر نهادهای قانونی برای جلوگیری از تخلف هر موقعی اقدام کنند، هرچند دیر می تواند به نفع مردم باشد و قطعا اقدامی مفید است.
بی گمان، نهادها و دستگاه های مسئول باید تخلف و تخطی از قانون در ماجرای پیش فروش پژو 2008 را به طور جدی و قاطع پیگیری کنند؛ هرچند هنوز کسی در مورد چرایی افزایش قیمت این خودرو نسبت به قیمت جهانی آن که زیر 70 میلیون تومان است توضیح نداده و بعید به نظر می رسد که در نهایت هم کسی در این خصوص به مردم توضیحی دهد.
اما اکنون همین قدم کوچک رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان هم مغتنم است و باید جدا از سوی مردم و رسانه ها تا رسیدن به هدف و بازپسگیری پول مردم دنبال شود.
حال که اعلام شده مشتريان مي توانند مابه التفاوت قيمت پيش فروش را از خودروساز پس بگيرند، باید در ابتدا چگونگی و ساز و کار مربوط به بازپس گیری این پول از ایران خودرو به مردم اعلام شود؛ یعنی با قید زمان، مکان و نحوه بازپس گیری باید مشخص شود که مردم چگونه می توانند اضافه پول پرداخت شده به ایران خودرو را در ماجرای پیش خرید خودروی پژو 2008 پس بگیرند.
با توجه به اعلام مدیر عامل ایران خودرو که قیمت نهایی پژو 2008 را 99 میلیون و 800 هزار تومان عنوان کرده بود، مبلغ پیش خرید این محصول پسابرجامی باید 49 میلیون و 900 هزار تومان باشد؛ بنابراین ایران خودرو رقمی معادل 10 میلیون و 100 هزار تومان از ثبت نام کنندگان پژو 2008 اضافه دریافت کرده که باید اکنون نهادهای مسئول از جمله سازمان حمایت از مصرف کنندگان، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایران خودرو مشخص کنند که این مبلغ را چگونه به مردم عودت خواهند داد.
با توجه به اینکه مردم از درگاه اینترنتی خرید خود را انجام داده اند و مبلغ مورد نظر هم از حساب مشخصی پرداخت شده یعنی سیستم پرداخت پول کاملا مکانیزه بوده است و دستی در این بین دخالت نداشته، طبیعتا بازپرداخت ما به التفاوت پولی که مردم اضافه به ایران خودرو پرداخت کرده اند، کار خیلی سختی نیست.
مبلغ 10 میلیون و 100 هزار تومان کف قیمتی است که ایران خودرو باید هرچه زودتر به متقاضیان پژو 2008 بازگرداند، زیرا نوابی، رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان اضافه کرده: تدبیر ویژه ای اندیشیده شده که ممکن است اعلام شود و اگر مصرف کنندگانی که دوست ندارند رقم اضافه پولشان نزد ایران خودرو بماند، می توانند ۱۰ یا ۱۵ میلیون تومانی را که اضافه پرداخت شده است، پس بگیرند و در زمان تحویل خودرو، بقیه قیمت را پرداخت کنند.
سخنان رئیس سازمان حمایت آنجا تعجب برانگیزتر است که می گوید: «خلاف قانون جدی اتفاق نیفتاده است، اما می شد رقم پیش فروش را کاهش دهند و ۴۰ میلیون تومان از مشتری گرفته شود و بقیه را در هنگام تحویل خودرو دریافت کنند.» هر چند او معتقد است که در نهایت مردم باید همه قیمت خودرو را پرداخت کنند و نمی شود، گفت که سر مردم در این موضوع کلاه رفته است، اما حتما سر مردم از این ناحیه که رقمی معادل حداقل 10 میلیون 100 هزار تومان و حداکثر 20 میلیون تومان بایت پیش خرید یک خودرو، پرداخت کرده اند، کلاه رفته است که باید هرچه زودتر جبران شود و راهکارهای اجرایی آن هم اعلام شود.
هرچند این اظهار نظر دیر هنگام رئیس سازمانی که باید از حقوق مصرف کنندگان حمایت کند در جای خود مورد بررسی قرار خواهد گرفت که چرا با فاصله 18 روزه به یک ماجرایی که مردم در آن متضرر شده اند و حاشیه های زیادی هم ایجاد کرده است، واکنش نشان داده؛ اما آنچه فعلا موضوع این گزارش است، رویه خلافی است که در پیش فروش یک خودرو روال کار بوده و خساراتی است که باید هرچه زودتر ایران خودرو به عنوان متولی فروش پژو 2008 به مردم عودت دهد.
ایران خودرو بابت تأخیر در پرداخت اقساط خودروهایش توسط مشتریانش درصد سود غیرمتعارف و بالایی که تا 30 درصد هم می رسد را اخذ می کند، طبیعتا باید به مابه التفاوت مبلغ دریافت شده از متقاضیان پژو 2008 هم حداقل میزان سود اعلام شده را باز پس دهد و البته هر چه زودتر مبالغی که اضافی دریافت شده است که البته رقم بالای هم می شود را به مردم بازگرداند؛ هرچند برخی خبرها از درون این خودروسازی حکایت از این دارد که چنین قصد و عزمی وجود ندارد.
در «آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو» که هیأت وزیران در جلسه تاریخ ۲۲/ ۰۱/ ۱۳۹۵ به پیشنهاد شماره ۲۵۵۳۸۵/۶۰ مورخ ۹/۱۲/۱۳۹۳ وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد ماده ۱۰ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو (مصوب ۱۳۸۶) به تصویب رساند، جزییات تمام اقدامات تولیدکنندگان، عرضه کنندگان و شرکت های خدمات پس از فروش برای فروش خودرو به مشتریان مشخص شده است.
در ماده ۳ این آیین نامه به صراحت در مورد قیمت نهایی خودرو تأکید و تصریح شده که عرضه کننده موظف به درج قیمت نهایی خودرو در سامانه اطلاع رسانی خود است. اما اغلب مدیران و معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت و از جمله شخص وزیر از این ماده قانونی اظهار بی اطلاعی کردند.
پیشتر نوشته بودیم با بررسی شرایط فروش ایران خودرو برای پژو 2008 متوجه نکات جالبی میشوید؛ نکاتی که شاید حکایت از تخلف ایران خودرو داشته باشد. طبق قانون حمایت از مصرف کنندگان، همه شرکتها حداکثر تا سقف 50 درصد قیمت خودرو را میتوانند به عنوان پیش پرداخت از مشتریان دریافت کنند. با توجه به پیش پرداخت 60 میلیون تومانی در نظر گرفته شده از سوی ایران خودرو برای پیش فروش پژو 2008، تنها دو حالت وجود دارد؛ یا قیمت خودرو 120 میلیون تومان باید باشد، یا اینکه ایران خودرو بر خلاف قانون عمل کرده است.
باز هم بنا به قانون، حداکثر زمان تحویل خودرو در شرایط پیش فروش قطعی، معادل 9 ماه و در شرایط پیش فروش عادی دوازده ماه است، با توجه به شرایط فروش 2008، باز هم ایران خودرو تخلف کرده است، چون این خودرو قرار است از 3 تا 14 ماه (شهریور 96 تا مرداد ماه 97) به دست مشتریانش برسد؛ موضوعی که مسئولان امر باید به آن پاسخ روشن بدهند و در صورت بروز تخلف برخورد جدی با آن داشته باشند.