کدام استانها بیشترین آزادراه را دارند؟

کد خبر: ۷۲۹۸۵۴
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵ 13 September 2017
|
18127 بازدید
|
۷
براساس آماری که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده بدون احتساب راه‌های روستایی در حال حاضر ۸۷ هزار و ۱۶۶ کیلومتر راه فعال در تمام استان‌های ایران وجود دارد، راه‌هایی که به آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و راه فرعی تقسیم می‌شود.

به گزارش ایسنا، براساس این گزارش در حال حاضر در ایران ۲۴۰۱ کیلومتر آزادراه، ۱۶ هزار و ۶۲۷ کیلومتر بزرگراه، ۲۵ هزار و ۵۳۸ کیلومتر راه اصلی و ۴۲ هزار و ۶۰۱ کیلومتر راه فرعی وجود دارد.

در نگاه کلی به میزان راه‌های فعال در هر استان، استان فارس با داشتن ۹ هزار کیلومتر بیش از ۱۰ درصد از جاده‌های ایران را در خود جای داده است که از این نظر رکوردار به حساب می‌آید. پس از فارس استان‌های خراسان رضوی با ۷.۴، کرمان با ۷.۳، سیستان و بلوچستان با ۷.۲ و دو استان اصفهان و خراسان جنوبی با ۶.۲ درصد قرار گرفته‌اند.

در این آمار استان تهران با قرار گرفتن ۹۴۰ کیلومتر راه تنها ۱.۱ درصد از جاده‌های کشور را به خود اختصاص داده است. از نظر پوشش آزادراهی شرایط کشور با وجود تمام اقدامات انجام گرفته هنوز با استانداردها فاصله زیادی دارد.

طبق آخرین گزارش‌های وزارت راه و شهرسازی، در حال حاضر ۱۳ استان کشور از نعمت آزادراه محروم هستند و در تعدادی از استان‌ها میزان آزادراه حتی به ۱۰۰ کیلومتر نمی‌رسد.

در بین استان‌هایی که آزادراه به آنها رسیده استان اصفهان با ثبت ۳۹۹ کیلومتر صدرنشین است و پس از آن استان آذربایجان شرقی با ۲۳۴، استان قم با ۲۲۹، قزوین با ۲۱۷، مرکزی ۲۰۷ و زنجان با ۲۰۰ کیلومتر آزادراه فعال قرار گرفتند. استان تهران نیز طبق آخرین آمارها ۱۹۷ کیلومتر آزادراه فعال دارد.

در حوزه راه‌های اصلی وضعیت تمام استان‌ها شاخص‌هایی مثبت را نشان می‌دهد، اما تنها تعداد محدودی از استان‌های کشور بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر راه اصلی دارد. در این آمار استان کرمان با ۱۷۲۸ کیلومتر صدرنشین است و پس از آن اصفهان با ۱۶۹۵، فارس با ۱۵۹۰، خراسان رضوی با ۱۱۵۰ و خوزستان با ۱۰۵۳ کیلومتر قرار دارد.

در حوزه راه‌های اصلی نیز بالاترین آمار به خوزستان اختصاص یافته که با ۲۶۷۳ کیلومتر بیشترین پوشش راه اصلی را به خود اختصاص داده است. پس از آن استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، اصفهان، خراسان رضوی و کرمان قرار گرفته‌اند.

در حوزه راه‌های فرعی استان فارس با فاصله بسیار زیاد بیشترین پوشش را به خود اختصاص داده است و بر این اساس ۵۱۹۵ کیلومتر از راه‌های فرعی کشور در استان فارس قرار گرفتند. پس از آن استان‌های خراسان جنوبی و رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، آذربایجان غربی و شرقی و اصفهان بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند.

برآوردهای وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد از مجموع راه‌های فعال در ایران تنها ۲.۸ درصد آزادراه هستند و پس از آن ۱۹.۱ درصد بزرگراه، ۲۹.۳ درصد راه اصلی و ۴۸.۹ درصد راه فرعی به حساب می‌آید.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۷
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
استان سیستان و بلوچستان محور چابهار -میلک که دولت این همه تبلیغ می کند از سمت زاهدان به زابل تا دو راهی دشتک دو بانده می شود چون قرار بیرجند تا زاهدان دو بانده باشد ولی چون صدای مردم سیستان به هیچ جا نمی رسد کسی بفکر سیستان نیستحتما باید خالی از جمعیت شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
بنظرم مقایسه صحیح نیست. طبیعتا استانهایی که در مرکز قرار دارند باید آزاد راه بیشتر داشته باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
ازاسمش معلومه باید داشته باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
پس ایلام کو ؟
پاسخ ها
مهدی طو
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
ایلام و یا به طور کل استان ایـــلام، از لحاظ جاده صفر میباشد، استان ایلام فقط جاده هاش بصورت رفت و بررگشته، ازادراه یا بزرگراه ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
آفرین به کرمان چون کشور تقسیم شده مابین کرمان اصفهان .مشهد و بقیشه را ولش کن . مظلوم آذربایجان .
محمــــد ن د
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
ایلام جاده هش فرعی هستند، به صورت رفت و برگشته، آزادراه یا بزرگراه ندارد.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟