برخی وبسایتهای عرضه بلیت سینما و تئاتر که نقش
محوری در بازار دارند، با سانسور نظرات مشتریان، عملاً اقدام به فریب سایر
تماشاگرانی میکنند که قصد انتخاب فیلم بر اساس نظرات سایر مخاطبان دارند؛
رویکردی که انتظار میرود با عکسالعمل مسئولان تنظیم بازار به ویژه
مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد و وزارت تجارت و صنایع همراه شود.
به
گزارش «تابناک»؛ گیشه فیزیکی بلیت فروشی سینما، تئاتر و کنسرتهای موسیقی
تقریباً حذف شده و عمده بلیتها در این بخش توسط معدودی از وبسایتهای
فروش بلیت عرضه میشوند. در این میان چند وبسایت نقش محوریتری در این
زمینه دارند که سهم عمده بازار را به خود اختصاص دادهاند.
در چنین شرایطی برخی از این وبسایتها رویهای همراه با فریب برای فروش بلیت در پیش گرفتهاند و این رویه درباره برخی وبسایتهای فروش فیلم پررنگتر است. در این وبسایتها، در ذیل صفحه فیلمها که میتوان اقدام به رزرو بلیت نمود، معمولاً شماری از نظرات تماشاگران از سوی وبسایت تایید میشود و مشکل از همین نقطه آغاز میشود.
این وبسایت اغلب نظرات انتقادات آمیز به ویژه انتقادهای تند را سانسور میکنند. اگر یک وب سایت خبری چنین حرکتی انجام دهد، در بدترین حالت بخشی از نظرات مخاطبانش را به هر دلیلی نادیده گرفته اما وقتی یک وب سایت فروش چنین رویهای در پیش میگیرد، ماجرا فرق میکند، چرا که بسیاری از مشتریان این وبسایتها با خواندن نظرات دیگر کاربران، برای خرید بلیت یک فیلم تصمیم گیری میکنند.
بنابراین وقتی عمده انتقادات از کیفیت یک یا چند فیلم و بی ارزش بودن آن فیلمها حذف میشود و در عوض صرفاً نظرات مثبت منتشر میشود، در واقع با فریب مخاطب زمینه فروش یک محصول فراهم شده است. این رویکرد البته در وبسایتهای فروش به صورت گسترده مشهود است اما در وبسایتهای آنلاین عرضه بلیت سینما چنین رویهای بسیار پررنگتر است.
کافی است سری به وبسایت های عرضه کننده این بلیتها سری بزنید و دریابید که اکثر نظرات برای بدترین فیلمهای روی پرده نیز مثبت است و مشخص نیست چرا با این میزان نظرات مثبت، فروش این فیلمها به 20 میلیارد نرسیده و گیشه را منفجر نکرده است؟!
سوای اینکه عدم وجود منتقدان و ریوونویسهای قوی در مطبوعات و نقدهای جدی که محصول فرهنگی ارزشمند و بدون ارزش را برای تماشاگر قابل تشخیص کند، به رقم خوردن چنین شرایطی دامن زده، در عین حال در نظر گرفتن فیلتر برای انتشار نظرات درباره فیلمها توسط کاربران این وبسایتها نیز موثر بوده است.
انتظار میرود، با توجه به توسعه سریع عرضه الکترونیک خدمات فرهنگی و منحصر شدن بسیاری از خدمات به درگاههای اینترنتی، نظارت دقیقی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت تجارت و صنایع در رابطه با نحوه عرضه آثار داشته باشند و بلیت رویدادهای فرهنگی به قیمت فریب مردم به ایشان فروخته نشود.