مراقب باشید دست از پا درازتر از سالن سینما بیرون نیایید؛

اگر «ساعت پنج عصر» متعلق به مهران مدیری نبود، یک میلیارد می‌فروخت؟

اگر تصور می‌کنید، مهران مدیری ترجیح داده در نخستین تجربه فیلمسازی‌اش یک تراژدی یا یک درام ناثیرگذار خلق کند و نشان دهد که در ژانری به جز کمدی نیز حرفی برای گفتن دارد، سخت در اشتباهید. نخستین فیلم مدیری یک فاجعه با ریتمی لاک‌پشتی است که مخاطب و به ویژه مخاطب عام که به زجرکشیدن عادت نکرده، به شدت کلافه می‌کند و از تکاپو برای تماشای این فیلم سینمایی پشیمان می‌سازد.
کد خبر: ۷۱۴۷۸۱
|
۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰ 22 July 2017
|
49131 بازدید
|

اگر «ساعت پنج عصر» متعلق به مهران مدیری بود، یک میلیارد می‌فروخت؟

«تابناک»، مهدی خرم‌دل؛ با میزانس جذابی که از زمان پیش تولید فیلم سینمایی «ساعت پنج عصر» برای افکارعمومی به نمایش گذاشته شده و ذهن‌ها برای یک اثر ویژه آماده کردند، تصور می‌شد نخستین فیلم بلند سینمایی مهران مدیری اثری تاثیرگذار و یک شروع قدرتمند برای این کارگردان تلویزیونی باشد و همین انتظار باعث شد تا رکورد فروش افتتاحیه با این فیلم شکسته شود. با این حال، شاید حضور مکرر و مستمر مدیری در سالن‌های سینمای میزبان این فیلم سینمایی نیز نتواند منجر بازگشت سرمایه گذاری بسیار کلان برای ساخت این اثر سینمایی از گیشه شود.
 
«ساعت پنج عصر» روایتی اگزجره از مردی -با بازی سیامک انصاری- است که صبحگاه با تماس تلفنی کارمند بانک مواجه می‌شود که تاکید می‌کند در صورت عدم مراجعه به بانک و تسویه تا ساعت پنج عصر، خانه‌اش توقیف می‌شود و این آغاز مسیری مملو از مصائب انصاری برای نقش اول این سریال است؛ مصائبی که بیش از حد تصور غلو شده و با این حال نمی‌تواند تماشاگر مشتاق خندیدن را تحت تاثیر قرار دهد.
 
تماشاگر با ذهنیت تماشای یک کمدی به سینما گام می‌گذارد اما هرچه از زمان فیلم سپری می‌شود، اثری از کمدی نیست. مهران مدیری در این فیلم سینمایی سیامک انصاری را در نقشی شبیه به آنچه در سریال‌ «شب‌های برره» بازی می‌کرده، متصور شده و مردم تهران همان اهالی برره هستند؛ با این تفاوت که هیچ اثری از شوخی و کمدی‌ها نیست و انصاری با گروهی از مردم عصبی و درگیر در تهران که حکم دیوانه خانه را دارد، درگیر است.اگر «ساعت پنج عصر» متعلق به مهران مدیری بود، یک میلیارد می‌فروخت؟
 
اگر تصور می‌کنید، مهران مدیری ترجیح داده در نخستین تجربه فیلمسازی‌اش یک تراژدی یا یک درام ناثیرگذار خلق کند و نشان دهد که در ژانری به جز کمدی نیز حرفی برای گفتن دارد، سخت در اشتباهید. نخستین فیلم مدیری یک فاجعه با ریتمی لاک‌پشتی است که مخاطب و به ویژه مخاطب عام که به زجرکشیدن عادت نکرده، به شدت کلافه می‌کند و از تکاپو برای تماشای این فیلم سینمایی پشیمان می‌سازد.
 
کستینگ اشتباه نیز باعث شده تا سستی سناریو و ریتم کند نمود بیشتری یافته و مدیری به جای آنکه از بازیگری برجسته برای نخستین فیلمش استفاده کند، ترجیح داده نقش اول را به رفیقش بسپارد. سیامک انصاری نیز آمیزه‌ای از خوبی، سادگی و رفتارهای عصبی را در این فیلم نیز به نمایش گذاشته اما نه در حد یک فیلم که قرار است بر پرده عریض سینما به نمایش درآید، بلکه در حد یکی از قسمت‌های شب‌های برره که تمامی سکانس‌های خنده دارش را قیچی کرده باشند.
 
با وجود آنکه محمود کلاری به کمک مدیری آمده بود تا صحنه‌های شلوغ و مملو از سیاهی لشکر «ساعت پنج عصر» حرفه‌ای از آب درآید اما هرآنچه از دقایق فیلم می‌گذرد، نه خبری از دکوپاژ سینمایی است و نه اثری از کادرهای سینمایی. در واقع اگر فکر می‌کنید تماشای ساعت پنج عصر در تلویزیون خانه با پرده عریض سینما تفاوتی می‌کند، سخت در اشتباهید. فیلم هیچ جزئیاتی ندارد که تماشایش بر پرده بزرگ را به یک مزیت تبدیل کند و به گونه‌‌ای ساخته شده که چندی دیگر در تلویزیون نیز به نمایش درآید.
 
برخی منتقدان از جزئیات این فیلم در صحنه‌های مملو از سیاهی لشکر سخن گفته‌اند و هنر کارگردانی را در این سکانس‌ها جسته‌اند اما حقیقتاً کدام هنر؟ در ویدیوهای منتشر شده از پشت‌صحنه‌های مملو از سیاهی لشکر مشخص است که برای سیاهی لشکرها طراحی حرکت نشده و به صورت گروهی در طول صحنه دوانده می‌شود.
 
برای درک مفهوم «طراحی حرکت برای سیاهی لشکر»، کافی است پشت صحنه یکی از فیلم‌های مملو از سیاهی لشکر آمریکایی را ببینید که برای شمار بالایی از سیاهی لشکرها حرکت متفاوتی در نظر گرفته شده و صرفاً به یک سمت حرکت نمی‌کنند. کاملاً مشخص است که هر سیاهی لشکر باید کجا مورد هدف قرار گیرد و کجا به چه شکل زمین بخورد. حاصل این تلاش نیز یک سکانس جذاب متشکل از شات‌هایی با شمارگان سه رقمی است. شاید صرفاً دکوپاژ و ضبط چنین صحنه‌ای در هالیوود یک هفته و حتی بیشتز زمان ببرد اما آیا ضبط هر صحنه شلوغ «ساعت پنج عصر» بیش از یک روز زمان برده است؟
 
مهران مدیری به جای آنکه فیلمش را بسازد و در دفترش بنشیند و منتظر فروش فیلمش در گیشه باشد، با درک اینکه این اثر فی نفسه کشش فروش بالایی ندارد، از پیش از تولید فیلم یک شوی تبلیغاتی را شروع کرد و به شیوه نیکی کریمی در بسیاری از سانس‌های فیلمش شخصاً حضور یافت تا بدین ترتیب با یک فروش انفجاری در ابتدای اکران، این ذهنیت را برای موج اول تماشاگران به وجود آورد که یک فیلم منحصر به فرد ساخته است؛ غافل از اینکه اگر اعتبار این چهره محبوب پای این اثر حراج نشده بود، اوضاع طور دیگری رقم می‌خورد.
 
اگر دقیقاً همین فیلم به نام هر کارگردانی به جز مهران مدیری بدون این پروپاگاندا اکران می‌شد، شاید حتی یک میلیارد نیز نمی‌فروخت. نگارنده توصیه‌ای برای تماشای این فیلم نمی‌کند، بلکه صرفاً توصیه می‌کند پیش از تماشای فیلم اندکی تحقیق کنید و از نزدیکان تان که این اثر را تماشا کرده‌اند، کسب نظر کنید و اگر قانع نشدید، منتظر نسخه تلویزیونی این تله فیلم باشید. در این مسیر به نقدهای منتقدان نیز توجهی نکنید؛ آنها برای حفظ یا ایجاد رابطه‌شان با آیکون‌هایی چون مدیری، نقدهای مثبت‌شان را قبل از اکران فیلم‌های این چهره‌ها آماده کرده‌اند. مراقب باشید دست از پا درازتر از سالن سینما بیرون نیایید و نگویید: «همین؟»
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۰۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
ببين اگه بهت بگم من فقط چند ثانيه از تيزر اين فيلم رو ديدم به همين نتيجه رسيدم باور نمي كنيد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
مدیری از بعد از اون سریال نا تمام قهوه تلخ ، تموم شد . دور همیش کپی حتی دکورش کپی نمونه موفق هندی است . فیلم را ندیدم که قضاوت کنم ولی خودش دیگه تموم شد و دوران افولش خیلی وقته شروع شده.
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
از نظر من کارهای مدیری از برره به بعد تکراری بود. تمام نقش های باریگرا یک جور/ اداهای هدایتی رضویان انصاری و حتی خود مدیری تکراری است فقط لباساشون و اسماشون عوض می شه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
من فیلم را دیروز دیدم. به نظرم اگر تماشاگر دنبال فیلمی مثل خوب، بد، جلف است که بتواند فکر نکند بلکه فقط بخندد از این فیلم ناامید می شود اما اگر کمی حال و حوصله فکر کردن داشته باشد می بند فیلم بدی نیست. گاهی به سمت کمدی سیاه پیش می رود، گاهی نور امیدی دیده می شود، گاهی بیشتر یک اثر اجتماعی به نظر می رسد تا یک کمدی. خلاصه از خیلی از فیلمهای دیگری که در این چند سال دیده ام بهتر بود.
پاسخ ها
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
نقدتان کاملا درست و نظرتان عالی بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
عزیزم شما کمدی می بینی که بخندی. فیلم ملوردام می بینی که تحت تاثیر قرار بگیری و با چالش های اجتماعی آشنا بشی. این چیزی که ما دیدیدم هیچ کدوم نبود. البته راستش رو بخوای ما رفتیم مدیری رو توی کوروش ببینیم و عکس مون رو بگیریم اما به هر حال انتظار داشتیم یک چیزی در حد اعتبار مدیری هم ببینیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
مدیری فقط به پول نیاز داشته و رفته یه چیزایی سرهم بندی کرده داده بیرون. در ضمن به باور مدیری ما انسانهایی بی فرهنگ و .. هستیم که به سلبریتی ها حمله می کنیم و البته می تونیم به راحتی فریب بخوریم و بابت تماشای یک فیلم آشغال
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
حالا مثلا بجای اگزجره نکیشد بگید اغراق امیز؟ فارسی را پاس بدارید
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
ابولا می گرن اگر فارسی استفاده کنند ایرانی ها.
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
میزانس،کستینگ،پروپاگاندا :)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
كجاي كلمه اغراق فارسي هست كه به جاي اگزجره ازش استفاده كنيم؟؟؟؟؟ اغراق عربيه اگزجره هم انگليسيه پس هيچ كدوم فارسي نيست ...
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
بزرگنمایی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
ای بابا مهران مدیری باید فیلمهایی مثل مرد دو هزار چهره بسازه ... دیگه وقتیتوی یک ژانر داری کار میکنی.... تو ژانرهای دیگه خیلی چیز عجیبی از اب در نمیاد....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
اتفاقا همين تحليل واحساس رو من راجع به باديگارد حاتمي كيا دارم.يك فيلم معمولي معمولي معمولي كه فقط تبليغات شبانه روزي صدا و سيما به دادش رسيد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
بی انصافی میکنید، با وجود اینکه موافق نهادهای حمایت کننده از حاتمی کیا نیستم ولی به نظرم فیلمهاش اکثرا جذابن و یه داستان رو به روش درستی تعریف میکنه،به طوری که تماشاگر وقتی از سینما در نمیاد نمیگه "همین؟"
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
اینها برای مردمی که سینما میروند قابل فهم نیست همین که اسم مهران مدیری را مییند میروند این فیلم را میبینند از نظر آنها سینما رفتن بهتر از بیکاری و علافی است محتوای فیلم برایشان تفاوت نمیکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
متاسفانه نظر شما تا حد زیادی درست است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
تو اینکه مهران مدیری کارگردان قدری نیست کسی شک نداره...
ولی اخوی کدام بخش سینمای ما با سینمای امریکا برابر که شما استفاده از سیاهی لشگر در فیلهای امریکایی را مقاسیه میکنید ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
قیاس درباره امکانات نیست، درباره وقت گذاشتن برای ساخت فیلم خوبه. مدیری در حد یک تله فیلم وقت گذاشته
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
مگردیدن فیلم های کمدی که با بیان همین اتفاقات ساده روزمره مردم را میخنداند برای شاد کردن مردم ساخته نشده است . مردم ما دارای مشکلات عدیده ای هستند و باید فرصتی کوتاه هم که شده برای خندیدن داشته باشند . متاسفانه اکثر فیلمهای صدا و سیما و سینما رنگ و بوی غم دارد. متاسفانه به نظر میرسد نگارنده این متن یا با آقای مدیری مشکل دارد و یا اصلا با شاد بودن مردم حتی برای چند لحظه هم موافق نیست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
آقای منتقد واقعا حتی یک نکته مثبت هم توی فیلم وجود نداشت؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
واقعا نه نداشت
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟