مالکین خودروهای فرسوده باید اقدامات لازم راهنمایی و رانندگی در حین فروش و یا اوراق وسایل نقلیه را انجام دهند تا از نظر قانونی مسئولیتی متوجه آنها نشود.
به گزارش تابناک، بسیاری از مالکین خودروهای فرسوده آگاهی کامل به وضعیت خودروهای خود نداشته و صرفا به فروش وسیله نقلیه اکتفا میکنند و از تبعات حقوقی و قضائی آن بی اطلاع هستند.
مالکان خودروهای فرسوده در سیستم شماره گذاری به سه دسته یعنی خودروهای فرسوده که به پلاک ملی تعویض پلاک شدهاند، خودروهای فرسوده که دارای پلاک مجازی در سیستم هستند و خودروهای فرسوده که هیچ اقدامی در خصوص تعویض پلاک و یا اختصاص پلاک مجازی به روی آنها انجام نشده است، تقسیم میشوند. مالکین خودروهای فرسوده باید در صورت فروش به صورت وکالتی از سرنوشت خودرو، تعویض پلاک و یا تحویل به مراکز اسقاط قانونی مطلع شده و تا پایان مراحل قانونی تعویض پلاک و یا اسقاط و ثبت در سیستم شماره گذاری مراحل را پیگیری و به سرانجام رسیدن وضعیت خودرو از نظر قانونی اطمینان حاصل کنند و همچنین در خصوص خودروهایی که امکان ثبت نام در مراکز فرسوده را ندارند، با مراجعه به شماره گذاری پلیس راهور با دادن درخواست نسبت به اوراق وسایل نقلیه اقدام و با ابطال اسناد و تحویل پلاک وسایل نقلیه به انبار پلاک و تصفیه دیون دولتی مراحل قانونی اسقاط و خارج کردن از سیستم، شمارهگذاری را انجام دهند..
در صورت فروش خودرو بدون طی فرآیند قانونی اوراق (اوراقچیان غیرمجاز) سرنوشت خودرو مشخص نبوده و آنها با اعمال مجرمانه و سوء استفاده از خودرو و یا قطعات اطاق و شاسی و موتور به صورت غیرمجاز زمینه ایجاد جرم را فراهم میکنند و کماکان در صورت استعلام از سیستم شماره گذاری خودروی با مشخصات مندرج در سیستم شماره گذاری متعلق به مالک قبلی نشان داده خواهد شد که هر گونه مسئولیت و تبعات به عهده مالک اصلی خواهد بود. لذا تاکید میگردد جهت اخذ هر گونه خدمات و اوراق خودرو با هماهنگی شماره گذاری راهور نسبت به اجرای قوانین و مقررات اوراق وسایل نقلیه اقدام کنند.
در جدولی که دولت ابلاغ کرده است برای وانت های بالای یک تن معادل دو گواهی اسقاط، برای کامیونت های بین ۲ تا ۶ تن معادل سه گواهی اسقاط، برای کامیونهای سبک ۶ تا ۱۰ تن معادل پنج گواهی اسقاط، برای کامیونهای متوسط ۱۰ تا ۲۶ تن معادل ۱۰ گواهی اسقاط، برای کامیون های سنگین بالای ۲۶ تن معادل ۱۲ گواهی اسقاط و برای کامیون های کشنده نیز معادل ۱۴ گواهی اسقاط پیش بینی کرده است.
خودرو های فرسوده سواری مدل ۱۳۶۱ تا ۱۳۸۵ شمسی و معادل میلادی آن و پایینتر مشمول طرح می باشند.
خودرو های فرسوده باری (وانت) از مدل ۱۳۶۱ تا ۱۳۸۵ شمسی و معادل میلادی
آن و پایینتر مشمول طرح می باشند.
خودرو های فرسوده مینی بوس از مدل ۱۳۷۰ شمسی و پایینتر و معادل میلادی آن مشمول طرح می باشند.
خودرو های فرسوده کامیون از مدل ۱۳۷۰ شمسی و پایینتر و معادل میلادی آن مشمول طرح می باشند.
۲ . کاربری
خودرو نا
محدود ( سواری و وانت-کامیون
و مینی بوس )
۳ . تعداد
سیلندر
محدود (
۴ به بالا )
۴ . دیفرانسیل
نا محدود ( ۱ – ۲ )
۵ . سند
نا محدود ( قطعی – وکالتی
)
۶ . پلاک
نامحدود ( ملی –
قدیم – لیزری )
۱- تمام
مشخصات مالک :
مالک به شخصی گفته می شود که شناسنامه ،برگ سبز ، سند قطعی و یا
وکالتی به نام او می باشد.
مشخصات مالک مانند نام و نام خانوادگی،کدملی،آدرس و شماره تماس و …نیز
لازم است.
۲- مشخصات
خودروی ثبتنامی:
تمام مشخصات اعم از شماره انتظامی،رنگ خودرو،شماره شاسی ،شماره موتور
و…
۳- حساب جام
ملت به نام مالک
۴- پلاک ر : مربوط به خودروهای پلاک قدیم می باشد که می بایست به مراجعه به شماره
گذاری نسبت به دریافت آن اقدام شود.
۵
– vin یا شناسه خودرو : کد
چندرقمی است که هنگام دریافت پلاک ر دریافت می شود.
ثبت نام خودروهای
فرسوده
مدارک زمان تحویل خودروهای فرسوده به مرکز اسقاط :
کارت خوردرو : الزامی
میباشد.در صورت مفقود بودن تعهد الزامی است
سند : شامل
شناسنامه وسیله نقلیه یا دفترچه یا برگه اعلام وضعیت(برگ سبز)میباشد
(در صورت مفقود بودن اعلام در روزنامه رسمی لازم می باشد)
بنچاق – قطعی
– وکالتی ( در صورت وکالتی بودن تسلسل اسناد لازم است )
عوارض شهرداری :شامل مخاص حساب عوارض
خودرو میباشد. در صورت نداشتن مرکزپرداخت خواهد کرد.
مالیات : فقط پلاک
عمومی-پلاک قرمز
خلافی : کپی
شناسنامه و کپی پشت وروی کارت ملی مالک خودرو فرسوده
از طریق همین سامانه : کافیست در قسمت ثبت نام خودروهای
فرسوده اطلاعات دقیق خود را وارد نمایید.