معاون وزیر راه وشهرسازی از کاهش چشمگیر مصرف بتن در ساخت و سازهای شهری و پروژههای سدسازی خبر داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نهمین کنفرانس ملی بتن و پانزدهمین همایش روز بتن با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر همایش بتن و رئیس انجمن ملی بتن برگزار شد.
در این همایش محمد شکرچی زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان ضرورت ساخت و سازهای بتنی در بناه های شهری و زیرساخت های کشوری، اظهار کرد: صنعت ساخت و ساز همواره به عنوان یکی از معیارهای توسعه کشورها شناخته می شود و بخش مسکن شهری نیز حدود 30 درصد از حجم اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده است.
وی در ادامه افزود: صنعت ساخت و ساز و دیگر صنایع بزرگ و زیربنایی نقش مهمی در پیشرفت و گسترس صنایع دیگر دارد، به همین منظور بحث انرژی و لزوم مصرف بهینه آن از مهمترین چالش های جهانی به شمار می آید.
شکرچی زاده تصریح کرد: در عرصه تولید سازندگی و اجرا با رشد پروژه های ملی، استفاده روزافزون از بتن به عنوان ماده ای بسیار پرمصرف در ساختمان، راه ، اسکله، بنادر و انواع ابنیه نشانگر نقش بتن در توسعه کشور و اهمیت آن نزد صاحب نظران و متخصصان به این امر است.
وی گفت: این پروژه های عمرانی به عنوان مصرفکننده اصلی سیمان در دهه 80 و اوایل دهه 90 بودند که رکود در آنها مصرف سیمان را با کاهش چشمگیری روبرو کرده است.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه توضیح داد: گسترش رویه های بتنی، تثبیت لایهها و زیربنای راهها با سیمان در کشور از راهکاری موثر برای افزایش یک تا دو میلیون تن در سیمان به شمار می رود.
وی ادامه داد: با وجود آنکه عمر تولید بتن در کشور به 80 سال رسیده، اما استفاده گسترده آن در ساختمان ، پل و بنادر به دلیل قیمت ارزان قیر نادیده گرفته شده و این خود یک غفلت تاریخی در بتن به شمار می رود.
شکرچی زاده یادآور شد: علی رغم مزایای بتن و عمر مفید 30 تا 50 ساله، استفاده از آن در کشور، کاهش چشمگیری داشته است.
وی تاکید کرد: توسعه و به کارگیری علم مواد و شیمی در بتن این امکان را فراهم ساخته تا سازه هایی با عمر مفید بیشتر و مقاوم تر ساخته شوند و با گسترش استفاده از انواع افزودنی شیمیایی بتن، مانند انواع مواد پلیمری و روان کننده ها استفاده از بتن در سازه های مهم شهری را فراهم کرده است.
معاون وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: سیاست های توسعه شهری به خصوص در چند دهه اخیر احداث سازه ها و تأسیس بتنی را برای بسیاری از شهرهای کشور امکان پذیر کرده و در نتیجه انواع سازه های بتنی در کلاس جهانی مانند پلها و برج ها اکنون در بسیاری از شهرهای کشور ساخته و انتظار می رود این روند در آینده به طور فزآینده ای ادامه یابد.