واکنش مصرفکننده در قبال تغییرات قیمت کالا مفهوم کشش است.
در اقتصاد کشش به معنی درصد تغییر در یک متغیر نسبت به درصد تغییر در سایر عوامل مؤثر بر آن متغیر است. معمولاً کشش در اقتصاد به کشش قیمتی، کشش جانشینی، کشش درآمدی و کشش متقاطع تقسیم میشود.
به بیان دیگر واکنش مصرفکننده در قبال تغییرات قیمت کالا همان مفهوم کشش است. استراتژی یک تولیدکننده برای تغییر قیمت کالاها طی زمان به چندین عامل از جمله کشش قیمتی آن کالا بستگی دارد؛ به نحوی که با افزایش قیمت کالای باکشش درآمد وی کاهش یافته و سیاست مشابه برای کالای کمکشش اثری معکوس خواهد داشت.
تحلیل نیروها یا متغیرهای تأثیرگذار بر تقاضا و تخمین صحیح از اثر کمی آنها بر فروش (کششها) برای واحد تولیدی مهم است زیرا در این صورت میتواند بهترین تصمیمات را در کوتاهمدت گرفته و برنامه رشد بلندمدت خود را تنظیم کند.
مفهوم کشش اهمیت اساسی در روابط اقتصادی دارد؛ زیرا به اقتصاددادن این امکان را میدهد که بداند اگر X فلان مقدار تغییر کند، متغیر دیگر یعنی Yچقدر تغییر خواهد کرد.
منبع: میزان