چرا در دومین کشور پر دانشگاه جهان، آرزوی دانشجویان بر باد می رود؟

چند روز دیگر سال تحصیلی جدید آغاز می شود و دوباره دانشگاه های کشور، میزبان میلیون ها دانشجوی جوان و پرانگیزه خواهد شد؛ دانشجویانی که با امید و آرزوهای فراوان وارد دانشگاه می شوند، اما از آینده مبهم و آشفته ای که در انتظار آنهاست، اطلاعی ندارند. مثل صدهاهزار دانش آموخته کنونی که جوانی شان رفت، ولی به آرزوهایشان نرسیدند.
کد خبر: ۷۲۸۹۰۸
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵ 10 September 2017
|
23583 بازدید
|
اوضاع تأسف بار دانش در دومین کشور پر دانشگاه جهانچند روز دیگر سال تحصیلی جدید آغاز می شود و دوباره دانشگاه های کشور، میزبان میلیون ها دانشجوی جوان و پرانگیزه خواهد شد؛ دانشجویانی که با امید و آرزوهای فراوان وارد دانشگاه می شوند، اما از آینده مبهم و آشفته ای که در انتظار آنهاست، اطلاعی ندارند. مثل صدهاهزار دانش آموخته کنونی که جوانی شان رفت، ولی به آرزوهایشان نرسیدند.

به گزارش «تابناک»؛ همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید و حال و هوای اواخر شهریور ماه ـ که بازار نام نویسی دانشگاهی را داغ و میلیون ها جوان ایرانی را بر سر کلاس های درس می کشاند ـ مروری بر وضعیت گذشته تا حال دانشگاه های ایرانی خالی از لطف نیست؛ دانشگاه هایی که در یک بازه زمانی کوتاه آمارشان از نظر کمی به شدت افزایش یافت و کار به جایی رسید که تعداد دانشگاه های ایرانی از کشوری مثل چین نیز بیشتر شد.

شرایطی اسفناک که حتی دامان دانشگاه های معتبر ایرانی را که در نظام های رتبه بندی جهانی همواره پیشتاز و در عمل به رسالت های اصلی یک دانشگاه تا حدودی موفق بودند، نیز گرفت و این دانشگاه ها نیز هم اکنون اسیر سیاست های غالب، مسیر آشفته ای را می پیمایند.

در سه دهه اخیر، آنقدر دانشگاه و مرکز علمی در کشور افتتاح شد و آغاز به کار کرد که معرفی و پرداختن به تک تک آنها کاری بسیار سخت و طاقت فرساست؛ مراکزی که هرچند در بسیاری موارد از زیرساخت های حداقلی آموزش نیز بی بهره هستند، نام بزرگ دانشگاه را با خود یدک می کشند و شماره حسابشان برای دریافت شهریه از جوانان این کشور فعال است.

افزایش جمعیت جوان کشور و موج تقاضا برای تحصیل در دانشگاه که خیلی زود به یک ارزش تبدیل شد، ساخت دانشگاه هایی مثل آزاد، غیرانتفاعی، پیام نور، علمی کاربردی و... را به اصلی ترین برنامه مسئولان ارشد کشور تبدیل و انبوه بسیاری از جمعیت جوان کشور را راهی دانشگاه کرد؛ دانشگاه هایی که در بیشتر موارد استانداردهای علمی نداشتند و فرصت یک تحرک بزرگ اقتصادی و اجتماعی در کشور را فدای منافع برخی جریان های خاص کردند.

در این میان، دانشگاه های معتبر و سراسری نیز با احساس نیازی که به منابع مالی بیشتر داشتند، تحت تأثیر بازار اقتصادی خوبی که ایجاد شد، خود را وارد بازار موجود کردند و با راه اندازی فضاهایی مثل پردیس و دوره های شبانه، زمینه را برای جذب دانشجویانی که کیفیت علمی پایین تری داشتند، باز کردند و به این شیوه گام در مسیری گذاشتند که علم و دانش را فدای پول و سرمایه می کند.

شرایطی که به آن اشاره شد، خیلی زود تعداد دانشگاه های ایران را پنج برابر کشورهای پیشرفته جهان کرد و هم اکنون ایران با چیزی حدود 2640 دانشگاه، حتی از چین و هند نیز دانشگاه های بیشتری دارد و تنها ایالات متحده آمریکا، آن هم با 310 میلیون جمعیت را بالاتر از خود می بیند.

اوضاع تأسف بار دانش در دومین کشور پر دانشگاه جهان

آمارهای عجیب به اینجا ختم نمی شود و از میان 2640 دانشگاهی که در کشور فعال است، سهم وزارت علوم از جمعیت دانشجویی ٦٨‌درصد و سهم دانشگاه آزاد ٣٢‌درصد است و این تعداد دانشگاه سالانه 5 هزار میلیارد تومان از بودجه کشور را به خود اختصاص می دهد.

در چنین فضایی و بر اساس اطلاعیه های رسمی وزارت علوم، تنها 13 درصد دانشجویان که حائز رتبه های برتر کنکور می شوند، از امکان تحصیل رایگان برخوردارند و 87 درصد دانشجویان کشور پولی و با پرداخت شهریه های سنگین مدرک می گیرند و فارغ التحصیل می شوند.

شرایطی که هم اکنون بر دانشگاه های کشور حاکم است، نخبه پروری و توسعه علم و دانش را کاملاً به حاشیه کشانده و جمع زیاد دانشجویان فارغ التحصیل را به بازار کاری تحمیل می کند که یارای پاسخگویی به آنها را ندارد.

تمرکز بیش از حد بر درآمدزایی و کاهش قابل توجه کیفیت علم، بین دانشگاه و صنعت نیز فاصله ای بزرگ ایجاد کرده است و هم اکنون جمع زیادی از دانش آموختگان دانشگاهی حتی اگر بازار کاری برای فعالیت باشد، توان فعالیت خوب و مفید را ندارند.

وضعیتی که کارایی دانشگاه را در حل معضلات کوچک جامعه مثل مگس های سفید نیز از بین برده و در چنین وضعیتی، داشتن انتظارهای بزرگ از این مجموعه مهم کشوری را به رویا تبدیل کرده و از آن سو به شکلی کنترل ناشدنی فساد علمی و اقدام هایی نظیر پایان نامه و مقاله فروشی را در کشور گسترش داده است.

این همه بحرانی که سیاست های کلان چند دهه گذشته بر سر دانشگاه آورد نیست و هم اکنون دانشگاه حتی از رسالت های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خود نیز تا حدود زیادی فاصله گرفته است.

دانشگاهی که در گذشته نه چندان دور پیشاهنگ جریان های اعتراضی و مطالبات بر حق مردمی بود، اکنون و تحت تأثیر چالش هایی که به آن گرفتار است، دیگر خود را وارد موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی روز نمی کند و هنر بزرگ مسئولان دانشگاهی حل و فصل مشکلات داخلی آنهاست.

اکنون می توان مراکز دانشگاهی نوساز و تازه تأسیس را در هر کوچه و پس کوچه یافت و شرایط خنده داری را که این مراکز از نظر زیرساختی دارند، دید و بر آن گریست؛ دانشگاه هایی که رشته محل هایی که برای تدریس انتخاب می کنند، بیش از آنکه دغدغه کلان ملی باشد، مطابق با خواست و سلیقه جامعه و تقاضا طراحی می شود.

بنابراین، انتظار بهبود اوضاع از دانشگاه های کشور تنها در شرایطی محقق خواهد شد که وضعیت کنونی تغییر کند و ضمن حرکت این مجموعه ها در یک مسیر منطقی و مدل جهانی، سیاست های منفعت طلبانه نیز جای خود را به سیاست های دانش محورانه بدهد.

مادامی که این انتظار تحقق نیابد و برنامه های کلان متولیان آموزش و پژوهش کشور منطبق با نیازهای حقیقی جامعه نباشد، ترسیم افقی روشن از آینده یک امر محال و ناممکن است.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۶۲
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
عمرمون به باد رفت و هیچ!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
1- یکی از علل اصلی و آشکار گسترش دانشگاه ها در ایران، تأخیر در نیاز به اشتغال بود که نتیجه ناپیدای آن تأخیر در ازدواج، گرایش به تجرد دایمی و بروز برخی مسایل از جمله کاهش موالید، افزایش طلاق گردید.
2- تحول دانشگاه مرهون تحول واقعی آموزش و پرورش است. ضرورت دارد دغدغه اصلی آموزش و پرورش برای ورود دانش آموزان بیش تر به دانشگاه ها به دانش آموزان جامعه پذیرتر، مهارت یافته تر و آماده برای تحقیق و پژوهش تغییر یابد. با 18 نوع مدرسه رتبه بندی شده(یک نوع دولتی، و 17 نوع مختلف غیردولتی) فقط می توان فرزندان خانواده ها را خوانا و نویسا ساخت و نه دانا و توانا. مدارس کنونی فرساینده دوران کودکی و نوجوانی فرزندان خانواده ها شده اند. دانش آموزان پس از ورود به دانشگاه تازه به اتلاف بیش تر عمر دوازده ساله خود در رشته های تجربی، ریاضی و انسانی پی می برند، مگر رشته های مهارتی و هنرستانی.
3- دانشگاه کم کارآمد حاصل آموزش و پرورش فرسایش گر دوران تحصیلی در مدارس است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
چرا نتایج نمیان
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
مشکل اصلی تیتر مطلبه! دومین کشور پر دانشگاه جهان!
تعداد دانشگاه ها باید متناسب با بازار کار باشه! رشته ها باید متناسب با نیاز کشور باشه! دانشگاه باید با بازار کار در ارتباط باشه! هر کی که فوق لیسانس و دکتری داشته باشه نباید استاد بشه! هر کی که دوست داشت نباید بره دانشگاه! دانشگاه واسه کسیه که بخواد درس بخونه نه کسی که مدرک بخواد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
ایرانیان قومی هستند که هر ارزشی را که پراهمیت است لوس و بی ارزش میکنند. قومی که هر چیزی را در جای نامناسب به کار می برند جایی که حرف عشق است مثل ازدواج به پول پدر دختر و یا به وضعیت مالی پسر و مهریه فکر می کنند یعنی تجارت و جایی که حرف از تجارت است یا در جلسات قراردادی از مسائل عاطفی استفاده می کنند.
کاویان پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
بایستی دانشگاه ها در یک دیگر ادغام شوند.
ali
|
United Arab Emirates
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
وزارت علوم و مسئولین دانشگاهها که از فرهیخته ترین قشر این مملکت هستند در پاسخگویی و رفع موانع و بوروکراسی بدترین وضعیت را دارند. حالا ببینید وضع بقیه مردم چطور است. فرزند بنده خارج از کشور لیسانس گرفته برای ثبت نام در دانشگاه فقط چند ساعت وقت صرف کردیم. برای ثبت نام در ایران بیش از چند ماه وقت لازم است. بورکراسی که بیداد می کند. بعضی مراحل هم که کلا مسخره است مثلا سیستم تاک راه انداخته اند اما اجبار می کنند که بروید مهر سفارت را هم بزنید اصلا به عقل این قشر فرهیخته نمی رسد که از یک شهر به پایتخت رفتن برای مهری که سفارت اصلا هیچ ارزشی افزوده ای در آن ندارد برای چیست حال اگر فرضا به ایران برگشته باشید باید بار دیگر عزم سفر کنید و بروید و مهر بزنید تا مدرک ارزشیابی شود . یا برای ثبت نام هزار جور مدرک می خواهند که چی شود؟؟!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
از لحاظ کمیت دوم هستیم ولی از کیفیت دانشگاه (نحوه تدریس استاد کتابی که تدریس میشه لوازم و امکانات .......)

از آخر احتمالا دوم هستیم . مصیبت ما فقط این نیست اگه به هر کجای این مملکت نگاهی بندازیم بهانه ای واسه تاسف

خوردن میشه پیدا کرد حال سوال بسیار مهمی که پیش میاد اینه:

این کشور تا کی باید این گونه اداره بشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
جوانی شمع ره کردم که جویم زند گانی را
نجستم زندگانی را گم کردم جوانی را
اگر بعد از دوره اول متوسطه هزینه ای که خانواده ها ودولت برای کسب مدرک افراد متحمل میشوند صرف زیرساختهای تولیدی و آموزش مجازی واقعی شود جامعه ای سرزنده و پویا خواهیم داشت...
دشتي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
حناب تابناك هر گردي كه گردو نيست تعدد دانشگاه شرط نيست كيفيت شرط هست توليد علم و صنعت شرط هست بخدا دانجشويان فارغ التحصيلي را در رشته هاي مهندسي مي شناسم كه از محاسبه كردن مساحت دايره عاجز هستند پول بده مدرك بگير
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟